Георги Янакиев: Съжалявам единствено, че загърбих сина си за федерацията

https://www.24chasa.bg/Article/1079034 www.24chasa.bg

Утре е общото събрание на федерацията по автомобилен спорт, на която ще бъде избран заместник на Георги Янакиев. Той е роден на 10 юни 1941 г. в Самоков, а управлява централата от декември 1979 г. Бил е и вицепрезидент на ФИА по комуникациите, а в момента е в комисията за рали. Заслужил майстор на спорта и заслужил треньор по мотокрос.

- Силите ли ви напуснаха, г-н Янакиев?

- Не. Може би загубих вярата в доброто. Обмислям оттеглянето си вече 2 години. Може би единствено моралният ангажимент да направим световно рали в България ме накара да остана. Иначе сили имам, вижте Бърни Екълстоун, вече е над 80, но продължава да работи.

- Всички очакват на събранието отново да бъде издигната кандидатурата ви.

- И ще си направя самоотвод. Наистина част от клубовете говориха с мен, за което им благодаря, но вече всичко приключи. Твърдо няма да се кандидатирам. Ако обаче новото ръководство иска помощ от мен, със сигурност няма да им я откажа.

Семействата на Жан Тод и Георги Янакиев заедно на Боровец СНИМКИ: ИВАЙЛО ДОНЧЕВ И ЛИЧЕН АРХИВ

- Имате ли фаворит между тримата кандидати - Стоян Рътков, Александър Александров и Камен Михайлов?

С кумеца Петър Попангелов на световно първенство по ски за ветерани във Венген. Долу - Янакиев получава награда като състезател по мотокрос.

- Смятам да не влияя на гласуването по никакъв начин и ако то е явно, няма да подкрепя никого. Смятам, че е честно да постъпя по този начин. Нека спечели този, който даде най-добрата платформа и спечели клубовете на своя страна.

- Каква е равносметката ви като най-дълго управлявалия спортен деятел в България?

- Трудно се прави равносметка. Времето е единственото, което може да отсъди в една или друга посока. Когато поех федерацията, имахме три счупени стола и три състезания, едното от които бе международно - “Златни пясъци”. Сега имаме над 50, от които 3 европейски. През България минаха световните лидери в този спорт - ръководители, пилоти, специалисти. Макс Моузли дойде 5 пъти. Това не е никак малко. Най-трудно ми беше да спечеля на своя страна всички, за да ги убедя, че можем да направим световно рали. Защото ние сме на опашката на Европа по всичко. Нямаме пазар, на никого не сме полезни. Но в крайна сметка успяхме и оценките, които получихме, бяха отлични.

- Какво все пак не успяхте да свършите за 32 години?

- Няма напълно успял човек. Това го съзнавам напълно. Има върху какво да се поработи от новото ръководство. Дано обаче точно по български те не решат, че всичко започва от тях. Най-големият ми пропуск е, че не успях на накарам медиите да обърнат вниманието към нашия спорт, което той заслужава. Той има огромни привърженици. На една писта “София” са идвали над 100 хиляди човека, колкото на целия сезон в “А” група. Но си останахме новините извън футбола. Нашият спорт е несравним с останалите. На един екипаж от ранга на Димитър Илиев например му трябва милион на сезон.

Това са напълно оборудвани 100 мотоциклета например. Едно рали е 1000 километра с 1500 човека обслужващ персонал.

Пропуснахме да направим и една пистичка, която да отговаря на нашите нужди. Не за Формула 1. Не можеш да надскочиш сянката си. Но за останалите серии можеше вече да сме готови. Имахме някакви идеи за Сливен, но всичко пропадна.

- А за какво най-много съжалявате?

- Това вече няма нищо общо със спорта. Пострадах най-много в личен план. Защото заради федерацията загърбих кариерата на сина си Георги. А той имаше данни да стане много добър състезател и ако му бях ударил едно рамо, щеше да успее. Нямах достатъчно време и за съпругата си. Дано обаче Господ ми даде повече сили на финалната права на живота ми да отдам и на тях заслуженото.

Георги вече намери своето призвание и работи активно по безопасността на движението. Учи се при Яцек Бартош. Говори два езика. Но знам, че му попречих да стане това, което искаше.

- Вие сте един от малкото, които са управлявали и преди 10 ноември. Къде сгрешихме през последните 20 години?

- Грешки колкото искаш. Но най-голямата е, че разбрахме демокрацията като свободия. Нещо без правила и без граници. Това ни дръпна с години назад и сега страдаме.

- В момента премиерът Бойко Борисов е силно критикуван, че прави магистрали, а не мисли за заплати. Какво е вашето мнение?

- Аз го уважавам доста преди да стане голям началник. Виждам нещо общо в съдбите ни. И аз израснах на улицата, учих се от нея. А това е огромна школа и тя не подвежда. Татко почина, когато бях на 12 г., и смятам, че съм постигнал всичко сам. Това е много ценно и сладко. Не случайно обаче пътищата в България ще бъдат направени от генерал. Защото генерал Винаров е първият, който ги е обезпрашил. И сега Борисов ги прави. Каква грешка може да е това, след като първо направихме сградите и след това се сетихме, че няма как да стигнем до тях.

