Къси поли, руси коси и нови гащи = кризата отминава!

Колкото по-къса е полата, толкова годината е по-богата. Това не е девиз на магистралните труженички, а икономически постулат от 30-те години на XX век.

Икономисти стигнали до този извод още след Първата световна война, когато жените с всяка година започват да вдигат ръба на полите си с по няколко сантиметра, правопропорционално и на забогатяването на държавите си, за да се стигне до ултраucirje поли на икономически стабилните 60 и 70 години на миналия век. Със същото темпо се стесняват и вратовръзките - в началото на 70-те те са просто като малко въженце, което виси около врата на мъжа.

Но в края след петролната криза и рецесията са като бебешки лигавничета.

Има ли връзка между брутния вътрешен продукт на държавата и дължината на полата? Според по-старите теории - да. Скептици обаче припомнят, че при някои събития в живота има връзка само на пръв поглед. Така например фактът, че когато се продава повече сладолед, се давят повече деца, не означава, че между двете неща има връзка. Просто повече сладолед се продава през лятото, когато е и времето за плаж.

Въпреки това привържениците на модно-икономическата теория не се отказват от нея, защото тя продължава да се доказва десетилетия наред. А и в нея има логика - настроението на хората пряко влияе върху решението какво да носят и купуват. Ако перспективите са мрачни, жените посягат към ярки червила, ако парите валят - си режат косите. Все пак за добра къса прическа е нужно редовно посещение при фризьора, което е лукс за богати времена.

Ако повярваме на тези теории, трябва да плеснем радостно с ръце: 2011 година се очертава да е богата и стабилна. Поне ако се вярва на прогнозите в модата. Ще се носят миниполи, вратовръзките ще са тесни, косите ще са къси, а обувките - ниски. Какво още вещаят модните тенденции?

Нови гащи - само при висок БВП

Дори реномирани икономисти като дългогодишния банкер N1 на САЩ Алън Грийнспан имат наблюдения върху поведението и облеклото на хората и финансовите изгледи пред държавата, писа по този въпрос германското сп. "Шпигел".

В книгата си "Турбулентни времена" той твърди, че мъжете си купуват по-рядко долно бельо, когато видят, че наближават трудни икономически години. От всички стоки от първа необходимост те са склонни да пестят най-вече именно от гащите. Може би за да потвърди това наблюдение, популярната в Германия фирма за мъжко бельо "Шисер" обяви фалит точно преди финансовата криза.

Точно обратното се случва пък с индикатора червило. Продавачите на гримове печелят добре в тежки времена и затягат колана в добрите финансово години. Така нареченият индикатор на червилото постановява, че при война и в криза жените оцветяват устните си в яркочервено. Причината за това най-вероятно е нуждата от разведряване на настроението, което се постига най-лесно с ново червило. Тази теория потвърждава лично и козметичният гигант Лаудер, който малко след 11 септември 2001 г. успя да вдигне оборота на фирмата си "Есте Лаудер" многократно най-вече заради бума в продажбата на червила. През 2007 г. компанията отново повиши оборота си от 2,7 на 3 милиарда долара.

Година по-късно той отново падна до 2,8 млрд, тъй като в хубавите години на мода е така нареченият nood look - голо лице, в което гримовете са почти незабележими.

Късите поли са израз на доверие

Прочутата теория за дължината на полата е написана още през 1926 г. от американския икономист Джордж Тейлър. Според него, ако жените имат доверие в икономиката и са оптимистично настроени, скъсяват полите си. Ако икономиката се срива, заедно с кривите й надолу се спускат и ръбовете на роклите. Това се потвърждава и научно от института за пазарни проучвания "Аленсбах": "Десетилетия наред се наблюдава, че полите се вдигат нагоре тогава, когато хората са в еуфория от добрите икономически показатели. И се спускат надолу, когато времената са тежки. Тогава хората започват да се обличат по-строго и сериозно."

Забележителен феномен е, че полите сякаш могат да предвидят какво ще се случи на борсата. Така например през 1927 г. късите поли на златните 20 години започват да отстъпват място на дългите рокли, които сякаш предвещават краха на борсите през 30-те. През 60-те пък дългите хипи рокли прогнозират петролната криза. В средата на 90-те жените масово носят поли до средата на прасеца, повлияни от кризата след падането на Стената. Тази мода започва още в края на 80-те, сякаш предусеща, че през 1993 г. световната икономика ще се срине.

Същото важи и за вратовръзките. Или поне това твърдят отново пред "Шпигел" авторите на последната теория по въпроса - холандците Марьолен ван Баардвийк и Филип Ханс Франзес от университета в Ротердам. Те са изследвали периода 1921-2009 година и установили, че модата се променя заедно с икономическите цикли, които са 6-годишни.

"Щом вратовръзките са тесни, икономиката цъфти

На всеки 6 години те или се разширяват, или стесняват", казват холандците. Причината е, че широката вратовръзка вдъхва повече авторитет, изглежда по-серизно - такъв е духът във времена на криза. Тесните вратовръзки пък напомнят на ученическите и дори детските години и това внушава лекота.

