На масата в хола има цели зърна какао вместо бонбони,
казва управляващият директор на “МЕТРО България”
- Г-жо Пунчева, направете, моля ви, портрет на българския потребител в “МЕТРО” и го сравнете с немския и сръбския – вие имате достатъчно опит, тъй като сте управлявали тази търговска верига и в двете държави.
- Клиентът на “МЕТРО България” е професионалист – по това той е идентичен с клиентите ни в Германия, Сърбия или Украйна, където съм работила. Клиентът на “МЕТРО” е независим предприемач, често собственик на фирма или неин ръководен кадър и това го отличава от клиента на другите търговски вериги в страната. Независимо дали прави покупка за ресторанта или за магазина си, или пазарува за фирменото парти или уикенда с приятели, той е много добре информиран, взискателен, очаква преференциален подход... защото е специален!
Разлики, разбира се, има – те идват най-вече от това какво купуват клиентите и какви са вкусовете им, какви са регионалните особености. В Сърбия клиентите пазаруват много повече спортни артикули, в Германия – иновативни артикули, имахме невероятен успех с
истински самолетни
седалки, които
станаха хит за
оборудване на офиси
- Как изглежда малкият бизнес, ако съберете на едно място всички участници във вашия конкурс “Звездите на МЕТРО”? Имат ли самочувствие българите, които ръководят малки фирми, да показват постигнатото?
- “Звездите на МЕТРО” е един доста необичаен конкурс, тъй като той има за цел да покаже човешкото лице на бизнеса във всички страни, в които работи “МЕТРО”. Даваме платформа на нашите клиенти да разкажат за свои социални инициативи, в които те самите влагат средства, време и енергия, за да направят живота в България по-добър. Истински съм впечатлена колко много такива инициативи има. Тази година събрахме 55 истории, а за тях гласуваха повече от 35 000 души във фейсбук. Ще създадем клуб на тези хора, за да могат да обменят идеи и опит, и да намират повече съмишленици.
Тази година първа награда взе инициативата “Не бъди дърво – спаси дърво” на варненската агенция Patchwork, която е наш клиент от повече от 15 години – от 14 до 23 октомври обявихме събиране на хартия на паркингите на всички “МЕТРО”, за да им дадем допълнителна подкрепа.
- Разкажете какви герои този конкурс открива в една Германия, а в последните години и в България.
- Имах привилегията да бъда в журито за определяне на победителите в Германия миналата година и се запознах подробно с повече от 100 истории, посетих десетина от кандидатите сред тях, за да науча подробности. Едно е общото с българските финалисти – хората се стесняват да говорят за тези свои инициативи, приемат ги като много лични и не искат да ги комерсиализират. Отне ни доста усилия да ги убедим, че единствената ни цел е да им дадем платформа, за да намерят повече поддръжници и каузите им да стигнат до повече хора.
Една инициатива особено ме развълнува – собственичка на малък ресторант в Берлин от години взема като кухненски стажанти деца без родители, често с проблеми със закона и буквално безплатно ги учи на занаят, за да им даде възможност да си изкарват хляба. Някой сигурно би казал, че така си осигурява безплатен персонал, който обаче е пребивавал в професионална кухня, знае, че необученият кухненски персонал е голямо главоболие и такава стъпка е достойна за възхищение!
В българското издание на “Звездите на МЕТРО” също има много силни инициативи – ще спомена само две от тазгодишните, тъй като са в области, които особено ме вълнуват - образованието и запазването на храната. Нека останалите не се обиждат! Първата е на д-р Стоев от Силистра, който предоставя годишна награда за талантливи ученици и техните учители и така е способствал интересът към знанието в Силистра рязко да се увеличи, а втората на “Ако си дал” на Стефан Чолаков дава възможност на всеки да остави в специално инсталиран хладилник на улицата храна с добро качество, която му е останала – дали от къщи или от заведението, и така тя да бъде спасена от унищожение.
Повече от 30%
от годната за
консумация храна
в Европа се изхвърля,
България не е изключение!
- Един от най-конкурентните сектори в България е търговията с бързооборотни стоки. С какво “МЕТРО” е по-различен от останалите търговски вериги?
