С Милка Коджабашиева, заместник-министър на образованието, младежта и науката, разговаря ЯРОСЛАВА ПРОХАЗКОВА
- Г-жо Коджабашиева, как оценявате резултатите от матурите?
- Като цяло са добри. Правя този извод, защото трета година постигаме устойчивост по български език и литература дори с малко отклонение в положителна посока. Устойчивост има и по английски, немски и испански език. Постигаме по-високи резултати по предмети от природо-математическия цикъл, които винаги са се приемали за по-трудни. Особено притеснително за нас е положението с държавния зрелостен изпит по география. Това е вторият по големина изпит, а е с най-висок процент на слабите оценки. Причините могат да се търсят в различни посоки.
Ниски са резултатите и по някои от чуждите езици като италианския. Броят на учениците, които са се явили, обаче е много малък - 108 зрелостници са избрали този предмет. Затова няма представителност, за да можем да правим глобален извод. Не можем да събираме слабите оценки с оценките среден, защото със среден ученикът се дипломира и може да продължи обучението си дори във висше училище.
Направихме проучване в Евростат, за да видим къде сме ние. Придобилите средно образование на възраст между 20 и 24 години са 78,5%. България е достигнала 83,7%.
- Значи сме добре?
- Това означава, че ние сме в една добра позиция. Това не е оправдание. Обяснявам, че когато ученик завърши 12-и клас, получава удостоверение, с което може да продъжи да работи. В рамките на ученето през целия живот ученикът може да се явява неограничен брой пъти на държавен зрелостен изпит, докато го положи успешно. Това не означава, че може да се явява за промяна на оценката. Но аз мога да се явя след 3 години, когато съм преценила, че съм достатъчно готова. През тези 3 години имам правото да работя. Процентът слаби оценки от двата зрелостни изпита е 12,63. Доближаваме се до това, което излиза от Евростат. Предложихме в проекта за закон за учениците от професионалните гимназии да признаваме държавния им изпит за придобиване на квалификация по професия за втори държавен зрелостен изпит. Това е добро решение, защото поставя зрелостниците при равни условия. В същото време обстоятелството, че предстои промяна в структурата, предполага разработването на нови учебни планове, което от своя страна води нов държавен образователен стандарт за учебно съдържание. Безспорно върви едно преосмисляне какво трябва да бъде включено като знания, умения, които трябва да постигат учениците в края на всеки етап. Това е малко по-продължителен период.
Ще даде резултат след 4-5 години от влизането в сила на закона. Дотогава възможностите са в подобряване на работата в училище по посока повишаване качеството на обучение с всички възможни методи, свързани с повишаване на квалификацията на учителите. Това не означава, че учителите в момента не са подготвени. Говоря за повишаване на квалификацията, свързана с интерактивни методи, за да могат учениците да трансформират знанията в умения. Въпросът опира и до много сериозна мотивация на учениците.
- Каква по-практическа насоченост от това да знаеш къде е магистрала “Тракия”, а една пета не знаят. Защо е така?
- Задавам си този въпрос и се замислям дали наистина не знаят, или не са се концентрирали достатъчно върху въпроса, за да могат да проследят посочените градове и да си представят откъде би могла да мине тази магистрала. Не вярвам никой от тях да не е минавал по това трасе.
- Ректори обвиняват, че в университетите идват зрелостници с ниво 8-и клас, какво ще им кажете?
- Има и много мотивирани и подготвени ученици. Това личи и по резултатите.
- Защо Разград и Търговище са най-назад?
- В Разград броят на зрелостниците е малък, в Търговище - още по-малък. Това от своя страна също позволява равномерно разпределение в скалата, но не е така представително. Независимо от това ще се направи съпоставка на резултатите от матурата и тези от курса на обучение. Другият въпрос е изборът и мотивираността на учениците. Предстои ни да направим анализ какви предмети са избрани за втората матура в тези населени места. С най-нисък резултат има училища от Търговище, Лозница. В Лозница например са се явили двама. Предполагам, че са на задочна или самостоятелна форма.
- Отворените отговори, които изискват създаване на текст, пак се оказаха проблем, не се ли работи в училище по тях?
- Различно е по различните предмети. По философия например са доста добри, колкото и странно да звучи това, защото там е учебно съдържание от различни предмети, изучавани от 9-и до 12-и клас. Резултатите от отворените въпроси по география показват много ниски резултати. Учениците, които са избрали философския цикъл, явно са мотивирани. Също си личи, че предметите ще са им необходими за кандидатстване във висши училища. Докато при географията това се оказа недобрият избор за немалка част. Трябва да се води разяснителна кампания как да се избира предметът.
- Ще намалите ли заплатите на учителите в училищата с лоши резултати?
- Няма такъв механизъм. Не може да се намали основната заплата на учителя, но механизмите на диференцираното заплащане допускат при обсъждане на критериите, по които се оценява трудът на педагогическия персонал и на директора, да се определи такъв показател. По-важно е да се установят причините, за да може училищата да бъдат подкрепени и да се повишат резултатите.
- Какво показа проверката ви, колко ученици се навързаха с отличен заради изтеклата тема по литература?
- Училищата, в които има ученици със 100 точки по български език и литература, са общо 11 в 8 населени места - Варна, Търново, Ловеч, Пловдив, Стара Загора, Шумен, Ямбол и София. Само в Езиковата гимназия в Пловдив са двама. Виждате, че разсейването е в цялата страна, няма струпване на отличните оценки. Така че не можем да извлечем оттук някакъв извод. Аз разчитам на обективността на разследването. Зрелостниците обаче вече си знаят резултата - добър или лош. Нямаме основание да кажем на директорите да не издават дипломи.
- А ако излезе нещо от разследването?
- Тогава ще се търсят юридически основания, ще се правят запитвания, за да се прецени какво може да се направи.
- Заговори се, че тези, които сте знаели матурата, сте минали през детектор на лъжата?
- Аз не съм, нямам информация за колегите, не са ме уведомявали. Давали сме обяснения. При необходимост ще минем всички.
- Ще приемете ли идеята на “24 часа” темата да се тегли от 300, а не от 3 варианта?
- Работим по различни модели за промяна на начина, по който се форматира изпитният материал, за да избистрим това, което ще постави при равни условия всички. Подкрепяме и обсъждаме идеята. Дали ще е от 300 или от 50 ще решим допълнително, но не е толкова важно. Важното е изпитният материал да се форматира в момента на изтеглянето.
- Ще бъде ли наказан Красимир Левтеров, човекът, когото министър Цветанов от Рим посочи като виновник за изтичането на темата?
- На работа си е, предполагам. Не сме получили официално писмо или доказателство, че там има злоупотреба със служебно положение.
- Доволни ли сте от резултатите от изпитите след 7-и клас?
- Още не сме готови с външното оценяване. Засега прави впечатление, че няма драстично отклонение от резултатите, които седмокласниците са показали при външното оценяване след 6-и клас. Мисля, че резултатите по български и литература ще са добри. Въпреки критиките, че текстът е архаичен и има многонепознати думи. Нека все пак видим резултатите.