Не продаваме Нова тв, ще сме тук поне още 10 годин

https://www.24chasa.bg/Article/1033476 www.24chasa.bg
СНИМКА: ДЕСИСЛАВА КУЛЕЛИЕВА

От няколко седмици в българските медийни среди усилено се обсъжда как Нова тв се продава. Междувременно у нас пристигна най-големият началник на “Модърн таймс груп” (MTG) - президентът на групировката и неин изпълнителен директор Ханс-Холгер Албрехт. Той коментира слуха за “24 часа”, но всъщност е в България за нещо съвсем друго. За трети път участва в благотворителен мач у нас срещу отбора на премиера Бойко Борисов. Мачът бе в четвъртък вечерта и завърши 1:0 за българския тим, в който играха и Стоичков, Лечков, Любо Пенев и Боримиров.

Албрехт е роден в Брюксел през 1963 г., но израства в Германия. Учил е в университета във Фрайбург, в Йейлския университет в САЩ, а в университета в Бохум, Германия, прави докторат по право. Преди да се присъедини към MTG, работи за “Даймлер-Бенц”, а по-късно и за медийната група CLT. Той е член на борда на международната асоциация за тв награди “Еми” в Ню Йорк.

- Г-н Албрехт, вярно ли е, че продавате Нова тв?

- Не. Изобщо нямаме такива намерения. Инвестицията ни е стратегическа, с дългосрочни перспективи. Ние сме предприемачи, а не финансови инвеститори, които искат да продават. Това е само слух.

- У нас обаче дори се появиха имената на купувачите. Познавате ли Ирена Кръстева или Дарина Павлова?

- О, дори са дами. Никога не съм ги срещал и не съм чувал за тях. Не съм разговарял с тях, както и с никой друг за подобна сделка. Пак ви казвам, не продаваме.

- Защо се появяват такива слухове?

- Няма друга индустрия, в която да има повече слухове от медийната. Медиите обичат да говорят за другите медии. Възможно е това да е просто нечия фантазия или да говорят хора, които чертаят някакви планове. За нас слуховете нямат значение. Оглеждаме и други пазари и правим това, което винаги сме правили - управляваме бизнеса си, и в следващия, поне 10-годишен период, ще бъдем в България.

- Още 10 години?

- Може би и повече.

- В Швеция обсъждат ли компанията “Модърн таймс груп”, има ли слухове за вас?

- Не, защото, от една страна, те знаят, че България е добро място за нашия бизнес. От друга страна, знаят, че изобщо Източна Европа е доста голяма част от нашата стратегия и ние имаме дългосрочни планове за растеж. Няма нищо специфично около България, просто тя е част от голямата история на MTG.

- Световните икономисти казват, че по време на криза е по-добре да се продава, ако бизнесът не върви. От друга страна обаче, е добре да се купува, защото е изгодно. Какво прави MTG?

- По време на последната криза ние купувахме и инвестирахме. Отделихме повече пари за тази цел, защото всяка криза представлява голяма възможност. Предпочитаме да инвестираме дългосрочно, а не да продаваме. Финансово сме доста силни, нямаме никакви дългове и не придобиваме бизнес, за да го даваме под наем. Възможностите, които се отварят по време на криза, за нас са да инвестираме или да придобиваме.

- Имате ли намерение да купувате нови медии в България, или да създадете нова?

- Винаги търсим възможности да инвестираме. Ако видим перспектива да го направим в друг вид медия, ще бъде по-скоро в т.нар. кросмедия. Това направихме в скандинавските държави, за да се възползваме от възможностите, които дават новите технологии. Така че ще продължим да търсим, за да инвестираме още в България.

Няма да купуваме вестници, това е сигурно.

- Защо?

- Тази сфера не е приоритетна за нас. Преди много време имахме вестникарски бизнес, дори беше листван на борсата. Вестникът, който притежавахме, се казваше “Метро”.

- Как Нова тв и телевизиите “Диема” се справят в кризата?

- Не мога да навлизам в подробности, тъй като компанията е листвана на борсата и поради тази причина не мога да ви предоставя детайлна информация. Това, което мога да кажа, е, че каналите се справят добре, над очакванията ни. Дългосрочното ни намерение е да запазим позициите, които имаме.

- Рейтингите на Нова тв за миналата година са доста ниски. Какво ще промените, за да увеличите интереса към медията?

- Вече една година подготвяме новата програма. Нови и големи шоупредавания ще стартират съвсем скоро - “Х фактор” тази неделя, а през следващите седмици ще има и други. Наистина променихме доста неща. Рейтингите вече показват, че Нова тв е със стабилен резултат, което е добър знак. Но това е всекидневният живот в една телевизия - веднъж шоуто има добър рейтинг, после - слаб. Свикнали сме и това не е повод за притеснения.

- Преди 2 години търсехте българин за шеф на групировката си у нас. Това вече е факт. Какво се промени?

