На детския телефон: Искам при нашите в Испания

Децата от домовете за лишени от родителска грижа знаят телефонния номер наизуст и често се обаждат за нередности или просто да споделят проблеми и вълнения. СНИМКА: АГНЕС АСЕНОВА

Избягах от вкъщи по пижама.

Стана нещо лошо и сега съм тук, на пътя, но не знам къде съм точно.

Искам при майка в Испания.

Нашите са ми намерили мъж. Мога ли да кажа, че не искам да се задомявам толкова малка?

Това са само няколко примера от обажданията на горещия телефон за деца в риск с номер 116 111, който е достъпен и напълно безплатен от цялата страна. Линията е отворена нонстоп 24 часа в денонощието без почивен ден.

13,45 ч в делничен ден.

За три минути - три сигнала

Единият е за просещи деца. Вторият е от софийски квартал - жена се обажда, че съседите си пребиват детето. За същото е звънила и през ноември, но побоищата не престанали. Разказва какво чува и какво забелязва, като ги среща. Третото обаждане е за малтретирано дете извън София.

От октомври миналата година до края на август т.г. чрез горещия телефон 116 111 са консултирани над 14 000 деца и възрастни. Общият брой на позвъняванията е повече от 70 000. Мнозинството от тях са от деца. Шегаджийските обаждания са към 29 хиляди, а тези тип "грешка" или "мълчание и затваряне" - около 26 500. Явно немалко са хората, които пробват дали телефонът е достъпен и проверяват колко бързо ще вдигнат операторите. А реакцията им е светкавична. Дори всички линии да са заети, се изчаква максимум двайсетина секунди.

Измежду обажданията най-важни и полезни са тези, при които веднага се получава консултация. Консултираните малчугани са 11 505, родителите - 832-ма, институциите - 53. Само 16 учители обаче са се възползвали от тази възможност.

Насилието върху деца е повод за под 10% от обажданията

Споделените случаи на малтретиране са най-често в семейството и в училище. Педагозите не разпознават насилието в училище и затова не сигнализират за него, смятат в Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД).

Най-активни в обажданията са момичетата в тийнейджърска възраст, които търсят консултации за емоционални проблеми като скъсване с гаджето, изневяра, първи влюбвания и как да признаят чувствата си, конфликти с приятели, отхвърляне от съученици. Други важни въпроси, по които се търси помощ, са семейните проблеми (развод на родителите, конфликти между поколенията, мъка на децата по родители, които са в чужбина).

За проблеми с учителите и с успеха в училище се обаждат предимно по-малките деца (до 12-годишна възраст).

С популяризирането на телефонния номер в училищата все повече деца търсят помощ във връзка с физически тормоз и заплахи, причинени от връстници.

Сред най-големите достойнства на линията е възможността сигналът веднага да бъде насочен към този, който може да вземе мерки за решаването на проблема. Откакто действа телефонът, към отделите за закрила на детето са насочени 374 случая, към полицията - 118, към училищен психолог - 317, към спешния телефон 112, личен лекар или Националния център по наркомании - 473.(Още статистика - в графиката горе.)

Фондация "Асоциация Анимус" е оператор на горещия телефон. Фондацията е спечелила обществената поръчка, защото има опит с гореща линия (повече от 10 г. поддържа такава за жени, претърпели насилие), ангажирала се е с анализ на данните от обажданията и с подбора, обучението и поддръжката на персонала, който обслужва линията. За доставката на тази социална услуга е поискала цена под прогнозната. Телефонът се издържа от държавния бюджет. "Анимус" печели обществената поръчка в конкуренция с още 1 организация. Договорът е сключен за 1 година и изтича през ноември. За да не прекъсва услугата, а и понеже самата ДАЗД няма пари, международна неправителствена организация ще осигури финансирането за още няколко месеца. През следващата година пак ще се обяви обществена поръчка.

"Една година е твърде кратък срок за договора с изпълнителя. Ще искаме конкурсът да е за договор от поне 2 г. Телефонът трябва да се задържи, защото, ако спре, после ефектът му много трудно може да се възстанови. Затова, за да продължи да работи, е много важно финансирането му да е устойчиво. В период на криза, когато се свиваме до минимум, е добре, че успяваме да осигурим пари. Те няма да бъдат пипани за други дейности", заяви председателят на ДАЗД Надя Шабани и подчерта, че идеята е телефонът да се развива. Според нея социалните услуги от този вид трябва да се предоставят от неправителствения сектор, защото е по-гъвкав, а държавата трябвало да възлага и контролира. Така било навсякъде по света.

