Данъкът за стари коли нагоре? Не - на нови надолу

Георги Стоев, Industry Watch

Данъкът върху превозните средства по закон е "местен", т.е. решение на общинския съвет. Общините обаче са ограничени от закона чрез следните параметри:

1. Долна и горна граница на данъка (на 1 квт мощност).

2. Задължение за прогресии на облагането - с увеличаване на възрастта на автомобила данъкът намалява; с увеличаване на киловатите данъкът на киловат се увеличава,

3. Задължение за отстъпка за автомобили с катализатор и мощност до 74 квт.

За автомобили с мощност в диапазона 55-110 квт в момента данъчните ставки могат да варира от 22 до 1016 лв. според общинското решение за ставката, възрастта и мощността на колата.

Данъкът изглежда абсурден и несправедлив в много отношения, но най-важните са:

1. Защо е местен

2. Защо е прогресивен

3. Защо е в полза на старите коли

Защо е местен

Неясно защо общините имат такива права да изземват богатство от гражданите. Възможна причина е нуждата от финансиране на местната инфраструктура. Но това не е оправдано, при положение че има данък върху недвижимите имоти (които де факто са свързвани от въпросната инфраструктура). За финансиране на другите местни дейности общините би следвало да прибягват до такси, т.е. плащане срещу услуга, а не до данъци - т.е. насилствено плащане без нищо в замяна.

Не ме разбирайте погрешно. Не съм фен този данък да стане централен. По-скоро се чудя има ли някакъв легитимен смисъл в нашето общество.

Защо е прогресивен

Чух от телевизора вчера, че "няма спор, че прогресивните нагоре? Не - на нови надолу данъци са за предпочитане, но сегашната икономическа ситуация изисква запазване на плоския данък".

Това е чиста глупост. За предпочитане са само ако искаме да ограничим, дестимулираме, определена дейност. В случая на прогресивен данък върху доходите искаме да ограничим високите доходи, високата производителност и инвестициите в работни места с такава производителност.

В случая с прогресивния данък върху киловатите на колите явно искаме да ограничим потреблението на мощни автомобили. Защо? Защото причиняват повече катастрофи?

Едва ли. Вероятно целта винаги е била повече приходи в бюджетите на общините.

Но това трябва да се преосмисли. Така или иначе плоският данък сам по себе си носи прогресия в номинално изражение - богатите плащат повече данъци, дори при равни ставки. При колите - ако ставките са еднакви, плоски, на 1 kw, за мощните коли пак ще се плащат повече пари. Не става ясно кое налага прогресията.

Защо е против новите коли

Сигурно всеки от вас се е чудил при такова сравнение. Кола на 20 години има по-малък данък от тази на 11 години - като разликата не е малка.

Повечето нови коли имат катализатор и това им дава 50% облекчение от данъка, но все пак дори с облекчението 3-годишна тойота днес е с 40% по-висок данък от стария вартбург на дядо ви.

При малко по-мощните коли, над 74 квт облекчението за катализатор отпада и разликата между данъка на волво и жигула става направо брутална. За автомобил с мощност 110 квт общините избират данък, който варира между 339 и 1016 лв.

Дори при най-ниската ставка това е около 20 пъти повече от данъка на старите таратайки.

Ще е нужна силна аргументация, ако това се запази. Всъщност има вариант всички избиратели да останат доволни - изравняване на данъка надолу, а не нагоре.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 6

Сортирай по:

-1
Еееех читателю заспал,ти май пак четеш м/у редовете,цитат: "Данъкът изглежда абсурден и несправедлив в много отношения, но най-важните са: 1. Защо е местен 2. Защо е прогресивен 3. Защо е в [b]ПОЛЗА НА СТАРИТЕ КОЛИ[/b]" Не знам Гинев какво е разбрал,но автора на тази поръчкова статия определено лобира за намаляване данъка на новите(и луксозни) возила.Познай за чия сметка би станало това.Варианта:"изравняване на данъка надолу, а не нагоре" не го коментирам,защото има пожелателен характер

1
Не е справедливо богатите да плащат повече. И без това мощните коли горят повече бензин в цената на който е сложен акциз. Евтин популизъм са тези нови данъчни политики и ще му излезе през носа на ББ и на ЦЦ и на всички подобни лаладжий.