- “МЕТРО” присъства на българския пазар повече от 16 години. Ние поддържаме независимия бизнес – хотели, ресторанти, търговци, предприемачи. Техните постоянно променящи се нужди са във фокуса на всекидневните ни решения. Това означава например, че ако една линия от порцелан се продава в “МЕТРО” и тя се използва от професионални клиенти, ние трябва да гарантираме, че тя няма да излезе от асортимента поне 5 години - в противен случай клиентите няма да могат да си заменят повредения в заведението порцелан, а ще трябва да купуват цели нови серии.
В контекста на работата с търговците това означава специален фокус върху новите асортименти - един независим търговец, който пазарува в “МЕТРО”, иска винаги да има тази стока, която се рекламира – ние трябва да му я осигурим с предимство.
- Преди повече от година в България започна дебат, в който бяха противопоставяни търговските вериги на производителите. Кажете какъв процент български стоки се продават в “МЕТРО”? Как работи вашата верига с български производители на месо, мляко, хляб?
- Според мен няма място за такова противопоставяне. Веригите са естествен партньор на българските производители и ние се разбираме много добре на професионално ниво – само добрата съвместна работа носи удовлетвореност на клиентите и успех на двете страни. Има много спекулации по темата в българското медийно пространство и понеже всеки от нас е потребител – дискусията лесно се нагорещява и излиза извън професионалния контекст.
Търговията е един от най-големите работодатели в България, който осигурява работни места на повече от 22 000 души, тази работа не е лека и всеки ден започва от кота нула - хората, които работят в бранша, заслужават адекватно отношение и уважение. Същото се отнася за българските производители, които работят на малък роден пазар и трябва да бъдат конкурентни на световни продукти. В тази област веригите могат да са отличен проводник на идеи и надежден търговски партньор за нови пазари.
В “МЕТРО” повече от
70% от обемите на
хранителните продукти
са с български
произход
Да, ние сме взискателни към качеството им, защото това е изискването на нашите професионални клиенти, те се нуждаят от определено съотношение качество/цена, за да бъдат успешни в бизнеса си и наше задължение е съвместно с производителите да им го осигурим.
- Сериозен процент от клиентите на “МЕТРО” са собственици на малки обекти – бакалии, павилиони, сладкарници. Как се усеща кризата чрез техните покупки при вас?
- Така е, след настъпването на икономическата криза от 2008 г. се промениха потребителските нагласи, клиентите търсят повече изгодни решения – нараства делът на собствените марки, всекидневно се търсят най-добрите оферти. Това обаче дава и много възможности. В отговор на тези тенденции ние разполагаме с уникален международен опит, тъй като “МЕТРО” работи в страни с много различни покупателни възможности.
- “МЕТРО” лансира нов формат - марката “Моят магазин”. В каква посока ще се развива той?
- “Моят магазин” е партньорска програма, чрез която “МЕТРО” подкрепя бизнеса на независимите търговци в България – става дума за малки квартални магазини, най-често семеен бизнес.
Нашата програма ги подкрепя да развиват и разширяват бизнеса си, който не само им дава препитание, но има и социално значение. В тази програма в момента са включени повече от 1000 партньори, смятаме да разширяваме и развиваме платформата с нови решения през следващата година.
- Кажете, променят ли се изискванията и вкусът на българина към продуктите? Какво очаква той да види в “МЕТРО” и вие му го доставяте?
- Определено се променят! Клиентите стават все по-информирани независимо какъв е бизнесът им – дали са ресторантьори, търговци на хранителни стоки, или офис мениджъри. Те искат най-добрия продукт на най-добрата цена, максимално удобно и ефективно пазаруване.
Българският
потребител е много
по-отворен за
нови вкусове,
отколкото например сръбския или украинския. Все повече се търсят продуктите, чийто произход е деклариран, тъй като потребителят иска да знае кой и какво слага в тях, нараства търсенето на локални продукти, увеличава се и интересът към специалните продукти за хора с хранителни нетолерантности (без глутен, без лактоза и т.н.)
- Кой пазарува във вашето семейство? Във вашата количка какви стоки слагате най-често?
