С Проф. Сергей Игнатов министър на образованието, младежта и науката разговар ЯРОСЛАВА ПРОХАЗКОВА
- Проф. Игнатов, тази учебна година последна ли ще е с начало 15 септември?
- Не съм убеден, че е последна, защото има много варианти. Засега датата за старт на учебната година е 15 септември. Въпреки че вече много хора искат промяна.
- Как стигнахте до идеята да направите ваканциите повече и по на често? Учениците са горди, че са ви го подсказали.
- Ние им благодарим, че са ни го подсказали. След като стана сгъстяване на изпитите през май - събирането на матури и изпити след 7-и клас, се отвори тази възможност. Нашите експерти броиха и установиха, че не се губят дни. Засега сме създали един хубав ритъм на интензивен период на учене и ваканция. Така е по-здравословно. Въпросът е какво да направим с голямата лятна ваканция. След като има дискусия, ще отговорим на обществения интерес.
- Удовлетворява ли ви редакцията на любимия ви бисер от учебниците “морската вода е солена, защото в нея е разтворена готварска сол” с “веществото, което използваме като готварска сол, е разтворено в морската вода, затова тя е солена”?
- И тази редакция не обяснява за какво става дума и децата си представят, че някой периодично разтваря пакети със сол в морето, за да бъде солено. Това е първата асоциация, която идва и на мен.
Имаме проблем с учебниците, с начина, по който сложната материя се поднася на децата. Важно е мъдростта и сложните неща да ги кажеш просто. Затова е необходимо наистина учителите да бъдат основните автори в учебниците. Когато се научиш една сложна материя да я предаваш просто, значи и ти я владееш. Защото животът всъщност не е толкова сложен. Той се усложнява от нашето незнание. Хората разглеждат живота само като съществуване - спане, храна... Всъщност това съществуване е, за да може да се осъществи едно духовно търсене, духовно пътешествие и дълбоко духовно проникване.
- Как учебниците ще помогнат за това?
- Имаме редакция на учебниците в 5-и и 6-и клас. Дразнещите грешки са отстранени. Учебниците са изпратени по училищата. В по-голямата част от системата има готовност децата да не си носят раниците, да не мъкнат тежки учебници, да имат по два комплекта.
Но не навсякъде ще стане. Зависи от доброто управление на бюджета на училището. Очаквам сега да тръгне в по-голяма част от училищата, догодина ще са повече.
Най-хубавото е, че тази година успяхме да осъществим прегледа на държавните образователни изисквания, защото това не беше правено поне от 8-10 години. Това ще улесни трансформирането им в по-практически ориентирано образование и качествени учебни програми, което пък ще доведе до нови учебници.
- Какви промени предвиждате в матурите и изпитите след 7-и клас?
- Елементите на изпита за международното изследване PISA ги вкарваме в системата, за да се подготвим за следващото проучване. Това са промени в учебната програма и така децата ще тренират цялата година и за изпитите след 7-и клас, и за държавните зрелостни изпити. Става въпрос за повече въпроси с отворени отговори, които показват разбиране на текста. Убеден съм, че нашите ученици в предишните изследвания са дали лоши резултати не поради неграмотност, а поради това, че попадат в друга изпитна ситуация. Другото ново е, че съвременната техника ще навлезе в организация на матурите, за да облекчи процедурата и да има децентрализиране.
- Как?
- Няма да събираме в София толкова много специалисти, които да проверяват работите. Това трябва да става по компютърен път. В момента се експериментира. Когато организираме матурите, огромни маси от хора се събират в София, пък ги разкарваме, крием. Това е ненормална ситуация.
Специалистите по информационни системи казват, че може да бъдат първо в няколко центъра в страната, а после съвсем да се разпръснат. Ще проверяват по компютърен път.
Водят се преговори да вземем платформа за електронизация на цялото училищно образование. Това означава, че всичките учебни материали и тестове ще бъдат качени в интернет. Изискванията в София стават равни на изискванията в най-отдалечения кът в Родопите или в Североизточна България. Също така ученикът ще си учи уроците вкъщи при грипна ваканция.
Може да гледа директно или на запис учителя. Родителите ще знаят всеки момент какво става с тяхното дете. Ще могат да наблюдават самия учебен процес, какво е качеството. Ще се засили обратната връзка и контролът. Около 1000 учители на първо време ще бъдат обучени.
- Останаха само няколко дни, ремонтите ще приключат ли до 15 септември?
- Да. Дали сме 1,8 млн. лв. само за 10 училища, които не са пипани от години.
- Кога ще има пари за целодневно обучение до 7-и клас, както обещавате?
- Постепенно с всеки нов клас парите се гласуват от правителството. За първи и втори клас ще имаме целодневна организация на учебния процес тази година, следващата ще бъде и в 3-и клас. Това, което ми липсва, е да се справим с проблема със спортната база на училищата. Защото децата от целодневната форма се занимават със спорт или с изкуства. Трябва да се оправи базата, тъй като за последните 20 години на много места е занемарена. Имаме готовност децата до 8-и клас от средищните училища да бъдат с целодневно обучение. Това е финансово осигурено с европейски пари.
- Какво ще направите, за да стане учителската професия по-престижна?
- Тази професия освен от финансова има нужда и от обществена подкрепа. Нашето общество поставя на втори план това, че най-важното нещо са децата.
С европейски пари ще се дават стипендии на тези, които ще стават учители.
Тази година за университетите дадохме повече пари за природо-математическите, за инженерните професии. Следващата година планираме най-много пари да се дават за педагогическите специалности. Върви програмата "Заедно в час". Тя е американска. Най-добрите студенти от елитни университети ги привличат в учителската професия и от специален фонд им дават по-голямо заплащане. Опитът стигна и до България от миналата година. Целта е да привлечем в учителската професия по-добрите студенти. Задължение на държавата според новия закон е ежегодната квалификация на учители. Този ангажимент вече е гарантиран финансово. През последните години тях никой не ги поглеждаше, освен за да ги ругае за нещо. Призивът ми си остава в сила - видни интелектуалци да посетят поне един ден в седмицата някое училище и да изнасят уроци на учениците.
- Какво си мислехте на 15 септември като ученик?
- Имаше тъга по ваканцията. По напечените пясъци на дюните на село край Дунав. От друга страна, отивах в училище с нови надежди заради приятелите. Вълненията бяха свързани с приятелската среда. Пък и това е времето, когато настъпва най-хубавият сезон, най-наситен с миризми, когато и плодовете на лятото започват да се събират. С част от съучениците се срещаме и до ден днешен веднъж всяка седмица.
- Какво щяхте да поискате тогава от министъра на образованието?
- Боже, аз не съм си и представял, че има министър на образованието. Класният ръководител беше най-големият началник.
ВИЗИТКА
Роден на 6 август 1960 г. във Видин
Завършил египтология в Ленинградския държавен университет
През 1994 г. става доктор на Санктпетербургския държавен университет
Основател на египтологията в България
Специализирал в Оксфорд
Специалист по древноизточни езици
Доктор на историческите науки от юни 2009 г.
Заместник-министър на образованието от август 2009 г.
Министър на образованието от 19 ноември 2009 г.