Живков попита за Ванга и почнах да я изследвам

https://www.24chasa.bg/Article/1180613 www.24chasa.bg
Декември 2011 г. Проф. д-р Георги Лозанов говори пред "24 часа". СНИМКА: АВТОРЪТ

Всичко започна с едно телефонно позвъняване от Италия. Мои приятели ме помолиха да им намеря спешно учебник за чужди езици по системата "Лозанов".

Да, имаше някога такава система. Преди 1989 г. за нея се говореше тайно, а създателят й проф. Георги Лозанов бе обвит в мистерия. По едно време се чу, че изследвал уменията на Ванга и толкоз.

Оказа се, че този 86-годишен човек е още жив след преживян инфаркт, инсулт и близо 10-годишен домашен арест.

"Напуснах България веднага щом успях - през 1993 г. Дълго време кръстосвах света, но в последните 11 г. се установих във Виена, където ме поканипрезидентът на Австрия. Създадох институт за обучение на учители", казва проф. Лозанов. Преди 3 г. обаче решава да се върне в родината си. Всичко става случайно. През 2006 г. с него се свързва българкатаВанина Бодурова, която живее в Испания и преподава английски в местен езиков колеж.

Георги Лозанов (третият от ляво на дясно) с Людмила Живкова (крайната вляво) и шахинята на Иран (до него) в училището в Горна баня в средата на 70-те години.

"Трябваше да напиша статия за училищния бюлетин и се чудех какво да разкажа за България, за която испанците знаеха главно, че изнася емигранти. Имах шанс да споделя нещо хубаво. Тогава се сетих, че в Мексико бях чувала за метода на д-р Лозанов. Не го познавахи започнах да го търся. Открих го във Виена и го помолих да бъда обучена", разказва 39-годишната Ванина.

После двамата се върнали в България и започнали да работят заедно.

Проф. Лозанов асистира на операция без упойка, където обезболяването се извършва само с думи. СНИМКИ: ЛИЧЕН АРХИВ

"Сега идеята ни е да запазим системата автентична и да не позволим да се разпилее, а някогашният център по сугестология да остане в България", казва Бодурова.

Алексения Димитрова

Преди няколко дни проф. Лозанов бе номиниран за общественозначима личност на годината.

Георги Лозанов е роден през 1926 г. в София. Лекар психиатър, психотерапевт, физиолог на мозъка и педагог. Създател на науката сугестология и нейното педагогическо приложение - сугестопедия - метод за ефективно предаване на знания чрез внушение, при който за кратко време се усвоява огромен обем информация.

Започва да работи по метода през 60-те г. като лекар в "Исул". По-късно създава и ръководи научноизследователски Институт по сугестология, Център по сугестология и развитие на личността към СУ "Св. Климент Охридски", международен център по десугестология във Виена и международен център за обучение на преподаватели във Викторсберг, Австрия.

През 1978 г. методиката му е наблюдавана официално от 25-членна международна комисия на ЮНЕСКО и е оценена като най-добра и препоръчана за прилагане по всички предмети във всички страни. По това време методът се прилага в 16 български училища.

През 1980 г. обаче Лозанов е арестуван и до 1989 г. е поставен под домашен арест. Причините са все още неизвестни. През 1984 г. Лозанов е отстранен като шеф на Института по сугестология, а през 1991 г. институтът е закрит. Скоро след това основателят му заживява във Виена, поканен от австрийските власти.

- Защо в края на живота си решихте да се върнете отново в родината, проф. Лозанов?

- (Гласът му се разтреперва и се разридава.) Винаги съм знаел, че съм българин. Имах големи успехии в САЩ, и във Виена, защото доста години работех там, но знаех, че моето място е в България. Тук съм измислил сугестологията, тук в началото срещнах поддръжката на хора, които ме разбираха.

- Защо в началото? После противници ли имахте?

- Бяха тежки години. Някои се опитаха да представят моята наука като излишна, като боклук. Имаше остри критики и отрицание. Много години трябваше да се боря да доказвам, че не съм мошеник. Отидох във Виена, защото там ме приеха и уважаваха труда ми. Веднага щом усетих, че нещата в България може би са почнали да се променят, реших да се върна, защото искам да съм полезен на родината си. Но продължавам да срещам трудности. Сигурно ще ме оценят, когато вече няма да ме има.

- Кога и как бе създаден методът "Лозанов"? Правилно ли е да се нарича така, или е по-добре науката сугестология, създадена от Лозанов?

