Държавата е погълната от платеното паркиране под формата на синя зона или друг вид такса, установи проверка на "24 часа". Като на "екстрата" се радват не само жителите на големите градове като София, Пловдив, Варна, а и на малките населени места.
С решение на общинарите и Бургас се включи. Паркирането по централните улици става платено от 1 септември. Таксата е 1 лев на час и ще се събира със специални апарати на улиците и с есемеси. Живеещите в обхвата на синята зона ще плащат по 3,60 лв. месечно.
В процес на въвеждане е синя зона в Ловеч. Все още се оглеждат местата и улиците в централната част, които биха били подходящи, обясниха от общината. Цената за престой от 1 час ще е лев. Освобождаването от скобите, ако не си платите за паркинг, е 20 лева. Досега общинските охранители събираха само по десетачка. Ловеч не разполага с паяк все още.
Вариантът синя зона щял да реши проблема със задръстващите тротоарите коли. В момента най-фрапиращо е натрупването им пред полицията. Там дори подстъпът за инвалиди е препречен от някой несъобразителен шофьор.
Помислено и за живеещите на улиците, където ще има синя зона. Те ще имат право да паркират колите си безплатно.
Платеното паркиране в Перник бе въведено преди няколко месеца. Цената на час е 1 лв. за леки автомобили, 50 ст. за мотоциклети и 2 лв. за тежкотоварни автомобили и микробуси.
Вместо да облекчи паркирането обаче, ефектът бе обратен. Малките улички в града се задръстиха, а служителите на синята зона започнаха да мамят общината. Те не отбелязвали правилно часовете на талоните и при престой от 2 ч маркирали само втория. Така присвоявали 50% от печалбата за общината. Освен това граждани твърдят, че дават 50 ст. на момчетата с оранжеви жилетки и те им разрешават безпроблемно да спират в платената зона. Перник не разполага с паяк, поставят се скоби. Глобата е 10 лева.
Преди да бъде въведена синята зона в Перник от общината заявиха, че паркингите в града ще останат безплатни.
Сега обаче почти всички попадат в платената зона. От месец и в Силистра стартира, след като Общинският съвет създаде дружество "Синя зона - Силистра" с варненска фирма.
Над 100 са определените паркоместа в централната част на града, които влизат в схемата й. Засега се ползват само местата по две от централните улици, но тепърва предстои разширението около кооперативния пазар и други стратегически места.
1 лв. за час струва ползването на всяко от тях. За 3 апарата за самотаксуване е дала разрешение общинската администрация. 5-има са служителите, които контролират процеса и таксуват гражданите. По технически причини в момента липсва паяк.
"Целта на синята зона бе да огриничи паркирането за по цял ден на автомобили, предимно на силистренци и по-малко на гостите на града", заявиха от администрацията на общината.
120 лева на година е служебният абонамент. Все още се спорело дали банките да имат право на по едно или повече места за паркиране по служебен път. Претенции за "плаващ абонамент" имат и куриерските фирми и тези за снабдяване на магазини, чийто престой бил обикновено малко повече от час.
През май със синя зона се сдоби и гр. Гоце Делчев. Тя работи 5 дни в седмицата от 8 до 18 ч. Валидна е за 12 улици в града. Таксата е лев на час, а максималното време за престой на колата е 3 часа.
Габрово също има разработен проект за платено паркиране, като идеята бе то да започне да действа от тази година. Все още обаче се проучвал опитът на останалите общини и най-вече на София. Обмислят се и начините за таксуване. Вариантите са с талони или чрез автомати за самотаксуване. Освен това вероятно ще бъде закупен и паяк.
На други места пък няма обявена официално синя зона, но има платени общински паркинги.
В Свищов те са 4, като цената за престой е 50 ст. на час. Работят от 8 до 17,30 ч. По улиците в централната градска част все още може да се паркира безплатно. Нямат и паяк, който да вдига неправилно паркирани коли.
В Тетевен няма синя зона, заявиха от общината. Но в центъра на града е въведено платено паркиране от 8 до 18 часа.
С 531 паркоместа в централната градска част разполага Хасково. Таксата за престоя е левче на час. Толкова вземат и инкасаторите на общинските и частните паркинги. Поради географските и инфраструктурните особености вече е почти невъзможно да се намери свободно място в пиковите часове в разрешените за престой централни булеварди и улици.
На 15 април тази година местните общинари вдигнаха глобата за репатрираните возила. Така паякът вече взема 35 вместо предишните 27 лева. (24часа)
Снимат, пращат на полицията
Контрольорите от общинското предприятие "Паркинги и гаражи" в Дупница ловят нарушители и с фотоапарати. За целта на екип от двама инспектори бе предоставен и по един фотоапарат. Снимките с неправилно паркираните автомобили от дружеството пък пращали в полицията. Въпреки че главната цел на въведеното преди няколко месеца платено паркиране в широкия център на Дупница, все повече шофьори паркират в забранени участъци, за да не плащат. След въвеждането на платената зона паркингите са опустели, а колите са предимно по малките улички в центъра на града. Все още няма паяк и се поставят само скоби като глобата е 10 лева.
Дупнишкият общински съветник Милен Попов заяви, че ще обжалва наредбата за организация на движението в Дупница пред административния съд, ако до 1 септември не се отстранят нередностите в платеното паркиране. Причина за протеста на съветника от "Атака" са жалбите на граждани за събиране на двойно по-висока от утвърдената такса, както и за повторно таксуване при преместването на автомобил от една в друга част на синята зона.
По утвърдената от градския парламент схема водачите плащат по 0,50 лв. за час престой. Дневната карта струва 2 лв.