Може ли оток на крака да е от лекарство ?

Д-р Борислав Ацев, кардиолог в университетската болница

Отоците по долните крайници могат да бъдат предизвикани от различни причини, включително и от лекарства. Най-често те са признак на заболявания на вените на краката, сърдечни, бъбречни и чернодробни заболявания, тумори в малкия таз, затлъстяване, бременност и др.

Поради тази причина при наличието на отоци трябва да се обърнете към вашия лекар за детайлно уточняване на състоянието. Ако се окаже, че отоците са причинени само от лекарства, трябва да се уточни дали освен лекарствата за кръвно налягане не взимате и други медикаменти, които предизвикват отоци. Такива са най-често нестероидните противовъзпалителни медикаменти, използвани при различни заболявания (ставни, възпалителни), кортикостероидите и хормоните.

Отоците по долните крайници са често странично действие на почти всички антихипертензивни медикаменти, но най-често те се появяват при лечение с калциеви антагонисти. Повече от 50% от приемащите тази група лекарства развиват отоци по-рано или по-късно. За правилното поведение в тези случаи лекуващият кардиолог решава доколко е важен за поддържането на нормалното кръвно налягане на пациента този медикамент. Ако може да се замени с друг, който е от друга група, проблемът се решава напълно.

При необходимост лекарството да остане в терапията, трябва да се намали дозата, защото големината на отоците се определя от дозата на медикамента. В някои случаи отоците са малки, едва набелязани и този факт може да се пренебрегне, ако ефектът на препарата по отношение на кръвното налягане е значим.

Редица проучвания установиха, че комбинацията на калциеви антагонисти в по-малка доза и АСЕ инхибитори или АRB (ангиотензин рецептор блокери) значително редуцира отоците по краката. Тази комбинация намалява повече отоците от диуретиците, приложени в комбинация с калциевите антагонисти.

Трябва да се знае, че при различните видове калциеви антагонисти оточният ефект не е еднакъв, и по тази причина те могат да се заменят един с друг. Например най-често отоци се получават при употреба на дихидропиридонови калциеви антагонисти, но дори и сред тях посоченото странично действие се различава при отделните препарати. Спецификата на проблема изисква да сте под постоянен контрол на лекуващия лекар.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 0

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

Доц. Иво Петров: Можем да снижим под 5% смъртта от инсулт и белодробна емболия

Модерни безкръвни методи на лечение са глобалният отговор срещу атеросклерозата на всички съдове - в мозъка, сърцето, бъбрeците, крайниците. Те са новата надежда и срещу рака, смята доц.

Белодробната емболия започва със срив на кръвното

Белодробната тромбемболия представлява откъсване на тромботичен материал, който се е откъснал в дълбоката венозна система на малкия таз или на крайниците,

300 на опашка за изследване, което вижда и 1/2 см тумор

Модерните хибридни апарати, които използват съчетания от две технологии, предоставят данни за възможно най-прецизната образна диагностика. Те “виждат” патологични образувания,

10% у нас с диабет, всеки 3-и вече е с метаболитен синдром

Най-новите национални проучвания показват, че българинът изяжда два пъти повече сол от препоръчителното и прехвърля нормата за мазнини, като освен това са предимно от по-нездравословните - животински

Днес 200-ватовият Тулиум е последната стъпка в еволюцията на лазерите за простата

Интервю с Д-р Илия Калчев, МЦ Лейзър Мед - Д-р Калчев, близо 6 години Ви делят от първата лазерна операция на простата в България. Промени ли се тази хирургия във времето и как? - 2009 г.

Денталните импланти са надежден метод за лечение при загуба на зъби

Доц. д-р Стефан Пеев е ръководител на единствения в България Университетски медико-дентален център към Медицинския университет във Варна и директор ITI Study Club- Sofia.

Акад. Иван Миланов: Треперене на ръцете в покой е симптом за паркинсон

Акад. Иван Миланов, директор на университетската болница по неврология и психиатрия “Св. Наум”: - Акад. Миланов, кои са ориентирите дали треперенето на ръцете е проява на ранен паркинсон?