Данъкът за стари коли нагоре? Не - на нови надолу

Георги Стоев, Industry Watch

Данъкът върху превозните средства по закон е "местен", т.е. решение на общинския съвет. Общините обаче са ограничени от закона чрез следните параметри:

1. Долна и горна граница на данъка (на 1 квт мощност).

2. Задължение за прогресии на облагането - с увеличаване на възрастта на автомобила данъкът намалява; с увеличаване на киловатите данъкът на киловат се увеличава,

3. Задължение за отстъпка за автомобили с катализатор и мощност до 74 квт.

За автомобили с мощност в диапазона 55-110 квт в момента данъчните ставки могат да варира от 22 до 1016 лв. според общинското решение за ставката, възрастта и мощността на колата.

Данъкът изглежда абсурден и несправедлив в много отношения, но най-важните са:

1. Защо е местен

2. Защо е прогресивен

3. Защо е в полза на старите коли

Защо е местен

Неясно защо общините имат такива права да изземват богатство от гражданите. Възможна причина е нуждата от финансиране на местната инфраструктура. Но това не е оправдано, при положение че има данък върху недвижимите имоти (които де факто са свързвани от въпросната инфраструктура). За финансиране на другите местни дейности общините би следвало да прибягват до такси, т.е. плащане срещу услуга, а не до данъци - т.е. насилствено плащане без нищо в замяна.

Не ме разбирайте погрешно. Не съм фен този данък да стане централен. По-скоро се чудя има ли някакъв легитимен смисъл в нашето общество.

Защо е прогресивен

Чух от телевизора вчера, че "няма спор, че прогресивните нагоре? Не - на нови надолу данъци са за предпочитане, но сегашната икономическа ситуация изисква запазване на плоския данък".

Това е чиста глупост. За предпочитане са само ако искаме да ограничим, дестимулираме, определена дейност. В случая на прогресивен данък върху доходите искаме да ограничим високите доходи, високата производителност и инвестициите в работни места с такава производителност.

В случая с прогресивния данък върху киловатите на колите явно искаме да ограничим потреблението на мощни автомобили. Защо? Защото причиняват повече катастрофи?

Едва ли. Вероятно целта винаги е била повече приходи в бюджетите на общините.

Но това трябва да се преосмисли. Така или иначе плоският данък сам по себе си носи прогресия в номинално изражение - богатите плащат повече данъци, дори при равни ставки. При колите - ако ставките са еднакви, плоски, на 1 kw, за мощните коли пак ще се плащат повече пари. Не става ясно кое налага прогресията.

Защо е против новите коли

Сигурно всеки от вас се е чудил при такова сравнение. Кола на 20 години има по-малък данък от тази на 11 години - като разликата не е малка.

Повечето нови коли имат катализатор и това им дава 50% облекчение от данъка, но все пак дори с облекчението 3-годишна тойота днес е с 40% по-висок данък от стария вартбург на дядо ви.

При малко по-мощните коли, над 74 квт облекчението за катализатор отпада и разликата между данъка на волво и жигула става направо брутална. За автомобил с мощност 110 квт общините избират данък, който варира между 339 и 1016 лв.

Дори при най-ниската ставка това е около 20 пъти повече от данъка на старите таратайки.

Ще е нужна силна аргументация, ако това се запази. Всъщност има вариант всички избиратели да останат доволни - изравняване на данъка надолу, а не нагоре.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 6

Сортирай по:

-1
Еееех читателю заспал,ти май пак четеш м/у редовете,цитат: "Данъкът изглежда абсурден и несправедлив в много отношения, но най-важните са: 1. Защо е местен 2. Защо е прогресивен 3. Защо е в [b]ПОЛЗА НА СТАРИТЕ КОЛИ[/b]" Не знам Гинев какво е разбрал,но автора на тази поръчкова статия определено лобира за намаляване данъка на новите(и луксозни) возила.Познай за чия сметка би станало това.Варианта:"изравняване на данъка надолу, а не нагоре" не го коментирам,защото има пожелателен характер

1
Не е справедливо богатите да плащат повече. И без това мощните коли горят повече бензин в цената на който е сложен акциз. Евтин популизъм са тези нови данъчни политики и ще му излезе през носа на ББ и на ЦЦ и на всички подобни лаладжий.

