Сергей Игнатов: Не подпомагаме частните училища, парите са за децата

https://www.24chasa.bg/Article/1291758 Сергей Игнатов: Не подпомагаме частните училища, парите са за децата Сергей Игнатов: Не подпомагаме частните училища, парите са за децата www.24chasa.bg
Министърът на образованието, младежта и науката проф. Сергей Игнатов СНИМКА: ИВАЙЛО ДОНЧЕВ

С Министъра на образованието, младежта и науката, проф. Сергей Игнатов, разговаря ЯРОСЛАВА ПРОХАЗКОВА

- Проф. Игнатов, държавата ще дава пари и на частните училища - приватизация ли означава, равнопоставеност, революция ли е?

- Парите следват ученика. Бюджетният разход ще бъде за дейността “обучение на детето”, а не за издръжка на училището, защото носител на финансирането са децата, а не институциите. Ако ги няма частните училища, държавата така или иначе би финансирала обучението на децата, които сега учат в тях.

Това не е революция, а логична крачка към осигуряване на равнопоставеност на децата и родителите по отношение на държавното финансиране. Няма как една такава промяна да се отрази отрицателно върху държавните и общинските училища.

Частните училища са под 1 на сто от системата и не могат да повлияят негативно на останалите училища. Напротив, с конкуренцията, която създават, могат да окажат само положително въздействие върху развитието на системата.

- Ще отпаднат ли наистина тромавите и скъпи процедури по легализация на дипломите за средно образование с европейската притурка на 4 езика, която предвиждате да се въведе?

- Става въпрос не за отпадане на легализацията на документите, която е задължителна процедура, а за възможността при желание завършилите професионално образование да получат европейско приложение по образец към свидетелството си за професионална квалификация. Отделно от това предвиждаме възможност към дипломата за средно образование да се издава по желание приложение на чужд език - на английски, френски или немски, което да замени превода на документа, а не легализацията, която е безплатна.

- Защо отпада ограничението за броя на учебниците по предмет? Как учителите ще се снабдяват с всички учебници, за да изберат кой им харесва най-много?

- В държави като Австрия, Унгария, Литва, Словения, Латвия, Сърбия, Полша няма ограничение за броя на одобряваните учебници, а в страни като Естония, Чехия, Финландия, Норвегия, Испания, Швеция, Великобритания дори няма изискване за одобряване на учебниците. Единствено изключение е Гърция, само в южната ни съседка има по един учебник по предмет. Например за предмета математика за 6-и клас в Австрия учителят може да избира от 21 учебника, в Чехия от 16, в Швеция от 10.

Разбира се, че и българският учител трябва да има избор и да взема решението по кой учебник да преподава. Това право му е осигурено по закон, защото той носи отговорността за постигнатите резултати на учениците. И мисля, че трябва да му имаме доверие. Колкото повече свобода и конкуренция, толкова по-добро качество - това е принцип в съвременното демократично общество. Учебниците ще станат по-добри с облекчаване на лицензионните режими.

- Не е ли твърде рано децата задължително да ходят на детска градина на 4 години? Къде другаде е така?

- През 2009 г. министрите на образованието определиха като европейска цел да се осигурят образование и грижи в ранна детска възраст на 95 % от децата, навършили четири години - до 2020 г. По данни на Евростат за 2009 г. 78,5 % от 4-годишните деца у нас са обхванати в детските градини, вероятно този процент вече е стигнал 79%. Отчитайки това, в проекта на закона за предучилищното и училищното образование сме предвидили задължително посещение на детската градина за 4-годишните деца от учебната 2016-2017 г. Това е много важен ангажимент от страна на държавата, който включва и осигуряването на средствата от бюджета.

- Дистанционната форма ще заработи ли реално, има ли достатъчно техника за това?

- Дистанционната форма на обучение е съвременен подход, който изисква повече от наличието на техника. Този процес включва разработването и провеждането на дистанционни учебни часове, самоподготовка, текуща обратна връзка за резултатите от обучението и присъствени изпити за определяне на срочни или годишни оценки. Това означава да имаме училище, което разполага с необходимите технически и технологични условия, да имаме обучени учители и възможност за провеждане на дистанционни учебни часове, както и разработени електронни учебни материали и системи. Учениците също трябва да разполагат с необходимите технически и технологични средства.

Затова на този етап сме предвидили прилагането й само в етапите на средното образование и за конкретни категории ученици.

- Какви права ще имат учениците с документ за завършен 10-и клас?

- Учениците, завършили успешно 10-и клас, ще получават удостоверение за завършен първи гимназиален етап на средно образование, което им дава право да продължат обучението си във втори гимназиален етап на средно образование и на обучение за придобиване на професионална квалификация. Това не е диплома за средно образование. След 10-и клас се завършва само единият от двата етапа на средното образование. Дипломата е документ за завършена степен и се получава при изпълнение на двете условия - успешно завършване на 12-и клас и успешно полагане на предвидените задължителни държавни зрелостни изпити.

- Какво налага да се промени традицията и основно образование да се завършва след 7-и клас?

- Това е дълго обсъждана промяна, по която е постигнат широк обществен консенсус. Заложена е в редица стратегически документи, включително и в приетата от Народното събрание Национална програма за предучилищно възпитание и подготовка и училищно образование (2006-2015), както и в Концепцията за основните иновационни моменти в закона за предучилищното и училищното образование. Така ще се реши съществуващата дълги години ситуация, при която ученици кандидатстват след 7-и клас и продължават обучението си в гимназии, а получават свидетелството за основно образование едва след 8-и или след 9-и клас и при това от училище, в което са учили само една от осемте години на основното си образование.

