По новата магистрала "Люлин" или през Владая ще стигнем по-бързо до Перник, питахме се в четвъртък вечерта.
80% от колегите заложиха на аутобана. Затова в петък направихме експеримента.
Два екипа на "24 часа тръгват едновременно от Орлов мост в 14,05 ч към пътния възел при Драгичево.
Умишлено избираме непиков час - петък, 13-и.
Първите поемат през центъра на София-Люлин-едноименната магистрала.Втората кола тръгва по стария маршрут през Княжево.
Въпреки че 21 км на магистрала "Люлин" се вземат за 11 мин, побеждава изненадващо вторият екип, който пое през Княжево и Владая.
Вижте защо.
Още на кръстовището при университета екипът за аутобана калкулира 2 минути престой. До бул. "Тодор Александров" стигаме за осем минути. Пресичането на София отнема 31 мин. В 14,36 ч стъпваме на аутобана. В самото й начало турски работник мете платната.
Поемаме със 100 км в час въпреки разрешените 130, магистралата все пак не е пусната. Неоткритата още отсечка е терен на велосипедисти. Кой тика колело, кой върти педали в аварийната лента, но видяхме над 10 колоездачи по пустия аутобан, че дори и в първия тунел.
Минаваме покрай машина, която полага маркировката 48 часа преди откриването. В един камион се джурка боята с перления прах, който е причина маркировката да свети през нощта, после сместта влиза в машина и тя чертае линиите по лентите. Пред нея върви работник с "духалка" в ръце, която разчиства праха от асфалта. Тук фоторепортерът не издържа и спираме за снимки. Това ни "изяжда" 10 мин.
Тъкмо сме минали третия тунел, и телефонът звъни. "Чакаме ви на паркинга при Драгичево", казват ни от екипа, който пое по стария път през Княжево.
След минути се срещаме. Както се казва, ние пресичаме лентата в 14,58 ч. Като приспаднем 10 минути за снимки, излиза 14,48 ч. Конкуренцията ни води с 3 минути.
Как пътува екипът по стария път? Точно в 14,05 ч тръгваме от Орлов мост. Две минути държи светофарът и успяваме да минем на първи зелен сигнал. Това подсказва, че боговете на трафика са ни пощадили и ще се разминем с огромните тапи в столицата. Шест минути по-късно вече сме на Петте кьошета. След още 6 минути е "Пирогов" и стъпваме на бул. "Цар Борис III". Определено движението е на наша страна, говорим си в колата. Липсват типичните петъчно-неделни задръствания. Красно село се оказва едва на 3 минути от нас. После и Овча купел е стигната само за 2 минути. 25 минути след старта на експеримента вече сме на последната спирка на трамвай 5 в Княжево. А след 4 минути е табелката, която казва, че излизаме от София.
В 14,37 ч намаляваме скоростта чинно пред полицейската караулка на Владая - тоест 3 минути след излизането от столицата. През Владая минаваме за две минути. Драгичево също ни отне 2 минути.
14,45 ч сме вече на колелото при пътен възел Драгичево. Така пътят ни по стария маршрут за Перник е 40 минути от Орлов мост. Но повтаряме - при учудващо лек трафик.
Обратният старт е от паркинга при Драгичево. Преди да тръгнем, фоторепортерът на единия екип снима паднала указателна табела "Перник". Това е снимката - Перник и София се сляха, шегуват се колегите.
Точно в 15,15 ч двете коли поемат в двете противоположни посоки. За да е чиста ситуацията - решават да не се спира никъде.
Изминаваме магистралата за 11 минути. Засичаме километража - точно 21 км, колкото е написано и на указателна табела, точност, рядка за нашите ширини.
В 15,26 ч колата излиза от магистралата и "хлътва" в квартал Люлин. Много хубаво си беше на аутобана, реагира шофьорът, който набива спирачките и класира автомобила в опашката към центъра на София. Пак ще ни изпреварят, казва той и се аргументира с по-дългото разстояние през Люлин. Хубавото е, че от магистралата към центъра на София има поне още 5 маршрута и може да се разтовари движението.
В 15,46 ч "стъпихме" на жълтите павета при "Шератон". Пъплим към Орлов мост. По него преминахме в 16,02 ч. Или от Булбанк до Орлов мост трябват 14 минути, с 3 повече, отколкото от Драгичево до входа на София. Километражът ни засича от Драгичево до Орлов мост 31,7 км.
Вторият екип пое обратно през Владая. След 6 минути минаваме покрай караулката и за две минути сме при табелата за влизане в София. В 15,26 ч минаваме край последната спирка на трамвай 5. Оттук трафикът става все по-гъст. 11 минути отнема пътят до "Пирогов", 20 минути до Орлов мост. Обратният път ни коства 46 минути. Пресичаме Орлов мост точно в 16 ч. Разстоянието е 26 км.
КРИСТИНА МИХАЙЛОВА, МАРИЯНА БОЙКОВА, АЛЕКСАНДЪР ТОМОВ
Борисов: Не ми чупете мантинелите на "Люлин"
Не ми чупете мантинелите. В София не остана нито една здрава, призова премиерът Бойко Борисов пътуващите по магистрала "Люлин", след като преряза лентата на аутобана. В присъствието на шефа на главна дирекция "Регионална политика" в ЕК Дирк Анер, той обясни, че това е първият аутобан у нас, който получава изцяло разрешение за ползване.
До 28 май съм дал указания на министър Плевнелиев да бъдат решени проблемите на населените места около магистралата. Както идвах на 15 дни да я проверявам, така ще я инспектирам, докато турският изпълнител не си оправи инфраструктурата, каза Борисов и призова и селата около Перник да се зарадват на аутобана. След което обясни, че "на естакадата, на попадията сме направили противошумни парапети".
Премиерът кацна със закъснение с хеликоптер и обясни, че протоколът ще бъде съкратен, за да тръгне веднага засиленият неделен поток от Благоевград.
За да се облекчи движението в участъка на аутобана до кв. Люлин ще се ускори строителството на западната тангента. Министър Росен Плевнелиев пък обяви, че София-Калотина, западната и северната тангента на София ще са готови през 2014 г. (24часа)
Бойко: Цедя администрацията за 4-лентов път до Видин
"Изцеждам всичко от администрацията, за да може да има Дунав мост 2 и да има от София до Видин 4-лентов път. Убеден съм, че тогава ще има интерес, защото без път никой няма да инвестира в гола поляна", каза премиерът Бойко Борисов. Той инспектира във Видин Дунав мост 2 заедно с генералния директор на Главна дирекция "Регионална политика" на ЕК Дирк Анер, вицепремиера Дянков и министър Томислав Дончев.
Борисов обясни, че са прелетели с Анер от София до Видин с хеликоптер, за да му покаже пътя Мездра -Ботевград, където догодина ще се гради 4-лентово шосе за над 80 млн. евро, както и участъка Враца - Монтана - Видин, за който страната ни иска да влезе в европрограма за строеж на 4-лентов път. На думите на премиера, че "след днес ще имаме много силен приятел, който ще убеди колегите в Европа, че този регион има огромен потенциал", Анер отговори "Имате го".
ВАНЯ СТАВРЕВА