Използването на снимки с платени права
трябва да е критерий при поръчките
Скандал с реклама на България се завихри преди дни. Появи се брошура, която би трябвало да прокламира ловния туризъм у нас. Само че се оказа със снимка на кафява мечка, чийто лов е забранен, и се появиха съмнения, че има кадри на сьомга и американски елен, които не се срещат у нас.
Това е поредният гаф, след като Скалистите планини се оказаха български в приветствие на президента Росен Плевнелиев, а преди години при представянето на туристическото лого на България се оказа, че пак са използвани копирани от чужбина снимки.
Странни кадри
има и в
клиповете,
с които
българският
туризъм се
рекламира
в няколко чужди телевизии - изгряващо от запад слънце и на хора без сенки.
В случая с ловната брошура са били похарчени 116 000 лева. Тя е била част от проект, финансиран по програма “Регионално развитие” за серия от дипляни за лов и риболов, голф туризъм, обекти на ЮНЕСКО, орнитоложки туризъм, фотосафари и други подобни.
Проектът започва през февруари 2012 година и е приключен през май същата година. Изпълнител е “Еуро принт юнайтед”, като тя е печелила и други поръчки за рекламни материали за туризма. От фирмата обяснили на Министерството на туризма, че за визуализацията в брошурата използвали кадри от “имидж банка поради липсата на висококачествени снимки на дивеч”. Ако в България наистина няма такива снимки, то положението е повече от сериозно. Но вероятно по-скоро ще се окаже, че
могат да се
намерят
достатъчно
качествени
снимки за
брошура,
но дали тези от “имидж банката” не са всъщност безплатни...
Другите животни не били американски, а благороден елен и пъстърва, като бил използван кадър на риба от рода на американските пъстърви, обясняват от фирмата. “По време на реализирането на брошурите действащият закон разрешава отстрела на кафява мечка само след издаване на специално за целта разрешително”, твърдят още от изпълнителя.
През 2010 г. ловът на мечки в България бе разрешен с промени в закона. Заради тези текстове през април 2012 г. ЕК започна наказателна процедура срещу България. За да бъдат избегнати санкциите, законът пак бе променен и отстрелът на мечки бе забранен в края на същата година.
Защо тогава се появява през 2015 г. брошура, която рекламира лов на мечки? Оказва се, че
имало допечатка
на въпросната
брошура Министърът на туризма Николина Ангелкова твърди, че издала заповед тези брошури да стоят в склад. Само че някой ги извадил оттам и ги раздавал.
Което показва, че чиновниците, които са отговорни за възлагането на обществените поръчки за реклама на България, явно нехаят за крайния резултат. Защото явно някой е решил, че остарелите брошури със спорни снимки вършат работа и сега. Ако му пукаше, щеше да си направи труда да провери какво има в брошурата и може ли да се използва. И тогава щеше да си спести скандала и нямаше да се налага на министри да се обясняват за такива гафове.
А проблемът със снимките се решава много лесно -
като се използват
такива, за чиито
авторски права
е платено
И това трябва да бъде заложено като критерий при оценка на офертите за обществена поръчка. Тогава няма да има съмнения дали на кадрите са американски елен и сьомга, или български и пъстърва. А изпълнителите на такива поръчки ще са доста внимателни към съдържанието, щом са платили за него. И този, който е дал пари, ще изисква на снимката да има точно това, което му трябва.
Но в момента в повечето случаи се гони само максималната печалба с идеята, че надали някой ще се вгледа задълбочено в някаква си брошура. Да вземем например прочулата се ловна дипляна.
Бившият зам.-министър Иван Маринов, който отговаряше за туризма, твърди, че от нея са били отпечатани 34 000 бройки, а стойността й е била близо 20 000 лева. Излиза, че една брошура е струвала близо 60 ст. Допитване до специалисти в тази област показа, че според тях себестойността на подобна брошура е не повече от 10 ст. Особено когато са ползвани снимки от “имидж банка” поради липсата на висококачествени снимки на дивеч”.
Използването на снимки с платени права
трябва да е критерий при поръчките