Таен доклад за изоставане в събирането на приходите изготвил в края на май шефът на НАП Красимир Стефанов до вицепремиера Симеон Дянков. "24 часа" разполага с документа.
В него шефът на приходната агенция предупреждава, че се очертава неизпълнение на планираните приходи само от НАП с цели 622,2 милиона лева.
Според запознати подробният анализ за тревожното изоставане бил една от причините, навлекли публичното мъмрене на Стефанов, довели и до кадрови рокади в приходната агенция, както и до поредица от акции на агенция "Митници".
Запознати твърдят, че докладът полял с леден душ вицепремиера на фона на постоянните искания за нови разходи за запушване на дупки в строежа на магистралите, увеличаване на минималната заплата, за вдигане на вдовишките пенсии.
Източници от финансите издават, че малко след като се запознал с прогнозата, Дянков разпоредил изготвянето на екшън-планове от двете приходни агенции.
Вицепремиерът поискал отчетите за събирането на приходите от двете агенции да се правят на всеки две седмици вместо веднъж на 3 месеца, както е сега.
Дали това е така, и вицепремиерът, и шефът на приходната агенция отказват да потвърдят.
Факт е обаче, че в началото на юни, т.е. броени дни след доклада Дянков публично смъмри Стефанов и му даде два месеца срок, за да навакса с приходите.
В противен случай можело да се стигне до смени нависоко в агенцията, каза Дянков.
Вицепремиерът посочи и двете най-слаби места на Стефанов - разплитането на ДДС измамите и липсата на инициативност за законови промени.
Факт е същое, че дни след доклада и публичното мъмрене, Дянков и Стефанов проведоха спешна среща във финансовото министерство.
Тя завърши с две кадрови рокади - заместникът на Стефанов Бойко Атанасов оглави една от най-тежките териториални дирекции - тази в София. Неговото място пък зае шефът на службата във Велико Търново.
"След моите забележки НАП работи вече по-добре, и засега се справя по-успешно", каза вчера министър Дянков, попитан за доклада и отношението му към НАП.
"Ситуацията със събмираемоста значително се е подобрила от месец май до сега", коментира шефът на НАП Красимир Стефанов.
Информирани твърдят, че седмица след доклада шефът на другата приходна агенция Ваньо Танов също бил привикан на разговор във финансовото министерство. На нея той се оплакал, че "Лукойл"бойкотира монтирането на измервателни уреди в самата рафинерия и че данните за увеличен с 50% ръст в износа на горива, засечени през март, не се връзват с приходите от акциз.
Така се стигнало и до решението да бъде разпоредена ревизия в "Лукойл", а до приключването й въвеждане на "ръчен контрол" от данъчни и митничари.
Докладът с резултатите от ревизията ще бъде готов до края на месеца.
В петък обаче Танов и Дянков предварително заплашиха, че рафинерията може да остане без лиценз, ако не изпълни законовото изискване да се свърже онлайн с данъчните.
В доклада на НАП се казва, че приходите изостават спрямо планираните особено при косвените данъци. Като резултат, след като два месеца бюджетът отчиташе излишъци, през май се е върнал към дефицит.
На месечна база "дупката" е 45 млн. лв., но с натрупване от началото на годината размерът му е 597 млн. лв., или 8% от прогнозния брутен вътгрешен продукт, заложен в бюджета. Очакването е дефицитът да нарасне за месец до 622 млн. лв., ако не се вземат спешни мерки. Таванът за недостига, фиксиран в бюджета е 1,9 млрд. лв.
Експертите на НАП са направили и сравнение със събираемостта за миналата година. От него се вижда, че оживлението в икономиката, ако такова има, не се отразява на приходите от ДДС и акциз.
Общият размер на приходите в бюджета е 9,99 млрд. лв., с което се изпълняват 38,1% от планираните за годината. Съпоставка с разходите показва, че държавата е похарчила 10,59 млрд., или 37,6% от годишния си разчет.
От приложените към доклада разбивки се вижда, че ДДС и акцизите са най-трудните за събиране. Въпреки че приходите от косвените налози растат спрямо миналата година съответно с 18,3% и 17,8%, тяхната събираемост е под планираната за годината.
Справка в официалните отчети на финансовото министерство сочи, че приходите от ДДС се забавят още от януари. За сравнение към 31 януари 2010 г. от ДДС са събрани 474,7 млн. лева, а към 31 януари тази година те са 470,9 млн.
От януари до края на май от данъка в хазната са постъпили 2,34 млрд. лв., но това е само 36,2% от годишния план. Проста екстраполация в събирането сочи, че ако темповете останат такива до края на годината, ще се съберат под 80% от планираните пари. Акцизите пък са осигурили 1,38 млрд. лв., с което са изпълнени 36,6% от разчета за годината.
Според експертите на приходната агенция изоставането в събираемостта на ДДС и акциз било показател, че потреблението оставало стагнирано, а хората предпочитали да спестяват свободните си средства.
