Шоколадът става враг при 40+

https://www.24chasa.bg/Article/1094808 www.24chasa.bg

Вие сте стройна, красива, току-що прехвърлила 40-те. Раждането на 2 деца не е развалило формата ви и си давате сметка, че мнозина по-млади само биха могли да ви завиждат. Огледалото го доказва категорично, а мъжките погледи все още ви карат да изпитвате самодоволство. Най-хубавото в цялата работа е, че продължавате да ядете каквото си искате, не прекалявате, но и не се лишавате от шоколад, сладкиши и дори от любимата си баница.

За съжаление щастието ви няма да продължи дълго. Дори да имате най-брилянтния ген, без ограничения нямате шанс да запазите добрия си външен вид.

Към 41-42 г. леко започва да намалява активността на женските полови хормони - екстрогените. За сметка на това по-напористи стават мъжките и без да усетите, се оказвате с 3-4 килограма отгоре, сложени типично по мъжки в областта на корема и талията. Ако веднага не вземете мерки, за отрицателно време те ще се превърнат в 7-8, което ще затрудни метаболизма, ще влоши кондицията и ще създаде риск от високо кръвно, инфаркти и инсулти, предупреждава проф. Донка Байкова, диетолог в Националния център за обществено здраве. Мъжете в тази възраст също започват да се поналиват, което освен сърдечни проблеми им води и главоболия в секса.

Шоколадът става враг при 40+

Първото, от което трябва да се откажете, са шоколадът, сладкишите и тестените изделия, тъй като заради хормоналните промени те по-лесно се превръщат в мазнини, съветва специалистката. Задължително е да се обърне и целият хранителен режим, така че тежестта да падне върху закуската.

Мит е, че бъдещата майка трябва да яде за двама. 
СНИМКА: БУЛФОТО
Мит е, че бъдещата майка трябва да яде за двама. СНИМКА: БУЛФОТО

Сутрин мазнините се изгарят най-лесно и осигуряват нужната за работа енергия. Обядът трябва да е наполовина, като в никакъв случай не може да бъде вафла, солети или други въглехидрати. Вечерята трябва да е съвсем лека. Препоръчителни са 2 междинни подкрепящи закуски с ябълка, морков или друг плод. Две бисквити с кафе също са вариант. Изключително важно е да се научите да ядете по малко през 2-4 часа, което ще запази метаболизма достатъчно бърз и няма да позволи натрупване на мазнини. Дневното меню не трябва да надхвърля 1600 калории. Формулата е 90 г белтъчини, 50 - мазнини, 200 - въглехидрати, и 40 фибри.

Газираните напитки и цветните сокчета не могат да заменят млякото на подрастващите.
СНИМКИ: TK
Газираните напитки и цветните сокчета не могат да заменят млякото на подрастващите. СНИМКИ: TK

Над 40 г. калцият е изключително важен. Задължителни са 1000 мг на ден за профилактика на остеопорозата и болести на ставите и гръбначния стълб. За да си го набавите, освен мляко и сирене, яжте и зеле. Калцият от храната обаче се абсорбира трудно, защото след 40-ата г. стомахът произвежда по-малко от нужните за целта киселини. За да подобрите усвояването му, нужен ви е витамин D, който се съдържа в рибата, хайвера и частично в жълтъка на яйцето. Той засилва също имунитета, пази от рак на гърдата и на дебелото черво, полезен е и за слуха.

Морковите имат силен антиейджинг ефект над 50 г.
Морковите имат силен антиейджинг ефект над 50 г.

Чери доматите имат повече ликопен от обикновените сортове, а този антиоксидант е изключително важен за предизвикателствата между 40 и 50 г., казва специалистката. Той предпазва от рак на гърдата, на шийката на матката, както и от сърдечносъдови болести.

Доматите съдържат ликопен и пазят от рак на гърдата и сърдечни болести след 40 г.
Доматите съдържат ликопен и пазят от рак на гърдата и сърдечни болести след 40 г.

Ядките на 2 ореха, или 30 г дневно, са идеални, защото киселинният им състав е подобен на този на рибата и намалява холестерола. Освен от плодовете и зеленчуците нужните фибри могат да се набавят с овесени и ечемичени ядки, пълнозърнест хляб и трици.

Кафето след хранене стимулира изхвърлянето на желязото, което е особено важно между 30 и 40 г.
Кафето след хранене стимулира изхвърлянето на желязото, което е особено важно между 30 и 40 г.

