Нека промените не остават
на хартия, те са най-вече за хората
Мястото на прокуратурата е в съдебната власт.
Критикуват я, че е политически зависима. А ако е в изпълнителната власт, по-независима ли ще бъде?
Моето лично мнение е, че трябваше да се намали парламентарната квота във Висшия съдебен съвет
- Министър Захариева, за трети път сядате на министерското кресло. С какво опитът ви от двете служебни правителства ще ви помогне?
- Опитът, който имам два пъти като вицепремиер и министър, а и преди това като зам.-министър и директор в администрацията, ми е изключително полезен. На първо място познавам функционирането и устройството на държавата. Знам как да реализирам идеи, така че те да не останат просто мисъл.
От друга страна, с голяма част от колегите в този кабинет сме били и зам.-министри в първия кабинет на ГЕРБ. Това е от голяма полза, защото мога да вляза в събитията още от първия ден. Един нов кабинет има 100 дни толеранс да формира екипи и да се ориентира в обстановката.
Аз нямам
дори ден
за адаптация,
затова е добре,
че идвам с опит
С част от министрите дори се шегуваме, че това ми е четвърти кабинет. Като заместник-министър много често съм ходила на заседания и съм замествала президента Плевнелиев, когато той беше министър.
- От регионално развитие и благоустройство ли има нужда съдебната система?
- Има нужда и от развитие, и от благоустройство, както буквално, така и преносно. От благоустройство - когато става дума за сградния фонд. От развитие - в по-голяма степен, защото става дума за същността на съдебната реформа, а именно изменението на Закона за съдебната власт, разделянето на Висшия съдебен съвет (ВСС) на две колегии, отпадането на тайния вот, кариерното израстване на магистратите, атестирането, проверките за почтеност, както и измененията в редица процесуални закони.
- Идвате по средата на съдебната реформа. За кои позиции на министър Иванов ще се застъпите и къде ще внесете промени?
- Не искам да степенувам къде точно се намира реформата, но има още много работа по нея. Много е важно да се знае, че
това не е моята
реформа или тази
на Христо Иванов
По необходимите промени по актуализираната стратегия за съдебна реформа се работи още от втория служебен кабинет, а стратегии и планове се правят от години. Най-важното е реформата да не остане само на хартия. Изговори се много по темата, но хората очакват резултати.
Срещахме се няколко пъти с Христо Иванов, доста неща обсъдихме. Уверена съм, че мога да разчитам на неговата експертиза в ресора, поканих и част от екипа му, за да покажем възможно най-скоро резултатите от провеждането на същинската реформа. В процеса на работа винаги се налагат промени, често пъти динамичната среда, в която живеем, ги налага.
- От какво сте готова да отстъпите и от какво - не?
- Не става дума за отстъпление или не, важно е да се видят резултатите.
Всяка реформа е и диалог. Тя е разговор с магистратските общности, с научните общности, с политиците, с неправителствения сектор и гражданите. Убедена съм, че в този диалог ще стигнем до най-добрите решения. Това, от което не бива да се отстъпва, е реформата да предвиди гаранции в закона, за да са сигурни магистратите, че кариерното им развитие зависи от качеството на работата им, а не от близки или далечни връзки с определени хора. Трябва да се засили и усещането, че за непочтените действия ще се носи отговорност.
Нужно е да сме сигурни,
че проверките за почтеност
ще бъдат извършвани
качествено и обективно
Трябва решенията във ВСС да се вземат явно и всеки да застава с името и мотивите си зад тях. Отпадането на тайната на вота бе едно от важните неща, които се свършиха.
Промените са насочени не само към магистратите, но и към хората. Важно е хората да излязат от съдебната зала убедени, че са получили справедливост, независимо дали е отсъдено в тяхна полза или не. Двете страни по едно дело винаги имат различни интереси, но когато са убедени, че получават честно правораздаване, нещата стоят по друг начин.
В момента приоритетите за мен и моя екип са промените в Закона за съдебната власт, Граждански процесуалния кодекс, Наказателно-процесуалния кодекс, Търговския закон, новия Кодекс за административни нарушения и наказания. По Кодекса за административни нарушения и наказания се работи от години, но далеч не сме на финала. Има много работа. Имаме актуализирана стратегия, препоръки, планове за действие и пътни карти. Нужна е реформа и в прокуратурата, и в съда, и в следствието.