Сходни тенденции имаше и през 2009 и 2010 година, в началото и по време на пика на икономическата криза, като тогава изоставането от годишния план бе по-голямо. Специалистите предупреждават също, че спадът е налице, въпреки твърденията за излизане от кризата, и че инфлацията е 4,6% на годишна база. Както и че спдът налице, въпреки, че има по-високи цени на петрола и по-високите акцизни ставки за цигарите.
Експертите на финансовото министерство обаче все още смятат, че няма да се наложи актуализиране на бюджета заради по-ниски приходи.
Те залагат на това, че потреблението ще се съживи и през втората половина на годината, приходите ще се увеличат и годишният план ще се изпълни.
Приходите от акцизи също изостават. Срещу събрани 438,6 милиона лева през януари 2010 г. през този януари в хазната са влезли 323,2 милиона лева. Това е спад със 115,4 милиона лева.
Заради ниската събираемост финансовото министерство посегна към фискалния резерв, който поради това спадна до 6,3 милиарда лева.
В интервю за "24 часа" вицепремиерът Симеон Дянков сам призна, че парите от фискалния резерв отиват за преки плащания - на пенсии и заплати.
За разлика от косвените данъци при преките събираемостта върви по-бързо, сочи докладът. Така от корпоративен данък към датата на доклада- месец май, са събрани 52% от годишния план - в абсолютни цифри 802,9 млн. лв., а от данък върху доходите на физически лица - 43,8% от годишния разчет или 908 млн. лв.
РУМЯНА ДЕНЧЕВА
Тръгва акция “Чисти ръце”. Търсят 400 млн. от 300 фирми
Акции "Чисти ръце" предстоят в Националната агенция за приходите и агенция "Митници", научи "24 часа".
Според информирани мярката била част от екшън-плановете на двете приходни ведомства за вдигане на събираемостта.
До планирането й се стигнало, след като във финансовото министерство се събрали сигнали, според които половинки на ревизори и на митничари имат счетоводни къщи или митнически посредници.
Информацията сочела, че техния бизнес бил в разцвет, защото всеки от техните клиенти успешно се разминавал с актове за нарушения. "чадърите" обаче дърпали надолу събираемоста.
По-голямата част от сигналите били от провинцията, но имало и за столицата. Всеки от тях ще бъде обстойно проверен и при данни за извършено престъпление веднага щяло да започне разследване.
При успех на акцията тя щяла да се мултиплицира и към "роднински връзки" на хора от двете приходни агенции с всички други контролни институции.
Данъчните пък вече приготвили "черен списък" от около 300 фирми, които за трета поредна година обявявали, че са на загуба. Чрез метода на аналогията инспектори изчислили, че след ревизии от тях могат да се съберат поне 400 милона лева.
Методът на аналогията се състои в това, че опитни анализатори пресмятат средните обороти и печалби за всеки бранш за съответната година. Резултатите се "верифицират" в няколко пилотни обекта и служат като основа за изчисляване на дължим ДДС, осигуровки, акциз и корпоративен данък.
Всяка компания, която в данъчните декларации обяви, че работи на загуба или покаже обороти значително под "нормативно" изчислените средни за бранша, минава през ревизия.
Данни от отчетите на данъчните сочат, че вдигането на обявените обороти след тях е с десетки пъти спрямо първоначално обявеното.
Според запознати, до края на годината, екшън-планът на НАП включвал и масови хайки за осигуровки. По техни сметки всяка трета фирма осигурявала работниците си на минимума от 240 лв., въпреки че реалните заплати често били в пъти над тази сума.
Специален софтуер, който вече работи, по 100 критерия вади рискови фирми от масивите и ги посочва за ревизия. Освен, че селектира всеки, който отговаря на рисковия профил, този начин елиминира опъването на приятелски чадъри и закрила от ревизии.
Средно по 5000 писма за запор на имущество, банкови сметки и заплати пишат данъчните на месец. Екшън-планът предвижда активизиране на търговете за продажба на имущество на длъжници. По груби сметки държавата има да събира поне 1,5 милиарда лева от запорирани имоти.
В другата приходна агенция - митниците, залагат основно на връщането на функциите на разследване и разузнаване към агенцията. Проект за промени в закона за митниците вече е приет от кабинета. Така според митниците щели да се разплетат работещи от години схеми за измами с горива, захар, метали.
След връщането на разследващите функции, по сигнал от други държави, или от страната, митничарите щ могат да следят, да изземват документация и да задържат нарушители.
Шефът на митниците Ваньо Танов е убеден, че само по този начин ще се стигне до "високо" в схемите за измами и пресичането им. В митниците вече работят и по техническо задание за нова информационна система, която да бъде свързана с данъчните, и която да контролира целия процес от освобождаването на горивата до реализацията им, за да бъде проследено плащането на ДДС и акциз. Според вътрешна информация, връзването на двете информационни системи - на митниците и на данъчните, не е довело до очакваните резултати. Затова се минивало към този вариант.