- Не знам как ще решат учените. Като лекар психотерапевт имах 15 г. опит от работа с болни, който прехвърлих в педагогиката. Бях стигнал до извода, че възможностите на човешкия мозък са необятни. За да го докажа, през 1965 г. направих първата безболезнена операция на ингвинална херния без упойка. Дълго отказвах на болния - Младен, учител в гимназията в Своге, приятел на баща ми. Дойде при мен и каза: "Докторе, предстои ми операция, но ме е страх, че няма да издържа на упойката. Чух, че можете да правите чудеса". Той имаше проблем със сърцето и се боеше, че при операция може да му стане нещо, затова настояваше да намеря лекари, които да го оперират без упойка.

- Вашата роля каква трябваше да бъде?

- Да бъда на мястото на анестезиолога, но с думи. Младен продължи да настоява. Обходих маса лекари, хирурзи, но всички отказаха, защото ги бе страх да оперират без упойка. Те ми казваха: "Стига с тези глупости. Къде се е чуло и видяло операция без упойка?" Тогава намерих двама млади лекари хирурзи - д-р Калъпов и д-р Танев, които оперираха.

Анестезията извърших само с думи. Документирано е на филм, който показах с думите: "Колеги, човек има сила, ако се организира добре, да влияе на болните да се чувстват по-добре."

- А после?

- Оперираха Младен. На филма се вижда, че като го извеждат от операционната на количка, той маха с ръка. След месец дойде в кабинета и показа мястото на операцията. Нямаше и следа.

- Как разбрахте, че думите могат да помогнат вместо упойка?

- От многото експерименти, които дотогава бях направил с моите пациенти, бях видял, че когато всичко е добре организирано, те се влияят, попиват.Направил съм толкова експерименти, че даже не знам кой е първият. Тази операция е само един от тях, макар и много силен, защото да режеш не е безобидно. Всичко, което ви казвам сега, е публикувано още тогава.

- За да правите експериментите, имахте вътрешното усещане, че това е възможно, или бяхте чели някъде?

- Вярвах, че мога. Няколко месеца след операцията на Младен направих опита със запомнянето на 1000 френски думи за 1 ден.

Успехът беше 98%. Разсъждавах, че щом мога да помогнана хората да не ги боли и да няма кръв, значи мога да помогна и в други неща. Почнах с чуждите езици, защото там резервите на паметта може да се измерят чрез сравнение колко думи може да се запаметят по нормалния начин, и колко по сугестивния. Колкото повече се натоварва паметта, толкова резултатите са по-добри. Това сложи началото на сугестологията, която е наука за внушението, и сугестопедията, която е приложението й в педагогиката.

- Кои бяха участниците в опита с думите?

- Това бяха 15 души от различни възрасти и професии, които сесъгласиха да участват. Вълнението бе много голямо. Опитът се проведе от Иванка Димитрова, преподавател по френски в СУ. Тя изчете думите, както аз я бях помолил - с 3 различни интонации. И опитът с думите, и безболезнената операция бяха резултат на многогодишни изследвания в Института по физиология на БАН. Още през 50-те години например направих опити за възможностите на човешката личност чрез сугестия, която води до хипноза, и такава, която не води до хипноза.

Хипнозата е вредна заради ограничаването на свободата на човешката воля. Но ние постигнахме резултати в будно състояние. Лекувал съм деца, които не искаха да ходят на училище, травмирани от неправилно третиране от учители, които не знаят колко е важна усмивката. Лекарите трябва да са наясно, че първата стъпка при лекуването е окуражаващата усмивка. Така е и в медицината, и в педагогиката. Хората са болни още от училище.

- Кой ви вдъхнови за тези експерименти?

- Нещо вътре в мен ми подсказваше, че мога да го направя, но имах подкрепата и на проф. Емануил Шаранков - български психиатър, който вярваше в моите способности. Той ме подтикваше да не се плаша, да експериментирам. Когато направих опита с думите, проф. Шаранков бе в научния съвет на Педагогическия институт и както седеше, стана и каза: "Колеги, станете прави, тук става нещо голямо за България.

Идва нова педагогика" (Разплаква се.) Там бяха хора, видни марксисти и комунисти, които казаха, че това трябва да се изследва. Така бе създаден Институтът по сугестология. Целият педагогически институт "Тодор Самодумов" ме подкрепи. Това бе парадоксът - не лекарският, а педагогическият институт.

- Какви експерименти правехте в института?

- Как да се подобри мозъчната дейност на хората и бързото оздравяване. Публикувал съм много от тях. С моята сътрудничка проф. Евелина Гатева започнахме да изследваме въздействието на класическото изкуство в процеса на обучение. От 1971 г. имаше програма за изследвания, които доведоха до сегашния списък от класически произведения, които се използват в нашите курсове и в училищата. Водещият ми принцип винаги е бил да не бъде опасно и да не застрашавам здравето на учащите. Но каквото и да направех, веднага 20 души противници скачаха.

