Военен кораб от флота на Екваториална Гвинея се оказа дело на българска фирма. Варненската компания “Делфин" не за първи път произвежда цивилни морски съдове, на които по-късно се монтира военно оборудване, научи "24 часа".
В началото на февруари чужди агенции разпространиха новината, че в Малабо, столицата на Екваториална Гвинея, се е появил голям боен кораб с името Bata и борден номер 047. Тази малка държавица притежава боен и търговски флот, по-голям от флота на съседния гигант Нигерия. Главната причина за това е възможността на кораби от цял свят да спестят много пари, като използват флага на Малабо, твърдят експерти. Те припомнят, че Екваториална Гвинея е доста богата най-вече заради успешния добив на диаманти.
Според осведомени във Варна корабът е носил името “Касатка” и формално е строен за литовска фирма като кораб за търсене и спасяване. Строителството е започнало на 17 юни 2010 г. Справка в регистъра на пристанище Варна сочи, че готовият морски съд е напуснал залива на 29 септември 2011 г. Там обаче не се отбелязва, че корабът е отплавал за Екваториална Гвинея под флага на Коморските острови.
Проучване установи, че “Делфин" строи Bata като обикновен патрулен кораб без никакво въоръжение. Проектът е разработен в украинския град Николаев от конструктори на държавната фирма “Изследователско-проектантски център по корабостроене”. Този център работи под егидата на украинско-британското съвместно предприятие Fast Craft Naval Supplies (UK) Limited. Предприятието пък е създадено от “Укрспецэкспорт", държавна фирма за експорт на оръжие.
Военното оборудване е качено на кораба по-късно пак от украинци. Това е станало в Малабо, след което съдът е квалифициран като корвета. Една от фирмите, доставили спецматериалите, е "Импулс-2" от Севастопол, която се занимава с ремонт на морско въоръжение.
Макар да е строен като спасителен съд, цялата надстройка над палубата е типична за боен кораб и видът му в профил е изцяло военен, коментират експерти. Освен това на борда предварително са били предвидени места за въоръжение. Което означавало, че корабостроителите от "Делфин" много добре са знаели какво творят.
Фирмата е основана през 1991 г. Тя е първата частна компания у нас за корабен ремонт. През последните 12 г. е ремонтирала над 220 кораба, основно чужди. В цеховете и работят около 670 души.
Високопоставен служител от МО съобщи неофициално, че фирма МТГ "Делфин" във Варна не им е позната, тъй като никога не се е кандидатирала в процедура за обществена поръчка. Стана ясно обаче, че през 2010 г. екип от министерството е участвал в сертифицирането на "Делфин" по стандарта AQAP 2120. Впоследствие фирмата е прекратила договора с МО и се е отказала от сертифициране.
Потърсихме и държавни служители, които следят производството и контрола на търговията с оръжие. Отговорът бе, че "Делфин" не е продавала въоръжение и не е влизала в тяхното полезрение.
Свързахме се и с Павлина Матеева - служителка по PR на "Делфин". Тя разказа за последния договор на фирмата за преустройството на ро-ро кораб “Варна" (ex Sondos) във ферибот, който ще плава по линията Варна - Кавказ. Това е сериозно предизвикателство от техническа гледна точка, защото предвижда срязването на съда на две части и удължаването му с 10 метра, както и неговото разширяване. Такава операция се изпълнява за първи път в целия регион. Корабът и без това е с внушителни габарити: дълъг е 140 метра и е широк почти 17 метра.
За корветата Bata обаче пиарката бе пределно лаконична: “Kасатка" е кораб за търсене и спасяване, предаден през 2011 год. Това е стандартен проект без технически предизвикателства и особености при неговото изпълнение."
Ние обаче зададохме още въпроси:
1. За кого е строена "Касатка"? Кой е възложил поръчката и кой е платил цената - литовска фирма или Екваториална Гвинея?
2. Можете ли категорично да потвърдите, че е строена като кораб за търсене и спасяване, като не носите отговорност за следващи преустройства и промяна на предназначението?
3. На кого е предаден корабът и официално за къде отплава?
4. Строили ли сте за литовска фирма "водолазни съдове" по проект PV50?
На този въпроси от "Делфин" не отговориха. Така и не стана ясно какво е смущаващото във факта, че са построили кораб с военна конфигурация, а той не е такъв? Нали от ДАНС нямат претенции към фирмата, а навярно и британските специални служби са проверили съвместното украинско-британско предприятие Fast Craft Naval Supplies (UK) Limited?
Според експерти две са причините малката африканска държава да поръчва кораби чак във Варна, а пък да ги милитаризира на свой терен.
Първата е, че по принцип всяко военно изделие се продава по-скъпо на пазара. И второ, евентуалният строеж на военен съд винаги е съпроводен с издаването на куп разрешителни, всяко от което струва доста пари.
Цялата тази информация обаче не може да бъде отмината без внимание. Още е пресен споменът как се провали обявеният през 2005 г. търг на МО за купуване на шест корвети от френската компания "Армарис". Резонен е въпросът: След като можем да правим корвети и фрегати за Екваториална Гвинея, защо да не строим и за нашите ВМС?!
ЛЮБОМИР ДЕНОВ, ГАНЧО КАМЕНАРСКИ