Невидимият човек не е само филмова измислица. Има го и в истинския живот, казва се Лиу Болин и е от Пекин. Загледайте се в снимките - на някои от тях се разпознава по-лесно присъствието на човешка фигура в пейзажа. На други ообаче е почти невъзможно. Не, няма фотошоп! Всичко е артинсталация, отнемаща поне по 10 часа снимки и подреждане на сцената. Отделно са часовете труд по намиране на подходящото място, заснемането му и подготовката по изрисуването на тялото на Болин.
Лиу е скулптор. Това е и специалността, която е завършил в Централната академия по приложни изкуства в Пекин. Сега е на 38 години, но от много млад участва в различни изложби в родния си Китай. Само на 20 години е, когато през 1998 г. прави първата си самостоятелна изложба. И светът веднага го забелязва. Негови скулптури и фотографии са изложени дори по време на престижния фестивал за съвременно изкуство Les Recontres d'Arles.
Докато един ден китайското правителство решава, че трябва да затвори ателието му.
Без много обяснения, властите го анатемосват.
Правителството решава, че не иска хората на изкуството да се събират и да работят заедно. Разбира се, започват и неизбежните преследвания, когато тази заповед не е изпълнявана. Тогава започва да се натрупва разочарованието у Болин, което става гориво за новото му артистично хрумване. Той споделя, че заради тази агресия се е почувствал направо невидим и прозрачен. Все едно го нямало на света. И затова решил да изрази усещането си чрез изкуството. И се превърнал в невидимия човек.
Той на практика се превръща в хамелеон, който приема цвета и окраската на всичко, пред което застане. Това е неговата форма на протест срещу потискането на артистите от властта. Може би, бидейки толкова невидим, властите ще се озорят да го намерят, за да го потиснат.
Сериите от фотографии, които прави, са кръстени Hiding In The City ("Да се скриеш в града"). Първите са правени в Пекин. На най-разнообразни места. Като боядисването на тялото му включва дори елементи от плакати, реклами и стени. Болин се маскира като част от китайското знаме - отново част от протеста му срещу това властта да се меси в изкуството и да налага цензура и преследване на идеи.
Едни от най-въздействащите снимки на Болин са от серията, в която е сграбчен от китайски полицай. Той изглежда напълно прозрачен в ръцете на "властта". На друга подобна снимка Болин е седнал, а полицаят е закрил очите му - не само прозрачен и невидим за обществото, но и ослепен от властта.
Процесът на боядисването отнема по 10 часа. И то само за да бъде направена една серия от фотоси. С Лиу работят няколко асистенти, които помагат за доизкусуряването на детайлите, след като костюмът, върху който се рисува, е вече на тялото на Болин. Той следи и самото снимане. Тоест е нещо като режисьор на собственото си изчезване сред пейзажа.
Сред местата, където Лиу се крие, са сцени на разрушение след земетресение, стени, изрисувани с графити, паметници и мемориали. Дори строителна и военна техника - едни от най-известните фотографии са пред багер и оръдие. Като тази пред багера пък се счита за една от най-успешните "криеници" на Лиу. На зрителя му трябват няколко секунди, за да разбере къде е човешкото тяло на снимката. И ако фотосите са пуснати на малко по-бърза презентация, тялото на Болин остава скрито за човешкото око именно на този фотос.
След Пекин Болин се развихря и отива да се "крие" в Лондон и Милано.
През юни 2011 г. се скри и в Ню Йорк, като преплете в творбите си едни от най-известните места от Голямата ябълка. На улица "Гринуич" Болин се сля с оградата, на която вече 10 години хората оставят малки керамични плочки или картички с посвещения, с които почитат паметта на жертвите на терористичните атентати от 11 септември.
"Невидимият" се сля и с един от известните стенописи в Ню Йорк, дело на художника Кени Шарф. Самият Шарф дори намина покрай събитието и помогна в боядисването на Лиу.
Болин успя да се скрие и в един супермаркет. Всъщност заедно със снимката пред багера тази е втората най-сполучлива "криеница". Единствено краката издават къде е човешката фигура в картинката. Ако гледате средата и върха на снимката, може и да не засечете човешко присъствие в кадъра. Това е сериозно намигване от китайския артист към презадоволените общества, в които хората "изчезват" сред стоки, реклами и консуматорство.
Горящият президент Обама
Миналата година президентът Обама (с все още огромен рейтинг) посети Китай. За събитието тогава Лиу Болин извая бюста на първия чернокож президент на САЩ. Направи го по снимката на Обама, която сложи списание Time на корицата си.
Лиу запали бюста на президента и хората го приеха разнопосочно. Обяснението на скулптора беше важно, за да не се приеме като акт на неодобрение и вандализъм. Огънят всъщност е бил част от артинсталацията, наречена Burning Man Obama (“Горящият човек Обама”). Тук има и лека закачка с ежегодния американски фестивал на свободния дух, наречен "Горящият човек".
"Смятам, че това представя неговата популярност", казва Болин за горящия Обама и допълва: "Смятам, че творбата ми представя това, че Обама е on fire (игра на думи - букв. подпален, но означава и много популярен - б.ред.). (24часа)