С Алексей Пампоров, социолог, разговаря ЖЕНЯ МИЛЧЕВА
- От позицията на експерт по ромския етнос как ще обобщите случилото се в Катуница, г-н Пампоров?
- Като резултат от бездействието на институциите. Откакто Кирил Рашков се мести от Столипиново в Катуница преди 15 г., всички в селото знаят за незаконния му бизнес и виждат палатите му, но данъчните не са си свършили работата в последните години да проверят откъде той има тези доходи. И защо не плаща осигуровки на хората, които работят в неговите фабрики, а самият той не подава данъчни декларации. Местната администрация не се е преборила с него да спре да тормози съседите, като блокира общинска улица с въоръжена охрана и спира достъпа до нея. Но че всичко това се е знаело отдавна, сега някак се пропуска.
Трябва да е ясно, че случилото се е и заради бездействието на местната полиция, защото е неглижирала жалбите на местните хора срещу Рашков. Включително и на близък на прегазеното момче, че Рашков го плаши със смърт.
Когато виждат, че човек като Рашков с години живее над закона, започва да заплашва с убийство, след което действително се случва такова, хората се чувстват предадени. И избликва естественият им страх и желанието им да се защитят.
- Адекватно ли действа полицията след инцидента?
- Тя бездействаше. Казва "ние изведохме Рашков и го спасихме от линч". Чудесно, но е абсурдно, че допусна запалването на къщата му, пред която имаше полицаи. Това прилича на действията на Ку-клукс-клан в САЩ между двете световни войни.
Сега и ромите се въоръжавали. Ами да, при тях се задейства същият механизъм - те също са уплашени и искат да се защитят.
- Някои обясняват гнева към Рашков повече с това, че е местен деребей, отколкото с това, че е циганин.
- Да, той е местният "чорбаджия изедник" и това няма общо с факта дали е ром, или българин. Той е богат, живее в изключително скъпи палати, а не в ромската махала на Катуница, още по-малко пък в гетото.
- Но протестите се насочиха срещу гетата...
- ... В които хората нямат никаква вина за станалото в Катуница. И нямат нищо общо нито с Цар Киро, нито с калдерашите (наричани още кардараши - б.ред), към които принадлежи той. Но гневът се стоварва върху най-слабия.
- Казвате, че Рашков и циганите от гетата са различни. Какви ромски групи има?
- Калайджии, бургуджии, рудари, даскане рома, хорахане рома - много и различни групи. Затова на мен, като на човек, който знае това, ми се струва абсурдно, че заради един богат калдераш протестиращите се юрнаха към гетата, където калдераши никога не е имало. Стана така заради незнанието, че няма една ромска общност в България, а има няколко много различни ромски общности.
Но защото не ги познаваме, ги припознаваме като еднакви и всичките ги подвеждаме под общия знаменател "цигани". А те имат съвсем различни стилове на живот. В гетата няма да намерите и калайджии - това са онези с пазара на булки. И те като калдерашите живеят разпръснато сред българите и са изключително предприемчиви - търговия, производство на земеделски продукти.
Калайджия на социални помощи не познавам.
- Говори се за Ромски въпрос у нас. В какво се изразява той?
- Има ромски въпрос дотолкова, доколкото съществува подмяна на проблемите. Заради стереотипите, които съществуват в обществото, се казва "циганите са необразовани, не работят, те са паразити и живеят на наш гръб" и т.н. Всъщност проблемът не е в ромите, а в гетата.
Ако отидете в т.нар. ромски квартал на Барселона, ще видите нещо като столичния квартал Изток - малки блокчета сред градинки. Но до пристанището на Хамбург, където няма и един ром, а живеят само германци, полиция не влиза, дотолкова се е гетоизирал този квалтал. Така че не можем да кажем, че гето и роми вървят заедно. В кварталите Факултето и Христо Ботев в София живеят и българи, но ние по инерция ги наричаме цигански махали. Проблемите, заради които мразим ромите в България, са проблеми на гетото, не на ромите.
Трябва да престанем да говорим за проблем с циганите, а за проблем с гетата, в които живеят и българи. Където има гето, т.е. концентрация на бедност, винаги има концентрация на престъпност, ниско образование, ранни раждания и всичко, за което казваме, че е циганско. Така че няма цигански въпрос и няма цигански проблем - има проблем с гетата.
- Има ли циганска престъпност?
- Не! Най-срашното е престъпността да се етикетира като етническа. Ако разсъждаваме така, трябва да кажем, че кредитните милионери са българска престъпност. Има усещане за нещо, което хората наричат циганска престъпност, понеже на места роми правят много кокошкарски престъпления - в дребни размери, но масово. Хората много страдат от тази престъпност, понеже е масова, постоянна и ги засяга пряко - обират се къщите, продукцията. Но не само роми го правят. Има села без нито един ром, но и в тях стават постоянно кражби.