Оценката на ДАЗД е, че линията работи добре. Според Шабани тя е отлично средство за сигнализация, но това не е основното й значение. "За дете в риск можеш да се обадиш и на 112. Телефонът основно е децата да се обаждат, за да споделят проблемите си и по тях да започне да се работи. Той е разпознаваемо средство за децата, а понеже е анонимен, ги провокира към споделяне. Специалистът на линията може да изкара проблема, за да влезе той в системата и с това дете да се работи. Преценява се кой трябва да реагира на момента - без да се следва формално процедурата, а възможно най-бързо да се вземат мерки. Ако една служба не вдига, се звъни на друга. На МВР - ако трябва да се осигури спешна закрила, или на ОДЗ, ако има нужда детето да бъде бързо насочено към социална услуга.

Най-големият проблем е бързият контакт между институциите. Опитваме се чрез координационния механизъм да създадем екипи, които действат бързо.

Целта ни добра координация - между лекаря, социалния работник, полицая. Трябва да увеличим чувствителността им и способността им да разпознават насилието", обясни Надя Шабани.

За да се осигури 24-часовото действие на горещия телефон, се "въртят" 15 консултанти. На тяхно разположение постоянно са двама координатори. "Те прослушват записите със сигналите и ги насочват. При по-тежките случаи веднага изслушват консултанта, за да може той емоционално да се справи, защото този тип работа много бързо довежда до "прегаряне". Смените са 12-часови с огромен поток от обаждания и ако няма специална система от грижи, те не могат да издържат. Почти няма текучество благодарение на постоянната грижа за персонала. Осигурени са му постоянна супервизия и надграждащо обучение", обяснява Катя Кръстанова от "Анимус".

Телефонът официално тръгна на 5 ноември 2009 г. Година и половина преди това вървеше като пилотен проект, финансиран от "УНИЦЕФ България". Държавата пое ангажимент да го предоставя като услуга след решение на Европейската комисия от 2004 г. страните-членки на ЕС, да създадат единен номер 116 111, еднакъв навсякъде, и да е безплатен. Другият общ номер - 116 000, който е специално за изчезнали деца, у нас още не е открит.

ЖЕНЯ МИЛЧЕВА

Надя Шабани: По-бързо трябва да отнемат родителски права

Мнозинството случаи на насилие - над 85%, са в семейството. Докато като общество не си дадем сметка, че това е сериозен проблем, няма как да започнем да го решаваме.

Нужна е съвкупност от мерки. Аз съм за по-строги санкции, за по-бърза и по-ефективна работа според закона срещу домашното насилие и за много повече програми, насочени към повишаване на родителския капацитет.

Повече строгост е нужна и при административните, и при съдебните санкции, трябват и по-бързи процедури при лишаването от родителски права. Ако спрямо дете е упражнено такова насилие, че се налага лишаване от родителски права, това да става бързо, защото явно средата не е подходяща за него. Тогава то или ще отиде за осиновяване, или в приемно семейство, или в някоя услуга от нов тип. Не трябва да има лишаване от родителски права заради един шамар, а в случаите на истинско насилие, особено ако се повтаря.

Катя Кръстанова, “Анимус”: Линията е като добър възрастен, на когото малките чувстват, че могат да се доверят

- Кой е най-инфарктният час за обаждания, госпожо Кръстанова?

- През учебната година има много позвънявания сутрин към 10-11 часа, когато е голямото междучасие. Тогава са по-шегаджийските обаждания. По-сериозните, свързани с нужда от говорене, са следобедните - от 2 докъм 5. Понякога вечер се случват много тежки разговори - от 10 докъм полунощ. Но сме имали такива и в 1, и в 4 през нощта. Родителите и въобще възрастните най-вече звънят следобед. Будните граждани звънят преди обед. Линията отвори възможност за една група хора, които иначе не се обръщат към системата за закрила, защото са възрастни, трудноподвижни и социално не много компетентни. Особено ако са в провицнията. За тях това е единствена възможност, понеже няма да отидат до общинския център да подадат сигнал за дете жертва.

- За какъв тип обаждания няма почивка?

- За свързаните с емоционалните проблеми на децата. И за насилие, когато детето не може да понася повече и решава да сподели за него. Особено вечер след скандал с домашно насилие, на който детето е било свидетел, дори да не е пострадало пряко. Но по смисъла на закона то пак е жертва.

Момчетата по-често подават сигнали за училищен тормоз. Той е голям проблем. Това не е просто насилие от едно дете над друго - ей така, днес да натупаш някого, а е системен, траен във времето и цели унижаване.

Има жертва, извършители и голяма група свидетели. Това отношение може да продължи от страна на другите деца в класа и след като бъдат отстранени конкретните извършители. За да има правилна интервенция, трябва още много да се развива цялата система за закрила на детето.

- Малък провинциален град, късно вечерта, дете е пребито от пияния си баща и е изхвърлено на улицата, но успява да се обади. Какво правите?

