Дайте на ученика електронна книга

ВЕЛКО ВЕЛКОВ, УЧИТЕЛ, ДОКТОР ПО ФИЛОСОФИЯ

Новата концепция на МОНМ за средното образование ни поднася в завоалиран вид същите мъгляви и вече поостарели идеи, на които се наслушахме в разговорите около прословутия проектозакон. Най-характерно за общото ниво на концепцията е предлаганото решение на проблема "учебници". Единственото, за което не са пропуснали да се погрижат в министерството, е да запазят комисионите за тях.

Ето идея за ефективно решение на проблема с учебниците в няколко стъпки:

- Изработване на визия за предметите, за които учебникът наистина е необходим. Можем например да се откажем от учебника по литература и философия, като запазим по-подходящите христоматии.

- За останалите учебници да приемем варианта: два учебника за всеки предмет - по един за задължително и избираемо обучение;

- Провеждане на конкурси;

- Изкупуване на лиценза на одобрените учебници от държавата;

- Създаване на електронна банка от учебници и помагала;

- Всеки ученик да получи "електронна книга", която в началото на учебната година срещу такса от 30-40 лв. да се зарежда с учебниците за съответния клас. Всеки учебник ще може да бъде допълнен от ученика със съдържание, съответстващо на неговия индивидуален образователен маршрут, и от учителя в съответствие с неговото лично виждане, равнището на учениците в класа и спецификата на конкретната образователна среда. Ще расте броят на авторските програми на учители.

Ефектът ще е многостранен. Ще намалеят общите разходи за учебници и ще се освободят средства за безплатни тетрадки и други нужди. Ще стане по-малък финансовият стрес, особено за родителите на ученици от горния курс, където учебниците са най-скъпи. Там непрекъснато расте броят на тези, които не ги купуват, а още повече на тези, които не ги четат.

Ще има учебници за всеки и на преден план ще излезе въпросът за изграждане на навици за тяхното използване. Единният общообразователен минимум, единните общообразователни програми и единният учебник ще внесат известна унификация в образованието и ще направят сравнимо обучението в училищата с различен профил. Единна ще бъде и основата за организиране и провеждане на тестове и изпити за проверка на знанията.

В момента учебниците са един от големите източници за разхищаване на средства за образование. От тях се "хранят" автори, издатели, печатари, разпространители, оценители и одобряващи. Растат хонорари и комисиони, а всички разходи се покриват от родителя. На практика той плаща и безплатните учебници до седми клас. Държавата изсмуква огромни средства под формата на данъци.

Неограниченият брой учебници по един предмет поражда корупция, отваря път за посредствеността и увеличава разходите.

Мотивът учителите да имат право да избират учебници според равнището на учениците в класа и в зависимост от спецификата на конкретната образователна среда означава в едно и също училище, в един и същ клас учителят да преподава по няколко учебника по предмет.

Мит е самото право на учителя да избира учебник. Първо, практиката показва, че учителите избират учебници, по които дълго време са преподавали, и ги сменят, ако някое издателство им предложи бонус. Заблуда е, че учителите ще четат всичките - при сегашните им вид, форма и съдържание оценъчната способност на учителя се разсейва и става неприложима. Това не са учебници, а сборници от четива, написани за хонорар. Няма значение кой от тях ще бъде избран. Много ученици и сега не ги купуват, защото намират четивата в интернет за по-разнообразни, по-достъпни и безплатни, макар и да не са дидактически и методически издържани. Скоростната смяна на всички учебници ще задълбочи всеобщия хаос. Ще се увеличат сборниците и следващите ги хонорари и комисиони.

Други два мита на МОМН са, че учебниците са неразбираеми и трябва да се пишат от учители. Първо, забравя се, че между учебника и ученика стои фигурата на учителя, който с методическата си подготовка е длъжен да направи разбираема и най-недостъпната материя. Второ, ако учебникът е качествен, труднодостъпността е неуместен аргумент, тъй като доброто помагало трябва да съдържа елемент на трудност, за да стимулира познавателната активност, да "тегли" интелекта по посока на въображение, откривателство и иновативност. Трето, най-добър учебник може да напише онзи, който най-добре познава съответната предметна област. Добрият специалист може да напише достъпен учебник за всяко ниво на потребление. Право да пишат учебници имат и учителите, които превъзхождат учения в методиката. Да съчетаем двете качества.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 4

Сортирай по:

0
А в някои по-забутани селища се чудят лаптопа си ли да ползват или компютара?

0
Да, всички учениците от село Горно-нанадолнище напр. са с по няколко компютара в къщи и направо си умират за електронен учебник!

0
ОК , не всеки може да си позволи устройството пък после и поправката му. Но нека има електронни учебници, които да могат да се четат на компютъра.

0
Тези електронни устройства -e-book reader, са много деликатни и ако дисплеят им се счупи, поправката е над 200лв. Това е абсолютно необмислено предложение!

Добави коментар

Добави коментар

аватар

Вижте кои са най-продаваните книги тази седмица

                                                                                                                                                      

Гърция – на крачка от хаоса

Ако не се случи чудо в Брюксел, страната ще затъне и политически Дори и най-големите песимисти не подозираха, че катастрофата в Гърция ще се случи толкова бързо.

Вероятните сценарии за Гърция

Паралелна на еврото валута може да стане новата гръцка парична единица Заради провалените преговори между Гърция и кредиторите и? Атина вероятно няма да плати днес вноската си по кредитите към МВФ

Мутрите на пътя грабнаха камъните

Докато жестокото убийство с камъни в някои мюсюлмански страни е на път да бъде забранено, ние, в България, вече имаме първата такава публична екзекуция.

Покерът на Гърция, или за какво е референдумът

Анализаторът на агенция Ройтерс и един от признатите добри познавачи на гръцката дългова криза Хюго Диксън коментира в туитър насрочването за 5 юли на референдум в Гърция относно офертата на

Как Карлсон спаси България

Ако прочетете този текст, ще разберете кой е КОЙ. А аз няма да стана министър Eдин красив, умен и прилично едър мъж в разцвета на силите си вече две години превръща всяко амбициозно българско

Aкрополис adieu? Не, Ципрас adieu!

Със сегашното гръцко правителство преговори за трети спасителен пакет едва ли са възможни Трябва ли гърците да се разделят с еврото - над този въпрос в момента умуват всички в Европа.

  • Наказанието - според тежестта на стореното

    Четири години и нито месец повече - това е присъдата за човека, който блъсна и уби с джипа си 6-годишно дете в Панагюрище. Максималното наказание, което дава законът за неумишлено убийство след неспазване на правилата за движение по пътищата, е 6 години и заради услужливия текст, който позволява присъдата да се намали с една трета,
  • "Вълците" на халифа Абу Бакр ал Багдади атакуват света

    Каква е логиката на ислямистите за целите на атентатите СВЕТОВНИТЕ медии и правителствата продължават да търсят връзката между четирите терористични акта от Кувейт до Сус и от Лион до Сомалия (където бе нападнато седалище на Африканския съюз). Интригата е, дали “Ислямска държава” (ИД) е дала сигнал за извършването им по едно и също време,