Адв. Иван ТОДОРОВ
Отдавна отмина времето, когато някой без законни доходи ще придобие имущество или ще сложи пари на влог.
Всеки притежател на незаконни доходи във във властта, ползва добри консултанти, които го съветват как да оперира с парите си.
По принцип подкупите на най-високите нива рядко са под 100 000 евро.
Поради тази причина те по никакъв начин няма да се появят в декларациите на властимащите. В тези случаи се процедира по един от следните начини:
- Парите се превеждат на офшорна фирма или на фирма на доверен приятел.
- Организира се бизнес на близък роднина (например пълнолетно дете) на властимащия - консултации, търговско посредничество или даже се взема кредит и се организира производствена фирма.
Въпрос на несложна техника е приходът или печалбата да отидат в близкия роднина. След излизането от властта никакъв проблем не е част от парите да се насочат към излезлия от властта човек по подобен на описания начин.
Поради това декларирането на доходите по сегашния им начин е без съществено значение. Твърде големи са залитанията към корупция в България, затова трябва да се иска деклариране на имуществото на пълнолетните деца и на родителите и деклариране на имуществото поне 10 г. след излизането от властта.
Изрично трябва да се декларира, дали пряко или косвено (с подставени лица) се притежават офшорни и други чуждестранни компании.
Това трябва да включва и че не са джиросани акции на такива фирми с така нареченото безсрочно бланково джиро, в което мястото на придобиващия дяловете или акциите на чуждата компания е оставено празно.
- Категорично трябва да се забрани на хора във властта да вземат заеми от физически лица или небанкови институции, включително и за определен период, след като са излезли от държавната машина. Тези заеми са потенциално най-лесният начин да се прикриват нетрудови доходи.
Не бива докато властимащите са на държавни постове да имат право да получават и доходи от трудова дейност извън заплатите им. Защото по този начин е изключително лесно да се оформят подкупи - например като консултантско възнаграждение или като посредничество и т.н. А консултантските възнаграждения към членове на семейството, включително пълнолетни деца и родители, следва да се проверяват - най-добре от Сметната палата, като най-независим орган, дали наистина са платени по пазарни цени.
Има и нормативна основа за определяне на пазарните цени от НАП.
- Веднага се забелязва, че много от заемащите възлови постове в държавата декларират немалки доходи извън тези за заеманата длъжност. Много е важно в тези случаи да се вижда от къде и за какво точно са тези доходи, за да се установи имат ли връзка с дейността на съответния човек в държавата.
- Крайно време е да се разбере, че взетият кредит не е доход и че трябва да се изследва имат ли съответните политици законно придобити средства за погасяването на кредитите. А този въпрос почти не се поставя. Как е придобил някой политик един имот - ами с кредит. А с какви средства погасява кредита, въобще не става въпрос.
- Неяснота предизвикват някои от цените на придобивани недвижими имоти. От пръв поглед се вижда, че има фрапиращо занижени, бих казал невъзможни цени
И те следва да бъдат проверени.
- Освен това не е реалистично имотът да се придобива на данъчна оценка, когато пазарната цена е значително по-висока. В тези случаи също следва да се прави проверка.
Интерес представляват и хора, които декларират наистина голямо имущество, а преди това са били ръководители на дружества, които са държавна собственост. В тези случаи е очевидно, че е необходимо доходите да бъдат анализирани.
- Много смешно е цената на притежаваните или прехвърляни акции на дружества да се декларира по номинал, с каквито случаи са пълни декларациите.
Елементарно е да се въведе изискване балансовата стойност да се раздели на броя на акциите и декларациите да отразяват що- годе реални суми.
Би следвало в декларациите на политиците да се дават доходите им и тези на членовете на семействата им, обявени в годишните данъчни декларации през последните 15 г.
Само така може да се направи извод за съответствие между наличното имущество и придобитите доходи.
Засега данъчните декларации се пазят от създаването на Главно данъчно управление - предшественика на НАП. Би следвало НАП да предава годишните данъчни декларации на Държавния архив, където те да се съхраняват 20 г. Още по-лесно е съхранението на данъчните декларации в електронен вид. А и един политик трябва да е отговорен човек и да съхранява данъчните си декларации.
При всички случаи трябва с промяна на закона да се възложи на Сметната палата или на НАП да направи пълна данъчна проверка на висшите държавни служители поне за съотношението доходи-разходи от последните 10 г. Като там се проверят реалните разходи по пътувания в чужбина, отчитат се разходите на кредитните карти, включително издадените в чужбина, и т.н. И проверките да бъдат публично достояние.
Трябва да се отбележи и една благоприятна тенденция при политиците - сред тях има все повечезаможни хора, спечелили парите си от бизнес, което е предпоставка за по-малко корупция.
Областните - бедни кабинетите - богати
Областните управители са сред най-бедните във властта, показват декларациите им в публичния регистър. Повечето от тях или не са се сдобили с нищо през 2009 г., или имат стари пари и имоти.
Набива се в очи обачеобластният управител на Монтана Ивайло Петров. От декларацията му е видно, че през 2009 г. заедно със съпругата си той се е сдобил с 3 коли.
"Нашето семейство имаше 2 автомобила - "Пежо" и "Нисан", и 1 форд на семейната фирма. Когато бях избран за областен управител, продадох фирмения форд на себе си", поясни губернаторът на Монтана Ивайло Петров. Онзи ден той се простил и с този "Форд", като го продал на трето лице. В момента Петров и съпругата му ползват само "Пежо" и "Нисан".
Сред най-спестовните без изненада е габровският областен управител Мариян Костадинов. Той има части от 2 апартамента и 4 къщи в Габрово, както и 2 парцела в с. Малуша и лозе в с. Камено. Всички са купени или наследени между 1993 и 2007 г.
Варненският областен управител Данчо Симеоновима 4 апартамента и вила във Варна, придобити между 1997 и 2008 г. Само един от тях е купен - другите са наследство. Има и 2 ниви в Бутан и 34% във фирма.
Сред по-богатите областни управители е сливенският Марин Кавръков. Той и съпругата му имат 2 апартамента, вила, магазин и учредяване право на строеж, придобити между 1985 и 2007 г.
Областният на Търново Пенчо Пенчев се е сдобил с половин гараж през 2009 г.
Областният на Добрич Желязко Желязков е получил дивидент 77 000 лева.
За сметка на областните управители шефовете и членовете на политически кабинети имат с какво да се похвалят.
Шефката на кабинета на Бойко Борисов Румяна Бъчварова си е купила през 2000 г. апартамент 130 кв. м в София.
Шефката на кабинета на транспортния министър Даниела Делева се е сдобила с 2 апартамента и 1 офис срещу учредяване право на строеж. Съпругът й има строителна фирма.
Говорителката на МВнР Весела Черневасъщо се е сдобила с половин апартамент 119 кв. м, за който са взети назаем от частно лице 165 000 лева.
Началникът на кабинета на регионалния министър Йордан Татарские обявил 470 000 лева хонорар от консултантска дейност.