Тировете вън от пътя през уикенда, има паркинги

Най-луксозните паркинги за тирове трябва да са и с ресторант.

Тировете да спират на паркинги и да не задръстват магистрали и първокласни шосета в пиковите часове на уикенда през лятото. Това ще предложи работна група, назначена от министър Александър Цветков, научи "24 часа".

Идеята е забраната да е от 17 до 22 ч в петък и от 15 до 20 ч в неделя. По празници тировете се спират вечерта преди първия неработен ден и в последния почивен ден. Забраната няма да е за камиони, возещи животни или развалящи се храни.

Имаме паркинги за 2800-3000 тира

У нас има паркинги, има и 2800-3000 места в тях за престои на тежкотоварни камиони, казва председателят на експертната група Милен Минчев от транспортното министерство.

Това е заключението на екипа, в който влизат експерти от министерството и автомобилната администрация, пътната агенция, КАТ и браншови организации. Групата бе учредена на 18 февруари, за да прецени може ли да се спрат тежките камиони в натоварените часове.

Липсата на паркинги досега се изтъкваше като оправдание да не се забрани движението на тежки камиони в натоварените часове.

В момента групата пише кратък доклад до министъра на транспорта Александър Цветков. Към него ще бъдат приложени таблици с всички паркинги, както и анкетните карти, които са правени на всяко едно от местата за престой, които е проверила комисията.

Идеята е тировете да бъдат спрени през лятото от 17 до 22 часа в петък и от 15 до 20 часа в неделя. По празници пък тежките камиони ще бъдат отбивани вечерта преди първия почивен ден, когато народът се изнася от големите градове, и в последния почивен ден, когато се образуват колони на прибиращите се. От догодина ограничението за тировете да бъде целогодишно, предлагат експертите.

Инспектирани са 100 паркинга с капацитет за приемане над 15 камиона по европейските транспортни оси на територията на страната ни, както и трафикът по тези аутобани и първокласни шосета. Иначе в пътната агенция имало списък с над 600 места за паркиране, които включват разни отбивки от шосетата, казва Минчев. Инспектирани са 5 маршрута - 2 в Северна България, 2 в Южна и 1 в Западна България.

Наблюденията показват, че местата за паркиране на камиони са запълнени 15-20%, казва шефът на групата.

Предполага се, че въвеждането на забраните за тировете в пиковите часове на уикендите ще осигури по-добър бизнес за инвеститорите в тези места за почивка.

Какво е състоянието на паркингите?

От 100 проверени 10 могат да се оценят като добри - условно с 3 звезди.

Около 40 са в средно състояние. Имат бани и тоалетни.

Това означава, че около половината осигуряват някакво нормално ниво за престой както на камионите, така и на шофьорите.

Представителите на бранша обаче настояват, преди да се въведат целогодишните забрани за движението на тировете в натоварените часове през уикендите и празниците, да се осигурят алтернативни маршрути за движение.

Първата забрана бе въведена миналата година през август. Тя спираше тировете по магистралите и първокласните пътища в петък и неделя от 15 до 20 часа. Заключението е, че липсата на тежкотоварни камиони в тези часове по пътищата е намалила тежките катастрофи. През 2009 г. за този период те са били 47, по време на забраната са станали 39 произшествия.

Звезди за паркинги като при хотелите.

Паркингите да получават звезди като хотелите, предлага работната група. Всъщност Международният съюз за автомобилен транспорт (ИРУ) вече е направил това, но у нас няма нормативен документ, който да го регламентира. При осигуряването на места за престой на камионите най-важна е сигурността, тъй като те превозват стоки за милиони. Затова ИРУ предлага да има звезди за сигурност и звезди за обслужване.

Пет са нивата за сигурност. Най-ниското изисква указателни знаци, подходи за влизане на камиони, обезопасителна маркировка, добро осветление. Второ ниво вече изисква непрекъсната ограда, видеонаблюдение и видеозаписи в основните части на паркинга, охрана и кабина за пропуск. Изискванията на следващите нива се усложняват и включват чекиране на камиона и на водача, непрекъсната връзка на охраната с контролния пункт, затворени врати и граничен достъп. Последното, пето ниво налага дори оградата да е сигнализирана и обезщетяване при щети и увреждане на товари.

