Народът въстана, дава на съд сметки за парно, ток и вода

https://www.24chasa.bg/Article/1171679 www.24chasa.bg
Все повече столичани дават на съд сметките, които са им предявени за ток, парно, вода или телефон, твърдят от Софийския районен съд. СНИМКИ: “24 ЧАСА”

Народът въстана и започна да завежда контраискове срещу монополистите за сметки за ток, вода, парно или телефон.

След като делата срещу длъжници регистрираха истински бум през последните 2-3 години, хората имат възможност да се защитят и все повече столичани подават искове, че не дължат сумите, заради които срещу тях са издадени изпълнителни листове. Това сочи практиката на Софийския районен съд за 2011 г.

Делата срещу неизрядни клиенти са бързи - достатъчно е дружество да се обърне към съда и да каже, че потребител има неплатени сметки, за да получи изпълнителен лист. След което фирмата доставчик събира дълга чрез съдия-изпълнител.

Народът въстана, дава на съд сметки за парно, ток и вода

"Дело може да се заведе за 2 просрочени сметки, независимо дали задължението е 500, или 50 лв.", твърди шефът на бургаската топлофикация Въльо Дучев.

Топлофикациите изпращат напомнителни писма при няколко неплатени сметки.
Топлофикациите изпращат напомнителни писма при няколко неплатени сметки.

Ако клиентът обаче напише, че "възразява", защото бил платил всичките си сметки или има неплатени, но по-малко, казусът влиза в съдебна зала.

Народът въстана, дава на съд сметки за парно, ток и вода

Фирмата трябва да докаже, че потребителят дължи пари Клиентът може да се защити с бележки за платени сметки или да поиска разпит на съседи, че в техния вход парното е спряно. В тези случаи делото се движи по общите правила и може да продължи с години.

Самите компании пък имат различни методи за събиране на вземанията. Е.он праща първо известия на пропусналите да платят тока в срок. Това става с SMS или писмо. В уведомлението е посочена и дата, след която следва прекъсване на захранването. В случите, когато и тази мярка не помогне, клиентът получава покана за доброволно плащане, което е първият етап по процедурата за съдебно производство.

През 2011 г. дружеството регистрира минимално увеличение на лошите вземания в сравнение със същия период на 2010 г. Притеснителен бил фактът, че почти двойно нараснали просрочените задължения на дружества с държавна и общинска собственост. С близо 10% се увеличили дълговете на битови клиенти, а при малкия и средния бизнес имало подобрение на събираемостта.

От ЧЕЗ пък уведомяват с писмо клиента, че дължи пари, напомнят по телефона или с SMS. Ако няма резултат, се спира токът. Ако дългът не се плати, се предава на външни партньори.

Допълнителни 10 дни след падежа дава ЕВН за издължаване. По този начин общият период за плащане ставал около един месец. След изтичането му се прекъсва захранването. При неплащане и след тази мярка се праща писмо до длъжника. Ако и то не помогне, дружеството търси задълженията по съдебен ред. Събираемостта се вдигнала от 93% през 2005 г. до 99% през 2010 г.

Завеждането на дела и спирането на водата са сред крайните мерки, които прилага "Софийска вода", обясниха от дружеството. Преди това на нередовните клиенти се изпращат писма и есемеси.

Ако просрочат две сметки и натрупат дълг над 30 лв., абонатите получават обаждане. Следващата стъпка били преговори за различни възможности за плащане.

За да повиши събираемостта, през лятото на миналата година компанията започна акция за спиране на водата на длъжници. (24часа)

Чакат и 3 г. преди завеждане на иск

Столичната топлофикация е събрала над 12 млн. лв. по съдебен ред през 2011 г. Към съда пуска по 1000 заявления месечно за просрочени сметки. Образуването на дело е крайната мярка, казват от дружеството. Това става при 3 години натрупани сметки. Преди това се праща напомнително писмо, търси се връзка с клиента. Дори да е отишъл на съд, може да се възползва от услугите на група за медиация.

Спечелените от топлофикация дела се поемат от съдебни изпълнители. В най-крайни случаи се стигало до запориране на заплати. Не сме продавали имущество, казват от дружеството. Практиката показвала, че когато събирането на дълговете стигне до съдебно производство, клиентите намирали начин да се издължат.

Около 74% са лоялните абонати на столичното парно, а 54 на сто нямат просрочено задължение. На клиентите, които имат натрупани сметки, дружеството изпраща писмо. Дадена е възможност на касите да се плати толкова, колкото абонатът може. При по-големи задължения може да се договори и разсрочване. Дружеството имало 3500 подписани споразумения с клиенти за разсрочване.

"EVN България Топлофикация" пристъпва към дела за неплатени сметки в Пловдив, ако има изготвена изравнителна сметка за съответната година. Преди това изпраща предупредителни писма за предприемане на действия по съдебен ред. Към момента събираемостта на фактурите е над 72%.

При всеки клиент и на електроенергия, и на топлоенергия се подхождало индивидуално, като стремежът е да се стига до съдебни искове, когато са изчерпани всички възможни алтернативи за покриване на задълженията. Дружеството предлага и възможност за разсрочено плащане. (24часа)

Бургазлийка продава кола, за да плати

До съдебни изпълнители прибягват комуналните фирми в Пловдив, за да съберат вземанията си. Най-големите сметки са за 1200 лева, а масовите - около 500 лева. В някои кантори делата надхвърлят 500 годишно.

