От 2013 г. София маха перфораторите, ще се пътува електронно

https://www.24chasa.bg/Article/1103704 www.24chasa.bg
Перфораторите и хартиените билетчета ще отидат в историята след една година, твърди зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.

Край на хартиените билетчета и перфораторите в градския транспорт планира до една година Столичната община.

До края на 2012 г. тикет системата за електронно таксуване ще бъде завършена и с електронни апарати за билетчета и четци за карти ще бъдат оборудвани 850 автобуса. Така в обща електронна система ще бъдат свързани метрото, автобусите, тролеите и трамваите. В общината вече умуват за нова система за таксуване, а идеята е да не купуваме различни билетчета за метрото и за наземния градски транспорт, научи “24 часа”.

Вариантите за таксуване са билетът да стане почасов, да има няколко зони с различни цени или да се запази сегашният метод за плащане на брой пътувания.

Догодина с електронни устройства за таксуване ще бъдат оборудвани 850 автобуса на градския транспорт в София.
СНИМКИ: “24 ЧАСА”
Догодина с електронни устройства за таксуване ще бъдат оборудвани 850 автобуса на градския транспорт в София. СНИМКИ: “24 ЧАСА”

Още през 2010 г. СОС одобри споразумение за отпускане на заем между ЕБВР и Центъра за градска мобилност за довършване на тикет системата в градския транспорт. По прогнозни данни тя ще струва 7 млн. евро.

Любомир Христов
Любомир Христов

“В момента очакваме ЕБВР да одобри документацията, за да обявим процедурата за избор на изпълнител. Надявам се до пролетта да сме приключили с нея и да стартира изграждането на системата. Внедряването и разработването й ще отнеме около 6 месеца, така че в края на 2012 г. тя ще работи в целия градски транспорт. Тикет системата работи в 300 тролей и трамвай”, обясни зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.

В метрото на Берлин за пътниците нерядко се организират дори безплатни модни ревюта.
СНИМКИ: РОЙТЕРС
В метрото на Берлин за пътниците нерядко се организират дори безплатни модни ревюта. СНИМКИ: РОЙТЕРС

В момента също има комбиниран билет за метрото и наземния градски транспорт. Той важи 60 минути и струва 1,60 лв.

Тези римляни са чакали напразно - автобусът идва и продължава празен заради транспортна стачка.
Тези римляни са чакали напразно - автобусът идва и продължава празен заради транспортна стачка.

Най-много обаче от разходи за транспорт се пести с абонаментните карти. Така например може да се возите за 50 стотинки месечно срещу 50 лв., ако правите по 100 пътувания. При пет пътувания дневно спестените пари са 100 лв.

Тази година общината е платила 104 млн. лв. дофинансиране за преференциите, които ползват студенти, ученици, инвалиди и пенсионери. Месечната карта за студенти и за ученици за една линия е 9 лв., а за пенсионери - 8.

Още преференции за столичани, избрали да се движат с градския транспорт вместо с личните си автомобили, ще има следващото лято. С пускането на втория лъч на метрото ще заработят 4 подземни паркинга за 2700 коли. Тогава всеки, който ги ползва, за да пътува с метрото вместо с колата си, ще получи отстъпка при возенето с подземните влакчета. Билетчето за паркингите и метрото ще важи и за наземния градски транспорт. Вероятно ще има отделна тарифа само за ползване на паркинг, посочи Христов.

Догодина трябва да стартира и изпълнението на мащабния проект за модернизиране на градския транспорт. Той предвижда 50 нови тролея, повишаване на скоростта на градския транспорт и по-кратко пътуване с поставяне на устройства за управление на трафика по 20 ключови кръстовища.

“Едва тогава може да мислим за промяна на начина на таксуване - дали да се запази сегашната солидарна и хоризонтална система на плащане за брой пътувания, градът да се раздели на две зони с различни цени, или билетчето да е за време. Може да се въведе електронен портфейл по примера на Виена. Освен зареждане на определен брой пътувания, с него се ползват отстъпки за музеи и театри, а на студентите картата осигурява достъп до общежития”, обясни още Христов.

ДАРИНКА ИЛИЕВА

5-има немци с 1 карта, гърците заверяват

Общественият транспорт в Германия би бил непосилно скъп, ако нямаше цяла система от намаления, които стимулират ползването му и го превръщат в изгодна алтернатива на личния автомобил.

Една такава възможност е т.нар. уикенд-билет. Срещу 30 евро (36 евро, ако вземете и колело) с един билет могат да пътуват до 5-има души във всички влакове на регионалния транспорт. В Германия влаковете се употребяват и като градски транспорт. Уикендбилетът се продава само в събота и неделя.

В градовете транспортът има различни цени според зоната на движение. Обикновено зоните са три - А, В и С. А обхваща центъра, В - района около него, и С - предградията. Има и комбинирани билети - АВ.

Обикновеният билет е за еднократно използване. Един е достатъчен за стигане до крайната цел, дори и да се налагат прекачвания. Единственото условие е да се пътува в една посока и пътуването да не е повече от 2 часа от продупчването на билета.

Продават се и билети за 4 пътувания, целодневни билети, билети за 48, 72 часа, пет дни или една седмица. Има еднодневни карти за групови пътувания до 5-има души. За ученици на екскурзия са предвидени групови билети за минимум 10 души плюс пълнолетен придружител.

В Германия фирмите купуват карти за служителите си. Това се договаря при постъпване на работа, тъй като разходите за транспорт гълтат доста от заплатата. Студентите пътуват без пари срещу студентската си карта, за която плащат всеки семестър около 200 евро. Деца до 6 г., детски колички и багаж се превозват безплатно. За деца от 6 до 14 г. и за кучета има намаления.

В Холандия билетите важат в цялата страна, а трамваите и автобусите вървят денонощно.