- Може би няма да ви изненадам, но за мен пазаруването на храна е вълнуващо изживяване и в това отношение пазаруването в “МЕТРО” е истинска привилегия, тъй като нашият асортимент е силно насочен към професионалистите и в него намирам уникални продукти.
Аз винаги търся новите неща на рафта,
много рядко
пазарувам
по списък
и винаги се радвам да открия нещо непознато. Вкъщи често ме упрекват, че в хладилника има някакви странни неща, които не стават за ядене – като например бейби зеленчуци, микролиста или паста от сепия, а на масата в хола има цели зърна какао вместо шоколадови бонбони.
Все още ме оставят да пазарувам, вероятно защото съм доста придирчива към качеството и свойствата на храната... под мотото “мир да има”. Едно е сигурно – в количката, без значение кой пазарува, винаги има българско кисело мляко, бяло сирене и кашкавал.
- Какви са плановете на “МЕТРО” за България? Нови магазини, нови формати?
- Ние сме представени в България с т.нар. джуниър формат (около 7000 кв. м), който е популярен в много страни в Европа и Азия, докато западноевропейските ни формати са почти двойно по-големи като площ. Тенденцията в търговията в последните години е форматите да стават по-малки, по-удобни и по-гъвкави. Първи опит за такава промяна правим в момента в Плевен, където искаме да изчистим формата от ненужен асортимент, да предложим по-гъвкаво и бързо пазаруване, повече локални продукти. В същото време много активно разширяваме доставките, които са вече повече от 15% от бизнеса ни с хотелите и ресторантите, имаме 2 депа за доставка – в Банско и в Слънчев бряг, и ще продължим да инвестираме в тази концепция. Обсъждаме и други решения за градовете – ще се радвам да споделя, когато плановете станат достатъчно конкретни.
- Как “МЕТРО” намира и обучава своя екип? Ако вие бяхте министър на образованието или социален министър, как бихте обучавали кадрите за търговия в България?
- “МЕТРО” е най-многопластовият възможен търговски формат, тъй като обслужва 3 основни типа клиенти – угостители, търговци и независими предприемачи, в два основни канала - стационарни продажби и доставки, ето защо голяма част от кадрите си развиваме отвътре. Имаме широка палитра от обучения – много от тях onlinе, имаме и специално разработени международни програми. “МЕТРО” предлага огромно разнообразие от позиции и моята собствена кариера е живо доказателство как може един човек да работи 17 години в една компания в различни страни и функции и
да не му стане
скучно нито за ден
Търсим млади хора, които имат хъс и енергия, на които предлагаме специални стажантски програми в страната, имаме и специални програми за обучение на мениджъри, както местна, така и международна.
- Сега у нас е много актуално дуалното образование и се търси един смесен модел между немския и австрийския опит. Споделете, моля ви, опита си от Германия.
- Обнадеждаващо е, че след няколко години дискусии най-сетне дуалното образование заработи. Какво представлява то? Дуалното образование е един практичен подход, който подготвя младите хора за бъдещата им работа още докато са в училище. Това е широко разпространена практика в Германия и Австрия, по този начин децата излизат с професия след завършване на гимназиалното си образование и могат да тръгнат по професионален път, или да доразвият полученото знание в университета. На 15 септември тази година започна първата паралелка от 27 ученици в Националната финансова и стопанска гимназия. Искам да подчертая, че
инициативата за
дуалното образование
е подкрепена от 4-те
най-големи
търговски компании,
чието ръководство е истински ангажирано с тази кауза. След приключване на курса учениците в тази паралелка освен гимназиалната си диплома ще получат и диплома за професионално образование (професия търговец), като след 10-ти клас те ще получат и специална практика в търговските вериги. В УНСС тази година за първи път ще има магистърска програма “Управление на търговски вериги”. Макар и бавно нуждите на бизнеса и образователните програми започват да се сближават, но все още има много да се работи.
- Ще може ли скоро българинът да влиза в “МЕТРО” през ...компютъра си и да поръчва по интернет стоки?