Броят на исковете за дългове за ток и вода непрекъснато расте, каза председателят на районния съд Веселин Хаджиев. През миналата година били 25 000, което е с 3000 повече спрямо 2010 г.

Районният съд във Варна отчита скок на делата, завеждани от кредитори срещу длъжници, съобщи председателят на съда Ерна Якова. Заповедните производства представляват около 60% от гражданските дела за 2011 г. Ако за 2008 г. са били 4497, то към момента наброяват 13 049.

Около 13 млн. лв. са задълженията на абонати на ВиК. Делата, които водният оператор води, са 6000-7000. Неизрядните клиенти се поемат от адвокатска кантора и от частна фирма за събиране на задължения.

"След като ни подадат длъжниците, започваме да търсим телефони, адреси, съседи. Като ги намерим, каним да си платят на касите. Ако не приемат извънсъдебно решение, се завежда дело", обясни Костан Тончев, представител на компанията за Бургас. Задължителна стъпка в процедурата е предлагането на споразумение за разсрочване на дълга.

"Вчера имахме оглед на кола на бургазлийка, която спря да плаща договорените месечни вноски. Нейният опел е оценен за 1350 лв. и предстои да се продаде", каза Тончев. Друг длъжник пък за малко да се раздели с вилата си в Странджа. Описали я, но човекът се стреснал и започнал да топи дълга си за парно, като внасял по 400 лв. месечно. Стигането до съд излиза скъпо за длъжниците. Задължение можело да се оскъпи двойно от съдебни такси, адвокатски хонорари и разноски.

Бургаското ВиК задейства процедура срещу длъжниците при дълг от 300 лв. "Следват предупреждения, покана за доброволно изпълнение, ако няма резултат, се обръщаме към съда", поясни говорителят Димитър Гюров.

"Топлофикация Плевен" има да събира 11 млн. лева от 8640 клиенти. През 2011 г. е завела 186 дела срещу длъжниците. ВиК пък е завело 632 дела срещу борчлии, но ако не са платили сметка над 200 лева. 6110 дела срещу неизрядни длъжници са образувани в Плевенския районен съд през 2011 г. Заведени са от топлофикацията, ВиК, енергото и банки. (24часа)

По 1000 дела седмично за неплатен GSM

Фирма за събиране на дългове може да се окаже рекордьор по завеждане на дела срещу длъжници. От "Ес Джи груп" имат намерение през тази година да завеждат по 1000 иска седмично в цялата страна. Фирмата преди две години купи дълговете към мобилен оператор на 290 000 души. До момента компанията е завела 9068 дела.

Преди да се стигне дотам, се изпращат писма на всички длъжници. В тях са описани възможностите за връзка с компанията, където да се получи информация относно размера и произхода на задължението. Предлагат се и схеми за разсрочване, отговарящи на интереса на двете страни и без да се начисляват наказателни лихви.

Следваща стъпка е посещение при длъжници и обяснение на място за размера и произхода на задължението, като се прави уговорка за срока на погасяването и се обясняват последствията при неплащане - съдебно производство. Към дела насочваме единствено крайно некоректните платци, които отказват да изплатят задължението си, обясняват от фирмата.

От трите мобилни оператора - "М-Тел", "Виваком" и GLOBUL, обясниха, че дават поне няколко седмици на клиентите си, през които те може да платят без никакви санкции задълженията си. Ако сметката не е погасена в срок, се праща SMS, писмо или има обаждане по телефона. След което следвало ограничаване на ползваните услуги - първо се спирали изходящите обаждания, а после телефонът се изключвал изцяло. Телекомите търсели през това време контакт с абоната, за да предложат изгоден и за двете страни начин за решение на възникналия казус.

Към външни фирми за събиране на вземания се давали обикновено дългове с просрочие от над 60 дни. В повечето случаи те имат право да събират задължения от името на оператора, предприемайки всички предвидени в закона действия, включително и завеждане на съдебни дела. За по-големи дългове се използвали и адвокатски кантори за съдебно събиране.

Основната разлика между двата канала е, че колекторските агенции се стремят да осъществят контакт с клиентите, разясняват възникналите задължения и търсят варианти за решение по извънсъдебен път, което спестява начислението на допълнителни разходи за длъжниците.

При съдебното предявяване на претенции адвокатските кантори завеждат дела срещу длъжници при спазване на всички законови изисквания. Събирането на просрочени вземания по съдебен път било финалната и най-крайна мярка, която се прилага, когато са изчерпани всички други начини.

Прехвърлянето на дългове пък било обичайна и законна търговска практика на много фирми, банки и държавни институции в България и по целия свят, обясдняват от GLOBUL.

Всички клиенти, чиито задължения за прехвърлени, биват писмено уведомени. Дори и след това те имат възможност да проверят размера на своите задължения чрез обаждане в колцентъра на оператора или на съответната колекторска фирма. Дължимите суми може да бъдат внасяни по сметка на колекторската фирма или в магазините.

Операторите уточняват, че дават разнообразни възможности за плащане на сметките - на каса в магазините си, по банков път, чрез банкомат или през интернет, чрез кеш автомати и други. (24часа)