Дайте на ученика електронна книга

ВЕЛКО ВЕЛКОВ, УЧИТЕЛ, ДОКТОР ПО ФИЛОСОФИЯ

Новата концепция на МОНМ за средното образование ни поднася в завоалиран вид същите мъгляви и вече поостарели идеи, на които се наслушахме в разговорите около прословутия проектозакон. Най-характерно за общото ниво на концепцията е предлаганото решение на проблема "учебници". Единственото, за което не са пропуснали да се погрижат в министерството, е да запазят комисионите за тях.

Ето идея за ефективно решение на проблема с учебниците в няколко стъпки:

- Изработване на визия за предметите, за които учебникът наистина е необходим. Можем например да се откажем от учебника по литература и философия, като запазим по-подходящите христоматии.

- За останалите учебници да приемем варианта: два учебника за всеки предмет - по един за задължително и избираемо обучение;

- Провеждане на конкурси;

- Изкупуване на лиценза на одобрените учебници от държавата;

- Създаване на електронна банка от учебници и помагала;

- Всеки ученик да получи "електронна книга", която в началото на учебната година срещу такса от 30-40 лв. да се зарежда с учебниците за съответния клас. Всеки учебник ще може да бъде допълнен от ученика със съдържание, съответстващо на неговия индивидуален образователен маршрут, и от учителя в съответствие с неговото лично виждане, равнището на учениците в класа и спецификата на конкретната образователна среда. Ще расте броят на авторските програми на учители.

Ефектът ще е многостранен. Ще намалеят общите разходи за учебници и ще се освободят средства за безплатни тетрадки и други нужди. Ще стане по-малък финансовият стрес, особено за родителите на ученици от горния курс, където учебниците са най-скъпи. Там непрекъснато расте броят на тези, които не ги купуват, а още повече на тези, които не ги четат.

Ще има учебници за всеки и на преден план ще излезе въпросът за изграждане на навици за тяхното използване. Единният общообразователен минимум, единните общообразователни програми и единният учебник ще внесат известна унификация в образованието и ще направят сравнимо обучението в училищата с различен профил. Единна ще бъде и основата за организиране и провеждане на тестове и изпити за проверка на знанията.

В момента учебниците са един от големите източници за разхищаване на средства за образование. От тях се "хранят" автори, издатели, печатари, разпространители, оценители и одобряващи. Растат хонорари и комисиони, а всички разходи се покриват от родителя. На практика той плаща и безплатните учебници до седми клас. Държавата изсмуква огромни средства под формата на данъци.

Неограниченият брой учебници по един предмет поражда корупция, отваря път за посредствеността и увеличава разходите.

Мотивът учителите да имат право да избират учебници според равнището на учениците в класа и в зависимост от спецификата на конкретната образователна среда означава в едно и също училище, в един и същ клас учителят да преподава по няколко учебника по предмет.

Мит е самото право на учителя да избира учебник. Първо, практиката показва, че учителите избират учебници, по които дълго време са преподавали, и ги сменят, ако някое издателство им предложи бонус. Заблуда е, че учителите ще четат всичките - при сегашните им вид, форма и съдържание оценъчната способност на учителя се разсейва и става неприложима. Това не са учебници, а сборници от четива, написани за хонорар. Няма значение кой от тях ще бъде избран. Много ученици и сега не ги купуват, защото намират четивата в интернет за по-разнообразни, по-достъпни и безплатни, макар и да не са дидактически и методически издържани. Скоростната смяна на всички учебници ще задълбочи всеобщия хаос. Ще се увеличат сборниците и следващите ги хонорари и комисиони.

Други два мита на МОМН са, че учебниците са неразбираеми и трябва да се пишат от учители. Първо, забравя се, че между учебника и ученика стои фигурата на учителя, който с методическата си подготовка е длъжен да направи разбираема и най-недостъпната материя. Второ, ако учебникът е качествен, труднодостъпността е неуместен аргумент, тъй като доброто помагало трябва да съдържа елемент на трудност, за да стимулира познавателната активност, да "тегли" интелекта по посока на въображение, откривателство и иновативност. Трето, най-добър учебник може да напише онзи, който най-добре познава съответната предметна област. Добрият специалист може да напише достъпен учебник за всяко ниво на потребление. Право да пишат учебници имат и учителите, които превъзхождат учения в методиката. Да съчетаем двете качества.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 4

Сортирай по:

0
А в някои по-забутани селища се чудят лаптопа си ли да ползват или компютара?

0
Да, всички учениците от село Горно-нанадолнище напр. са с по няколко компютара в къщи и направо си умират за електронен учебник!

0
ОК , не всеки може да си позволи устройството пък после и поправката му. Но нека има електронни учебници, които да могат да се четат на компютъра.

0
Тези електронни устройства -e-book reader, са много деликатни и ако дисплеят им се счупи, поправката е над 200лв. Това е абсолютно необмислено предложение!

Добави коментар

Добави коментар

Вижте топ 10 на най-купуваните книги

                                                                                                                                                      

Кобила срещу мечка и хаосът в главите

Горе-долу по времето, когато блестящите постмодерни българо-френски интелектуалци Юлия Кръстева и Цветан Тодоров направиха по една среща с модерния роден елит, по Би Ти Ви показаха как една мечка

Когато докторът е далече

Освен финансирането на здравеопазването и спешната помощ, които са критични теми за здравната реформа, другата важна и често обсъждана тема у нас е за отлива на медицински специалисти и високата

Как се докарахме до свръхдефицит при растяща икономика

В събота Министерството на финансите публикува очакваното предложение за актуализация на държавния бюджет за 2014 г. От политическа гледна точка този акт е нестандартен, доколкото в момента няма парл

  • Мащабна инспекция за храната в училище

    Седем деца от София са в болница заради хранително натравяне. Яли са пиле с ориз в училищния стол. Още трима първолаци са изписани за домашно лечение. Случката изобщо не е маловажна. Става дума за храната, която ядат децата! В такива случаи е редно училищните столове да се затварят за строга инспекция, да се проверяват стриктно, а
  • Дадеш ли повече пари на министерства, искат още

    НАД 1 милиард лева допълнително са поискали министерствата като допълнителни разходи. Министерството на финансите казва, че е свело исканията до необходимия минимум от 450 милиона лева и това са средства, без които няма да може да се завърши годината. Дават се примери с МВР, където е приет нов закон и са повишени заплатите, но не са осигурени