- За да бъде детето прибрано веднага, звъним на тел. 112. Те имат много бърза система за локализиране и реакция и веднага го откриват и пращат патрулка. Имахме такъв случай наскоро с изнасилено дете, което се обади и каза: "Тук съм, на пътя", без да може да уточни къде. Веднага се свързахме и с директора на отдела за закрила на детето (ОДЗ), за да прецени бързо какво може да се направи за него. Имаме мобилните телефони на всички началници на ОДЗ и търсим този, който е най-близо. Той трябва да предприеме спешно мярка за закрила - може да поиска полицейска, да уреди спешно настаняване при роднини или в кризисен център. Сигнализираме също ДАЗД и МВР. Но дотук говорим за спешните случаи, а голямата полза от линията е, че прави широко достъпна услугата за децата от цялата страна. Големият поток са консултативните обаждания по всякакви проблеми.

- Какво споделят?

- Има една много специфична група, която се увеличава - децата на гурбетчиите

Те имат огромна нужда от телефона, защото са самотни. Оставени са на човек, който ги храни, купува им неща за училище, дава им джобни, контролира ги. Това не са деца, изоставени на произвола на съдбата, но са сами деца. Те се чувстват много виновни, че връстниците им имат семейства, а те - не. А на линията могат да зададат въпросите си за отношенията, сексуалността, за проблемите с учителите и съучениците, за това какво ще правят вбъдеще. Или да споделят мечти и желания. Например: "Искам да отида при нашите в Испания." За тях линията е като един възрастен, на когото могат да се доверят.

Оказва се, че телефонът е много голям ресурс за ромскатаобщност. Момичета се обаждат, за да споделят, че не искат да ги женят толкова малки, и питат защо трябва да го правят, могат ли да кажат, че не искат - все въпроси, които няма къде да обсъдят в културата и средата, в която са.

- Следите ли какво се случва със сигналите, които подавате?

- Всяка сряда се проследява обратната информация, която постъпва от отделите за закрила на детето, за да се види какво е направено по всеки отделен случай. Обсъжда се и как да бъдат подпомагани ОДЗ, за да го доведат до добър изход.

ЖЕНЯ МИЛЧЕВА

Телекоми направиха жест номерът да е безплатен

Процедурата за избор на изпълнител беше перфектна. Поканени бяха всички организации, които имат лиценз за предоставяне на социални услуги. Условието беше сред услугите им да фигурира и горещ телефон. След препоръка на Агенцията по обществените поръчки, която осъществи предварителен контрол на процедурата по възлагане на обществена поръчка чрез договаряне без обявление, някои от поканените отпаднаха, защото по време на срока на изпълнение на договора лицензите им изтичаха.

Изискванията към участниците бяха много строги - не само да са лицензирани за предоставяне на социални услуги, а и да имат опит в оперирането на гореща телефонна линия. С одити за последните 3 г. да докажат, че са икономически стабилни. Настоявахме и да правят количествен и съдържателен анализ на обажданията.

След отсяването по тези критерии бяха подадени 2 оферти. "Анимус" предложиха цена под първоначално прогнозираната. Документацията на другия участник не беше пълна. Изборът на изпълнител не е обжалван.

Благодаря на големите български телеком оператори за жеста телефонията да е безплатна, макар че сигурно е над 300 хил. лв. годишно. Те явно оцениха социалната значимост на този телефон. Той не е просто за деца в риск, а е инструмент за правене на политики за деца, защото дава информация за реалните им проблеми в реално време.

Тези към 150 хил. лв., колкото струва горещият детски телефон, сигурно са най-смислено похарчените пари в държавата през последните няколко години. И само на 1 дете да е помогнато, пак си струва. Номерът вече е познат на децата - знаят го и в дълбоката провинция, и тези в институциите. Те разбраха, че той не е само за случаите на риск, а и че там има кой да ги чуе сега, а не след 1 час. И проблемът да започне да бъде решаван веднага.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 0

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

Училище раздава сгрешени дипломи за средно образование

11 зрелостници от Рибново получиха дипломите си за средно образование с невярно съдържание, съобщи bTV. В тапията имената на децата са объркани - някои букви са заменени с други, което ...

Експерт: По всяка вероятност бомбата е сглобена у нас

По всяка вероятност бомбата, която уби петима израелци на летището в Сарафово е сглобена у нас. Това заяви пред БНР председателят на Центъра за балкански и черноморски изследвания Алекс Алексиев ...

Ученици събират средства за 19-годишната Ади

Десетки ученици от софийския квартал "Люлин" организираха акция по набирането на средства в помощ на 19-годишната Аделина Коджабашева, която страда от тежко заболяване и се нуждае от спешна

Нито една пълна шестица на изпита по литература в Софийския университет

Близо половината от кандидат-студентите, явили се на изпита по български език и литература в Софийския университет, са получили двойки. От общо 1552 кандидат-студенти нито един не е изкарал пълна ...