Амстердам е с 4 линии на метрото, 16 на трамвая и над 30 автобусни. За пристигащите на летището се предлагат карти Amsterdam All in 1 ticket. Те струват 13,20 евро за 24 часа. Аmsterdam сard пък осигурява гратис превоз и вход в музеите. Има комбинирана карта, с която се пътува с метро, трамвай, автобус и корабчета.

Билети си струва да се купуват накуп - 15 струват 6,50, 45 - 19,20 евро. Има и часови карти - за 24, 48, 72 или 96 часа.

В Дания с билет за метрото пътуваш и до Швеция.В Копенхаген билетите за всички превозни средства са на една цена. Тя се определя от броя на пропътуваните зони, които са общо 7. Плащат се най-малко 2 зони. По-изгодни са дневните карти или билетите за 10 пътувания. С "Копенхаген кард" се пътува 72 часа с целия транспорт. С нея се правят намаления, обиколки по канали и при пътувания с ферибота до Швеция.

Във Виенабилетът за автобус или трамвай е 1,80 евро за две спирки, а с метрото е 1,10 евро. Срещу 4,60 можете да купите "карта пазар", с която се пътува неограничено в делничен ден от 8 до 20 часа. Има и билети по часове - за 24, 48 и 72 часа. Най-изгодна е седмичната карта - 14 евро за целия град.

Гърците имат няколко вида билети. Еднократният е 1,20 евро за автобус, тролей или трамвай. Многокатният е 1,40 евро и важи за 90 минути в целия транспорт. Ако пътуването не е завършило, билетът се заверява повторно на апарат. Има дневен билет за всички превозни средства, както и седмичен. Те се заверяват при първото пътуване. Месечната карта за целия транспорт струва 45 евро.

В Рим има намаленияза младежи и за хора с доход под 12 000 евро годишно. Младежите до 20 г. и студентите до 26 г. се возят с годишна карта за 150 евро. За безработните месечната карта е 16 евро.

В Рим билетът струва 1 евро и важи 75 минути. Целодневният е 4 евро, 3-дневният - 11, а седмична карта е 16 евро. Карта за цяла година е 230 евро.

Париж дава карти на туристи

1,60 евро струва в Париж билетът за метрото, автобуса или влака в I и II зона. Градът с предградията обхваща 6 зони и тарифите са различни. Ако се купи карнетка от 10 билета, цената на всеки е 1,40 евро. Децата до 4 г. пътуват безплатно, а от 4 до 11 г. - на половин цена.

За туристите се предлагат карти за неограничен брой пътувания в рамките на 1, 2, 3 и 5 дни. Дневната карта струва 9,20 от I до III зона, а тридневната 20,70 евро. Включват редица отстъпки при посещения на музеите.

Отделно има карти за седмица или месец, които излизат изгодно, ако се пътува често. Учениците и студентите под 26 г. ползват 50% намаление. Възрастните над 60 г., инвалидите и участниците в съпротивата се движат безплатно или на половин цена.

Градовете във Франция имат различни тарифи. В Страсбург дневният билет струва 4 евро. Има групови билети за двама или трима души по 5,60 евро за денонощие. Предлагат се и семейни билети във варианти примерно 2-ма възрастни, 2 деца, възрастен и 2 деца и пр.

В някои градове като Нанси за 1,3 евро се пътува в рамките на 1 час. При 10 пътувания цената пада на 8,7 евро. В Лион пък можете да си купите за 2,50 евро билет, който важи 2 часа.

В Брюксел с билет отиваш и на ресторант

Общественият транспорт в Брюксел се състои от метро, трамваи и автобуси. Билети за тях се продават на спирките и от шофьора. Еднократното пътуване струва 1,80 евро, но може да се купи билет за пет пътувания срещу 7,30. 10 пътувания са 12,30 евро, а дневната карта е 4,50 евро.

Дневната карта през уикенда важи за двама души, които пътуват заедно. Алтернатива е тридневната или груповата карта, с която за 10 евро пътуват до 5 души.

За туристи идеална е т. нар. брюкселска карта. Има я в три варианта - 24 часа за 24 евро, 48 часа за 34 евро и 72 часа за 40 евро.

С нея могат да се ползват всички обществени транспортни средства, безплатен вход в 26 музея и 33% намаление в най-различни ресторанти, магазини и туристически атракции.

Децата до 6 г. в Белгия пътуват безплатно. Семействата могат да използват семейни карти, които позволяват безплатно пътуване и на по-големи деца, ако родителят е с тях. Хората над 65 г. пътуват гратис.

И в Белгия фирмите купуват карти за градския транспорт на служителите си. Общините плащат билетите и на безработни, които доказват, че пътуват, за да ходят на интервюта за работа. (24 часа)

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Хващат семействата на елита с дрога, проститутки и алкохол Надя Панкова Човек не си избира роднините. Това е единствената утеха на много от българските популярни лица от властта, сцената и спорта, щом стане дума за семействата им. Масово едни от най-успелите у нас (а и не само) имат кръвна връзка с черна овца

Тузар с лъскава лимузина го раздава футболистът на ЦСКА Кристиян Малинов, видя "България Днес". Странно защо играчът шофираше своя баварец с ушанка на главата. Дали се крие от някой, студено ли му е или е някаква своего рода мода - само той си знае. След дербито с "Левски" играчът на сините Симеон Cлaвчeв пуcнa cнимкa от мача

Кримигероят Божидар Кузманов, познат като Божо Кравата, явно не се страхува от отмъщение от Митьо Очите и броди безстрашно из столичните булеварди. Припомняме, че Кравата е подсъдим за стрелбата в ресторант в Слънчев бряг преди 2 години, където по същото време се е намирал и Очите. Двамата са смъртни врагове