На по-младите също не им е лесно. Макар да са облагодателствани от факта, че организмът им работи на max, те също трябва да спазват режим, за да бъдат здрави и красиви. Всяко десетилетие си има специфични предизвикателства, налагащи различен хранителен режим, обяснява проф. Байкова.

Между 19 и 30 г. организмът се нуждае от най-много енергия и дневното меню трябва да му осигурява около 2000 калории дневно.

Мъжете се нуждаят от около 100 г месо на ден, за жените порцията е 70-80 г. За добра мускулатура и активност 40 г протеини трябва да се приемат под формата на сирене, кашкавал или извара. Задължителни са и 300 г мляко на ден.

Плодово-зеленчуковата порция не трябва да пада под 400 г на ден, като най-добре е да е прясна заради витамините и минералите.

Салатата е оптималният начин за контрол на теглото по време на цикъла на младите жени. Много често през периода на овулация и самата менструация се качват около 1,5-2 кг и спасение в този случай са алкалните минерални вещества от зеленчуците и плодовете, казва проф. Байкова. Зелето, морковите, краставиците и доматите са ниско калорични и същевременно със силно диуретично действие, което лесно ликвидира отоците.

Калият е изключително важен за мускулите, сърцето и красивата и еластична кожа. Има го най-много в бананите, ябълките и ягодите, както и в салатата и марулята. Рибата, орехите, лененото семе пък съдържат омега 3 мастни киселини, поддържат в норма половите хормони и укрепват нервната система.

Гладът като криворазбран здравословен курс в тази възраст е абсолютно забранен, тъй като води до тежки поражения и засяга особено детеродните функции, твърди диетоложката.

Най-важното за хранителния баланс между 30 и 40 г. е перфектният железен статус. 18 мг дневно гарантират добра кондиция на мозъка, както и лесно освобождаване от излишните течности. При жените пък то поддържа нормален месечен цикъл. Затова яжте месо, особено телешко, соя, зърнени храни. Полезни са семките на тиквата. Усвояването на желязото се ускорява с порция зеленчуци или цитрусов плод заради наличието на витамин С. Иначе то лесно може да се изхвърли от организма. Пълноценното му усвояване се гарантира и с правилно поемане на чая и кафето между храненията.

Решим ли да се тонизираме с тях след ядене, сигурно е, че не сме направили нищо полезно. Полифенолите от тях извличат автоматично желязото.

Фолиевата киселина (витамин В9) е изключително важна за жените във фертилна възраст, тъй като помага за безпроблемната бременност и за правилно оформяне на невралната тръба на плода, което става още през първия месец. В повечето случаи жената не знае точно кога забременява, затова е добре да се ориентира по принцип към листните зеленчуци, леблебията и портокаловия сок. Когато се действа планирано, 6 месеца предварително бъдещата майка трябва да си осигурява дневната доза от 400 мг.

Между 50 и 60 г. белтъчините се изместват от антиоксидантите като най-важни за организма, тъй като той се нуждае от подмладяване. Менюто трябва категорично да се изчисти от всичко сладко и тестено, а на масата е логично да се възцарят зеленчуците и плодовете - поне 500 г дневно. Най-мощен антиейджинг ефект имат доматите, които съдържат антиоксидантите ликопени, морковите, кайсиите, прасковите и тиквата - заради каротеноидите в тях. Зелените зеленчуци също спират стареенето чрез полифенолите в тях, а моравото цвекло е полезно заради антоцианидите. Искате ли да засилите действието им, яжте салатата задължително със зехтин или олио, а не натюр, съветва Байкова. Рибата, чаят, без значение дали е билков, черен или зелен, са задължителни за тази възраст, бобовите и зърнените храни са източник на витамин С.

Над 60 г. е добре да се ориентирате към броколи и зелени зеленчуци, за да минимизират неизбежното пълнеене, съветва проф. Байкова. За да се намали холестеролът и да се раздвижат ленивите черва, трябва да се наблегне на храните с фибри - пресни плодове и зеленчуци, трици, овесени ядки пълнозърнест хляб.

Киселото мляко е задължително и в още по-напреднала възраст, защото потиска производството на лошия холестерол, понижава риска от диабет, стимулира мускулната тъкан и забавя стареенето. Месото вече става почти излишно. Препоръчват се риба и морски дарове, които са богати на цинк и витамини. Веднъж в седмицата менюто може да се обогатява с черен дроб.

