Камъни и пръст се свличат и застрашават живота на шофьорите по обходния път над яз. “Цанков камък”.
Въпреки предпазните мрежи земни маси затрупват части от най-скъпото шосе на България, ограничават видимостта и когато има тирове, се образуват тапи, оплакват се пътуващи по него.
За пътя са похарчени 120 млн. евро. По проект той трябваше да струва 41 млн. Заради тройно по-високата цена Бойко Борисов го нарече златен.
Според строителите от “Алпине бау” проблемите при градежа и оскъпяването са заради лошо проектиране и избор на трасе.
“Страшно е да се пътува по обходния път, постоянно се свличат камъни и пръст”, оплакват се шофьори от най-скъпото шосе в България - обходния път над яз. “Цанков камък”.
Заради множеството врязвания в планината свличането на земя дебне колите въпреки оградните мрежи. Това пречи на видимостта и често стават тапи, особено когато има тирове, твърдят често пътуващи по пътя.
Шосето е с обща дължина 21 км, 10 от тях са ново трасе, 10 км - рехабилитиран стар път към с. Лясково и 1 км - тунел. За всичко са похарчени общо 120 млн. евро. По проект пътят трябваше да струва 41 млн. евро. Преди време премиерът Бойко Борисов го нарече златен заради тройно по-високата цена от първоначалната.
Изместването на стария път Девин - Михалково се наложи заради предвидената 3400 дка чаша на язовира, която остава под водата. В новата отсечка са вдигнати 30 подпорни стени, някои от които на 3 етажа, с дължина от 40 до 70 м, с врязвания в планината от 50 до 70 м , също укрепени с бетонни стени, както и тунел от 900 м.
Според строителите от австрийската фирма “Алпине бау” всички трудности по строителството и неговото значително оскъпяване се дължат на лошо проектиране, избор на неподходящо трасе, ненадеждно геоложко проучване. Грешката е направена още преди да започне строителството на язовира през 2004 г. Имало няколко варианта за обходен път, но сега става ясно, че е избран най-лошият и най-скъпият. Проектът е на "Илия Бурда" ЕООД.
Единият вариант е бил пътят да мине покрай чашата на язовира вдясно в посока Кричим, но това би означавало, докато се строи язовирът, сегашният път да не се използва.
Другият - да се пробие скатът над язовира вдясно, където релефът е скалист и няма да има свличания на земни маси както при строителството, така и в бъдеще. Днес този вариант също би бил по-евтин.
“Цената е висока, но ние сме само изпълнители”, обобщава Щефан Ципуш от “Алпине бау”, който е главен ръководител на строежа.“Три пъти сме
правили трасето, защото се свличат непрестанно земни маси. В 10-те километра се наложи да вдигаме огромни подпорни стени. Това е най-трудният участък, който съм правил през живота си”, признава австриецът.
В момента продължават процедурите по издаване на документите за експлоатация на новия обходен път Девин - Михалково. Вървят и процедури по изключване от горския фонд на трасето, което вече е изсечено. От районното управление на горите в Смолян уточняват, че тече процедура за изместването на съществуващ път. При изграждането на хидровъзела са изключени от горския фонд 1100 дка гори и земи и са дадени 597 дка площи от държавния горски фонд.
“Цанков камък”, който вече трябваше да бъде пуснат, още не работи с пълен капацитет. Има тестови изпитания на хидроагрегати 1 и 2 на ВЕЦ “Цанков камък”. Изпитанията на стената на язовира също са приключили. Бентът, който се сочи за един от най-модерните в Европа, е устойчив. В хода на тестовете е имало течове, които са отстранени с микроцименти.
Необясними течове след стената, които идват от язовира откъм дясната му страна, видя обаче репортерът на “24 часа”. Те са срещу разклона за с. Лясково. Става дума за пробив на води в планината на няколко места. Сега изтичащите оттам и вливащи се в коритото на Въча води са горе-долу колкото 1/3 от дебита на реката. Пробили са в ниската част на брега. С просто око се виждат 3 големи пробива на едно място и още един на стотина метра в посока към стената. Тепърва предстои улавянето им, ако изобщо е възможно.
Дясната страна на язовира създава проблеми още от самото му строителство и на нея се дължи голяма част от оскъпяването. В хода на строежа стана ясно, че скалите имат тектонски пукнатини и изветрени участъци. Заради това цялата долина на р. Гашня, която е приток на Въча, бе тампонирана с бетон преди да се напълни язовирът.
