“Мтел” е инвестирал повече от 3,5 млрд. лв. в България за 20 години.
Телекомуникациите са единствената индустрия, в която цените постоянно падат.
За 20 г. успяхме да запазим лидерската си позиция на пазара, казва
главният изпълнителен директор на "Мтел" .
- Какво се промени за 20 г. в телекомуникациите в България, г-н Кацирубас?
- Промените са много и не се само за България, а и в целия свят. От традиционното използване на телефона като средство за обаждане той се превърна в нещо, от което може да се прави почти всичко. Това промени живота на хората, начина на мислене, културата им.
- Каква бе ролята на “Мтел” в тази промяна?
- За 20 г. “Мтел” стана основна част от тази промяна, като предлага на потребителите най-новите технологии и услуги за съответното време. Успя да осигури връзка на клиентите си с всеки, независимо дали е в България, или в някоя друга точка на света. Дадохме възможност и на бизнеса да работи по-бързо и по-лесно, благодарение на качеството на мрежата ни.
- Какво ви отличава от конкурентите?
- “Мтел” винаги е бил разпознаван като лидер в предлагането на нови услуги и технологии с възможно най-добро качество. Това, което ни отличава, е, че предлагаме всичко това, като се съобразяваме с конкретните нужди на клиентите. “Мтел” се опитва да бъде максимално близо до потребителите и да отговаря на специфичните им нужди от услуги и изисквания. Защото хората не искат едно и също, не носят едни и същи дрехи, не карат едни и същи автомобили.
- Това, че стартирахте първи на пазара, помогна ли ви?
- Да стартираш първи в даден бизнес, има предимства, но и недостатъци. Важното е, че в продължение на 20 г. “Мтел” успя да запази лидерската си позиция на пазара и е най-разпознаваемата марка в телекомуникационния бизнес в България.
Например “Мтел” първи предложи на българския пазар услугата и продукитте с марка “Блекбъри”. Първи предложихме услуга за младите хора, каквато е LOOP. Предложихме планове без аналог като “Мтел трансфер”, който дава възможността за прехвърляне на неизговорените минути за следващ период. Това позволява на клиентите да намалят разходите си. Първи предложихме и тарифни планове “Мтел безкрай” с неограничени разговори към всички в България. Наскоро предложихме и планове “Мтел микс” с включени мобилни разговори, фиксиран интернет и телевизия.
- Плановете, които влючват разговори, интернет и телевизия, се наложиха на пазара. Какво още да очакват потребителите?
- Наистина тези планове започват да се налагат. Ние сме първият телеком, който предлага всички услуги в един самостоятелен пакет с продукта ни “Мтел микс”. Предполагам, че останалите оператори скоро ще ни последват с подобни пакетни предложения. Най-важното е предложенията да са лесни за използване от потребителите.
Условията трябва да са прозрачни и да има достатъчно стойност срещу предлаганите месечни такси. Смея да твърдя, че е “Мтел” е единственият оператор, който предлага това на клиентите си. Потребителите могат да очакват още по-иновативни и интересни услуги. Например “Мтел” наскоро пусна пакета Office 365 за бизнес клиенти.
- Много се говори за мрежите от ново поколение, т.нар 4G. Кога да ги очакваме в България?
- Предлагането им зависи от честотите, с които разполагат операторите. Ние имаме готовност да ги предложим и сме поискали честоти от КРС. Засега нашето искане не е разгледано, което отлага и пускането на 4G услугите.
- Какво представляват те, каква ще е ползата за потребителите?
- Основното предимство е скоростта. Нашата мрежа в момента предлага скорост от 42 мегабита в секунда. 4G ще осигури 100 мегабита в секунда. Което е по-бързо от скоростта, която дава фиксираният интернет в момента.
Представете си всичко, което вършите от телефона си, да става над 2 пъти по-бързо, отколкото сега.
- Ще има ли скоро машини, автомобили и домове, които да се управляват от мобилния телефон?
- Част от тези услуги вече се предлагат. Например в транспорта, в банкирането, все повече навлизат и в здравеопазването, основно в диагностиката на заболяванията.
В някои хотели например може да отворите вратата на стаята си с мобилния телефон, след като сте направили резервация. Бъдещето на телекомуникациите е в развитието на такива услуги, които да включат и другите сфери от живота.
- Ще стигнат ли тези услуги до България?
- Част от тях вече ги има и в България. Най-вече в транспорта и логистиката и “Мтел” предлага такива услуги. В момента тестваме система, която да позволява отчитане на броя на хората, които посещават дадено място. След като “Америка мовил” придоби мажоритарен дял в “Телеком Австрия груп”, част от която е и “Мтел”, обсъждаме въвеждането на уникални за България услуги.
- Какви ще са те?
- Една от тях ще е програма за лоялност, като такава услуга не е предлагана досега в България, дори и в Европа.
Тя ще се осъществи с 80 партньора от различни сектори на икономиката. В техните обекти нашите клиенти ще могат да ползват намаления и да имат достъп до техни услуги. И всичко това ще се случва през мобилния телефон. Ще има и други услуги, но засега не искам да ги коментирам.
- Свърши ли падането на цените на услугите?
- Искам да подчертая, че телекомуникациите са единствената индустрия, в която цените постоянно падат. Във всички останали сектори има увеличение.
С пакетните оферти цените стават още по-ниски. Така например с “Мтел микс” цената е с 20% по-ниска в сравнение с тази, която би се платила, ако се вземе таксата за всяка услуга поотделно. Трябва да се отчита, че има момент, в който цената започва да оказва влияние на качеството. Не мога да кажа дали вече е дошъл този момент. Но в “Мтел” никога няма да направим компромис с качеството за сметка на ниски цени.
- Как оценявате намерението на ЕК да премахне тарифите за роуминг?
- Решенията на ЕК със сигурност оказват влияние върху операторите в последните години. Важното е да се отчита здравословният баланс между инвестициите, които правят операторите, и техните приходи, които да им позволят да продължават да инвестират.
Защото е важно дали цената ще е ниска, но клиентът няма да може да използва телефона си заради липсата на мрежа, или да го използва навсякъде срещу една разумна цена. Телекомуникационният бизнес е един от малкото, които продължават да правят значителни инвестции. Например “Мтел” е вложил в България над 3,5 млрд. лева за последните 20 години.
ВИЗИТКА
- Роден е през 1963 г.
- Завършил е Североизточния университет в Бостън и Babson College в Масачузетс
- Има над 20 години опит в телекомуникационната индустрия, като е заемал различни позиции.
- От 2002 г. до 2008 г. бе изпълнителен директор на “Глобул”, сега “Теленор”. След това бе начело на Vip mobile
- От октомври 2014 г. е главен изпълнителен директор на “Мтел”.