Бременните да увеличат мляко, месо и плодове

Истина е, че по време на бременността потребностите на организма нарастват заради изхранването на бебето, но това далече не значи да се яде от всичко за двама, предупреждават специалистите.

Най-чувствително се увеличава нуждата от плодове и зеленчуци, твърди проф. Донка Байкова. Заради активното усвояване на витамини и минерали бъдещата майка трябва да удвои дневната си порция от 400 на 800 грама.

В менюто по-сериозно присъстват и белтъчините. Млякото се увеличава от 300 на 400 г дневно. Сиренето също се качва - от 40 на 50 г.

Порцията месо или риба нараства от 100 на 120 г. Месото е задължително 3 пъти в седмицата. Става дума за чисто месо - пилешко, свинско или телешко, по възможност колбасите трябва да се избягват, съветва диетоложката.

Вместо 3-4 яйца седмично бременната трябва да яде по 4-5.

Бобовите храни задължително трябва да присъстват на трапезата 2 пъти на седмица.

Въглехидратите трябва да останат в същото количество, което е здравословно и преди бременността. Това значи, че картофи или ориз могат да се ядат 2 пъти седмично, но само на обяд. Заместят ли вечерята, въглехидратите не могат да изгорят и автоматично се превръщат в мазнини. Пълнозърнестият хляб, както и зърнените храни трябва също да останат в редовна норма.

Консумацията на мазнини също трябва да остане в рамките на 2 с.л., а водата - 1,8- 2 л на ден.

През първите 3 месеца на бременността нуждите на организма се увеличават с 65 калории, до 6-ия месец скачат с още 260 и до 9-ия с 550.

Ако се храни съобразно тях, без да прекалява, бъдещата майка е нормално да качи 6 кг до 6-ия месец и максимум още толкома през последните три. Излизането от тези рамки създава проблеми не само при раждането, но влошава здравето на жената, казва Байкова. Появява се риск от прееклампсия, която се характеризира с повишено кръвно, белтък в урината, отоци в областта на лицето, ръцете и краката, главоболие. Прекалените килограми на бременната са предпоставка и за гестационен диабет, който може да остане и след това. Бебето също може да получи метаболитни проблеми.

Другата крайност - гладуването през бременността или т.нар. прегорексия, която зачестява н последно време у нас от желание за подражание на модни икони, води до аборти, преждевременно раждане или бебе с нисък коефициент на интелигентност, казва Байкова.

Поне 1 айрян без сол дневно за тийнейджъра

Тийнейджърското хранене е оставено на улицата и затова зачестяват високото кръвно, наднорменото тегло и болестите, характерни за възрастните, казва проф. Байкова. Докато стриктният контрол в градините и по-сериозната родителска грижа осигурявали задължителните 300 г мляко на най-малките, в училище нещата излизали от контрол. Дневната нужда от мляко от 6 до 19 г. е 400 г на ден. Вместо това учениците се наливали с изкуствени сокове и газирано. В най-добрия случай си купували нездравословно солен айрян. Искате ли детето ви да има здрави кости, то трябва да пие поне по 1 айрян без сол дневно, категорична е специалистката. Нормите за чисто месо са 50 г за групата 6-10 г., 75 г - между 10 и 14 г., и 80 - за 14-19-годишните. За децата до 4-и клас е задължително по половин яйце дневно, а за по-големите стига до 1. Малките трябва да ядат по 300-350 г плодове и зеленчуци на ден. След 12-ата година нормата се качва на 400 г. (24часа)

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Това са първите снимки на снежния леопард Никс, който пристигна на 20 октомври тази година в Софийския зоопарк от зоопарка в Ихлава, Чешка република. Той е настанен в сектор Хищници в зала "Големи котки, терариум и аквариум" и засега се адаптира на спокойствие във вътрешните помещения, определени за него

Гунди се блъска в москвич на Цариградско шосе и по чудо отървава боя! Неразказваната досега култова история е от края на 60-те години. По това време Георги Аспарухов е близък с нападателя на ЦСКА Петър Жеков, с когото са съотборници в националния отбор. Двамата живеят в съседни квартали - Гунди е в "Редута", а Жеката е в близост до хотел "Плиска"

Звездата на "Манчестър Юнайтед" Аарън Уан-Бисака се забърка в грандиозен скандал. Той бе зарязан от дългогодишната си приятелка Риана Бентли, след като наяве изскочиха негови изневери. Последната му любовница се оказа моделката Марлисия Ортис. Американката обяви в онлайн интервю, че е спала с него. Мадамата