- Винаги държим на местния мениджмънт. Има неща, които няма как да се правят от чужденец. Светлана Василева е чудесна, много сме щастливи, че я открихме. Тя върши прекрасна работа, фокусирала се е върху програмирането в този момент. За нас е перфектният изпълнителен директор.

- Защо държите шефът да е българин?

- От тв гледна точка трябва да се съобразяваме с вкуса на зрителите в определена държава. Затова тв пазарите не могат да са еднакви. Например голямо шоу като “Х фактор” се излъчва в много страни, но има детайли, които са присъщи само за определена аудитория и трябва да ги знаеш на 100%. Чужденец трудно ще се справи. Мога да ви кажа, че “Х фактор” е чудесно шоу, но няма как да ви обясня какви са местните интереси, в кои дни е подходящо да се излъчва и защо - ето такива съществени фактори. Така че трябва да разбираш особеностите на даден район. Ние забавляваме хората на местно ниво.

- Какво предстои да се случва с Нова тв?

- Няма да кажа всичките ни планове, защото конкуренцията е сериозна. Но три неща са важни. Ще продължим да работим и да инвестираме в продукта и марката Нова. Второто е, че очакваме пазарите да се възстановят, което ще ни е от голяма полза. Третото, което ще е благоприятно за Нова и останалите канали, е, че търсим нови пазари, ще внедряваме технологичните новости, ще има и по-голямо покритие в интернет. Всичко това ще привнесем като опит и в България. Готови сме да посрещнем новото време.

- Как възприемате състезанието с Би Ти Ви? Преди време Нова тв я обвини в нелоялна конкуренция за привличане на реклами. Стремежът за повече реклами не е ли нормален за една частна медия?

- Ако си най-големият в една държава, имаш определени граници, поставени от европейските и местните закони. Ако бъдат прекрачени и ние го усетим, трябва открито да заявим своята позиция. Внесли сме жалба в Комисията за защита на конкуренцията и очакваме нейното решение. Имахме подобна ситуация на чешкия пазар, където местният орган постанови, че се провежда нелоялна търговска политика, и взе решение, че тази практика трябва да бъде прекратена. Това се отнася за канал, притежаван от CME. Същото се случи и в Словения, където местната комисия затвори офисите на конкурента и направи разследване.

Така че това не е нещо необичайно. Трябва да има правила на пазара, които да се спазват. Ако това не се прави, ще има и жалби.

- Как повлия кризата на цялата компания?

- Коя криза, последната или новата? (Смее се.)Много добре. Ние сме единствената компания в Европа, която расте в кризата. Имаме много добри и солидни приходи. Няма нужда да съкращаваме хора. Запазихме служителите си на повечето места.

- Заплатите също ли растат?

- Не, заплатите останаха същите. Но по-важното все пак е човек да не изгуби работата си в кризата. Дори инвестирахме.

- Кои са най-успешните дейности на MTG?

- И ефирната ни телевизия, и платените ни канали са доста търсени. Руската ни ефирна тв например е много силна, също и телевизията ни в Чехия. В България разглеждаме успехите на каналите си като едно цяло. Колкото повече и разнообразни канали притежаваш, толкова повече хора гледат телевизия.

- Откакто медията стана ваша, всяка година организирате благотворителен мач с известни политици и футболисти. Защо?

- Защото ми харесва да идвам и да играя в него. (Смее се.)Имаме благотворителна инициатива - MTG United for Peace. Организираме турнири за деца в неравностойно положение в държавите, в които имаме телевизии. Победителите в местните надпревари се срещат в Осло за големия финал през октомври. Световната купа на мира е форум, в който чрез футбол децата се запознават с нови приятели от цял свят и научават много за различните култури.

Там, освен във футболния турнир, младите таланти ще бъдат въвлечени и в най-различни образователни дейности в Нобеловия център на мира и в представителството на Червения кръст. Участниците в турнира ще се включат и в традиционната разходка на мира и ще вземат участие в “Училището на толеранса”. В България е организирано по най-добрия начин. Първо се провежда детският турнир, а след това благотворителен мач, в който участват големи знаменитости. Идеята е да направим нещо добро за страните, в които работим. Вършим го по начин, който ни допада - чрез спорт, състезания, игри.

- Тук винаги играете с премиера. Защо, за да имате добри връзки с властта ли?

- Не, освен него участват много футболни звезди. Правим го и на други места, например в Барселона - с рок звезди и представители на финансови институции. Също и в Осло сме играли с известни личности. Най-хубавото нещо на футболния терен е, че няма значение дали си министър-председател, или футболист, или нещо друго. Всички са еднакви. Забавляваме се малко, а в същото време е за благотворителност - правим нещо добро.

- Вие сте член на борда на международната организация на тв наградите "Еми". Някоя българска продукция има ли шанс да спечели този приз?

- Те са по категории - за документални филми, сериали, детски предавания, шоу програми и други. Мисля, че имате възможност, защото сте креативни и има много добри продукции на местния пазар. Дори започваме да изнасяме концепции за предавания в други държави. Може би ще имате скоро и награда.