Възпитаното, но хладно писмо на Влади Горанов, крещи: По-големи заплати само срещу реформа. Дали Темида го чува?
Bисшият съдебен съвет гласувал в средата на септември по-високи заплати за магистратите, а финансовият министър отговаря в началото на октомври, че няма пари за това.
Нищо изненадващо! Всяка година ВСС се пробва да вдигне бюджета на съдебната власт и всяка година той се орязва, за да се вмести в реалните възможности на държавата.
За тази година например предложението ва ВСС бе за общ бюджет от над 630 млн. лева, после бе редуцирано до 493 млн., а в крайна сметка бяха гласувани 460 млн.
Различното този път е
финтът, с който
магистратите
се опитват да
прокарат
увеличението
Защото ВСС гласувал с икономията, която имал в бюджета, да не се дават премии, а да се вдигнат самите възнаграждения. Тоест държавата се поставя пред свършен факт от магистратите. Те казват - ето това гласувахме като заплати и трябва сумата да бъде предвидена в бюджета за следващата година. Решението предвижда за 2015 г. да им дадат още 6-7 милиона лева отгоре, а за следващата - 45,1 милиона лева, за да бъде гарантиран скокът на заплатите с 12%.
Така ВСС иска за догодина 542,5 млн. лв. - от тях 330,3 млн. лв. за заплати.
Ако препрочетем възпитаното, но иначе хладно писмо на финансовия министър , виждаме единствения път, по който могат да се вдигнат заплатите. Реформа! И понеже засега за нея само се говори, финансовият министър съветва ВСС
да преразгледа
и преосмисли
решението за
скока на
заплатите
Има още една любопитна новина от отговора на Владислав Горанов до ВСС - че тая година е добре да работиш или като чиновник в парламента, или като служител на Темида. Това са двете топли места в държавата, които не са засегнати от 10-те процента орязване на бюджета за заплати.
Сложен казус поставя още финансовият министър. Искате по-високи заплати? Чии да орежа? На лекари, учители, социални работници? Като член на Европейския съюз България е поела ангажимент за строга финансова дисциплина. Затова вдигането на заплатите на едно място води до намаляване на бюджетните разходи на друго.
Ако четем писмото на Горанов детайлно, ще разберем защо всеки загазил служител в съдебната власт иска да не бъде изгонен, а да си тръгне сам. Защото така получава максимум 20 заплати накуп. Не питаме за другите форми на допълнителни плащания, които според нас са си в реда на нормалното - дрехи, допълнителни отпуски и т.н.
Ако по-високите заплати правят съдебната власт по-некорумпирана, аз съм “за”. Вероятно и министър Горанов.
Как обаче да обвържем нуждата от реформи през идните три години и механизма на заплащане? Вероятно тримата големи в съдебната власт утре, когато говорят с Горанов, ще покажат пътната карта за реформи. Защото не върви да бъдат обвинявани само политиците за натиск върху съдебната власт и опити да имитира реформа в нейните редици. Все си мисля, че една система трябва да се самореформира, за да можем да ѝ вярваме, нали?
Сегашният механизъм
осигурява нелоши
възнаграждения
за магистратите
спрямо стандарта в България.
Максималното основно възнаграждение на съдиите и прокурорите на районно ниво е около 1600 лв. На окръжно ниво то е близо 2150 лв., на апелативно - около 2550 лв., а на върховно - около 3100 лв. По закон най-ниската магистратска заплата е равна на две от бюджетната сфера.
Към основното възнаграждение се начисляват по 2% за всяка прослужена година, но надбавката не може да надхвърля 40%. Всяка година се дават и по две средни бюджетни заплати за облекло. При напускане на Темида съдия, прокурор и следовател със стаж над 10 г. получават еднократно обезщетение - толкова брутни заплати, колкото са годините, прослужени в системата, но не повече от 20.
Магистратите не трябва да имат малки заплати, това е ясно. Напротив - трябва да вземат възнаграждения, които да са достойни за голямата отговорност на работата им и да не ги подтикват към неофициални доходи. Ако заплатите им са ниски, то служителите на Темида може само да се правят, че работят. И в двата случая има огромен риск да се окаже, че няма правосъдие, което ще означава, че няма и държава. Така че заплатите на магистратите трябва да са достатъчно високи, спор няма.
Въпросът е как да бъдат договаряни тези заплати. Нормалният начин и искането за увеличение да бъде аргументирано и подкрепено с конкретни разчети защо е нужно. И най-вече
заплатите би трябвало да са
обвързани с ефективността
на работата
А в почти всички доклади, било то от Брюксел или независими организации, се споменава, че съдебната система в България работи мудно и тромаво.Остава и въпросът за качеството - годишно близо 4 млн. лева се оказва, че дължи съдебната власт като обезщетения по Закона за отговорността на държавата и общините. Сумите се присъждат за вреди, които физически или юридически лица са понесли. Към това трябва да се добавят и десетките милиони евро, които години наред бюджетът плаща по присъди от съда в Страсбург заради това, че магистрати не са свършили качествено и навреме работата. Поради което магистратите трябва да работят по-качествено, съдът да е ефективен и справедлив, а делата да приключват в сравнително кратки срокове. Ако това се случи, няма да има съмнения при искане за по-високи заплати. Иначе се получава като в оня виц за свършената работа - човекът взе парите и каза: Ще видим.