- Преди Нова година съдиите излязоха на безпрецедентна “среща с гражданите”. Председателят на ВКС Лозан Панов заяви: “Сигурно днес отново ще бъда обявен за атентатор, който ще извършва преврат. Ако българската олигархия си има държава, то тогава всеки опит властта да бъде върната в ръцете на гражданите наистина може да се нарече преврат.” Това ли е по същество съдебната реформа - преврат и срещу кого?
-Не бих използвала термина “преврат”, все пак знаем, че той съдържа в себе си насилствени способи за постигане на определени цели, а в една демократична държава насилието не е начинът за постигане на положителна промяна. Убедена съм че и г-н Панов го е използвал метафорично.
Мога да ви уверя, че съдебната реформа няма да се случва “срещу” конкретен човек или институция, тя ще бъде “за” - в полза на институциите и хората. Винаги съм смятала, че негативната конотация при отразяването на процесите пречи на тяхното реализиране. Съдебната реформа е “за” коренна промяна на ресора, от която се нуждаем вече 25 г.
Не бих искала
реформата да бъде
използвана като
инструмент за
разчистване на сметки
или печелене на дивиденти под каквато и да е форма. Нека не забравяме, че неслучването на съдебната реформа ще попречи на осъществяването на много други реформи, които зависят пряко от нея.
Съдебната
реформа е кауза.
Тя е желана
и чакана както
от магистратите,
така и от гражданите
- Поканихте министър Иванов като експерт. С какви други външни за министерството експерти ще работите?
- Христо Иванов е колега, с когото работим от много години, включително във втория служебен кабинет. Идва от неправителствения сектор и винаги сме търсили неговата експертиза. Не съм човек, който започва всичко отначало или ще отрича работата, която е свършена преди него. Христо е човек с огромен опит и експертиза и много ще разчитам на него. Хубаво е, че в екипа ми остава като зам.-министър Вергиния Мичева-Русева, която и досега бе на този пост. Когато избирах екипа си, водещ за мен беше професионализмът на юристите, а не това за кого са работили.
За мен приемствеността в един екип е много важна.
- Какво очаквате от работата на Съвета за съдебна реформа, който предложихте преди дни?
- Този съвет е предвиден в актуализираната стратегия за продължаване на съдебната реформа, тя беше приета с решение на Народното събрание на 21 януари 2015 г. Мисля, че е много добра идея, защото съдебната реформа засяга много институции, не само съда, прокуратурата, следствието и Министерството на правосъдието. Засяга и МВР, и антикорупционния орган, който предлага вицепремиерът Кунева, ДАНС, Народното събрание, ВСС, адвокатурата, неправителствените организации и др. Точно там ще се обсъждат напредъкът в реформата, координацията, проекти на нормативните актове. Там трябва да се случи дебатът на професионално ниво. Не бива да има съмнения, че когато се предлага една политика, тя е обсъдена с една част от заинтересованите страни, а не с всички. Предвидено е и създаването на експертни работни групи, защото работата е много и няма специалисти по всичко.
- Какви точно промени предвиждате в Закона за вещите лица?
- В момента нямаме Закон за вещите лица. Тяхната дейност се регламентира а глава в ЗСВ и наредба на министъра на правосъдието.
Нужни са промени, за да няма съмнение, че експертизите са качествени, обективни и безпристрастни. Много често
цялото дело
зависи от вещото лице,
затова промените
са толкова важни.
В тази връзка имаме пълна подкрепа и няма магистрат, който да каже, че това не е проблем. Предвидена е нова концепция за нов Закон за вещите лица, работата по тях е в начален стадий.
- Стига да не откраднат някое тефтерче от колата.
- Въпросите са много. И тефтерчето от колата, и отлагането на делата заради бавни и непрофесионални оценки. Много от присъдите се издават на база на експертизи. Моят опит, при отчуждаването например, показва точно това – почти винаги краят на делото зависи от оценката на експерта. В крайна сметка съдът няма необходите познания да направи пазарна оценка и разчита на заключението на вещото лице.
- Като министър ще председателствате ВСС. Квотите в двете колегии обаче доведоха до оставката на министър Иванов. Какво трябва да е съотношението и какво очаквате от работата си с кадровиците?
- Ще го председателствам в този вид може би още 3 месеца, Конституцията задава ясен срок за приемане на промените. След това министърът ще участва само в пленума. Най-важното е да оставим личните отношения настрана и да работим качествено и професионално, така, както конституцията повелява. Ключово е да няма усещания в обществото, че нещо се прави “за” или “срещу” някого.