Община Девин има идея на опашката на “Цанков камък” да се направи туристическо ядро с ваканционни селища и дори да се пуснат лодки. За контрастена имало проект, който е част от проекта на хидровъзела, но не е включен в задачата на изпълнителя “Алпине бау”. Сега водите спират в местността Забрал.
Тъй като контрастена няма, терените до входната артерия на града ще са винаги в тиня.
Десният бряг на язовира опира до градското гробище. И когато той се напълни, има опасност да подкопае гробовете и да отидат във водата.
ВАЛЕНТИН ХАДЖИЕВ
Девин пита Доган: Къде са обещаните милиарди?
“От 8 месеца съм без работа, съпругата ми също не работи, имаме 3 деца, а сме без пукнат лев”, казва Венко Хаджийски от девинското с. Лясково.
Подобна съдба имат общо 150 негови съселяни. Щом спря строителството на големия обект в общината без препитание останаха 600 души, а безработицата мина вече 26%.
“Къде е единият милиард инвестиции, които ни обеща лидерът на ДПС Ахмед Доган, каква ни е ползата”, питат в Девин.
Преди 4 г. на предизборна среща в Девин в СПА хотел “Орфей” пред близо 200 активисти от Смолянско Доган отсече: Осигурих 1 млрд. инвестиции тук, искам 9500 гласа. И ги получи, а на последния вот за парламент гласоподавателите на движението станаха 16 559. Партията му спечели кметското място не само в Девин, но и в съседните общини Борино и Доспат. В годините преди старта на язовира ДПС печелеше едва по 3-4 хил. гласа.
Градът на минералната вода беше сцена на част от цветния живот на лидера на ДПС. Освен за язовира той претендира, че има заслуга за привличането на инвеститорите за СПА комплекса “Орфей” с вложените в него 15 млн. лв. Тогава Сокола каза, че Девин имал най-дебелия озонов слой в целия район от Лондон до Урал. “Това е най-модерният комплекс на Балканите”, гордееше се тогава Доган, изтъквайки, че сам е начертал как да изглежда арката в центъра на басейните, висока 17 м, какъвто беше номерът на бюлетината на ДПС на изборите през 2005 г.
Средствата инвестира “Бългериън еко проджектс”, част от букета от фирми на Николай Вълканов, управляващ “Минстрой холдинг” и бивш вицепрезидент на “Мултигруп”. Именно Институтът по строителство и минно дело - дъщерно дружество на “Минстрой” с 60% участие на холдинга, е броил прословутия хонорар от 1,5 млн. лв. на Ахмед Доган за хидроенергийни разработки. (24часа)
Чакат слънце за асфалта до Осиково
Зимата е причина да няма още асфалт за близкото до язовира Осиково. Селото чака асфалт от половин век, но в началото на миналия октомври получи обещание за път лично от премиера Бойко Борисов.
При инспекцията на яз. “Цанков камък” той разпореди на шефовете на НЕК Красимир Първанов и на фирмата строител “Алпине бау” Дитмар Алута-Олтиян да си поделят струващото 3 млн. лв. шосе и да го направят.
Договор все още няма, нито е избрана фирма изпълнител. Според зам. областния на Смолян Недялко Славов причината пътят да не е започнал са все още ниските температури, които не позволяват строителство.
Един от вариантите - пътят да се построи от “Алпине бау”, като се приспадне сумата, която държавата им дължи, отпадна.
Австрийската компания е предложила висока цена.
Пробива за съселяните си направи 63-годишният Слави Бошнаков с репликата: "Г-н Борисов, имаме най-хубавите ягоди и картофи в света, които гният, защото нямаме път." Премиерът го прегърна и даде обещанието.
В селото живеят 447 души, но през лятото стават към 1000. Осиково е едно от малкото села наоколо, които не се обезлюдяват. Хората отглеждат 500 дка ягоди, 30 дка малини и картофи, но могат да реализират продукцията си заради лошия път. А търговците им я изкупуват евтино, като прихващат амортизация на счупени коли. Млякото от 70 крави и 1200 овце се сваля до основния път с кервани с коне, защото колите не искат да се качват.
Общата дължина на пътя до Осиково е 13 км. Три от тях имат асфалт, положен по километър на всеки от последните парламентарни избори.
Разбит е пътят и в с. Лясково от строителните машини. “От Девин до Лясково са 15 км и се пътува за 15 минути, а вътре в селото за 3 км трябва половин час”, казва кметът Емил Войводов. (24часа)