Хората от малките населени места ще останат без директен автобус до София и другите големи градове.
Това ще стане след промените в Закона за автомобилните превози, подготвени от транспортното министерство.
Според измененията линиите по републиканската пътна мрежа могат да бъдат само между градове с население над 30 000 души.
Тогава, ако пловдивчанин иска да отиде до Несебър с рейс, ще трябва да спре в Бургас и оттам да се качи в автобус на друг превозвач, който е спечелил конкурс на местната община за превоз между морския град и курорта.
Или софиянец, тръгнал към Албена, ще се стовари с куфарите във Варна и оттам ще търси друг превоз.
Същото ще е и за зимните курорти като Банско, както и за малките градове, които разчитат на туризма, като Трявна, Котел, Копривщица, Панагюрище.
Директният автобус от София до морето ще бъде само до Варна или Бургас. Проектът на закон за автомобилните превози предвижда линиите по републиканската пътна мрежа да бъдат между градове с население над 30 000 души.
Това означава, че ако пловдивчанин иска да иде до Несебър с рейс, ще трябва да спре в Бургас и оттам да се качи в автобус на друг превозвач, който е спечелил конкурс на местната община за превоз между морския град и курорта.
Или пък софиянец, тръгнал към Албена, ще се стовари с куфарите във Варна и оттам ще търси друг превоз.
Същото е и за зимните курорти като Банско, за малките градове, които разчитат на туризма, като Трявна, Котел, Копривщица, Панагюрище. Ще изпищят и СПА курортите като Хисаря, Павел баня, Вършец, Велинград, Белоградчик, Берковица.
В първоначалния вариант на промените в закона линиите са били между градове над 50 хил. души, но числото е намалено на 30 000 заради Смолян, тъй като е щяло да се окаже, че областен център остава без директна връзка с големите градове.
Проектът с промените в закона е вече в парламента и предстои да се гледа в транспортната комисия.
Превозите за линиите по утвърдената републиканска транспортна схема се възлагат с конкурс от министъра, предвижда законопроектът. Това е и другата важна промяна.
Досега конкурсите се правеха от общините . Експерти в автомобилния бранш казват, че това променя цялата философия на автобусните превози и че се обръща пирамидата. Досега линиите се правят по предложения на общините, оттам през областите и се одобряват от министерството на транспорта. Сега този процес се централизира.
Освен републиканска пътна схема, има още и общинска, която организира превозите в рамките на общината и областна, която пък регламентира превозите между общините. С промените се предвижда още при областните схеми да има възможност да се организират превози и между съседни области.
Логиката на промяната е да се вкара ред в хаоса, който сега владее автобусните превози, казват вносителите. (Виж интервюто със зам.-министър Камен Кичев)
Попитахме бранша кого облагодетелства орязването на малките градове от директни рейсове.
Според шефа на "Биомет" Ваньо Алексиев ситуацията в момента не била добре за никого. В една малка община всички били роднини и братовчеди на кмета и вземали линии. Така се получавало, че няколко автобуса тръгвали в един и същи час.
Ние сега возим до Албена и няма да си оставим пътниците във Варна, категоричен е Алексиев. За да стане това обаче, фирмата ще трябва да се яви и да спечели и конкурс на общината за превози между Варна и Албена.
Той обаче подкрепя промяната за липсата на директни автобуси. Друг е въпросът, че фирмата е спечелила конкурс на Столичната община за 8 г., а с новия закон ще трябва да се явява на нов конкурс.
Не е обмислен добре тестът за републиканската пътна схема, каза обаче Жаклин Раковска, директор на "Етап Адрес" и "Груп+".
Какво излиза - нашите пътници ще ги стоварим в Бургас, а местните кметове ще трябва да раздадат линиите до големия град. Ще се явим на конкурс, но това са излишни разходи. При положение че сме инвестирали по 200 000-300 000 евро в нови автобуси да изсипем пътниците и да ги оставим на местните превозвачи ли, пита тя.
Да се нацепват пътуванията до малки и големи градове, не е решението, линиите да се определят според значимостта им за държавата, предлагат от бранша. А не критерият да бъде населението над 30 хил.
Шефът на "Карат С" Миролюб Столарски, който е начело и на браншова организация на превозвачите, смята, че тази промяна ще вкара в ред превозите и ще удари сивия сектор. Проблемът с курортите може да се реши със сезонни превози, примерно от София до Созопол, до Китен, до Слънчев бряг. Но без да се спира в Бургас и така да се удрят редовните превозвачи. Пътуването между София и Самоков, например, ще се реши с областната транспортна схема, директният превоз ще си съществува. Но нямало да може от Ихтиман да се пътува до Бургас, каза той.
