Дайте на ученика електронна книга

ВЕЛКО ВЕЛКОВ, УЧИТЕЛ, ДОКТОР ПО ФИЛОСОФИЯ

Новата концепция на МОНМ за средното образование ни поднася в завоалиран вид същите мъгляви и вече поостарели идеи, на които се наслушахме в разговорите около прословутия проектозакон. Най-характерно за общото ниво на концепцията е предлаганото решение на проблема "учебници". Единственото, за което не са пропуснали да се погрижат в министерството, е да запазят комисионите за тях.

Ето идея за ефективно решение на проблема с учебниците в няколко стъпки:

- Изработване на визия за предметите, за които учебникът наистина е необходим. Можем например да се откажем от учебника по литература и философия, като запазим по-подходящите христоматии.

- За останалите учебници да приемем варианта: два учебника за всеки предмет - по един за задължително и избираемо обучение;

- Провеждане на конкурси;

- Изкупуване на лиценза на одобрените учебници от държавата;

- Създаване на електронна банка от учебници и помагала;

- Всеки ученик да получи "електронна книга", която в началото на учебната година срещу такса от 30-40 лв. да се зарежда с учебниците за съответния клас. Всеки учебник ще може да бъде допълнен от ученика със съдържание, съответстващо на неговия индивидуален образователен маршрут, и от учителя в съответствие с неговото лично виждане, равнището на учениците в класа и спецификата на конкретната образователна среда. Ще расте броят на авторските програми на учители.

Ефектът ще е многостранен. Ще намалеят общите разходи за учебници и ще се освободят средства за безплатни тетрадки и други нужди. Ще стане по-малък финансовият стрес, особено за родителите на ученици от горния курс, където учебниците са най-скъпи. Там непрекъснато расте броят на тези, които не ги купуват, а още повече на тези, които не ги четат.

Ще има учебници за всеки и на преден план ще излезе въпросът за изграждане на навици за тяхното използване. Единният общообразователен минимум, единните общообразователни програми и единният учебник ще внесат известна унификация в образованието и ще направят сравнимо обучението в училищата с различен профил. Единна ще бъде и основата за организиране и провеждане на тестове и изпити за проверка на знанията.

В момента учебниците са един от големите източници за разхищаване на средства за образование. От тях се "хранят" автори, издатели, печатари, разпространители, оценители и одобряващи. Растат хонорари и комисиони, а всички разходи се покриват от родителя. На практика той плаща и безплатните учебници до седми клас. Държавата изсмуква огромни средства под формата на данъци.

Неограниченият брой учебници по един предмет поражда корупция, отваря път за посредствеността и увеличава разходите.

Мотивът учителите да имат право да избират учебници според равнището на учениците в класа и в зависимост от спецификата на конкретната образователна среда означава в едно и също училище, в един и същ клас учителят да преподава по няколко учебника по предмет.

Мит е самото право на учителя да избира учебник. Първо, практиката показва, че учителите избират учебници, по които дълго време са преподавали, и ги сменят, ако някое издателство им предложи бонус. Заблуда е, че учителите ще четат всичките - при сегашните им вид, форма и съдържание оценъчната способност на учителя се разсейва и става неприложима. Това не са учебници, а сборници от четива, написани за хонорар. Няма значение кой от тях ще бъде избран. Много ученици и сега не ги купуват, защото намират четивата в интернет за по-разнообразни, по-достъпни и безплатни, макар и да не са дидактически и методически издържани. Скоростната смяна на всички учебници ще задълбочи всеобщия хаос. Ще се увеличат сборниците и следващите ги хонорари и комисиони.

Други два мита на МОМН са, че учебниците са неразбираеми и трябва да се пишат от учители. Първо, забравя се, че между учебника и ученика стои фигурата на учителя, който с методическата си подготовка е длъжен да направи разбираема и най-недостъпната материя. Второ, ако учебникът е качествен, труднодостъпността е неуместен аргумент, тъй като доброто помагало трябва да съдържа елемент на трудност, за да стимулира познавателната активност, да "тегли" интелекта по посока на въображение, откривателство и иновативност. Трето, най-добър учебник може да напише онзи, който най-добре познава съответната предметна област. Добрият специалист може да напише достъпен учебник за всяко ниво на потребление. Право да пишат учебници имат и учителите, които превъзхождат учения в методиката. Да съчетаем двете качества.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 4

Сортирай по:

0
А в някои по-забутани селища се чудят лаптопа си ли да ползват или компютара?

0
Да, всички учениците от село Горно-нанадолнище напр. са с по няколко компютара в къщи и направо си умират за електронен учебник!

0
ОК , не всеки може да си позволи устройството пък после и поправката му. Но нека има електронни учебници, които да могат да се четат на компютъра.

0
Тези електронни устройства -e-book reader, са много деликатни и ако дисплеят им се счупи, поправката е над 200лв. Това е абсолютно необмислено предложение!

Добави коментар

Добави коментар

аватар

“Стратфор”: Разпад на Русия до 2025 г.

ЕС няма да се върне към единството си отпреди кризата, Турция ще се утвърди като най-силната държава в региона Aнализ на агенция “Стратфор” с прогнози за развитието на света за периода от 2015 до

Малкият Иванчо и будните граждани

Bсе повече министри се чувстват задължени почти всяка седмица да предлагат по нещо ново, за да се поддържа огънят на обществения интерес. Министърът на образованието заяви,

Искам да съм мама французойка

ГЕРБ ми обеща чудеса за трето дете - чакам си ги! Kогато преди 5 години родих сина си, въобще не можех да си представя, че ще се занимавам с каквото и да било друго извън майчинството. Тогава еди

5 хитрости, с които Ципрас ще срази Меркел

Eдин от най-тъпите коментари, които съм чел напоследък, е “Купонът свърши, уважаеми гърци”* от колегата Колер от немския вестник ФАЦ. Той бе препечатан в мъдрия,

Мая или “синият ген”

Диляна Гогова Мая или “синият ген” Миналата година по същото време Мая Манолова обяви, че електронното гласуване “дава необятни възможности за изборни фалшификации и манипулации”.

Само 2% искат да напуснат завинаги България

- За гурбет се канят 11%, а да учат - 2% - 85% от българите в чужбина живеят в ЕС - Всеки 3-и в страната има близък приятел зад граница Едва 15% от българите имат намерение да напуснат страната за

Купонът свърши, уважаеми гърци

Защо страни, които проведоха своите реформи, да затягат още коланите си, та да могат други, които живеят на кредит, да ги отпуснат с една дупка? На гърците трябва да е ясно, че купонът свърши, пише

  • Вместо коментар

    ВМЕСТО КОМЕНТАР Два актуални вица по парламентарното гласуване на договора за обслужване на дълг и последвалото сътресение в АБВ. “Щом изгледал телевизионното интервю на Георги Първанов, в което той обяснява, че ще даде оставка, тъй като депутатите на АБВ са гласували за външния дълг, премиерът Бойко Борисов се обърнал към вицепремиера Румяна
  • Рисково танго в АБВ

    КОЙ как отигра гласуването на дълга? БСП направи една успешна контраатака. Всъщност тя произведе тази тема с дълга - в масовото съзнание трайно се настани тезата, че имаме някакъв дълг, той е голям и ние ще живеем назаем. И нанесе имиджова щета на ГЕРБ. Но мачът за БСП продължава да е много труден. Играе се в нейната половина и тя продължава да е