Лекар от МВР простреля таксиджия в София в нощта срещу събота при кавга заради засичане. След това 100-ина таксита се струпаха пред парламента, но се разотидоха мирно. Ето как коментира случката Мариана Бойкова, опитната журналистка, която отразява транспорта в “24 часа”.
Таксиджия кара с 62 акта, книжката му обявена за отнемане, а фирмата, под чието лого кара, не знаела.
Това изречение казва всичко. У нас всичко е позволено. Таксиджията да джитка из София, да върши нарушения, а книжката му да е обявена за отнемане. А като е обявена, защо не е отнета?
Някой прави родео по улиците, засича, преследва, бие, друг пък вади пистолет и стреля, все едно сме в Дивия запад. А не сме ли? Криминалната част на тази история има кой да я разнищва. Въпросът е за онзи, който вози хора в такси, но пък е сериен маниак в нарушаването на правилника.
КАТ чакал въпросният таксиджия да му занесе книжкта си. И така да спре сам прехраната си. Сега ще му я отнемат. А защо чак сега?
Фирмата пък не знаела, че той няма право да кара. Че как ще знае при тези гроздове от фирмички, еднолични търговци и пр., които са под шапката й.
У нас таксиджия може да стане всеки. Това е начин да си изкараш прехраната само с една шофьорска книжка и един изпит. И да бачкаш по 12 и повече часа, за да плащаш лизинга за колата или аренда на онзи, който я е купил. Той пък плаща на голямата фирма за услугите, които тя предоставя.
Проверката на "24 часа" и автомобилната администрация преди Нова година показа, че може да се кара и без изпит. Тогава хванахме един пишман таксиджия без документ за издържан изпит. Той караше под шапката на друга голяма фирма. Сигурно и тя не е знаела, тъй като колата се водеше на трети човек.
Тогава установихме, че скъпите таксита, имитатори на "ОК Супертранс", които ни прибраха по 30 лева за няколко километра, са изрядни, защото са най-проверявани. А тъкмо колите и водачите, които упражняват тази професия под шапката на големите фирми, не включват апарати, не дават касови бонове, надуват сметки с помпички.
Проблемите с таксиметровите превози са ясни отдавна. По някои от тях се вземат мерки. Като промяна в закона с въвеждане на пределни цени на такситата, която вече е в парламента. Това се надяваме да отреже мародерстването на клиентите.
Крайно време е обаче да се вменят задължения на големите фирми и те да носят отговорност за таксиджиите, които карат под тяхната шапка. Тъкмо сега е времето за това, тъй като промените в Закона за автомобилните превози са на второ четене в транспортната комисия.
При сегашните масови цени такситата са един много добър транспорт в София, ако бързаш. И не се иска кой знае какво, за да бъдат орязани всичките им андрешковски номера. Пример е какво се случи след акцията ни на летището. Двете големи фирми, които спечелиха търга за стоянките, сложиха табели в терминала с цената до центъра на София, откриха гишета, имат и дежурни инспектори. Значи можело...
ВЕРСИЯТА НА ТАКСИДЖИИТЕ
Протестът на таксиметровите шофьори, които се събраха пред парламента след побоя завчера, пропаднал, защото районът се напълнил с полиция.
Това заяви пред репортер на “24 часа” таксиджия от "ОК Супертранс". Той се канел да отиде при колегите, но по радиото им съобщили, че е пълно с ченгета и да не се събират.
Водачите на жълтите коли са категорични, че в инцидента не е виновен таксиметровият шофьор, а пътникът в колата, който излязъл и го ударил пръв. Нападнатият таксиджия извадил от багажника си прът, за да се самоотбранява.
От уста на уста сред колегите се разправя и твърдението, че пострадалият шофьор всъщност е много зле и бере душа в “Пирогов”. (24часа)