Китай и онлайн търговията удариха вестниците с 35% по-скъпа хартия

https://www.24chasa.bg/novini/article/10296166 www.24chasa.bg
Печатари по цял свят са притеснени от постоянно покачващата се цена на хартията и нарушените доставки.
  • Вече няма предсказуемост - цените се променят всеки месец

След като коронавирусът, тръгнал от Китай, зарази целия свят и предизвика една от най-значимите икономически кризи, сега идват последиците от нея. И пак Китай стои зад удара, който понася една от най-зесегнатите индустрии - издателската.

Само от началото на 2021 г. цената на вестникарската хартия в България се е вдигнала с близо 35%, показват данни на вносители. През януари тя е била 970 лева на тон, а през май се вдига на 1030 лв. За да стигне до сегашните ценови нива от 1270 лева за тон.

Хартията у нас идва основно от Русия, която е световен лидер в това производство. За септември, октомври и ноември

един от най-големите заводи е

променял цените всеки месец

От българската компания “Полиграфснаб”, която е най-големият вносител на тази стока, обясниха пред “24 часа”, че за разлика от сега в началото на годината е имало предсказуемост на цените и те са се променяли на тримесечие (виж по-долу). От май насам обаче всеки месец получават писмо от руски производители за повишаване на цените на хартията. Много тревожен е още един факт - нарушена е ритмичността в доставките.

“24 часа” опита да се свърже с няколко от основните заводи, производители на хартия в Русия.

“Разликата в цената на вестникарската хартия по света е минимална”, заяви пред наш репортер Наталия Чибирева - регионален мениджър за Европа на руската фирма “Волга пейпър”. Така тя отговори на въпрос дали продават на различна цена в отделните държави.

В Румъния например преди юли 2021 г. цената на тон хартия е била 485 евро. През юли и август вече е 515 евро, а прогнозата за януари е да достигне 650 евро.

Чибарева обясни още, че повишаването на цената на този вид хартия през последните месеци се дължи на дефицит на суровините за изработването ѝ. Потвърди, че има забавяне на доставките и заявени количества започват да се обработват понякога с месец закъснение. “24 часа” потърси и други компании в Русия, като Solbum и Aokcbk, но те отказаха коментар.

Проверката на екипа ни показа, че

цените вървят

нагоре в цял свят

Светът е в паника не само заради шеметното покачване на цените на газа и тока, но и заради огромното поскъпване на хартията и нейния все по-осезаем недостиг, пишат западни медии. Тоалетната хартия изчезва от щандовете на магазините, а печатари и търговци в САЩ и Европа предупреждават, че в навечерието на празничния сезон нямат на какво да отпечатват календари и бестселъри. Опаковъчната хартия е на привършване, кашоните за доставки на онлайн поръчките също, а цените на коледните картички се очертават солени.

Международната компания Lecta обяви през септември, че ще предлага печатарската си хартия с 10% отгоре, а продукцията на италианската Burgo е поскъпнала с 50 евро на тон. Португалската компания за хартия Navigator, която продава в 150 държави, обяви поскъпване на продукцията си с между 6 и 9%.

Сред основните причини са увеличаване

на цената на суровините

(целулоза и химикали) и по-високите транспортни разходи, причинени от пандемията от COVID-19. Специалисти коментират, че пазарът на целулоза обхваща 6-7 милиона тона годишно, а по време на пандемията около 1,5 млн. тона от тях не са били произведени.

Недостигът на хартия идва от огромния ръст на потреблението в Китай, където икономиката се възстановява бързо от корона кризата. Логично производителите на хартия насочват основната част от доставките си към Китай, защото бързо продават на високи цени. Политиката на Пекин за по-чист въздух също удря издателския бизнес. Китай забрани вноса на пластмасови отпадъци и несортирана хартия за рециклиране, от който фабрики в страната правеха вестникарска хартия. Бяха затворени и остарели заводи, включително за хартия. С решението Пекин засили вноса на целулоза, както и на вестникарска хартия, което доведе до нейното поскъпване. През тази година например цената на тон целулоза се е вдигнала от 500 на 800 долара.

Рязкото увеличение при онлайн

търговията заради пандемията

допълнително вдига цените,

защото има бум в търсенето на опаковки и опаковъчна хартия. Част от заводите пренасочиха производството си в този сегмент и се стигна до недостиг на вестникарка хартия, което качи цената ѝ значително. Изданието “Сюд Уест” цитира данни, според които цената на целулозата е скочила с 60% за година и няма никакви очаквания за спад.

Според данни от САЩ хартията, целулозата и велпапето са поскъпнали с 18,1% през август на годишна база, а на месечна - с 1,6%. Рециклираните фибри, използвани за направата на кутии и пакетиране, са увеличили цената си до 159 долара на тон срещу 54 долара преди година.

