Операторите от Националната централа 112 ще започнат да отговарят на всички спешни номера като 166, 160, 150 от края на септември. Практически телефоните на пожарната, "Спешна помощ" и полицията няма да се закриват, но работата им ще се поеме от 112. Крайният срок за промяната е 30 септември, когато ще бъдат покрити всички райони на страната, разказа директорът на 112 Стоян Граматиков.
Реално при тежка катастрофа с ранени, дори да сте се обадили само на "Спешна помощ", на мястото на инцидента няма да дойде само линейка, както досега, а и полицаи и спасители на пожарната. Те ще бъдат разпределени от специалистите, приели обаждането.
Досега, когато звъняхме на тел. 150, пристигаше само линейка, на 166 само полицията и т.н. От септември телефон 112 има ангажимент да информира всички необходими спешни служби в зависимост от конкретния случай.
Досега често се е случвало лекарите да стоят на мястото на произшествието и да не могат да извадят пострадалите, заклещени в автомобила, защото още не са пристигнали аварийните групи, които да разрежат ламарините.
Номерата 150, 160, 166 са много известни сред хората и затова те няма да се спират изведнъж. Когато тел. 112 набере необходимата популярност, ще бъдат спрени старите номера. Това обаче не е обсъждано, вероятно ще стане след години, разказа още Граматиков (виж интервюто с него на 3-а стр.).
Според друг вариант, пък може автоматично да се включва съобщение "Моля, изберете телефон 112". За това обаче няма решение все още, уточни Граматиков.
Всяко забавяне на линейки или други екипи не е свързано с нашата работа. Според него от 3 до 5 сек операторите на тел. 112 вдигат слушалката, за да се свържат с изпадналите в беда.
След месец всяко движение на автомобилите на служба "Пожарна безопасност и защита на населението" по улиците на всички градове ще може да се следи по секунди. Това ще стане възможно, след като пожарната влезе в комуникационната система на МВР - ТЕТРА.
Противопожарните коли ще бъдат снабдени с GPS, чрез който може да се следи пътят на колата до мястото на пожара в реално време. Ако има някъде задръстване и автомобилът се забави, се изпраща към мястото втори по друг маршрут.
Така ще отпаднат обвиненията, че пожарната идва с голямо закъснение. В момента системата се тества пробно в столицата. Сливането на пожарната и Гражданска защита в една служба наложи обединяване на две независими една от друга системи за връзка.
"Пристъпи се към изграждането на единни центрове за оповестяване по линия на тел. 112. Връзката със системата се осъществява чрез нашите оперативно-комуникационно- информационни центрове (ОКИЦ) в областните центрове" разказа Виктор Дачев, зам.-шеф на националния ОКИЦ.
В него се получава информация от тел. 112 за всички сигнали, свързани с бедствия и пожари в страната, които същевременно се приемат и в областните ОКИЦ.
"Ние извършваме контрол и по необходимост координация на допълнителни сили и средства, когато инцидентът или пожарът изискват това. Така се случи наскоро на пожара във Варна, когато помагаха и огнеборци от Добрич, Албена и други градове", разказа инспекторът.
Координацията към тел. 112 наложила пожарната да премине от децентрализирано към централизирано управление. Преди всяка районна противопожарна служба имала връзка към тел. 160 и това реално били 172 контактни точки. Сега обажданията се приемат от 6 центъра на тел. 112 и 28 областни ОКИЦ.
СИМА РАДКОВА, СТЕФАН ТАШЕВ
Георги звънил на 112, когато му откраднали хонорара за логото
Авторът на логото на 112 Георги Павлов е от Сливен и учил рекламна графика в НХГ "Димитър Добрович". После завършил "Плакати" в НХА. В София заедно с приятелката си Петя Запрянова имат общо студио за графичен дизайн.
За младия дизайнер конкурсът за лого на телефон 112 бил нормално предизвикателство: "В такива задачи участвам на олимпийския принцип, заради спорта..." За логото на 112 идеята дошла сама. Изпратил проекта 1 час преди да затворят конкурса."Опитах се да изразя всичко, което поставяше задачата на конкурса. Исках с точен и разбираем за всички възрасти графичен език да внуша смисъла нанационалния телефон 112" - казва Георги, който тогава бил на 29 г.
През 2008 г. България трябваше да въведе единния европейски телефон за спешни и аварийни обаждания, за бързи контакти при извънредни ситуации.
Преди това МВР обяви конкурс за национален символ на европейския телефон. От логото се очакваше "да представя идеята на телефон 112".
Журито разгледало 120-те анонимни проекта на 53-ма автори и било готово да отложи конкурса, когато се появило логото от Георги.