Според други промяната се прави именно за да облагодетелства големите фирми превозвачи . Дребните компании ще им събират наготово пътниците направо в големия град и оттам те ще ги возят без разходи за нерентабилните планински превози.
Някои от превозвачите обратното - подозират, чепромяната ще дойде дюшеш на БДЖ, тъй като ще направи удобни влаковете до морето, които и без това са по-евтини.
Камен Кичев, зам.-министър на транспорта: За курортите трябва да помислим
- Г-н Кичев, как ще стигнат софиянци до Китен или Слънчев бряг с автобус, след като предвиждате директен превоз само до градове над 30 000 души?
- Няма да се наложи хората да слизат в Бургас, за да отидат до Созопол. Но автобусът по линията от Якоруда до София спира по всички възможни градове и взема пътници. Въпросът е да не могат да се пускат автобуси от всички градове.Защото в момента тръгва от малкия град, минава през големи и малки градове по пътя си и е някакъв хаос. Получава се, че тръгват автобуси от едно и също място през минути. Но сте прави, за курортите ще трябва да се помисли, да се направи някакво изключение.
- Това не е ли удар срещу малките превозвачи, които няма да могат да возят до големите градове?
- Те също ще могат да се явяват на конкурсите за линиите от републиканската пътна схема. Няма ограничение за голям и малък. Но въпросът е малките превозвачи да не дублират линиите на другите.
- Но нали малките превозвачи обгрижват села и паланки и в немалко случаи единственият им кяр е една по-дълга линия?
- Затова, че превозват хора в малки населени места, ние ги субсидираме.
- Какво ще стане с директните превози до такива градове като Котел, Панагюрище, Копривщица, Трявна, които разчитат на туризъм, за да се развиват? Не им ли отнемате този шанс?
- Закона за автомобилните превози ще го обсъждаме наново, и то преди да започне да се гледа в транспортната комисия. Предстоят още много промени. Но ако дадем шанс на всеки да вози хора от всякъде до всякъде, задръстваме шосетата. И се прави сива икономика.
- Нека да разиграем един казус. Човек тръгва от Чирпан за София, трябва да се върне в Стара Загора, за да вземе автобус ли?
- Не, просто автобусът от Стара Загора за София ще мине през Чирпан.
- Не се ли получава неравнопоставеност между хората от големите и малките градове. Какво е виновен някой, че живее в град под 30 000 души, че да се прекачва, за да стигне донякъде?
- Вижте, в крайна сметка влаковете вървят празни. И ние даваме субсидии и за автобусни превози и за празни влакове. Какво да направим - да махнем влаковете ли?
Такситата с таван на цените за година
Ще има максимални цени на такситата. Те ще се определят от общинските съвети и ще бъдат валидни за територията на общината. Те ще се актуализират най-малко един път годишно.
Текстът за тавана на цените оцеля в проектозакона и вече е в парламента. Това е опит да се спрат колите, които возят за по 100 лева от летището до центъра на София. Или пък дебнат до болници, гари и автогари. Напоследък те се струпаха и пред централната автогара в София, предупреждават патили.
Досегашните опити, които се правят от години, се удряха в решението на Комисията за защита на конкуренцията, която смята, че това е непазарна мярка.
Срещу промяната е част от таксиметровият бранш, който вози на високи тарифи.
Собствен превоз с камион до 12 тона
Само камиони до 12 тона ще могат да извършват превози за собствена сметка. Това е друга промяна в закона, която има за цел да бори нелегалните товарни превози.
Зад такава табелка върху камионите се криеха нелицензирани превозвачи, които крадяха от легалния бизнес.
Това обаче ще удари големи фирми, които си возят продукцията, коментират експерти. Примерно - печатници, които си возят хартията с големи камиони, фирмите за безалкохолни напитки, вносители на коли, които си карат автомобилите с автовози.
Така че, ако някоя фирма има 20-тонен или 40-тонен камион и си превозва стоката с него, с влизането на промените в сила няма да може да ги ползва, а ще трябва да мине на малки - до 12 тона.
След скандалите за случайните и специализирани превози на деца проектозаконът се поправи и предвиди още по-сериозни критерии за автобусите.
Такива превози могат да се извършват само от шофьори, които са на възраст не по-малка от 25 години и не по-голяма от 60-години.
Изисква се възложителят и организаторът му да вземат мерки за безопасното им качване и слизане от автобуса.
При международните случайни превози на деца или на ученици, които се извършват от български превозвачи, шофьорът също трябва да е на възраст между 25 и 60 години. От първоначалната регистрация на автобуса пък не трябвало да са минали 10 години.