Влак стрела от Китай заби до нашата граница

https://www.24chasa.bg/Article/1179198 www.24chasa.bg
Супербързите китайски влакове вече летят от Анкара до Ескишехир и Коня. СНИМКИ: АРХИВ

Стратегическото партньорство между Китай и Турция, договорено неотдавна, вече дава първите си осезаеми резултати. Търсейки алтернативен и по-евтин път да доставя стоките си на европейските пазари, Пекин замисли грандиозния план за скоростен влак през целия азиатски континент, като го свърже с европейската железопътна мрежа. Този план намери съмишленик и партньор в лицето на Турция - друга динамично развиваща се търговска държава.

И двете страни са слабо засегнати от световната икономическа криза и могат да си позволят огромния финансов ресурс за такива колосални инфраструктурни проекти. А Китай в последните години направи пробив в технологията на високоскоростните влакове. Мрежата им там достига 13 000 км - най-дългата в света, и продължава бързо да се разраства, включително и към отдалечените западни райони. Именно оттам ще тръгне пробивът през бившите съветски средноазиатски републики и Иран към Турция.

Така древният Път на коприната от Далечния изток към Европа ще възкръсне като най-дългата трансконтинентална скоростна железница в света.

Турският премиер Реджеп Ердоган (отпред) и съпругата му откриват един от готовите участъци в кабината на скоростния локомотив.
Турският премиер Реджеп Ердоган (отпред) и съпругата му откриват един от готовите участъци в кабината на скоростния локомотив.

Пекин и Анкара вече работят заедно за изграждането на първата скоростна жп линия в Турция между Анкара и Истанбул. Почти половината от трасето вече е готово и влаковете се движат между столицата и Ескишехир със скорост от 250 км/ч. Този участък бе построен от испанска компания. Сега около 40 китайски инженери и над 1000 турски строители работят по втория етап между Ескишехир и мегаполиса на Босфора. Работи се през сложен планински терен с много мостове и тунели. Цялото 533-километрово трасе между двата най-големи турски града се очаква да бъде завършено през 2013 г.

Влак стрела от Китай заби до нашата граница

Тогава времето за пътуване ще се съкрати над два пъти - до 3 часа, и основният поток от около 25 000 пътници дневно ще слезе от самолетите.

Влак стрела от Китай заби до нашата граница

Втората фаза на този голям проект струва 1,3 млрд. долара. Китай участва в него със заем от 720 млн. Но плановете на Анкара са много по-амбициозни. Новата линия ще бъде част от 2000-километрова скоростна железница, която ще стигне до Одрин на българската граница на запад и до Карс на източната граница на Турция.

През август м.г. премиерът Ердоган откри и отклонението, с което влакът стрела стигна и до Коня - религиозната столица на Турция. Трасето от 212 км бе построено от турски компании за рекордните 4,5 г. и струва 700 млн. долара. Но Ердоган се цели по-далече. Иска до 2023 г., когато се навършват 100 г. от основаването на турската република, цялата страна да бъде опасана от 6000-километрова мрежа от скоростни железници, изпреварвайки Франция и Германия, където темповете на изграждането им са доста по-бавни. В ход са турско-китайски преговори за реализацията на този грандиозен план, оценяван на 100 млрд. долара. Интерес към участие в него проявяват още Русия и други западни компании.

Извън очевидните геополитически и икономически дивиденти това е удобен шанс за Пекин да покаже на света своята финансова и технологична мощ. Интерес към съвместни проекти с Китай за летящи влакове показват страни като САЩ, Англия, Русия, Бразилия, Унгария.

Един от нерешените въпроси е как транконтиненталната линия ще стигне до сърцето на Европа. Очевидното трасе е от Одрин през България и това всъщност е паневропейски коридор 4.

Той започва от Нюрнберг, през Прага, Виена, Братислава, Будапеща, Арад, София, Пловдив, и стига до Истанбул.

При посещението на бившия ни транспортен министър Александър Цветков в Пекин през октомври 2010 г. китайците поканиха България да участва заедно с тях и Турция в 3-странни разговори за изграждане на междуконтиненталната скоростна жп връзка. София изрази интерес към идеята, но все още бави окончателния си отговор. На фона на сегашното състояние на железниците ни да мислим за такъв проект изглежда невъобразим лукс. Но може би и рядък шанс да излезем от батака и да погледнем смело към неизбежното бъдеще.

Като се има предвид силното желание на китайците да намерят удобна търговска врата към Европа и да влагат огромните си финансови ресурси тук, офертата им сигурно ще е доста изгодна. При всички случаи ще става дума за огромна външна инвестиция, която да ни даде глътка въздух в тези тежки времена. А и би ни отворила врата към нови пазари и партньорства - огромен плюс предвид растящата несигурност за бъдещето на ЕС.

Всъщност самата Европа отдавна е ангажирана с турския проект. Много от подизпълнителите на линията Анкара - Истанбул са европейски фирми. Европейската инвестиционна банка е един от основните участници в най-сложния елемент от трансконтиненталния проект - железопътния тунел под Босфора (виж долу).

Чудото “Мармарай”

Скоростните влакове между двата континента трябва да минат през тунел под Босфора - един от най-натоварените морски пътища в света. Проливът разделя Истанбул - най-големия град в Европа, на две части. Тунелът е ключов елемент в самостоятелния транспортен проект, свързващ европейската и азиатската част на мегаполиса с градска железница, която да стане опора на неговата инфраструктура и да избави Истанбул от мъчителните автомобилни задръствания, но ще се използва и от скоростните влакове, включително и товарни през нощта.

Целият проект се оценява на 2,5 млрд. долара, но ще бъде оскъпен с около 500 млн. заради крупните археологически открития по трасето, които забавиха строежа, първоначално предвиден за завършване през 2009 г. При изкопите на брега на Мраморно море в европейската част на Истанбул бе открито пристанището, построено през IV век от византийския император Теодосий, заедно с отлично запазени древни кораби и други безценни находки, които вече са в музея на града. Сега се очаква проектът "Мармарай" с обща жп дължина от 76,3 км между Халкалъ на европейския бряг и Гебзе на азиатския да бъде завършен през 2013 г. Името му е съчетание от турското име на Мраморно море и думата железница.

Тунелната част е дълга 13,6 км, от които 1,4 километра са под водата, под дъното на Босфора. Именно този най-труден километър и половина е готов още от 2008 г. Проложен е по уникалната технология на подводно потопяване. След прокопаването на траншея по дъното на пролива в нея бяха спуснати отгоре и съединени на 11 огромни секции, всяка дълга по 130 м и тежаща 18 000 тона, с два улея - по един за всяка посока. Тунелът вече над 3 г. лежи на 60 м под морското равнище и над 5 м под дъното и чака да бъдат завършени наземните работи от двете страни на Босфора, за да бъде съединен с тунелите там. Той е най-дълбокият в света, проложен по този начин.

Инженерите са съобразили изграждането му с рисковете от силни земетресения, за каквито районът около Истанбул е уязвим. Само на 18 км южно от трасето се намира Северноанадолският сеизмичен разлом, неведнъж в историята ставал причина за трусове с магнитуд 7 и повече. В изграждането наред с турските участват големи корейски и японски компании.

Възлови подземни спирки на градската железница ще бъдат "Сиркеджи" (която ще замести добре познатата гара) на европейския бряг и "Юскюдар" на азиатския. Тя ще бъде свързана и с метромрежите в двете части на града. В надземната част на трасето коловозите ще бъдат три - единият само за трансконтиненталните влакове. (24часа)

ВАСИЛ С. СОТИРОВ