"Веднага избрахме този знак, защото носи много сериозно качество на съвременна комуникация. Показва по идеален начин за какво става дума, самата телефонна слушалка с кабел се превръща в човек, който зове за помощ. Това лого е универсално и се разчита отдалече. Проектът беше съвършен, нямаше какво да се пипа по него, беше неоспорим и комисията го прие единодушно" - спомня си проф. Иван Газдов, който бил в журито.
А какво е направил с хонорара от 3000 лв.? Лично той - нищо, защото получил наградата, но след 2 дни разбили апартамента му и парите изчезнали заедно с отмъкнатите вещи."Тогава първата ми реакция беше да позвъня на 112", признава Георги Павлов.
РОСИЦА САНДУЛОВА
1500 се обаждат дневно в столичната полиция
Съпруга на отвлечен бизнесмен в Турция потърсила помощ на дежурния тел. 166 на столичната полиция и така бил спасен пленникът. На същия номер се обадила и свидетелка, видяла тийнейджъра шизофреник, който бе арестуван за убийство на боксьор и нападение над други две жени.
Между 1000 и 1500 жертви на престъпления или други хора в беда звънят всеки ден на дежурния телефон на столичната полиция 166, разказва шефът на отдел "Оперативна дежурна" Лъчезар Желев.
Най-много сигнали се подават от свидетели или пострадали от престъпления. През нощта често звънели за вдигане на шум или пиянски свади. При сливането на всички спешни телефони на 166 вече ще получават само сигналите, които изискват изпращане на полиция. Те ще продължат да поддържат връзка със свидетели и потърпевши, докато на място пристигне екип.
БЛАГА ГЕОРГИЕВА
Стоян Граматиков: 20 000 лв. е глобата за фалшиво повикване
- Г-н Граматиков, как ще отговорите на упреците, че се реагира неадекватно и се бавят екипите на "Спешна помощ"?
- Трябва да се разглеждат конкретните случаи, за да се разбере къде е вината. Много често има оплаквания затова, че екипите на "Спешна помощ" се забавят. Когато се проверят нещата, се оказва, че хората са притеснени и 2 мин им се струват като 20. Понякога обаче те имат реални основания. Оказва се например, че не е имало свободен екип на "Спешна помощ". Този проблем е доста известен не само в София. Няма как забавянето да е в централата.
- Защо да не може?
- Защото информацията се приема електронно. Кое ще забави процеса?
- Колко обаждания се приемат на ден на тел. 112 ?
- Между 8000 и 10 000, но числото ще нараства, след като пренасочим и другите телефони. За година са около 10 млн.
- Колко от тях са фалшиви?
- Не е коректно да се говори така, защото на хората започва да им става интересно и все повече звънят не по предназначение. Ние обаче си имаме механизъм да търсим административна отговорност на такива хора.
- Какъв е той?
- В закона за националната система за спешни повиквания има текстове, които дават правомощия на служители на МВР да глобяват.
- Каква е глобата?
- Започва от 1000 лв., но при повторно обаждане може да стигне до 20 000 лв. Ако вие се обадите с фалшиво повикване, но операторът ви разпознае, тогава е по-ниска санкцията. Ако обаче излъжете оператора и се активизират службите за спешна помощ, тогава глобата е по-голяма, като се прибавят и разходите, изхарчени от държавата.
- Как разпознавате фалшивите обаждания?
- По-опитните служители само като чуят гласа, разбират всичко. Наистина спешните случаи са около 40%. Останалите са не по предназначение. Например звънят, че паднало дърво пречи на алеята в парка. Важно е хората да знаят, че тел. 112 трябва да се използва само в спешни случаи - заплашващи живота на хората, свързани с катастрофи бедствия, аварии, земетресения и т. н. (24часа)
Планинските спасители запазват и линия 1470
Планинската спасителна служба към БЧК вече също ще разчита главно на единния номер 112, но за разлика от всички останали държавни институции ще запази алтернативно и сегашния си номер 1470, съобщи шефът й Кирил Русев.
Вече имало координация със системата 112, но все още някои детайли се нуждаели от доизпипване. Според Русев при сигнал за пострадал в планината операторът трябва да реагира светкавично, като първата му задача е да разбере къде е инцидентът. Батериите на джиесемите често се изтощават и дежурният максимално бързо трябва да изкопчи информация. Важно било да разбере и в какво състояние е пострадалият, както и кой подава сигнала. Използването на системата на 112 е безспорно предимство, тъй като номерът лесно се помни, а и има много оператори, каза Русев. Освен това единната система осигурявала запис на разговорите, а досега обажданията на 1470 не се записвали, което криело риск някои подробности да се подценят или забравят.
По планините в момента е горещо и най-честите сигнали са за топлинни или слънчеви удари, както и обичайните травми, каза специалистът.
ЛИЛЯНА ФИЛИПОВА