Шофьорите у нас често спорят кога да сменят зимните гуми с летни, имайки предвид честото редуване през пролетта на внезапни горещини със застудявания. Правилото е, че при среднодневна температура над 7 градуса "обувките за сняг" трябва да бъдат свалени. Ако обаче често карате по планински пътища, това може да стане и по-късно. Опитните шофьори са на мнение, че най-късно се слагат летните гуми, когато ви спрат парното в блока.
При топъл асфалт зимните гуми бързо се износват и работните им характеристики се изменят необратимо и тогава казваме, че гумата се "изпича".
Летните са по-еластични от зимните, което осигурява по-добър контрол при шофиране през топлите дни и по-къс спирачен път. При сезонна смяна на гумите животът им се увеличава с повече от 20 000 км.
Зимната гума притежава много меки съставки. При едно рязко спиране на топъл асфалт каучукът омеква изключително много и спирачният път се удължава.
За гумите почти всички знаят, че е добре да се сменят, като се затопли. Малцина са тези, които обаче задължително полират и пастират автомобилите си. Специалистите препоръчват това да се прави два пъти в годината - преди лятото и преди зимата. Две са целите, които бихме могли да постигнем с такава операция, която обикновено отнема около 2 часа. Ясно е, че първо се възприема външният ефект - колата става лъскава и цветът възвръща свежестта си. Сякаш сме подмладили "любимата" с 2-3 годинки! Това гали окото и същевременно вбесява съседа, който за малко решава, че сме сменили автомобила си. Но много по-важен и сериозен е вторият резултат: когато пастираме металните части, всъщност се възвръщат цветът и запечатват порите на слоевете над метала, през които водата и другите агресори се мъчат да проникнат и да разрушават. Така повърхността задържа много по-малко вода и мръсотия. Освен това запазваме добрия вид на колата и отлагаме боядисването.
Във всички полирпасти има повече или по-малко абразив - твърди частици, които отнемат микрони от горния матирал слой и така освежават цвета. След това металните части трябва да се полират с друг продукт, който запечатва вече постигнатото и придава хубав гланц. За новите коли до 1 година се препоръчват само чистите полири. Някои продукти са 2в 1 - пастират и полират с едно действие. Други са пигментирани - с добавен към тях базов цвят за по-бърз и добър резултат. Някои продукти са твърди, други са течни, а има такива и на пяна. Единствената разлика между тях е, че за твърдите пасти се изисква най-много време и физически труд, докато течните се нанасят по-лесно.
Каквато и да изберете, начинът на работа е горе-долу идентичен - колата трябва да е измита с шампоан, за да няма мазнини и трафик-филм, и добре подсушена. Пастирането не трябва да се прави на пряка слънчева светлина или ако колата е силно напечена. Пастата се втрива с кръгови движения и с мека кърпа. Хубаво е да се третират отделни детайли - например преден капак, след което се изчаква пастата да изсъхне и да побелее и чак тогава започва с друга кърпа същинското полиране и лъскане. Докато изчаквате засъхването на един пастиран детайл, лъскате предишния.
Не би трябвало да очаквате добър и траен ефект от евтини мазила. Качествените продукти на пазара струват между 8 и 15 лева. Ако искате да свършите добре работа и крайният резултат да съвпадне с очакванията ви - купувайте само продукти от известните и познати ви марки.
За да е ефектът цялостен, би трябвало да положите същите усилия и за полимерните покрития на брони, лайстни и огледала, както и за гумите и джантите.