Младите шофьори ще имат 26 точки, казва председателят на транспортната комисия в парламента Гроздан Караджов.
- Г-н Караджов, от МВР обявиха нови мерки за противодействие на войната по пътищата - затвор за гонки и превишена скорост, служебно спиране на коли, карани от шофьори без книжки или употребили алкохол, двойно завишение на глоби за водачи в нетрезво състояние и др. Как ще ги коментирате?
- На войната по пътищата ще отговорим адекватно, като обявим война на системните нарушители. Всяко четвърто нарушение води до тежко ПТП – с жертви или ранени. Така неусетно всяка година губим по едно средно голямо населено място, а хиляди българи остават трайно инвалиди.
Изходът – изпълнителната, прокурорската и законодателната власт си подадоха ръка, сформираха работна група и подготвиха пакет промени в няколко закона. С тях се затварят вратичките, през които нарушителите постоянно се измъкват от наказания. Крайно време е да прекършим чувството за безнаказаност на безотговорните водачи.
- По какъв начин може да се случи този обрат?
- Най-важно е
наказанията да
започнат да се
налагат бързо
Не може едно дело за убийство на пътя да се точи с години или КАТ да не може да връчи наказателните постановления и давността им да изтича. Губим възпитателната и превантивната функция на наказанието. Така няма да постигнем целта, заложена в Националната стратегия за подобряване безопасността на движение по пътищата до 5 г. да намалим броя на загиналите и ранените по пътищата наполовина.
Напротив, само за 2014 година регистрирахме ръст от 10% на тази черна статистика, а и данните за 2015 не са по-добри. На тази ескалираща война трябва да сложим край.
- Кои са най-важните проблеми, които според вас се решават с приемането на пакета закони?
- Най-големият проблем е, че близо 50% от наказателните постановления никога не достигат до своите извършители. Така наистина се създава усещане за безнаказаност и недосегаемост. И двойно да повишим глобите, ако те не се събират, нищо няма да се промени. Сега
едва половината
от нарушителите
ефективно
изтърпяват или
заплащат
наказанията си,
тъй като намират начин да се измъкнат от връчването на наказателните постановления. Това им дава кураж да продължават да нарушават закона, докато един ден не се случи фаталното – тежка катастрофа с жертви и ранени. И вече е късно за каквото и да е наказание – то няма да върне живота на жертвите или здравето на ранените.
- Как ще бъде променено това?
- Предвижда се опростяване на процедурата за връчване на наказателните постановления. Актове ще се съставят само за нарушения, за които е предвидено лишаване от правоуправление. За всички останали ще се издава фиш. Сега при 80% от нарушенията се пишат актове, а едва при 20% - фишове. С промяната съотношението ще се преобърне – 20% актове срещу 80% фишове. Така ще се прекъсне възможността за протяжни съдебни спорове и ще се намали броят на наказателните постановления, за които се налага дълго и често безплодно издирване на нарушителя.
Ще се спре и сегашното протакане при връчване на електронните фишове и наказателните постановления. Когато някой не може да бъде намерен, ще се съставя протокол, че е било извършено посещение на адреса, посочен от нарушителя. Ако не е посочил никакъв, за такъв ще се смята постоянният му адрес. Когато става въпрос за фирма, наказателното постановление може да бъде изпратено и на вписаните в регистъра адрес, електронна поща или факс на дружеството.
Имам препоръка към вносителите - изобщо да отпадне съставянето на акт за нарушение и наказващият полицай
директно да
съставя
наказателно
постановление
на пътя
Сега губим повече от месец само докато актовете физически се пренесат до районния началник и бъдат подписани от него наказателните постановления. Така връчването и на постановления, и на фишове ще става в присъствието на нарушителя и незабавно.
- Имаше идея автомобилите на нарушителите на пътя да бъдат конфискувани, но в предложенията е записано те да бъдат спирани от движение. Защо?
- Аз съм юрист и бих коментирал от практична гледна точка как тези мерки могат да бъдат приложени. Конфискацията на автомобили е сложен съдебен процес и отнема доста време. Спирането от движение за определен срок има за цел да не може нарушителят да се върне на пътя и да продължи да гази хора. Според мен е достатъчно да се снемат номерата на автомобилите или да се снеме служебно автомобилът от регистрация, за да не може да бъде каран. Така
безотговорните
шофьори няма
да могат да се
качат отново
на кола
и да застрашат живота на невинни хора по пътищата за времето на съдебната процедура срещу тях. Новите изменения предвиждат и по служебен път да се спира автомобилът от движение. Тази санкция ще бъде налагана на водач, който няма книжка или който е с над 0,5 промила алкохол в кръвта, а също и на шофьор, който е отказал да бъде проверен за алкохол или упойващи вещества.