1
А бе Гинев ти какво разбра от тази статия, та си написал такъв шантав коментар. И ти ли си за увеличаването на данъците на старите коли, бе малоумнико?

-1
Danak da ima za tegloto na kolata a ne za konete.

-1
По-глупава и по-неаргументирана статия не бях чел скоро.Стоев,вземи попрочети малко информация относно данъчното облагане(Google) и тогава пиши.Това че пригласяш на оня олигофрен Дянков не те прави по умен.Направило ми е впечатление,че щом някой властимеющ подхвърли в публичното пространство някоя теза(колкото и абсурдна да е тя) мигом се намират куп гъзолизци,които почват да припяват в хор.Да оставим настрана факта,че в България ,обикновения българин(обикновен=беден в БГ) кара 10-15 г кола и нагоре,но не защото не му стига акъла да си купи нова.Дай да свалим данъка на богатите,щото по презумция те карат нови коли,оборудвани с катализатор и всички останали екстри в пакета,а бедните да го духат.Нищо ново под слънцето от добрата,стара Римска империя насам-то и без туй Борисий почна да се изживява кат' император на народа.

1
Данъка не е "право" а РЕПРЕСИЯ! А тя трябва да има целево обяснение и използване, както и правилно разпределение на тежестта и върху богатството на гражданите!

Добави коментар

Добави коментар

аватар

“Стратфор”: Разпад на Русия до 2025 г.

ЕС няма да се върне към единството си отпреди кризата, Турция ще се утвърди като най-силната държава в региона Aнализ на агенция “Стратфор” с прогнози за развитието на света за периода от 2015 до

Малкият Иванчо и будните граждани

Bсе повече министри се чувстват задължени почти всяка седмица да предлагат по нещо ново, за да се поддържа огънят на обществения интерес. Министърът на образованието заяви,

Искам да съм мама французойка

ГЕРБ ми обеща чудеса за трето дете - чакам си ги! Kогато преди 5 години родих сина си, въобще не можех да си представя, че ще се занимавам с каквото и да било друго извън майчинството. Тогава еди

5 хитрости, с които Ципрас ще срази Меркел

Eдин от най-тъпите коментари, които съм чел напоследък, е “Купонът свърши, уважаеми гърци”* от колегата Колер от немския вестник ФАЦ. Той бе препечатан в мъдрия,

Мая или “синият ген”

Диляна Гогова Мая или “синият ген” Миналата година по същото време Мая Манолова обяви, че електронното гласуване “дава необятни възможности за изборни фалшификации и манипулации”.

Само 2% искат да напуснат завинаги България

- За гурбет се канят 11%, а да учат - 2% - 85% от българите в чужбина живеят в ЕС - Всеки 3-и в страната има близък приятел зад граница Едва 15% от българите имат намерение да напуснат страната за

Купонът свърши, уважаеми гърци

Защо страни, които проведоха своите реформи, да затягат още коланите си, та да могат други, които живеят на кредит, да ги отпуснат с една дупка? На гърците трябва да е ясно, че купонът свърши, пише

  • Вместо коментар

    ВМЕСТО КОМЕНТАР Два актуални вица по парламентарното гласуване на договора за обслужване на дълг и последвалото сътресение в АБВ. “Щом изгледал телевизионното интервю на Георги Първанов, в което той обяснява, че ще даде оставка, тъй като депутатите на АБВ са гласували за външния дълг, премиерът Бойко Борисов се обърнал към вицепремиера Румяна
  • Рисково танго в АБВ

    КОЙ как отигра гласуването на дълга? БСП направи една успешна контраатака. Всъщност тя произведе тази тема с дълга - в масовото съзнание трайно се настани тезата, че имаме някакъв дълг, той е голям и ние ще живеем назаем. И нанесе имиджова щета на ГЕРБ. Но мачът за БСП продължава да е много труден. Играе се в нейната половина и тя продължава да е