Дайте на ученика електронна книга

ВЕЛКО ВЕЛКОВ, УЧИТЕЛ, ДОКТОР ПО ФИЛОСОФИЯ

Новата концепция на МОНМ за средното образование ни поднася в завоалиран вид същите мъгляви и вече поостарели идеи, на които се наслушахме в разговорите около прословутия проектозакон. Най-характерно за общото ниво на концепцията е предлаганото решение на проблема "учебници". Единственото, за което не са пропуснали да се погрижат в министерството, е да запазят комисионите за тях.

Ето идея за ефективно решение на проблема с учебниците в няколко стъпки:

- Изработване на визия за предметите, за които учебникът наистина е необходим. Можем например да се откажем от учебника по литература и философия, като запазим по-подходящите христоматии.

- За останалите учебници да приемем варианта: два учебника за всеки предмет - по един за задължително и избираемо обучение;

- Провеждане на конкурси;

- Изкупуване на лиценза на одобрените учебници от държавата;

- Създаване на електронна банка от учебници и помагала;

- Всеки ученик да получи "електронна книга", която в началото на учебната година срещу такса от 30-40 лв. да се зарежда с учебниците за съответния клас. Всеки учебник ще може да бъде допълнен от ученика със съдържание, съответстващо на неговия индивидуален образователен маршрут, и от учителя в съответствие с неговото лично виждане, равнището на учениците в класа и спецификата на конкретната образователна среда. Ще расте броят на авторските програми на учители.

Ефектът ще е многостранен. Ще намалеят общите разходи за учебници и ще се освободят средства за безплатни тетрадки и други нужди. Ще стане по-малък финансовият стрес, особено за родителите на ученици от горния курс, където учебниците са най-скъпи. Там непрекъснато расте броят на тези, които не ги купуват, а още повече на тези, които не ги четат.

Ще има учебници за всеки и на преден план ще излезе въпросът за изграждане на навици за тяхното използване. Единният общообразователен минимум, единните общообразователни програми и единният учебник ще внесат известна унификация в образованието и ще направят сравнимо обучението в училищата с различен профил. Единна ще бъде и основата за организиране и провеждане на тестове и изпити за проверка на знанията.

В момента учебниците са един от големите източници за разхищаване на средства за образование. От тях се "хранят" автори, издатели, печатари, разпространители, оценители и одобряващи. Растат хонорари и комисиони, а всички разходи се покриват от родителя. На практика той плаща и безплатните учебници до седми клас. Държавата изсмуква огромни средства под формата на данъци.

Неограниченият брой учебници по един предмет поражда корупция, отваря път за посредствеността и увеличава разходите.

Мотивът учителите да имат право да избират учебници според равнището на учениците в класа и в зависимост от спецификата на конкретната образователна среда означава в едно и също училище, в един и същ клас учителят да преподава по няколко учебника по предмет.

Мит е самото право на учителя да избира учебник. Първо, практиката показва, че учителите избират учебници, по които дълго време са преподавали, и ги сменят, ако някое издателство им предложи бонус. Заблуда е, че учителите ще четат всичките - при сегашните им вид, форма и съдържание оценъчната способност на учителя се разсейва и става неприложима. Това не са учебници, а сборници от четива, написани за хонорар. Няма значение кой от тях ще бъде избран. Много ученици и сега не ги купуват, защото намират четивата в интернет за по-разнообразни, по-достъпни и безплатни, макар и да не са дидактически и методически издържани. Скоростната смяна на всички учебници ще задълбочи всеобщия хаос. Ще се увеличат сборниците и следващите ги хонорари и комисиони.

Други два мита на МОМН са, че учебниците са неразбираеми и трябва да се пишат от учители. Първо, забравя се, че между учебника и ученика стои фигурата на учителя, който с методическата си подготовка е длъжен да направи разбираема и най-недостъпната материя. Второ, ако учебникът е качествен, труднодостъпността е неуместен аргумент, тъй като доброто помагало трябва да съдържа елемент на трудност, за да стимулира познавателната активност, да "тегли" интелекта по посока на въображение, откривателство и иновативност. Трето, най-добър учебник може да напише онзи, който най-добре познава съответната предметна област. Добрият специалист може да напише достъпен учебник за всяко ниво на потребление. Право да пишат учебници имат и учителите, които превъзхождат учения в методиката. Да съчетаем двете качества.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 4

Сортирай по:

0
А в някои по-забутани селища се чудят лаптопа си ли да ползват или компютара?

0
Да, всички учениците от село Горно-нанадолнище напр. са с по няколко компютара в къщи и направо си умират за електронен учебник!

0
ОК , не всеки може да си позволи устройството пък после и поправката му. Но нека има електронни учебници, които да могат да се четат на компютъра.

0
Тези електронни устройства -e-book reader, са много деликатни и ако дисплеят им се счупи, поправката е над 200лв. Това е абсолютно необмислено предложение!

Добави коментар

Добави коментар

Чакаме пари от ЕС, а показваме нетолерантност

СИМЕОН САКСКОБУРГГОТСКИ Губим време и усилия по един недостоен въпрос - за етническия произход на доказал се експерт Създалото се напрежение между някои от партньорите в новосформираното правителство

С нов заем погасяваме стар, а лихвите - по милиард на година

Tези дни много се коментира увеличението на държавния дълг през следващата година. Цялото внимание се насочва към текста в проектозакона, който позволява поемане на нов държавен дълг до 8,

Да спрем машината за неравенство в образованието

B момента вървят дебати за бъдещето на българското образование. Как се вписват в тях някои ценни идеи от две големи конференции неотдавна в София, свързани с образованието. През първите години от

Инвестиции в бъдещето на Европа

Oсновен приоритет на новата комисия е да постигне резултати по амбициозна програма за растеж и заетост - и с основание. Според най-новите прогнози растежът в ЕС и еврозоната до края на тази година

TTIP и "езикът на омразата"

Понятието език на омразата в родната действителност обикновено се отнася до различни националистически прояви, които в общия случай имат някакъв първичен или откровено просташки характер. През последн

Папата: Европа изглежда като баба, изостанала и изморена!

Дошъл е часът да създадем Европа, която се върти не около икономиката, а около човека. Това заяви в официалното си обръщение към Европейския парламент в Страсбург папа Франциск. Светият отец бе посре

Случаят "Златанов" - каква е ролята на тефтерчетата

Oт случая “Златанов” и теферчетата се родиха, неволно, две теми в публичното пространство - едната е разследването на Филип Златанов и Комисията за предотвратяване на конфликт на интереси,

  • В държавата на наглите крадци

    Човек трябва да е много беден и гладен или да е прекалено нагъл, за да тръгне да краде капсул-детонатори, и то от завода в с. Горни Лом, който бе обсаден от жандармерия след смъртоносните взривове там. Вероятно крадецът е и много беден, и много нагъл. (Виж 3-а стр.) Това обаче не може да обясни два очевадни проблема. Първият е за работата на жандар
  • На Мая джуджетата

    НИЗВЕРГНАТИТЕ другари на Сергей Станишев начело с Мая Манолова се групират, за да клатят управлението на Михаил Миков отвътре. Невиждано? Едва ли. Идеята им беше реализирана преди 14 години от няколко депутати от НДСВ, които основаха група за натиск “Новото време” - отделна платформа в рамките на тогавашното мнозинство с различни политически