- Това вече е възможно – засега само за професионалните клиенти от угостителския бизнес. Те имат възможност да правят заявките си за доставка online, но ние всички виждаме колко бързо расте този канал и го наблюдаваме активно.
- Как почива шефът на “МЕТРО” в България?
- През уикендите преди всичко се старая да се наспя, ходим на кино, на театър, срещаме се с приятели. Докато живеехме в Германия всеки уикенд беше подчинен на момичешкия футбол. Малката ми дъщеря е запалена футболистка, откакто сме в България тя сякаш има повече уроци и по-малко време за футбол. Пътуваме при възможност – това най-много ни зарежда батериите като семейство. Иначе прекарваме лятната ваканция почти без изключение на българското море – близо до Балчик.
- Каква музика слушате – питам ви, защото съпругът ви Петър Пунчев, е сред създателите на радио FM?
- Слушам музика най-вече в колата, повече радио (джаз, класика), но често и виралната селекция на Spotify – обичам нова музика и се старая да съм в час, какво слушат дъщерите ми. Миналото лято имахме шанса да видим Rolling Stones на живо – беше страхотно преживяване, следим активно концертния живот в Европа, така че музиката продължава да бъде фактор в живота на нашето семейство.
- Как се чувства една жена на върха в “МЕТРО”?
- Ами малко е самотно. “МЕТРО” е много голяма компания, между топ мениджърите обаче има много малко жени, ако трябва да сме точни – само две сме в ролята на управители на страни, и още една в състава на нашия оперативен борд на директорите в Германия. Има много талантливи жени в бизнеса, които обаче трудно напредват до върха на пирамидата. В това отношение източна Европа е по-напред от западна. От близо година активно работя за тази кауза заедно с екип топ мениджъри, както жени, така и мъже от световни компании в сферата на търговията и бързооборотните стоки, с които основахме LEAD (Leading executives advancing diversity). Имаме добри първи успехи, но много работа предстои.
Ще участваме на
световния
икономически форум
в Давос през януари,
което е много вдъхновяващо, но и започва малко да ни пари под краката...
- И как изглежда България след доста години работа в Украйна, Сърбия и Германия?
- Изглежда модерна, гражданското общество е по-будно, хората продължават обаче да виждат повече трудностите, отколкото успехите. Аз мисля, че всеки успех трябва да се празнува. Много неща са се променили за последните 12 години и много от тях за добро. През последните 6 месеца активно следя и т. нар. START UP сцена, където МЕТРО също има амбиции. Като българка се гордея, че се раждат толкова много интересни и иновативни start up идеи. Струва си държавата да помисли как да им даде по-широка гласност и подкрепа. Това би било не просто шанс за бизнес развитие, но и една истинска възможност за България да се говори и като дестинация, която ражда иновативни бизнес идеи.
- Усмихват ли се по-често вече българите?
- Наскоро ми попадна едно четиво какво означава усмивката в различните култури – там се споделяше тезата, че за българина усмивката е знак за истинско приятелство, а не просто любезност. Не се усмихваме достатъчно и всеки път, когато попадна в Холандия, се поразявам колко усмихнати са тези хора – те също имат своите трудности, много по-малко слънце... както и зеленчуци, които радват повече окото, отколкото вкуса. Имаме причини да се усмихваме, трябва просто да ги виждаме повече!
Вероника Пунчева е в “МЕТРО България” от първия ден от стъпването на компанията на българския пазар през 1998 г.
Шест години заема различни позиции в нея, след което през 2004 г. заминава за Украйна, където работи като директор “Снабдяване с храни”.
През 2008 г. е назначена на позицията управляващ директор на “МЕТРО Сърбия”. На нея е до 2013 г., когато става главен изпълнителен директор на една от дъщерните компании на “МЕТРО” - C+C Schaper, която e специализирана в работата с B2B клиенти от ХоРеКа сектора.
След години работа на други пазари през април 2015 г. се завръща в родината, за да заеме поста на управляващ директор на “МЕТРО Кеш енд Кери България”. Определя като шанс факта, че след толкова години работа на чужди пазари има възможност да предаде опита и наученото на организацията, която ѝ е дала старт в кариерата и днес е под нейно управление.