Въвеждат се и две нови мерки – за месец ще се спира от движение автомобилът на собственик, който има неплатени глоби или пък е превишил скоростта с над 60 км/час.
- Защо се налага да се въвеждат специални изисквания към новите водачи?
- Защото данните за първите 8 месеца на 2015 г. показват, че в сравнение със същия период на 2014 г. при катастрофи с водачи със стаж от 2 до 3 г. загиналите са се увеличили над два пъти. Новите водачи ще получават само 2/3 от максималния брой контролни точки за първите 24 месеца.
- Повишават се и глобите...
- Предложено е глобите за превишение от 30 до 40 км/ч, от 40 до 50 км/ч и над 50 км/ч да бъдат увеличени двойно. Но тук има и морков, не само тояга - ако глобата бъде платена в 14-дневен срок, тя ще е с 50% по-ниска.
Превишената и
несъобразена
скорост
продължава да е
с най-голям дял
при катастрофите
по вина на водачите. Тя е причината за 2566 (38,11%) от тежките ПТП през 2014 г., при които са загинали 318 (51,71%) и са ранени 3293 (39,41%) души. Тази тенденция се запазва и през осемте месеца на 2015 г. Високата скорост е причина за 1706 (36,85%) от тежките ПТП, при които са загинали 209 (49,29%) и са ранени 2179 (37,38%) души. Удвояват се и глобите за водачи, които са употребили алкохол и в същото време превозват пътници. Завишават се и изискванията - например шофьор да не потегля, преди да се е уверил, че всички пътници са с колани и др.
- По-високите глоби или превантивният контрол - кое е по-ефективно?
- Колкото и да е строго едно наказание, то не може да върне детето на родителите, съпруга - на семейството и близките, затова главната цел е да не се стига до жертви и ранени по пътищата.
Така че аз гласувам за превантивния контрол! Глоби трябва да се повишават само когато сме изпълнили съвестно превантивните мерки и когато е налице стройна контролираща система, но въпреки тези усилия нарушенията растат и като цяло наказанията нямат възпиращ ефект върху нарушителите. За съжаление, не мисля, че КАТ в момента е тази добре смазана машина, която има необходимия авторитет в обществото и вдъхва респект у нарушителите.
- Слагането на камери на реверите на пътните полицаи ще спре ли корупцията?
- Самата система трябва да е така направена, че пътните полицаи да нямат никаква възможност да искат и да вземат рушвети, а нарушителите да предлагат и да дават пари. Ето затова са камерите и микрофоните и на реверите и в служебния автомобил. Така ще паднат всички мераци за рушвети от едната страна и за фалшиви обжалвания от другата. Ще се създаде и доверие, каквото сега обществото безспорно няма към тези правоприлагащи органи.
Още нещо, за което много настоявам -
КАТ да не спира
когото му
хрумне, а само
нарушителите
Тогава броят на спиранията, отчетени от камерата в служебния автомобил и на ревера, ще е равен на сбора на съставените актове и фишове. Толкова е просто. Стига да се намери политическа воля и министърът на вътрешните работи да го наложи – тук не е необходим нов закон.
- Какво още трябва да се направи, за да се спре т.нар. война по пътищата?
- От своя опит съм убеден, че нищо не възпитава по-добре от личния пример. Затова и възпитанието в толерантност и спазване на правилата на движение по пътищата е добре да започне от семейството - т.е. родителите да учат децата си, преди още те да са попаднали в категорията “млади водачи”. Ако те показват нулева толерантност към нарушения, ако не дават рушвети, ако нe сядат на една-две чашки зад волана, значи и децата им ще спазват закона.
Голяма е ролята и на училището, където трябва да се работи не кампанийно, а постоянно. Изучаването на основните правила за движението по пътищата от ранна възраст може да спаси хиляди животи в бъдеще, когато порасналите ученици седнат зад волана.
За да бъде спряна войната по пътищата, всички трябва да обединим усилия и да си свършим работата – политиците чрез създаването на качествени закони, КАТ, МВР, прокуратурата и съдът – чрез спиране на корупцията и налагане на бързи и ефективни наказания за нарушителите, и обществото – чрез спазване на правилата и възпитанието на децата. Когато това се случи, и резултатът ще дойде бързо.
CV
Завършил е СУ “Св. Климент Охридски” със специалност “Право”
Професионалната му кариера започва през 1990 г. със създаването на Българско сдружение за честни избори. Бил е програмен директор на фондация “Отворено общество”
През 1997 г. е главен секретар на министерството на транспорта и председател на борда на БТК.
Бил е член на Надзорния съвет на Българска пощенска банка и член на борда на “Рила солюшънс”
Депутат от Реформаторския блок