Напоследък думата тунинг се използва много по-често, когато говорим за жените. Някои по няколко пъти си коригират гърдите, устните, носа. Други по спешност сменят некачествени импланти.
Тунингът при колите вече не е така актуален, но все още могат да се видят много добри изпълнения.
Заради кризата се промени цялостната концепция за подобряване на автомобила. Специалисти, занимаващи се с тунинг, признават, че хората все по-рядко отделят пари за разкрасяване на колата. Разбира се, много ентусиасти продължават да си монтират спойлери, спортни джанти и накрайници за ауспуха. Това обаче е малка част от общата картина.
Цялостният тунинг, който стана много популярен и у нас от предаването Westcoast customs, вече е рядкост. Да оставиш трошката си и след две седмици да ти я върнат променена до неузнаваемост и натъпкана с куп екстри.
Миналата година българско дизайнерско студио направи своя версия на Mini Cooper, кръстена на популярния филм “Италианска афера”. За интериора бяха използвани материали и кожа от доставчиците на Bentley. Vilner и други родни фирми предлагат една от актуалните в момента услуги - фолиране на автомобила. Този вид оптичен тунинг е сравнително достъпен и много ефектен.
Със специално фолио се облепва целият автомобил или само определени части. Материята предпазва от слънчевите лъчи и придава неповторим вид. След време може да се отстрани.
Затъмняването на стъклата е друга масова практика. Някои от новите коли си идват така, но всеки може да прибегне до тази екстра и в България.
Тъмните стъкла бяха характерни за мутренските години, а впоследствие частично ги забраниха. Днешните специални фолиа са с различна тоналност и са изработени според изискванията на закона. Освен че придават по-агресивен вид на колата, затъмнените стъкла предпазват и от вредните слънчеви лъчи. Поради тази причина някои ги намират за подходящи при превозването на малки деца. Фолиото се монтира много лесно, не излиза скъпо.
“Напоследък има по-голям интерес към карбоновите елементи”, признава Александър Попов. Неговата фирма се занимава с тунинг и е една от малкото, произвеждащи карбонови елементи за автомобили.
Този материал се превърна в нещо като символ за спортните коли и почти всички автомобилни компании предлагат ексклузивни серии.
“Повечето ни клиенти предпочитат да направят подобрения в интериора. И това е закономерно - все пак прекарваме повече време в колата, отколкото около нея”, добавя Попов.
Най-често се подменят декоративните лайстни в купето. Карбоновите елементи се пласират много успешно и за други елементи по таблото, волана и централната конзола. Отскоро се предлага една декоративна степенка със светодиоди, която се залепва за прага. Тя е с две батерийки и при отварянето на вратата светва, за да улесни влизането в купето.
Подобряването на светлините е друг елемент от тунинга, който продължава да бъде масов. Почти навсякъде се предлагат подобрени фарове, стопове или просто по-силни крушки. Дори и кола на 20 години може да “светне” като нова, а това определено е полезна екстра. Стига да не пречи на останалите водачи на пътя.
Мощните озвучителни системи се превръщат в рядкост за сметка на мултимедийните системи с навигация и Bluetooth. Сега по-често се подменят изгорели говорители, вместо да се слагат допълнителни озвучителни тела. Средната цена за допълнително изграждане на една добра аудиосистема излиза около 3000 лева. Няма как обаче да си върнете тази сума при продажбата на автомобила след това. Мултимедийните системи с навигация обаче вършат много полезна работа. Някои от тях се монтират много лесно и изглеждат като фабрични за съответния модел. Цената им е около 2000 лева, което ги прави предпочитани и за клиентите с нови автомобили.