1
А бе Гинев ти какво разбра от тази статия, та си написал такъв шантав коментар. И ти ли си за увеличаването на данъците на старите коли, бе малоумнико?

-1
Danak da ima za tegloto na kolata a ne za konete.

-1
По-глупава и по-неаргументирана статия не бях чел скоро.Стоев,вземи попрочети малко информация относно данъчното облагане(Google) и тогава пиши.Това че пригласяш на оня олигофрен Дянков не те прави по умен.Направило ми е впечатление,че щом някой властимеющ подхвърли в публичното пространство някоя теза(колкото и абсурдна да е тя) мигом се намират куп гъзолизци,които почват да припяват в хор.Да оставим настрана факта,че в България ,обикновения българин(обикновен=беден в БГ) кара 10-15 г кола и нагоре,но не защото не му стига акъла да си купи нова.Дай да свалим данъка на богатите,щото по презумция те карат нови коли,оборудвани с катализатор и всички останали екстри в пакета,а бедните да го духат.Нищо ново под слънцето от добрата,стара Римска империя насам-то и без туй Борисий почна да се изживява кат' император на народа.

1
Данъка не е "право" а РЕПРЕСИЯ! А тя трябва да има целево обяснение и използване, както и правилно разпределение на тежестта и върху богатството на гражданите!

Добави коментар

Добави коментар

аватар

Гърция – на крачка от хаоса

Ако не се случи чудо в Брюксел, страната ще затъне и политически Дори и най-големите песимисти не подозираха, че катастрофата в Гърция ще се случи толкова бързо.

Вероятните сценарии за Гърция

Паралелна на еврото валута може да стане новата гръцка парична единица Заради провалените преговори между Гърция и кредиторите и? Атина вероятно няма да плати днес вноската си по кредитите към МВФ

Мутрите на пътя грабнаха камъните

Докато жестокото убийство с камъни в някои мюсюлмански страни е на път да бъде забранено, ние, в България, вече имаме първата такава публична екзекуция.

Покерът на Гърция, или за какво е референдумът

Анализаторът на агенция Ройтерс и един от признатите добри познавачи на гръцката дългова криза Хюго Диксън коментира в туитър насрочването за 5 юли на референдум в Гърция относно офертата на

Как Карлсон спаси България

Ако прочетете този текст, ще разберете кой е КОЙ. А аз няма да стана министър Eдин красив, умен и прилично едър мъж в разцвета на силите си вече две години превръща всяко амбициозно българско

Aкрополис adieu? Не, Ципрас adieu!

Със сегашното гръцко правителство преговори за трети спасителен пакет едва ли са възможни Трябва ли гърците да се разделят с еврото - над този въпрос в момента умуват всички в Европа.

Как човекът, който си шофира с 35 000 лв. глоби, да ги плати

За пръв път в Народното събрание се проведе разширена комисия по транспорт, на която присъстваха почти половината министри, а също главният прокурор Сотир Цацаров и неправителствени организации.

  • Наказанието - според тежестта на стореното

    Четири години и нито месец повече - това е присъдата за човека, който блъсна и уби с джипа си 6-годишно дете в Панагюрище. Максималното наказание, което дава законът за неумишлено убийство след неспазване на правилата за движение по пътищата, е 6 години и заради услужливия текст, който позволява присъдата да се намали с една трета,
  • Пленум на полуистината

    От 1994 г. досега БСП загуби четири важни финала И ТЪЙ, дългоочакваният “пленум на истината” на ръководството на БСП се състоя. Но май се оказа на “полуистината”. В смисъл, че на него се дискутираха една очевадна истина и една още по-очевадна неистина. “За да спечелиш един финал, трябва преди това да загубиш един”,