Много се говореше къде да бъде тази една квота на парламента. Имаше и мнения дали изобщо трябва да я има. Не трябва да отпада парламентарната квота, защото съдебната система би се капсулирала. В Германия например, съдиите се назначават от министъра на правосъдието.
Моето лично мнение е, че трябваше да се намали парламентарната квота, така че и в двете колегии магистратите, избрани пряко от магистрати, да имат лек превес спрямо парламентарната квота. Убедена съм, че разделянето е позитивно, отпадането на тайното гласуване още по-позитивно.
- Обещахте промени в прокуратурата. Мнозина дори мислят, че нейното място не е в съдебната, а изпълнителната власт. Какво е вашето виждане?
- Реформа в прокуратурата има в два от трите внесени законопроекта на Закона за съдебната власт - на екипа на Христо Иванов, на ГЕРБ, и на АБВ. Самият главен прокурор заяви, че има нужда от изменение в ЗСВ за реорганизация в дейността на прокуратурата. Аз съм убедена, че в парламента, и със съвета за съдебна реформа, ще стигнем до най-доброто решение. Все пак нека да не правим 28 главни прокурори, които са толкова независими, че никой не може да осъществява контрол върху тях. Относно мястото - по-важно е как работи прокуратурата, а не толкова къде точно се намира. Критикуват прокуратурата, че е зависима политически и казват да мине в изпълнителната власт. Там няма ли да е по-зависима?! Според мен сега е на мястото си, а и за такива промени трябва Велико народно събрание.
- Какво очаквате от доклада на Еврокомисията, който трябва да бъде оповестен скоро?
- Считам, че ще бъде обективно негативен. За съжаление ще отчете факта, че нямаме достатъчен напредък по мерките за съдебната реформа.
- От години се говори за организираната престъпност. Защо обаче толкова автори на битови престъпления излизат от съдебната зала невинни?
- 46,6% от осъдените в България са осъдени за кражби. Ние сме държавата с най-висок процент, според статистиката за страните-членки на Съвета на Европа. След нас е Черна гора, която е с 31,8%. Не е толкова вярно, че няма осъдени. По-скоро е въпрос на разследване и откриване на виновните, там имаме проблеми. Очевидно голяма част от заловените са и осъдени. Повече трябва да говорим за превенцията и разкриването на битовата престъпност. Тя най-много засяга хората. Осъдените са впечатляваща цифра, но това не значи, че хората се чувстват защитени или възмездени и това е притеснително.
- Да избяга от българското правосъдие вече не е проблем за никой. Трябват ли законодателни промени?
- Тези случаи не са толкова много на фона на европейската статистика, но са знакови. Отскоро имаме съществени изменения в НПК в тази връзка. Когато има осъдителна присъда на първа инстанция, която предвижда затвор, съдът може автоматично да поиска изменение на мярката за неотклонение. Ако присъдата е над 10 г., съдът дори е задължен да го направи. Въведоха се и електронни гривни за тези, които са под домашен арест. Най-често бягат именно те. Не може да се сложи по една патрулка пред дома на всеки, но с електронните гривни вече ще може да се знае във всеки един момент къде се намират те.
Вече се отнемат и документите за самоличност. До скоро се отнемаха само международните паспорти, но в рамките на ЕС придвижването става и без тях. Убедена съм, че тези промени ще дадат резултат, ако компетентните органи ги прилагат стриктно.
- Бе започната реформа в правното образование. Ще я продължите ли и как виждате подготовката на кадри, която се влива в системата?
- Да, ще продължа реформата в образованието, тя е ключова. Богатите държави са тези, които инвестират в кадрите и образованието си, така че всичко започва оттам. И най-прекрасните закони да напишем, ако не се стараем да обучаваме студентите по право добре и да повишаваме квалификацията на магистратите, всичко ще остане само на хартия. Няма нищо по-важно от качественото образование.
CV
l Родена на 8 август
l Завършила е право в Пловдивския университет
l От 2001 до 2003 г. е адвокат
l От август 2009 г. е заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството
l От 2012 г. е главен секретар на президента
l От март до май 2013 г. е вицепремиер и министър на регионалното развитие и благоустройството в служебното правителство
l От август до ноември 2014 г. е вицепремиер и министър на регионалното развитие и министър на инвестиционното проектиране в служебното правителство
l Владее английски и немски език