Никой от Министерството на народното здраве не се осмели да ме окуражи и да каже: "Хайде да обучиш хора, които да правят това."

- Защото ви завиждаха, или такава бе идеологията?

- И двете.

- Познавахте ли Живков?

- Да.

- Защо не му се оплакахте?

- Е, какво да му се оплаквам - пратих му писмо, в което исках финансова подкрепа за института.

- Вярно ли, че на една среща Живков ви казал: "Ако дъщеря ми научи английски с вашия метод, ще ви подкрепя."

- Не, не сме имали такива разговори. Аз му бях пратил писмо, в което исках да улесни работата на института, като получим по-добро финансиране. Това, което исках от Людмила, го исках и от него.

- А той?

- Имаше народняшко отношение към мен. Викаше ми: "Ела, младежо!", и помогна.

После това продължи с Людмила Живкова. Тя имаше усет за нетрадиционни умове. Имам една книга - "Сугестопедия и резервопедия", в която й благодаря за подкрепата. Тя бе рядък човек.

- Как се запознахте?

- Людмила мина на курс по английски при мен. Трябваше й за посещение в Англия. Оттам ми прати картичка, с която ми благодари, че курсът е бил много полезен. Аз й отговорих с писмо, което почваше с "Мила, Мила".

- Коя година беше това?

- През 60-те години.

- Как я обучавахте - ходехте у тях, или тя мина обикновен 5-седмичен курс?

- Тя се обучаваше при мен в института. Когато през 1966 г. бе създаден Институтът по сугестология, тя помагаше, когато имахме нужда от нещо - например да се купи най-модерният енцефалограф в Европа тогава. След време тя се обърна към мен, за да й дам преводач от английски за посещението й в Индия, и заминахме двамата за там.

- С Ванга как се запознахте?

- Преди 1989 г. се бе надигнало голямо брожение срещу нея. Мнозина искаха да бъде санкционирана. Затова властите се обърнаха към института. Бе открита лаборатория по парапсихология - първата подобна в соцстрана. Направихме много записи, за да видим дали наистина има дарба. Когато отидох за първи път, бях с едни приятели. Оставихме си вартбурга извън Петрич. С влизането тя ми каза: "Защо си дошъл бе, момче - ще ме изследваш, нали?" Това бе преди аз самият да зная, че ще я изследвам.

- Колко време продължиха експериментите ви?

- Изследвах не само нея, но и още над 40 гадатели. Събирах информация от всички, които излизаха - питах ги дали познава, но не можах докрай да организирам експеримента, защото стана много сложно - имаше много мераклии да се закачат.

- Защо?

- Защото това бе една добра възможност.

- А Ванга как прие факта, че е обект на интерес?

- Казах й, че ще я изследвам, и взех сестра й Любка на работа в института, за да мога да получавам информация от първа ръка. Но като се прикачиха любопитни, , вече не можех да правя нищо.

- Да не би да имате предвид хора от спецслужбите?

- Вие го казвате.

- И какви бяха изводите ви?

- Не мога да кажа, че познаваше сто на сто - понякога може би налучкваше, но не знам как го правеше.

- Извършихте ли изследвания дали мозъкът й се различава от този на другите?

- Засега това е невъзможно.

- А дадохте ли обяснение на дарбата й?

- Не можах. Но когато Живков ме попита: "Момче, кажи ми, истина ли е това, което казват за Ванга?", написах докладна записка до него. За да успокоя бурята, надвиснала върху нея, казах, че ако той познае 5%, аз - 8, тя ще познае 12. Нейните предсказания няма да бъдат 100% сигурни, но ще познае повече от нас. Затова си заслужава да бъде обект на проучвания.

- Как светът научи за вас?

- Защитих дисертация в Харков, Украйна, през 1971 г. в школата на проф. Велвоски, която е основана от Бехтерев. Тя бе публикувана като монография и се смята за енциклопедия на сугестологията. После ходих 3 пъти в Индия, за да проуча дейността на 2 индийски йогийски центъра. Там бях посрещнат с голямо уважение, защото БТА вече бе разпространила новината за безкръвната операция.

- А кога Западът се заинтересува от вашия метод?

- Може би на конференцията по психосоматична медицина в Рим през 1967 г. През 1976 г. ВТО "Техника" продаде моята методика на един американец, който я преименува в Super learning. Две журналистки - Лейла Острандер и Лин Шрьодер, написаха една книга - "Психични открития отвъд желязната завеса". Смело мога да кажа, че от САЩ почна изкривяването на научната истина. Там правеха смесица от йогийтко дишане, зен, ръководена релаксация. Това противоречи на моя метод, в който няма никакво ръководене, никакво насилие над личността. Всичко е спотанно, докато там е манипулативно. Само в България методът продължава да съществува в оригиналния чист вид и по света, където преподавателите са обучени от мен.