Звездната категория на паркингите при обслужването:

Една звезда - тоалетна, умивалня, контейнери за боклук.

Две звезди - изискванията за една звезда плюс баня и помещение за почивка.

Три звезди - всичко, което предлагат двете звезди, плюс бензиностанция.

Четири звезди - това, което се предлага дотук, плюс снек бар, пералня, магазин за резервни части, удобства за пълноценно възстановяване на водачите.

Пет звезди - всичко дотук и още ресторант, автомивка, възможност за включване в елмрежата, машина за лед, възможност за подмяна на подвижна екипировка.

МАРИЯНА ЖЕЛЕВА

КЪДЕ СА:

Най-много паркинги има по направлението Калотина-Капитан Андреево. От София до Калотина има 5 паркинга в добро състояние, които могат да "приберат" от 165 до 200 камиона. По магистрала "Тракия" има 14, които осигуряват престои на около 400 камиона. Само че около самия ГКПП Капитан Андреево няма паркинги. От това направление за една смяна на граничната полиция влизат 400-420 камиона в натоварени дни.

По направлението София-Враца-Монтана-Видин- Оряхово има 11 паркинга. Около Видин може да паркират 450-500 камиона. Местата за престои около ГКПП Брегово и Връшка чука са изоставени. Около транспортната ос Русе-Велико Търново-Проходът на републиката-Свиленград са изградени 23 паркинга с капацитет 850-1050 камиона. По това направление на денонощие влизат към 450 тира. Около самия Свиленград има6-7 паркинга. Южното направление София-Кулата-Илинден и София-Кюстендил-Гюешево има 8 по-големи паркинга.

Има още 25 паркинга в районите около Варна, Шумен, Търговище, Бургас, Сливен.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари 11

Сортирай по:

0
Здравейте!Чета си тук коментарите и забелязвам че колегите шофьори са доста крайни в коментарите си истината е че в повечето европейски държави отдавна има такива забрани НО проблема според мен е че не са го до измислили кой приключва работа в 14ч та да може да тръгне в 15ч.Повечето хора са на работа до 18ч. и могат да тръгнат около 19ч. или забраната им помага около час ,а ние защо да седим от 15 до 19ч тогава.Нормално би било да е забранено от 18 до 21ч. 1час за организация и 2 часа за пътуване това е напълно достатъчно - разстояние от 200км.А и ако искаме да спазваме европейските закони работният ден не трябва да бъде повече от 15 часа тогава една забрана с продължителност 5 часа те оставя на паркинг до другият ден - губене на ВРЕМЕ! А времето е пари дори и в нашата държава.Не сме толкова богати а и нямаме чак такъв трафик ,че сами да си пречим на бизнеса.Ако няма за собственика няма и за шофьора то е ясно!ГОСПОДА МИНИСТРИ И ДЕПУТАТИ МОЛИМ ВИ НЕ НИ ПРЕЧЕТЕ ДА РАБОТИМ НИЕ ВАДИМ И ВАШИТЕ ЗАПЛАТИ!!!

0
и междо другото товарните автомобили също се движат със 90/км което и ограничението и за леките автомобили такаче леките автомобили са нарушителите дефакто

0
които е против само 1 нощ да изкара на някои паркин да спи в кабината да яде консереви да няма каде да се окапи да не види семеиството си ше престане да пише глупости да спират движението за почивните дни

0
това са само приказки, които ги чуваме от години. Преди няколко години в Габрово искаха да спират движението на тирове в празнични дни, но всико заглъхна. Просто има хора с интереси и пари, които запушват с тях устите на тези, от които зависи вземането на решения.

0
Как не ви е срам? И шофьорите са хора и искат да се приберат при семействата си. А знаете ли какви паркинги има в Европа? С бани тоалетни ресторанти охрана! Къде в България се предлага такова нещо? Някой мисли ли че тези тирове докарват онова което ядете?

