Има ли грешка при изграждането на кръговото кръстовище преди моста убиец край Бяла, или станалите 9 пътни произшествия там за около 60 часа се дължат на лошата дисциплина на шофьорите?
Това се опита да разбере екип на “24 часа” вчера. Каква е причината за катастрофите в новооткрития участък, от днес ще проучват и експерти от пътната агенция. Със заповед на строителния министър Росен Плевнелиев ще бъде създадена работна група, която да огледа на място ситуацията, обясниха от ведомството му. Тя ще инспектира дали са взети всички необходими мерки за гарантиране на сигурността и налагат ли се допълнителни.
Според експерти катастрофите стаат заради високата скорост, която шофьорите развиват по стръмния наклон. Вместо да намалят, те навлизали бясно в кръстовището. Затова ще се търси решение за регулиране на скоростта.
В понеделник около в 5,30 ч украински тир се обърна върху патрулка и едва не уби двама полицаи, удари друга кола, намачка част от парапета на моста, събори стълб и изрони новия асфалт.
Вчера се разбра, че 56-годишният водач на камиона е влязъл в кръстовището с нормалнаскорост, но след това е дал газ, за да излезе по-бързо. Тъй като имало мъгла, шофьорът на колата пред него забелязал спряната патрулка в последния момент и е намалил рязко. Тираджията също набил спирачки, заради което се преобърнал.
“Трябва да има поне 2 знака, които да ограничават скоростта на 80 и 60 км преди табелата за Бяла, а след това и до 50 км за населено място. Сега колегите започват да ограничават скоростта, след като видят табелата. До кръговото обаче има около 120 м и е недостатъчно за убиване на скоростта до 50 км. Така водачите влизат с висока скорост и правят бели”, смята 38-годишният шофьор на тир Камен Загоров, който поне веднъж седмично минава по този път.
На същото мнение е и русенецът Стефан Радулов. Според него инцидентите на новоизграденото кръгово няма да секнат, докато шофьорите не се научат да ограничават скоростта много преди да влязат в него. За да стане, трябва да се сложат дублиращи ограничителни знаци на всеки 150 м поне половин километър преди кръстовището.
“Знаци за ограничаване на скоростта има достатъчно на около 300 м преди кръстовището, но е необходимо повишено внимание и дисциплинираност от страна на водачите”, каза шефът на РПУ в Бяла Асен Желязков. “Въпреки това в момента подготвяме сигнално писмо до Областно пътно управление за допълнителни знаци на 150-200 м по подходите от Русе и гара Бяла, които да дублират тези в кръга, че предимство имат водачите, които са в кръстовището, трябва да бъдат поставени и светещи хоризонтални белези.”
“Проектът за новото кръгово кръстовище и двете допълнителни ленти, които ще се изградят напролет по баира към Русе на разстояние 1 км, е на фирма “Трафик консулт”-Варна, и е по всички европейски изисквания”, каза управителят на фирмата изпълнител на обекта “Пътно поддържане-Бяла” Веселин Балтаджиев. Кръговото е осветено нощем, по асфалта не може да се задържа вода, защото има наклони и шахти.
До момента по проекта са усвоени 3,5 млн. лв., нужни са още 2 млн. за допълнителните ленти. Фугите, които се оголиха по моста след ремонта, са запълнени с каучукова смес и вече не създават опасност.
От миналия петък работници от софийска фирма поставят оградна мрежа по взривяваната опасна скала преди кръстовището. Целта е камъните, които ще се ронят вследствие вибрациите от тежките возила, да попадат в джобовете между мрежата и скалата, а не на пътя.
Така целият проблемен участък от гара Бяла през кръговото до пътя за Русе отговаря на всички изисквания на Закона за пътищата, но шофьорите масово не зачитат знаците за предимство и затова се стига до неприятните инциденти, подчерта Балтаджиев. Много от тях дори не знаели, че във всяко населено място се кара с 50 км/час и табелата с надпис Бяла ги задължава да спазват тази скорост. Ако това се прави, няма никакъв проблем да се мине безпроблемно по кръга. Но много шофьори влизат в кръстовището със 70-80 км/час и набиването на спирачки в последния момент води до катастрофи.
Вчера работници възстановяваха разрушеното от украинския ТИР след тежката катастрофа в понеделник.
Ремонтът от 2007 г. без търг и калпав
При избора на фирмата, на която през 2007 г. бе възложен ремонтът на моста над р. Янтра, са допуснати нарушения, показа изготвен в началото на тази година одит на Сметната палата в пътната агенция.
Решението за разширяване на съоръжението бе взето от предишното правителство след трагедията, при която в края на 2006 г. загинаха 18 човека. Според одита агенцията е имала достатъчно време, за да избере чрез конкурс изпълнител и консултант. Вместо това е проведена процедура по договаряне. За ремонта на моста е поканена италианската SOCOGEN. За преговорите са съставени три протокола, единият е с подправена дата, пише в доклада на проверяващите.
До Агенцията по обществени поръчки е изпратена информация за договор с гражданско дружество със същото име. В досието обаче не било посочено кой участва в него. Договорът е сключен на 31 май 2007 г. и е за над 1,26 млн. евро без ДДС. Разширяването бе възложено за 6 месеца.
Според договора срокът за изготвяне на технически проект е 31 май - т.е. датата на сключването му. "Възникват съмнения, че изпълнителят е бил избран преди провеждането на процедурата и предметът на договора е бил предварително изпълнен", гласи докладът на Сметната палата.
Проверка за изпълнението на договора пък установила, че асфалтът е напукан по дължината на фугите, тъй като не били довършени. Тестовете дали разширението с две нови ленти ще издържи бяха направени едва този месец. За довършителните работи пък италианският изпълнител поиска още 800 хил. евро.
През август тази година започна изграждането и на кръгово кръстовище преди моста. Средствата - 3,5 млн. лв., бяха осигурени от бюджета на строителното министерство. За разширяването на 2 км отсечка с 4 платна преди моста се разчита на 3,1 млн. евро от оперативна програма "Транспорт".
ДИМИТЪР ДРАГАНОВ, ВЯРА ИВАНОВА