- Защо един самоковец не стана скиор, а състезател в моторните спортове?

- Защото просто бълнувах мотори. Иначе ужасно уважавам ските, но на тях се качих едва след като приключих кариерата си. Професор Драгомир Матеев навремето казваше, че това е най-важният спорт. Защото се практикува в най-здравословна обстановка и разтоварва най-добре психиката. След това в НСА попаднах при проф. Иван Стайков, който ми стана кум. От него и Йордан Топлодолски съм научил най-много в живота. След това аз станах кум на най-големия ни алпиец за всички времена Петър Попангелов-младши.

Но на мен моторите ми бяха постоянно в главата. Завинаги в сърцето ми остава датата 12 август 1979 година, когато направихме първия световен шампионат в клас до 250 кубика на Ридо. Спечели Генадий Мойсеев от СССР. Гост беше космонавтът Николай Рукавишников.

- Колко срещи сте имали с Тодор Живков?

- Нито една официална. А иначе две. Първата беше, когато бях излязъл да карам ски с един приятел и изведнъж се появи той с Фидел Кастро. Показвал му Боровец. Ипоприказвахме 5 минути. След като вече не беше на власт, един път бях на рожден ден на зет му Андрей, съпруга на Жени. И това е.

- Минавахте за един от най-големите приятели на Иван Славков.

- Смятам, че винаги съм бил такъв. Много съжалявам, че не отидох в болницата, но не очаквах, че е толкова зле. Все вярвах, че ще прескочи трапа. Той бе невероятен човек. Защото мнозина като него са имали възможности да направят нещо, но той единствен имаше мъжеството да го стори. Спортен ръководител от световен мащаб. С невероятна визия за бъдещето. Ако не го бяха бламирали и София бе взела олимпиада, сега щеше да е друг град. Да не говорим за туризма, Боровец, Банско, Пампорово. Малцина обаче знаят, че той бе и изключително чувствителен човек, който обаче не го показваше.

Вътрешно Батето беше много тъжен и неразбран. И се огради с доста псевдоприятели, които единствено живееха на гърба му. Но това е друга тема и не ми се говори за този велик човек в минало време.

- Вие сте член и на олимпийския комитет. Защо затъва българският спорт? Малко пари ли дава държавата?

- По този въпрос имам доста особено мнение. Това не е вярно. Държавата помага с каквото може дори и на автомобилизма. Просто младежта тръгна по друг път. Не вижда голям смисъл в спорта, да бъхти, за да стане известен. Сега мотивацията е чалгата, да яхнеш 200 коня и да се пребиеш или пък да убиеш човек. А въпреки кризата държавата дава пари за спорта. Но трудно можем да обърнем тенденцията при младите. От което ме боли.

- Да се върнем към федерацията. Оставяте ли някакви дългове?

- Не. Нямаме нито лев задължения към някого или към доставчик. Оставяме оборудване за над 700 хиляди лева, автомобили, техника за времеизмерване. Новите не трябва да се безпокоят, че дължим пари за нещо.

- А с какво ще се занимавате, след като приключи гласуването?

- Със семейството си главно. Имам нужда от малко свободно време. Иначе имам още един мандат в съюза на автомобилистите. Ще работя активно за безопасността на движението, защото целта е до 2020 година да намалим катастрофите с 50%. Но това е и въпрос за законодателни промени. Защото в Австрия например младите шофьори минават специални курсове за каране в екстремни условия като сняг, дъжд и лед. Има какво да се прави в тази насока и в България. Няма да стоя със скръстени ръце. Цял живот съм бил на пълна газ, трудно ще го върна обратно.

- Защо през последните години има толкова скандали между пилоти?

- Всичко е до липса на възпитание. Просто не се уважава съперникът. Който е вложил също толкова пари, колкото теб. Аз винаги съм казвал, че клубовете са тези, които трябва да работят. А в момента по-голямата част от тях не развиват дейност, а могат да гласуват. Въвформулата да не би Екълстоун да си прави отбори и да ги пуска на пистата?

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

10 хиляди евро на месец ще бъде заплатата на новия старши треньор на "Левски" Георги Дерменджиев. Това научи "България Днес" от свои източници. Парите са двойно по-малко в сравнение със сумата, под която се подписваше напусналият сръбски наставник Славиша Стоянович. Той и "сините" се разделиха по взаимно съгласие след разговор с новия

Тази сутрин рано сутринта наблюдавахме явлението пълно лунно затъмнение. Явлението  се дължи на навлизането на Луната в земната сянка и специфичното пречупване на светлината което придава на Луната червен отенък и заради това носи името "Кървава Луна". Следващото пълно лунно затъмнение, което ще се вижда от Европа, ще е на 16 май 2022 г.

Една от най-известните футболни половинки в България - Весела Тотева, влезе в кухнята. Не, тя не се е записала за участие в някое от многобройните готварски риалити предавания. Заедно със съпруга й - бившият капитан и треньор на "Левски" Елин Топузаков, откриха заведение в София. То е италиански тип и се намира в близост до дома на звездната