Френски печатари казват, че

доставките се

бавят по три-

четири месеца

и няма сигурност за 2022 г. Швейцарското издание “Трибюн дьо Женев” посочва, че в цяла Европа книгите и вестниците са под заплаха. Те трябва да водят неравна борба с конкуренцията на картона за опаковане на онлайн поръчките, с липсата на рециклирана хартия и кризата в транспорта. От Швейцарската асоциация на печатната индустрия съобщават, че поръчките на хартия за периодични издания за 2022 г. в момента са излезли, но никой търговец на едро не е подал офертна цена и не се е ангажирал с доставки.

Навсякъде поръчките, ангажиментите и доставките са бавни и се отменят почти ежедневно. Издатели в Германия коментират, че договорените им доставки са напълно отменени във връзка с форсмажорни обстоятелства. И предполагат, че недостигът на хартия може да докара бизнес модела на издатели и печатници до колапс. А изходите не са много -

или намаляване на обема на изданията,

или вдигане на цените им

От 15 години производството на хартия свива обема си и малкото фабрики, които са останали, произвеждат основно картон за опаковане. А в настоящата ситуация производителите на хартия все още не могат да наваксат увеличеното потребление.

Повече анализатори отбелязват, че съществуват много обективни причини за повишаването на цените на много стоки, свързани с печатарския бизнес. Все пак има известна надежда, че тежката ситуация постепенно ще се нормализира и производството отново ще се възстанови на нивата отпреди пандемията. Борсовите анализатори прогнозират стабилизиране на цените през пролеттата на следващата година. (24часа)

Цанко Комаров: Цената на вестниците в България е подценена, в Западна Европа струват по 2 евро

- Защо се вдига цената на хартията, г-н Комаров?

- Няколко са причините. Първо, някои от заводите фалираха, например словенският комбинат “Витоп” спря преди около 3 месеца и 200 хил. тона на европейския пазар ги няма. Един от австрийските заводи минава от производство на вестникарска на опаковъчна хартия. Има такива анонси и за други заводи в Германия и Швеция.

Производството на вестникарска хартия е енергоемко и при растящите цени на тока се налага и вдигане на цените на хартията. Третата причина е, че почти всички руски заводи започнаха да правят кафява, или т.нар. футинг хартия, която е с по-голям грамаж. Разходите за това са по-ниски, а може да се използва и за опаковки. Няма и рекламации, докато при вестникарската хартия има проблеми с печата, с избелители и разходите са много по-високи.

Четвъртата причина е, че Китай дръпна изключително много с кафява вестникарска хартия. В момента руското правителство субсидира жп транспорта от Русия към Китай и транспортните разходи са много по-ниски.

Още една много съществена причина е транспортът, който поскъпна значително. Български камиони почти вече няма в Русия, спадна оборотът, руснаците започнаха много да глобяват шофьорите и фирмите се отказват една по една. Така че причините са комплексни, много са и те обуславят този ръст.

- Може ли да се очаква успокояване на цените скоро?

- Не мога да отговоря на този въпрос, защото преди имаше планови вдигания на тримесечие, но вече това правило не важи. Има прогнози, че пролетта ще се нормализират. Надявам се това да е така, защото ние като доставчик нямаме интерес да правим цените необосновани, на нас ни е по-изгодно дългосрочно да се работи. Ние печелим от други пазари като Африка, Албания, клиенти, с които не работим дългосрочно.

- Тоест цената на вестникарската хартия, която доставяте, не е еднаква?

- Зависи от транспортните разходи, граматурите, дългосрочността на договорите, вида на клиента - голям или малък.

- Как се позиционира България по отношение на цената спрямо другите държави?

- В момента в България цените на този тип хартия са от порядъка на 640-650 евро на тон. За други държави, където ние продаваме, са 730-750 евро - в Африка, Албания, Босна и Херцеговина. В България цените са съизмерими с тези в държави от ЕС, примерно за Германия UPM - най-големият европейски доставчик, обяви цена от 680 евро.

Но коричната цена на вестниците в България е силно подценена, в Западна Европа вестниците са по 2 евро.

- Има ли предвидимост на доставките на хартия?

- Проблемът е, че няма хартия. Работи се месец за месец, понякога цената се вдига от днес за утре. През първото тримесечие бе по-предсказуемо, но от март насам производителите започнаха да правят каквото си искат, особено руснаците.

- Липсват ли суровини за производството на хартия?

- В европейските комбинати вестникарската хартия се прави главно от отпадъчни материали, а те намаляват. Руснаците са на друга технология, при която повече се използва дървесна маса, защото те имат гори.

- А има ли липса на целулоза?

- Целулозата поскъпва и се вдигат цените на хартията. Принципно в Русия има целулоза, но там вдигат цените и заради суровините, материалите, тока, заради избелителите - хидросолфати. Те се доставят от Европа и при тях проблемът отново е с вдигането на цените на тока и поскъпването на производството.