С комисар Тенчо Тенев, началник на отдел “Пътна полиция” към СДВР, разговаря Димитър Мартинов
- Комисар Тенев, наскоро стана ясно, че софиянец е натрупал над 35 хил. лева от неплатени глоби. Как е възможно това?
- Има хора, които карат без “Гражданска отговорност”. Глобата за това e 400 лв. Има и други, чиито книжки са отнети за 24 месеца. Като ги хванем в нарушение, може да ги глобим до 2000 лв. според провинението.
Хора с отнети книжки продължават да трупат нарушения и глобите се увеличават. Има и такива, които карат с много висока скорост на места, където е забранено. Глобите стигат до 700-800 лв. Като дойдат 4-5 такива акта, и сумата се натрупва.
Най-много натрупани глоби има 30-годишният Георги Самуилов. Той дължи над 35 000 лв.
- За колко време са натрупани и за какво са?
- От 2012 г. почват, като основно са за каране без книжка.
След първата му
глоба от 100 лв.
всички са
по 300 лева
Има над 30 глоби за това, а някои съдържат и други нарушения. С тях има и по 400 лв. за липса на “Гражданска отговорност”.
Законът не предвижда затвор за каране без книжка и затова мъжът си трупа глоби - всички на територията на София.
- Какво трябва да се направи, за да спрат такива случаи?
- Моето лично мнение е, че би трябвало да има наказателно производство срещу всеки, дължащ глоби на стойност над 5 работни заплати, а съдия-изпълнител да му отнема имуществото, за да се покрие дължимото. Най-малкото трябва да може да се конфискува колата, когато длъжникът не иска да плаща.
Сега можем само да издаваме наказателни постановления, някои обаче си чакат да им минат 5-те години давност. Ние си вършим работата, наказваме ги, пращаме им глобите, но няма как да ги съберем.
В момента сме предприели и други мерки. Ако спрем човек с неплатена глоба, му отнемаме книжката и не я връщаме, докато не я плати.
- А ако не я плати и продължи да кара?
- Не забравяйте, че освен длъжници тези хора са опасни. Те са неправоспособни водачи и могат да направят катастрофа, не дай боже, с жертви. Нека след като хванем някого повече от 2 пъти без книжка, държавата да го осъди. Може и пробация да е, но да има присъда.
Всички, които
карат без книжка,
за мен са
потенциални
убийци
Отделно от това при такъв водач без книжка няма как да е валидна и “Гражданска отговорност”. Ако направи катастрофа с щети, те няма как да се покрият. Ще се водят съдебни дела срещу него, а пострадалият трябва да разчита на каското си, ако има такова.
Вярно, гаранционният фонд ще изплати парите, но оттам нататък се почват делата. Моето мнение е, че трябва да има наказателно производство срещу водач, хванат без книжка поне 2 пъти.
- Отделяте ли най-големите длъжници от тези, които са с малки неплатени глоби?
- Да, имаме отделни папки с тях. Има няколко десетки такива случая на хора, които имат над 5000 лв. неплатени глоби.
Само една бройка
от 5-6 човека
дължи над
100 000 лв.
на държавата
- Какво мислите за случаите, когато катаджия спира човек за дребно нарушение и го пуска без акт и без подкуп.?
- За мен контролните органи не трябва да правят компромиси. При нарушение трябва да има наказание. Представете си случай на хванат да кара без колан. Полицаят го спира без глоба, казва му да си сложи колана, но той не го прави. Ами ако се блъсне след 200 м и загине именно заради липсата на колан? В такива случаи се пише актът, изчаква се шофьорът да си сложи колана и се пуска.
Преди години имах подобен случай. Спряхме дядо и баба с трабант, на който не му светеше единият фар. Написахме акт, без да спираме колата от движение, а дядото обеща да го оправи, като се прибере. На другия ден ме извикаха на тежка катастрофа. Дядото и бабата бяха загинали на място - заради липсващия фар не видели аварирал камион със стърчащи железа. Сещате се как тежи такъв случай на човек. Хем ги санкционирахме.
При друг случай посъветвах приятел да не взема мощна кола на току-що изкаралия си книжка син. Не ме послуша и момчето загина в катастрофа в деня, в който се качи на мощното возило.
Евентуално може да се направи компромис за нещо много дребно - например, че вали дъжд, а човекът не си е включил чистачката. За колан, управление без книжка и други подобни обаче няма място за компромис.
- Какви са най-честите нарушения на софиянци?
- Качват се в колата, а не мислят за движението. Понякога говорят по телефона, друг път са със слушалки. 90% от катастрофите в София са заради неспазване на дистанция. Основната част от инцидентите са просто защото водачите не мисли на пътя. Друг път не преценяват техническите способности на колата - например колко метра е спирачният път.
- А кои са най-абсурдните нарушения?
- Наскоро един водач заспа на светофара, както си караше преди това. Колегата, който регулираше светофара, го събуди. Оказа се, че е бил пиян. Тези случаи също зачестяват - преди дни хванахме мъж с 3,4 промила алкохол и жена с малко над 3.
- Кой нарушава правилата повече - мъжете или жените?
- В последно време жените взеха да изпреварват мъжете.
Младите
момичета от 22
до 25 г. правят
много нарушения
Жените над тази възраст са изрядни. Най-честите нарушители в София са момчетата между 18 и 22 г., следвани от жените от 22 до 25 г. Общо взето, младите шофьори.
- Трябва ли да се въведе ограничение за тях?
- Аз си мисля, че след като изкарат книжка, трябва първите 2-3 г. да карат коли с ниска кубатура, малолитражни автомобили, които не са толкова мощни. Така ще могат да свикнат да карат и няма как да се увличат по високите скорости.
- Кое е определението за добър шофьор?
- Този, който не влиза в ситуации, а не този, който излиза от тях. В момента
в София има
адски много
разсеяни
шофьори
На ден служителите на КАТ посещават по 40-50 ПТП-та с материални щети. Ако времето е лошо, стават и повече. При първия сняг станаха над 300 само за ден. Аз съм много доволен от новия Закон за движението по пътищата. С мобилните камери в София хващаме по 50-60 нарушения на скоростта.
- Често стават и инциденти заради пешеходци. Санкционирате ли ги?
- На седмица имаме поне по 140 такива случая. Масов проблем в София е неправилното пресичане. Има подлези, надлези, пешеходни пътеки, но никой не ги спазва. Всеки гледа да мине най-пряко.
- Как мина контролът по баловете? Имаше ли установени големи нарушения и какви?
- Заради добрата организация и предприетите мерки имаме само 5 заснети нарушения. Това са случаи на абитуриенти, показващи се през прозорците на колите си. Разбира се, те ще бъдат санкционирани.
- Как ще коментирате нарушенията на маршрутки? Те правят каквото си искат.
- Аз лично съм санкционирал маршрутка заради минаване по трамвайните релси. Разпоредил съм всички такива нарушители да бъдат санкционирани. Те возят по над 20 души, представете си какво ще стане, ако заради такова нарушение се получи тежка катастрофа.
- “24 часа” и други медии предприеха инициатива “Нужни сте ни живи” за по-безопасно шофиране. Помагат ли такива кампании?
- Много. Хората четат и има добри резултати.
- Каква е статистиката за катастрофите в София от началото на годината?
- Имаме със 120 ранени граждани по-малко за същия период на миналата година. Тежките катастрофи с щети са със 110 по-малко. За съжаление, броят на загиналите е с 4 повече. Не можем да обхванем цяла София, но с новите мерки постигаме добри резултати.