- Как ще успеете да се преборите с ментетата?

- Единственият начин е чрез обучение на преподаватели. Всеки, който се докосне до сугестопедията, се пленява.

МЕТОДИКАТА

- Кажете накратко, проф. Лозанов, в какво се изразява вашата методика?

- В това, че се разкриват потенциалните възможности, резервите и на курсисти, и на преподаватели.

- Имате ли учебник?

- Имаме, но той е безсмислен без преподавател. Преподавателят не е центърът, но той е най-отговорният при организацията на сугестопедичния процес. Затова трябва да е много добре обучен. Няма друга методика, където всички да са равностойни - и преподавателите, и курсистите, и да се разкриват резервите и на едните, и на другите. Това е много силен постоянен обмен.

- Сега правите ли курсове, с които човек проговаря чужд език за месец?

Ванина Бодурова: - Да. Абсолютно начинаещият може да разбира и да води разговор за един месец. Между 3 и 5 пъти е по-бързо запаметяването, отколкото с традиционната методика, вкл. придобиването на огромен запас от думи, голяма част от които може да бъдат на пасивно ниво, но да излизат при нужда.Творческите възможности се развиват максимално. Повишава се емоционалният тонус, а радостта и щастието са непрекъснати спътници по време на курса.

- Освен че се научават езици, като бонус се развиват и други умения?

Проф. Лозанов: - Да, няма умора, подобрява се здравето, позитивно се повлияват психотравми, получени от традиционното обучение.

- Всеки ли може да се обучи на тази методика?

- Да, но не всеки я припознава. Меркантилен или ориентиран към печалба едва ли ще успее. Може би ще го приеме само като техника, а то е сериозна философия. В периода на обучение преподавателите преживяват промяна, те стават по-различни, защото сугестопедията развива интуицията. Хората, преподаващи по този метод, влизат в класната стая с мисълта, че човек има безкрайни възможности. Това се изразява в усмивката, в погледа, в движенията на преподавателя, в това, което се казва, и в начина, по който се казва и се премълчава.

- Кога осъзнахте неподозираните възможности на човешкия мозък?

- Аз си ги знаех. Още като дете го чувствах, но трябваше да го доказвам пред другите.

- Това ваша дарба ли е, или го научихте отнякъде?

- Мисля, че не е само дарба - може да се научи, но се искат известни качества - например да не си така привързан към материалното и печалбата, а повече към идеята.

Търсят децата от 122-о училище - научили се да четат за 20 дни

Проф. Лозанов и Ванина Бодурова твърдо са решили да издирят някогашни първокласници и техните учители от експерименталните паралелки в софийското 122-о и 138-о училище, както и всички от останалите 16 училища в цяла България между 1971 и 1984 г.

Тогава направили първите опити, които показали, че за 20 дни децата се научавали да четат. "Учителите не им казваха: внимавай тук, внимавай там, не им даваха домашна работа", обяснява проф. Лозанов.

За да постигнат това, ги обучавали да не размахват пръст и да не теглят уши. На 18 юни 2011 г. една от тогавашните учителки - г-жа Божидара Кондова, пристигнала на срещас всички учители, обучени по метода "Лозанов", организирана от фондацията на професора, и споделила: "Д-р Лозанов никога не ми е казал да бъда строга с децата." Сега обучението на първокласници и второкласници продължава в училище "Малкия принц" във Варна под ръководството на Веселина Дамаскова в рамките на целодневната организация на обучение. А преподавателите се обучават в Сливен, във фондацията, която носи неговото име и това на проф. Евелина Гатева.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар
ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Иво АНГЕЛОВ Паметник на писателя Алеко Константинов ще извае бившият министър на културата Вежди Рашидов. Това обяви пред "България Днес" Карен Алексанян, създател на Двора на кирилицата в Плиска. Именно в историческия комплекс в първата българска столица се очаква догодина да бъде поставен паметникът на Алеко.

Добромир ДОБРЕВ "Искам в леглото с певицата Дара. Неприличните предложения от мъжете вече не ме впечатляват, претръпнала съм. Не се срамувам от голотата, защото тя има някаква душевност. На тоя свят гол идваш и гол си отиваш." Това обяви пред "България Днес" една от най-скандалните кандидатки за титлата тази година Биляна Василева.

Певецът е готов на всичко, за да бъде в перфектна форма Азис събра погледите на почитателите си с последните снимки от спортната зала. Певецът не само, че вече се е простил с излишните си килограми, но и показва толкова добра форма, че и професионалните спортисти могат да му завидят. Освен че притежава доста различен набор от хобита – обича да