Дайте на ученика електронна книга

ВЕЛКО ВЕЛКОВ, УЧИТЕЛ, ДОКТОР ПО ФИЛОСОФИЯ

Новата концепция на МОНМ за средното образование ни поднася в завоалиран вид същите мъгляви и вече поостарели идеи, на които се наслушахме в разговорите около прословутия проектозакон. Най-характерно за общото ниво на концепцията е предлаганото решение на проблема "учебници". Единственото, за което не са пропуснали да се погрижат в министерството, е да запазят комисионите за тях.

Ето идея за ефективно решение на проблема с учебниците в няколко стъпки:

- Изработване на визия за предметите, за които учебникът наистина е необходим. Можем например да се откажем от учебника по литература и философия, като запазим по-подходящите христоматии.

- За останалите учебници да приемем варианта: два учебника за всеки предмет - по един за задължително и избираемо обучение;

- Провеждане на конкурси;

- Изкупуване на лиценза на одобрените учебници от държавата;

- Създаване на електронна банка от учебници и помагала;

- Всеки ученик да получи "електронна книга", която в началото на учебната година срещу такса от 30-40 лв. да се зарежда с учебниците за съответния клас. Всеки учебник ще може да бъде допълнен от ученика със съдържание, съответстващо на неговия индивидуален образователен маршрут, и от учителя в съответствие с неговото лично виждане, равнището на учениците в класа и спецификата на конкретната образователна среда. Ще расте броят на авторските програми на учители.

Ефектът ще е многостранен. Ще намалеят общите разходи за учебници и ще се освободят средства за безплатни тетрадки и други нужди. Ще стане по-малък финансовият стрес, особено за родителите на ученици от горния курс, където учебниците са най-скъпи. Там непрекъснато расте броят на тези, които не ги купуват, а още повече на тези, които не ги четат.

Ще има учебници за всеки и на преден план ще излезе въпросът за изграждане на навици за тяхното използване. Единният общообразователен минимум, единните общообразователни програми и единният учебник ще внесат известна унификация в образованието и ще направят сравнимо обучението в училищата с различен профил. Единна ще бъде и основата за организиране и провеждане на тестове и изпити за проверка на знанията.

В момента учебниците са един от големите източници за разхищаване на средства за образование. От тях се "хранят" автори, издатели, печатари, разпространители, оценители и одобряващи. Растат хонорари и комисиони, а всички разходи се покриват от родителя. На практика той плаща и безплатните учебници до седми клас. Държавата изсмуква огромни средства под формата на данъци.

Неограниченият брой учебници по един предмет поражда корупция, отваря път за посредствеността и увеличава разходите.

Мотивът учителите да имат право да избират учебници според равнището на учениците в класа и в зависимост от спецификата на конкретната образователна среда означава в едно и също училище, в един и същ клас учителят да преподава по няколко учебника по предмет.

Мит е самото право на учителя да избира учебник. Първо, практиката показва, че учителите избират учебници, по които дълго време са преподавали, и ги сменят, ако някое издателство им предложи бонус. Заблуда е, че учителите ще четат всичките - при сегашните им вид, форма и съдържание оценъчната способност на учителя се разсейва и става неприложима. Това не са учебници, а сборници от четива, написани за хонорар. Няма значение кой от тях ще бъде избран. Много ученици и сега не ги купуват, защото намират четивата в интернет за по-разнообразни, по-достъпни и безплатни, макар и да не са дидактически и методически издържани. Скоростната смяна на всички учебници ще задълбочи всеобщия хаос. Ще се увеличат сборниците и следващите ги хонорари и комисиони.

Други два мита на МОМН са, че учебниците са неразбираеми и трябва да се пишат от учители. Първо, забравя се, че между учебника и ученика стои фигурата на учителя, който с методическата си подготовка е длъжен да направи разбираема и най-недостъпната материя. Второ, ако учебникът е качествен, труднодостъпността е неуместен аргумент, тъй като доброто помагало трябва да съдържа елемент на трудност, за да стимулира познавателната активност, да "тегли" интелекта по посока на въображение, откривателство и иновативност. Трето, най-добър учебник може да напише онзи, който най-добре познава съответната предметна област. Добрият специалист може да напише достъпен учебник за всяко ниво на потребление. Право да пишат учебници имат и учителите, които превъзхождат учения в методиката. Да съчетаем двете качества.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 4

Сортирай по:

0
А в някои по-забутани селища се чудят лаптопа си ли да ползват или компютара?

0
Да, всички учениците от село Горно-нанадолнище напр. са с по няколко компютара в къщи и направо си умират за електронен учебник!

0
ОК , не всеки може да си позволи устройството пък после и поправката му. Но нека има електронни учебници, които да могат да се четат на компютъра.

0
Тези електронни устройства -e-book reader, са много деликатни и ако дисплеят им се счупи, поправката е над 200лв. Това е абсолютно необмислено предложение!

Добави коментар

Добави коментар

аватар

Матурите и методът "аз на тебе, ти на мене"

Когато има масово оценяване, нищо чудно да има масово преписване След като се проведоха важни за образователната система изпити – матурите и т. нар. външно оценяване след 7-и клас по литература и

Иде ли нова Октомврийска революция

Все повече европейци обедняват, търсят спасение при новите леви Има един плешив мъж, който бе истински гений. По средата на войната той обеща на своя народ в Русия не диалектически материализъм,

Циганските бунтове тепърва ще избухват

Колкото повече “реформи”, толкова повече бой с брадви Дузина цигани и българи се сбиха в с. Гърмен край Гоце Делчев и веднага от цяла Югозападна България тръгнаха автобуси с доброволци да помагат на

“Галъп”: ГЕРБ пред БСП с 500 000 гласа

30% декларират доверие в кабинета. Ако изборите бяха през май, в парламента влизат 5 партии плюс 2 ГЕРБ би спечелил избори за парламент през май с 23,8% подкрепа, а БСП би била втора сила с 14,

И нямат край нашир и длъж

У нас по 1 чиновник се пада на 20 “заети”, докато Естония успя да стане “Е-стония” Cпоред данните на ЦРУ, на които по изключение вярвам (ама само този път), българите сме спаднали вече под 7 млн.

57 милиона дни за административни услуги и регулиране

ИЗЧИСЛЕНИЯ НА ИНСТИТУТА ЗА ПАЗАРНА ИКОНОМИКА 57 милиона дни за административни услуги и регулиране dП Колко е времето, което гражданите и бизнесът са прекарали за получаване на услуги от

Идиокрация

Получавайки покана да напиша текст за 24 май, предупредих, че текстът ми няма да е оптимистичен. Няма какво да се лъжем, интелигентността на нацията отива на кино – с пуканки и 3D.

  • Коя майка е по-добра за сирака

    Големият срив в осиновяванията на сираци и паралелният бум на приемните родители показва, че има сериозен проблем с адекватните грижи за децата, оставени в домове. Прозират и някакви тънки сметки, като тези например колко отпуск се дава за осиновено бебе, и колко - за по-голямо дете, колко пари идват от Европа за приемни грижи и т.н.
  • Кой ЛИГльо реши финалът да е в Бургас?

    В България за 30 г., не е построен нито един стадион, но са разрушени десетки ГОЛЯМА драма се заформи около финала за купата на България по футбол. При това трофея си оспорват два отбора, които са на 6-о и 7-о място в класирането и по-нагоре няма как да се изкачат - “Левски” и “Черно море”. По телевизиите вървят кадри с почти разплакани