Голям автобус, боядисан отвън в зелено, а вътре с подвижни 3D LED екрани, на които се прожектира триизмерният филм “Повелителите на рециклирането”, вече обиколи 107 общини и над 950 училища и детски градини. В него влязоха над 150 хил. деца от цялата страна, за да проведат 40-минутния си учебен час. И да разберат повече колко важно е опазването на околната среда и защо е нужно рециклирането.
Мобилният образователен център 3D Екобус е идея на рекламната агенция DeConi, финансирана изцяло от Екопак България. Той върви не само у нас, а и в Македония от миналата година. Предстои и премиерата ѝ в Румъния. Бусът е един от многото проекти, по които DeConi работи като сертифицирана “Бе корпорация”, която създава споделена стойност. Това е световно движение от компании, които използват силата на бизнеса за решаване на обществени проблеми. А DeConi е първата агенция изобщо в Централна и Източна Европа, която става част от него. “За нас отговорът на въпроса как бизнесът ми може да расте минава задължително през въпроса как можем да бъдем полезни на средата, в която работим. В момента движението включва над 1280 компании в 41 страни, сред които Ben & Jerry’s, Triodos Bank, Patagonia. Благодарение на DeConi България е една от 12-те европейски страни на картата на Бе корпорациите”, казва Емил Георгиев, изпълнителният директор на рекламната агенция.
Процесът на сертифициране отнема два месеца. С въпросници и интервюта се проверяват практиките на компанията в правенето на бизнес, в управлението на човешките ресурси, отношението към околната среда, осигурява се пълен достъп до фирмената документация.
“Това правим в DeConi – консултираме клиентите си как да вграждат в маркетинговия си микс ползи за обществото. Помагаме им да създават печалба за всички, свързани с тези марки, и за общностите, в които работят. И това в крайна сметка пак се връща като дългосрочен актив за компанията”, обяснява Георгиев.
Компанията му е на пазара вече 20 г. Той самият влиза в рекламата случайно. Завършва Историческия факултет на Софийския университет, има магистърска степен от Сити Юнивърсити - Сиатъл. Като директор на Информационния център на Съвета на Европа и координатор на програма в неправителствена организация, затънал дълбоко в правата на човека и етническите конфликти в Източна Европа, прочита учебник за реклама. И много му се приисква това да е нещото, с което да се занимава оттук нататък. На шега разработва за свои приятели кампания за въвеждане на нова марка на пазара. “Партньорите им в чужбина взеха, че я харесаха и някой трябваше да я направи. Запретнах ръкави, и до ден днешен “Джим Бийм” е най-продаваният бърбън в България”, разказва Георгиев.
За него вече няма индустрия, в която водещите компании да не експериментират със създаване на споделена стойност. Неговата агенция работи по много такива проекти, а наесен започва нов - Национален конкурс “Зелено училище”. Освен това всяка година DeConi предлага безплатни маркетингови услуги до 3000 лева на неправителствени организации по програмата си DeConi Pro Bono. Така са помогнали и на SOS Детски селища - България.
Емил Георгиев, изпълнителен директор на DeConi:
Където има трудни пазари,
креативността процъфтява
- Какво означава създаването на споделена стойност, г-н Георгиев?
- Създаването на споделена стойност е тежката артилерия на решаването на обществени проблеми от страна на бизнеса. Това е процес, в който проблемът не стои в периферията, както при корпоративната социална отговорност, а е вкаран вътре, в “сърцето” на бизнеса, в самия бизнес модел на компанията. Самите ѝ продукти и услуги, целият маркетинг микс, се разработват така, че стават част от това решение. Не се разчита само на парче, на определен процент от приходите, генерирани от продажбите им. Така ползата за компанията и ползата за обществото вървят ръка за ръка и колкото по-голяма е едната, толкова по-голяма е другата, няма “таван”. Това е споделената стойност.
- Как дойде идеята за програмата DeConi Pro Bono?
- Вярваме, че всеки един от нас, и особено успешните бизнес професионалисти, сме отговорни за повишаване на качеството на живот на общностите, в които живеем. За нас DeConi Pro Bono е възможност да сме още по-полезни, а и така се сблъскваме с нови професионални предизвикателства и споделяме опит с експерти в други области. Програмата се “отваря” за кандидатстване два пъти в годината, през януари и юни, като правилата са съвсем прости – организацията трябва да представи работата си и проекта, за който иска подкрепа от нас. Избраният кандидат получава безплатно услуги като разработване на маркетинг, пиар или медийна стратегия, дизайн и предпечатна подготовка, организиране на събитие или кампания и т.н. на стойност до 3 000 лева.
- Имате поглед върху пазара през последните 20 г. Как ще се промени рекламата в бъдеще?
- Два са основните елементи на пазарната комуникация – съдържание, това, което искаме да кажем, и канали, по които това съдържание стига до тези, на които искаме да го кажем. Единият ще се развива все повече “нагоре”, а другият – “надолу”. В смисъл, все по-високи технологии ще определят каналите, те ще стават все по-мобилни, по-масови и същевременно по-индивидуализирани, по-добре прицелени. Благодарение на Big Data за всеки един от нас ще се знае невероятно много. В умели маркетингови ръце тази информация може да прави чудеса от ефективност.
Съдържанието все по-дълбоко ще навлиза в нашия вътрешен свят, ще става все по-човешко, ще стъпва на обикновените човешки ценности и простите неща, които ни вълнуват. И разбира се, на проблемите, които обществото като цяло или съответните по-малки общности, имат да решават.
Това вече се случва пред очите ни – вижте комуникацията на мобилните оператори и банките. И двете категории, между другото, са много показателни за нови тенденции – където има трудни пазари и силна конкуренция, креативността и находчивостта процъфтяват.
Неговите
правила
За “златните” правила – не, нямам. Не харесвам “винаги” и “никога”. Повечето важни неща, и процеси и ситуации, към които си струва да се прилагат житейски правила, са толкова динамични и различни, че няма как да има универсални рецепти. Затова имам ценности, не правила.
Да вземем например ученето. Непрекъснато се уча. От всички, от децата си включително. От клиентите и колегите си вземам най-много. Между другото през школата на DeConi са минали доста настоящи собственици, управители, маркетинг директори на големи компании в България. Да не говорим, че имам шанса да познавам хора като проф. Филип Котлър, проф. Майкъл Портър, Збигнев Бжежински например. Уникални умове! Как да не учиш от тях?
Или пък дисциплина, постоянство, смелост, почтеност – все прекрасни ценности. И много полезни.
Агенцията въвежда OMV и Lidl у нас
DeConi е на пазара от 20 години, 5 от които и присъства и на румънския, и на сръбския. Обслужвала е над 100 от най-големите световни и български марки от най-различни индустрии.
Въвела е в България марки като OMV, Lidl, Jim Beam, Prisun, KFC, Dunkin’ Donuts, 5 Minutes, Chariot e-bus, Whycon.
Агенцията е водещ маркетинг и пиар консултант в областта на социалната отговорност и създаването на съвместна стойност. Кампании като “OMV маратон”, “Сложи зелена точка”, “SOS: време е да действаме”, “Стани екогерой” са печелили награди от най-престижни национални и международни конкурси.
В агенцията работят 30 души.