0
Тези тириве са истинска напаст на пътя. Трябва да се махат от пътя през целите почивни дни, а не само за определени часове. Освен това КАТ трябва да ги наблюдава по-добре за поведението им на пътя. А ако толкова им се работи и в почивните дни да преминават страната на влакови платформи без да се запречват по пътищата. А на тази отдолу искам да и кажа, че това решение е в нейна полза , точно защото и шофьорите са хора трябва и те да почиват. А това, че мъжът и и синът и не са се прибирали не е от ограниченията , а защото се забавляват с циганките от магистралите.

0
Американски институт е стигнал до извода, че умореният шофьор е по опосен от пияния. Така, че мярката е напълно резонна. Щом сме в ЕС ще бъдем европейци. Нетрябва да се пренебрегват и задръстванията които причиняват, а това е гориво и загуба на време. Изпитах го по Велигден от Велинград към София. И какво значи да работиш в почивните дни, знаем и как се манипулират тахографите. А мисля, че и всичко се свежда до организация на работата, така и самите шофьори ще бъдат по-малко експлоатирани.

0
А защо само лятото? Целогодишно трябва да се спрат и то за целия уикенд.

0
Няма какво да обмисляме нали сме в Европа и законите са за всички!?В цяла Европа забраната за движение на тежък наземен транспорт -разбирай тировете влиза в сила от 22ч в петък до 22ч в неделя.Има специални паркинги и самите шофьори ги знаят и никоъй не смее да гъкне.Само ние "обмисляме",какво обмисляме,то е измислено отдавна.Който се занимава с транспорт го знае това много добре.Това не важи само за хладилни камиони.. И са прави хората защото тогава всеки пътува нанякъде със семейството си , а си представете натоварен тир с изморен шофьор какво представлява..А за мизерията по нашите паркинги сме си виновни ние.На всеки му дреме на к..ра и за това сме на това дередже във всичко..

0
какви са тия глупости дето ги пишете. Те зи шофьори не се ли хора те не искат ли да се приберат за празниците при семействата си дори със закъснение. Пишете така защото нямате близки тираджии. На мен и синът ми и мъжът ми пътуват аз ги чакам с нетърпение а вие мислите забрани. Заща за да могат колите по- лудо да карат по пътищата ли? Само тировете ли са убийци ами тези с леките коли не са ли? А ходили ли сте вие пишещите на паркинг да видите каква мизерия е и мръсотия. На паркинг в Карнобат легнахме да спим и за 5 часа сън ни разбиха резервоара и открадаха горивото. Ами този шофьор също е тръгнал да печели парче хляб за семейството си. И давайте да сложим забрани, то не стига че повечето празници са на път не у дома си ами и за 3 часа да речам сложете забрана та хич да не се прибере. Големи умници. Браво на Вас пишещите.

0
Тировете карат ли без винетки ,че да им се забранява ? Пълна глупост е , като стават задръствания да построят магистрали

Добави коментар

Добави коментар

Илиян Томчев се закле като депутат на мястото на Червеняков

Лекарят от Берковица Илиян Тимчев положи клетва като народен представител от "Коалиция за България" днес. Тимчев влезе в парламента на мястото на дългогодишния депутат и вътрешен министър в кабинета

Д-р Тодор Кантарджиев: Едва ли бебето в Стара Загора е починало заради ваксина

След все още неизяснената смърт на бебе в Стара Загора се появи теорията, че тя е свързана с ваксина. По случая все още тече разследване. Директорът на Националния център по заразни и паразитни

Жени Живкова: Левицата може да се разцепи

Аз съм бивш депутат от Коалиция за България и смятам, че това което се случва в левицата не е добре за самата партия. Твърде възможно е да се стигне до разцепление, което няма да е добро,

Политолог: ГЕРБ и БСП водят тиха война

“Резултатите от последното ни изследване показват паритет между БСП и ГЕРБ – разликата е 0,7-0,8%”. Това каза пред БНТ д-р Иво Инджов от Института за модерна политика.