Когато ромите имат работа, няма проблем. Но когато си без земя, без доходи? Гладът е най-страшният двигател. Не ги оправдавам, но престъпленията им са някак логични.
Проблемът е в това, че полицията неглижира дребната престъпност. Тя се бори с организираната, което не е лошо, разбира се, но истината е, че от организираната престъпност страда държавата, а хората страдат от всекидневната дребна кокошкарска престъпност. Никой не предприема нищо и срещу това, че има роми, които се местят от място на място без адресна регистрация.
- Затова ли хората казват, че ромите са над закона?
- Не само ромите са такива. Колко от къщите в чашката на язовир "Ивайловград" и колко от незаконните палати край София са на роми? Проблемът е, че много хора в България живеят над закона, а държавата не предприема мерки да ги спре и санкционира.
- Циганите в по-голяма степен от българите ли не зачитат правилата? Питам ви така, понеже се чува: "циганите никога не са имали държава, затова нямат навик да зачитат институции и закони".
- Населението на България като цяло няма традиции за държавност и институции. А и нашите роми достатъчно време са живели в държава - те са тук и са уседнали поне от ХV век, когато се появяват в Османските данъчни регистри, но са тук по-отдавна. От 6 века живеят уседнали и в държава и е абсурдно да кажем, че нямат традиция за държавност. Колкото я имаме ние, толкова и те.
- Те повече от българите ли се ползват от разни нормативни вратички? Защо масово не си плащат тока?
- Това с тока е проблем на частни компании. Ако те не могат да си решат проблемите с неизрядни платци, за това не са виновни ромите. В софийските квартали Младост и Люлин много хора не си плащат парното, а там няма много роми.
Правихме проучване за ИВиЕн в Столипиново, за което имаше даже виц, че най-романтичните хора са там, понеже всяка вечер вечеряли на свещи. Оказа се, че тези, които не плащат, са едва 5%.
Но това много се раздухва и страда целият квартал. Даже на места по-заможните платиха тока и на съседите си, за да има светло за всички. "Ромите не си плащат тока" е пак стереотип, който се възпроизвежда. От друга страна, човек, който живее в гето, гладува и затова рови по кофите, как очаквате да си позволи да плаща ток, вода, данък сгради?
- Но се казва и друго: циганите не си плащат тока, защото политиците натискат сметките да им бъдат опрощавани, а в замяна циганите да гласуват за тях. Защо се купуват ромски гласове на всички избори?
- В Созопол и Несебър няма роми, а там беше най-купеният вот. Бил съм наблюдател на избори в ромска махала. През всяка къща минаха по няколко партии, дадоха пари и кебапчета и хората ги взеха. И продължават да вземат. Но изборните резултати показват, че на много малко места това се връща във вид на гласове.
- Какъв е според вас профилът на тези, които с протестират срещу ромите?
- Не съм съгласен, че са неинтегрирани младежи с неуравновесени емоции. Има различни сред тях. Но се набляга на тези, които са патриотично или по-скоро националистически настроени. Ако гимназистите сред тях са много, то е не толкова, защото в тази възраст фитилът им е къс, а защото нашето средно образование набива едни разкази за Велика България на няколко морета.
Национализмът у нас прелива в ксенофобия. Но ние поначало сме си ксенофобска страна.
Социалните дистанции, с които измерваме предразсъдъците, показват, че ние просто мразим различните - с друг цвят, с друго вероизповедание, с друг социален статус, с друга сексуална ориентация. Може би това е като реакция на стремежа през социализма всички да бъдем направени еднакви. Е, не се получи.
- И високообразовани, заможни и не твърде млади хора се включиха в протестите. Техните аргументи да участват се свеждат до лозунга "Законите да са за всички, а не циганите да минават метър".
- Вярно е, има немалко такива. Те са там, защото на хората им е писнало и искат прилагането на закона.
Законите ни са добри, но не се прилагат и това ни е разликата от Европа. Но протестиращите са сбъркали мястото -не трябва да скандират пред махалите, а пред Министерския съвет, защото изпълнителната власт е тази, която отговаря за прилагането на законите. Гневът трябва да е насочен към институциите, които не си вършат работата.
Визитка
Алексей Пампоров е доктор по социология, научен сътрудник в Института по социология на БАН и ръководител "Социологически проучвания" в Институт "Отворено общество". Преподава ромска култура в НБУ и СУ "Св. Климент Охридски". Специализирал е в Германия демографски анализ.