Дайте на ученика електронна книга

ВЕЛКО ВЕЛКОВ, УЧИТЕЛ, ДОКТОР ПО ФИЛОСОФИЯ

Новата концепция на МОНМ за средното образование ни поднася в завоалиран вид същите мъгляви и вече поостарели идеи, на които се наслушахме в разговорите около прословутия проектозакон. Най-характерно за общото ниво на концепцията е предлаганото решение на проблема "учебници". Единственото, за което не са пропуснали да се погрижат в министерството, е да запазят комисионите за тях.

Ето идея за ефективно решение на проблема с учебниците в няколко стъпки:

- Изработване на визия за предметите, за които учебникът наистина е необходим. Можем например да се откажем от учебника по литература и философия, като запазим по-подходящите христоматии.

- За останалите учебници да приемем варианта: два учебника за всеки предмет - по един за задължително и избираемо обучение;

- Провеждане на конкурси;

- Изкупуване на лиценза на одобрените учебници от държавата;

- Създаване на електронна банка от учебници и помагала;

- Всеки ученик да получи "електронна книга", която в началото на учебната година срещу такса от 30-40 лв. да се зарежда с учебниците за съответния клас. Всеки учебник ще може да бъде допълнен от ученика със съдържание, съответстващо на неговия индивидуален образователен маршрут, и от учителя в съответствие с неговото лично виждане, равнището на учениците в класа и спецификата на конкретната образователна среда. Ще расте броят на авторските програми на учители.

Ефектът ще е многостранен. Ще намалеят общите разходи за учебници и ще се освободят средства за безплатни тетрадки и други нужди. Ще стане по-малък финансовият стрес, особено за родителите на ученици от горния курс, където учебниците са най-скъпи. Там непрекъснато расте броят на тези, които не ги купуват, а още повече на тези, които не ги четат.

Ще има учебници за всеки и на преден план ще излезе въпросът за изграждане на навици за тяхното използване. Единният общообразователен минимум, единните общообразователни програми и единният учебник ще внесат известна унификация в образованието и ще направят сравнимо обучението в училищата с различен профил. Единна ще бъде и основата за организиране и провеждане на тестове и изпити за проверка на знанията.

В момента учебниците са един от големите източници за разхищаване на средства за образование. От тях се "хранят" автори, издатели, печатари, разпространители, оценители и одобряващи. Растат хонорари и комисиони, а всички разходи се покриват от родителя. На практика той плаща и безплатните учебници до седми клас. Държавата изсмуква огромни средства под формата на данъци.

Неограниченият брой учебници по един предмет поражда корупция, отваря път за посредствеността и увеличава разходите.

Мотивът учителите да имат право да избират учебници според равнището на учениците в класа и в зависимост от спецификата на конкретната образователна среда означава в едно и също училище, в един и същ клас учителят да преподава по няколко учебника по предмет.

Мит е самото право на учителя да избира учебник. Първо, практиката показва, че учителите избират учебници, по които дълго време са преподавали, и ги сменят, ако някое издателство им предложи бонус. Заблуда е, че учителите ще четат всичките - при сегашните им вид, форма и съдържание оценъчната способност на учителя се разсейва и става неприложима. Това не са учебници, а сборници от четива, написани за хонорар. Няма значение кой от тях ще бъде избран. Много ученици и сега не ги купуват, защото намират четивата в интернет за по-разнообразни, по-достъпни и безплатни, макар и да не са дидактически и методически издържани. Скоростната смяна на всички учебници ще задълбочи всеобщия хаос. Ще се увеличат сборниците и следващите ги хонорари и комисиони.

Други два мита на МОМН са, че учебниците са неразбираеми и трябва да се пишат от учители. Първо, забравя се, че между учебника и ученика стои фигурата на учителя, който с методическата си подготовка е длъжен да направи разбираема и най-недостъпната материя. Второ, ако учебникът е качествен, труднодостъпността е неуместен аргумент, тъй като доброто помагало трябва да съдържа елемент на трудност, за да стимулира познавателната активност, да "тегли" интелекта по посока на въображение, откривателство и иновативност. Трето, най-добър учебник може да напише онзи, който най-добре познава съответната предметна област. Добрият специалист може да напише достъпен учебник за всяко ниво на потребление. Право да пишат учебници имат и учителите, които превъзхождат учения в методиката. Да съчетаем двете качества.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 4

Сортирай по:

0
А в някои по-забутани селища се чудят лаптопа си ли да ползват или компютара?

0
Да, всички учениците от село Горно-нанадолнище напр. са с по няколко компютара в къщи и направо си умират за електронен учебник!

0
ОК , не всеки може да си позволи устройството пък после и поправката му. Но нека има електронни учебници, които да могат да се четат на компютъра.

0
Тези електронни устройства -e-book reader, са много деликатни и ако дисплеят им се счупи, поправката е над 200лв. Това е абсолютно необмислено предложение!

Добави коментар

Добави коментар

Света, какъвто го познаваме, вече го няма

През 2014 година имаше много причини да се чувстваме мрачно. Тази година бе белязана от избухването на война в Украйна, анексирането на Крим, разбиването на самолета MH17, засилването на хибридната

Ако вторият пакет за здраве не е солидарен, ще е лош вариант

Според предлаганите промени в Закона за здравното осигуряване досегашният основен здравен пакет, гарантиран от бюджета на НЗОК, се разделя на основен и допълнителен. Както и досега това се определ

България предала Русия? А плува ли корабче?

Онзи ден имах удоволствието да разговарям за втори път с руската красавица Даря Асламова – нашумялата кореспондентка и бивша сексбомба на “Комсомолская правда”, която от време на време гастролира в

2/3 сред българите оптимисти за бъдещето на ЕС

Броят на европейците, които имат положително мнение за ЕС, е нараснал от 35% през юни до 39% през ноември т.г. Това показват данните на проучването “Стандартен евробарометър”, огласени вчера.

Рублата може да разклати Путин

Русия отчаяно се бори да преустанови срива на рублата с извънредни мерки, но възможностите на президента Владимир Путин да се справи с най-дълбоката финансова криза в страната от 1998 г. насам са

7 неща, които ще запомним за телевизиите през 2014-а

Коя българска телевизия е била най-гледана през отиващата си година? Точно на този въпрос 2014-а не успя да даде отговор. Или иначе казано, има повече от един верен отговор. 1.

Сандал до Америка

АКО сте ходили напоследък към Централна поща да пращате колет, със сигурност сте Го видели. РЕЧНИКЪТ. Най-първо Той е бил един бял лист А4, натракан от пощенска служителка с добра компютърна грамотно

  • Ритуални танци

    Политиците подновиха ритуалните си танци около темата за циганския етнос. (Виж 4-а стр.) Вчера Валери Симеонов от Патриотичния фронт съобщи, че ромите в България живеят извън всякакви закони. Лидерът на ДПС Лютви Местан не закъсня с реакцията си, като заяви, че никой не може да обижда цял етнос – бил той турски, цигански, български или какъвто и д
  • Защо няма бутон "не харесвам" във фейсбук

    ПЪРВИЯТ въпрос към Марк Зукърбърг по време на пресконференция преди няколко дни беше дали някога е обмислял да добави бутон “не харесвам” във фейсбук. И той не отговори с “не”. Вместо това започна с “Обмисляме го”. В груб превод думите на Зукърбърг звучаха като: “Драги технологични журналисти и новинари от цял свят, хайде да видим дали ще успеете