Ако кабинетът обещава богати години, режете косата

Такъв поне е изводът от наблюденията на икономистите. Европейките и американките с удоволствие носят къси и руси коси в богати времена. Най-вероятно защото точно тази подстрижка и редовното боядисване са финансов лукс, който си позволяват в добри години. По време на рецесия те предпочитат да размятат дълги гриви - от една страна е по-евтино, а от друга внушава усещането за слабост и нужда от защита у силния (и евентуално по-богат) мъжки пол. Обратното обаче е в Япония. Там жените режат косите си при криза, опитвайки се да наподобят мъжката фигура и да внушат така сила и авторитет.

Още модни индикатори са токчетата и подплънките за рамене. Жените носят високи токчета най-вече в криза. Така се опитват да се извисят над трудната ситуация и да получат чувство за лекота. В хубавите години пък смело носят ниски обувки, които комбинират с къси рокли. Подплънки на раменете пък се появяват в годините на рецесия. Последно те бяха модерни в средата на 90-те. Миналогодишната финансова криза си ги спести.

ГЛЕДАЙТЕ МЕДИИТЕ

Някои икономисти в САЩ твърдят дори и че има връзка между модела на корицата на прочутото списание "Спортс Илюстрейтед" и финансовата ситуация. Според тях, ако моделът по бански е американка, то годината е богата. Ако е чужденка, настъпва криза.

Тази теория се поразклати от израелския модел Бар Рафаели, която позира за списанието през февруари 2009 г. и малко след това акциите на борсите тръгнаха нагоре. Но може би просто Рафаели има американски роднини, кой знае.

Берлин открива сезона на дефилетата

От 18 до 23 януари в Берлин ще се проведе традиционната Седмица на модата. Новите си колекции ще покажат именно там за първи път топдизайнерите на модния свят. Модните дефилета в германската столица имат славата на сцена, на която се откриват и нови имена в света на дизайна. Тя е предпочитана от средната класа клиентки, които могат да си позволят показаното. Затова и модата в Берлин е най-точният индикатор на икономическата ситуация.

Ще участват дизайнери като Хуго Бос, Кавиар Гоше, Патрик Мор, Лала Берлин, Михаел Михалски. Темата, разбира се, е есен и зима 2011.

Какво ще се види в Берлин и какво ще се носи наесен?

Ярки цветове

Поли в оранжево, рокли в яркочервено, блузи в наситено синьо. Сбогом, скучно сиво, сбогом, тъжно кафяво. В дамския гардероб ще намерят място всички цветове на дъгата.

Каре и райе

Карета, райета, всичко това заедно също ще е хит. На мода излизат квадратчетата на Луи Вюитон. Чертичките и квадратчетата по дрехите могат да се носят надлъжно или напряко, на спортни дрехи или върху официални рокли, всичко е индивидуален избор.

Вратовръзките - 6 см

Те отесняват и не бива да са повече от 6 или максимум 7 сантиметра. Вратовръзки ще са модерни и при жените, където ще шества мъжкият костюм. На мода, но при жените, се връщат широките сака със запретнати ръкави, познати от 80-те. Комбинират се с ниски обувки.

Азия е темата

Кимона, пръчици в косата, джапанки - всичко, което навява спомени за Азия, е модерно. Ако не в кройката, японският стил ще шества със сигурност в щампите. А те са - цветя, цветя, цветя.

Бяла дантела

Отдавна бялата дантела не е била на мода. Затова сега тя се връща навсякъде - в бельото, ризите, роклите, тениските. Актуални ще са къси роклички в бяла дантела.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 0

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

Лъвът - цар на шоуто

Лъвът е царски знак. Родените под него държат на честта и уважават себе си, вдъхновяват другите и имат силно присъствие. Весели са, но и изтънчени. Искат да играят звездата на сцената на живота.

Не разчитайте само на диети за красива фигура

Ако искате да свалите излишни килограми, направете го здравословно, ефективно и най-важното без нечовешки усилия. Повечето хора търсят най-популярните методи за отслабване, но те не са най-ефективни.

Само 3 от дъщерите на Хачо носят фамилията Бояджиева

Xачо Бояджиев и Евгений Станчев, тогава главен редактор на в. "Поглед", стоят с чаша в ръка на някакъв коктейл и си говорят. Край тях минава Камелия, щерката на Станчев, и Хачо му казва:

Казачка от Сибир убива с поглед

Жителка на сибирско село имала страховитата слава, че може да убие всеки с поглед, информира изданието "Паранормал". Никой в Ирса, малко селце край Иркутск, не смеел да излезе срещу Авдотя Ивановна.

Инженер прави жените ни пети в света на кънтър страйк

Когато преди 10 г. Петя Желева идва от Асеновград в София като първокурсничка по електроинженерство в Техническия университет, тя има бегла представа от компютри. Вече е запалена по култовата...

2 чаши вино дневно - добре, 3 - зле

Алкохолът може да има и здравословно действие върху организма. 1-2 чаши вино на ден пази от инфаркт и лош холестерол. Това беше доказано отново, този път от италиански учени.

В генерал Хаджи Христо Петров Българина се влюбват важни особи

В генерал Хаджи Христо Петров Българина се влюбват важни особи. Английската принцеса Джейн Дигби и гръцката кралица Амалия въпреки високото си обществено положение не оставят пълководеца и на мира.