В екшън-плана на митниците се залага и на оборудването на все повече пунтове с модерни скенери. Всяко от устройствата струва средно по два милиона евро.
Осигурено било съфинансиране и от Световната банка. Първите два скенера ще бъдат поставени на пристанищата във Варна и Бургас. Планирало се и осигуряването на мобилнискенери за проверка на трафика по сухопътните ни граници.
След горивата, най-трудна щяла да бъде битката с контрабандата на цигари, смятат експертите от агенцията. За нея, те залагат на споразумения с производители и дистрибутори, които също били ощетени, както и на съвместни акции с МВР, и сигнали от чужди служби.
Пламен Орешарски, бивш финансов министър: Да се напрегнат. Скъпи горива и храни помагат
"Очаквам приходните агенции и финансовото министерство най-после да започнат да изпълняват собствения си план за приходите, благодарение най -вече на значително по-високите цени на петрола и на храните", коментира бившият финансов министър.
"Тези по-високи цени, които са достигнали пика си за последните години, са съществен фактор, който кой знае защо изобщо не се коментира във въпросния доклад, който и аз съм чел. Това, че се подминава, не означава, че трябва да се игнорира напълно. Още повече че той е фактор с пряко и силно действие към приходната част на всеки бюджет.
Оценявам като по-малка вероятността да остане тази "дупка" от 622 млн. лв., посочена в доклада. Между другото нейното съществуване идентифицира определени слабости в приходната администрация. Нямам друго обяснение, след като обективните предпоставки действат в обратна посока и макар и бавно икономиката се възстановява. За мен тази година рискът за бюджета е в разходите. Ако правителството допусне извънредни, може да има проблем и да не успее да се включи в планирания дефицит. (24часа)
Милен Велчев, бивш финансов министър: Проблемът не е в НАП, а в митниците
Фактът за изоставащите приходи сам по себе си е тревожен. Смятам обаче, че недостигът на приходи е преди всичко функция на прекалено високо вдигната летва, образно казано, когато е правен плана на Националната агенция за приходите.
Затова според мен се е стигнало до прекомерни очаквания към приходите, които трудно могат да бъдат изпълнени въпреки впечатляващите усилия, които полага ръководството на Националната агенция за приходите.
Всички сме свидетели, че икономиката не расте с предварително заложените темпове, докато износът, обратно- расте по-бързо от очакваното. В такива условия, е напълно естествено приходите на НАП да изостават, защото се възстановява повече ДСС, отколкото предарително се е очаквало.
Ако има някъде проблем в приходната част, то аз виждам такъв в Агенция "Митници", защото само там, а не от данъчната администрация можем да очакваме противодействие на контрабандата, а такава не виждаме, поне засега. (24часа)
Красимир Стефанов, шеф на НАП: Има риск. Но ще се справим
Планираният ДДС ще бъде събран, но съществува риск при събираемостта на осигурителните вноски, казва изпълнителният директор на приходната агенция.
Нееднократно съм казвал, че става въпрос за неправилно планиране, директно ще го кажа. Не може някой да планира приходите по осигурителните вноски на някой друг. Тоест, не мога аз да правя вашия семеен бюджет, тъй като осигурителните вноски се събират от НАП, а планът се прави от Министерството на труда и социалната политика и Националния осигурителен Институт. И едва ли не, колкото им трябва те си го слагат в приходната част и след това обвиняват че НАП не си върши работата, категоричен е Стефанов.
Шефът на приходната агенция смята също, че изоставането от месец май, описано в доклада, вече е преодоляно. Той отрича също действията на приходната агенция да имат кампаниен характер и обещава проверките и изваждането на светло на скрити доходи да продължат. (24часа)
Георги Ангелов, финансист: За мен тревожни са разходите
Натрупаният бюджетен дефицит от началото на годината е 550 милиона лева, което с около 750 милиона лева по-малко отколкото същия период на предходната година, смята финансистът.
Като махнем влиянието на еврофондовете, цялото подобрение на дефицита се дължи на повишение на приходите и по-точно данъчните приходи.
За първите 4 месеца на тази година се отбелязва растеж на приходите от всички основни данъци. За самия април обаче ( последния месец преди доклада- бел.ред.) има известно влошаване на бюджетното салдо – обикновено през април има излишък в бюджета, но през 2010 г. той беше по-голям отколкото е през 2011. Причината- увеличение на субсидиите, на социалните разходи и на текущата издръжка, както и малко увеличение на разходите за заплати.
Продължавам да смятам, че постигането на бюджетна стабилност е силно свързано с бюджетните разходи и постигането на контрол над тях. Докато се отчита бюджетен дефицит не би трябвало да се върви към увеличаване на разходните задължения.