- Директорите няма да имат мандат, защо?

- Въвеждането на механизъм на оценка на труда (атестиране на 4 години) решава въпроса, който вълнува привържениците на мандатност. При несправяне с работа и получена най-ниска оценка е предвидено освобождаване от заеманата длъжност, а също и отнемането на степен. Но основно залагаме на мерки за подкрепа, например на новоназначени директори ще се оказва подкрепа от директор-наставник.

Създава се Национален инспекторат по образованието, който ще осъществява инспектиране на всеки 5 години - цялостна независима експертна оценка на качеството и определяне на насоки за подобряване.

- Ще може ли да се влиза в училище с кръстчета, забрадки, шалвари или с гол пъп?

- В проекта е записано, че учениците трябва да са облечени с прилично облекло.

- Защо се налага промяна при ресурсните центрове?

- Необходимостта от промяна в осигуряването на ресурсната помощ е продиктувана от философията, която е заложена в проекта на нов закон за предучилищното и училищното образование за поставяне на детето и ученика в центъра. За да се случи това по най-добрия начин, е необходимо организиране на всички ресурси възможно най-близо до децата и учениците. В този смисъл смятаме, че специалистите трябва да са възможно най-близо до конкретното дете, и то постоянно, а не като досега - по веднъж седмично за няколко часа. Ако искаме да имаме реален и ефективен процес на приобщаване, грижата за децата и учениците със специални потребности трябва да е постоянна, и то в тяхната естествена среда - сред връстниците им, в детската градина или в училището.

- Какво се случва с математическите гимназии?

- Продължават да бъдат математически гимназии. Въпросът, който тревожи родителите, е относно възможността за прием на ученици в математическите гимназии след завършен 4-и клас. Тази практика ще остане. Такава възможност ще има, но за целта математическите гимназии, които имат желание да продължат този прием, могат да се преобразуват като средни математически училища, които да приемат от пети клас. Предвидили сме и по-лека процедура за преобразуване. Гимназията като вид училище предполага обучение само в гимназиален етап. Няма логика тя да издава документ за завършено основно образование. Държа да подчертая, че всичко това е съгласувано с директорите на математическите гимназии, с които моят екип проведе редица срещи. Същото се отнася и за езиковите и за другите гимназии, някои от които също искат да правят такъв прием. Вече дори имаме и такава подписка от родители. Искаме да сложим ред в системата, като по този начин ще гарантираме и качество на образованието.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Българският културен клуб в Скопие: Псевдожурналистът Миленко е марионетка

"Членовете и симпатизантите на Българския културен клуб – Скопие (БККС) научиха с тревога, отвращение и дълбоко възмущение за поредната гнусна провокация на постюгославските удбашки структури,

Договорки и мръсни трикове – надпреварата за генерален секретар на ООН отвътре

Хакнати имейли, лъжливи акаунти в “Туитър“, клеветнически твърдения и задкулисни сделки. Добре дошли в надпреварата за висшия дипломатически пост в международната общност – генерален секретар на ООН,

Коментари на седмицата. №1: Защо гръцките таверни са по-добри от нашите кръчми

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи през седмицата, защото явно това са темите, които ви вълнуват. Този е номер 1 - чели са го над 28 000 души.

Забавна история на България: Хронология на битките между нашенските Омир, Хемингуей и Шекспир

Възвишение и падение на българската литература Какво се случи дотук. България участва и във Втората световна война, с която идва третото робство – фашисткото.

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

Наложително! След кални обиди без награда за поезия

Не престават грозни определения, срамни, кални обиди към литературата и големите ни съвременни писатели и поети. Всеки съдник е прав, останалите са някакви си там гниди.

Бербатов: Българи, честит празник, ходете изправени!

“Честит празник на Независимостта! На 22 септември 1908 г. България отново се появява на политическата карта на Европа като отделна държава - за първи път след заличаването ѝ през 1396 г.

Защо гръцките таверни са по-добри от нашите кръчми

Има три основни причини, заради които с малки изключения гръцките таверни са по-добри от българските кръчми на брега - храната, обслужването и собствениците.

Георги Лозанов: Толстой ни заплашва с трето руско робство

Руският депутат Пьотър Толстой казал, че вече е изкупено половината Черноморие и ще изкупят цялата ни държава. Тоест заплашва ни с трето руско робство.

Любен Дилов: Искали да купят България? Ами не я продавайте, бе!

Наистина не разбирам вайкането, че малоумен руски депутат бил казал “Ще купим България”?! Ами вие пък не я продавайте, бе! Как се купува нещо, което не се продава?!

  • Абсолютна или относителна е зебрата

    Абсолютно или относително е правото на пешеходеца на зебрата? Над този въпрос с повишена трудност умуват магистратите, след като се оказа, че в закона няма пълна яснота и съответно различните съдии в страната отсичат по сходни казуси различни присъди.  Практиката показва, че са налице три фактора. Първият е,
  • Ега ти националния, щом и Петев не го иска

    Петър Хубчев е прагматичен вариант, който може да се окаже неочаквано успешен ГЕНИАЛНИЯТ полски сатирик Станислав Йежи Лец има един цитат, придобил изключителна популярност сред песимиститe: “Тъкмо мислехме, че сме стигнали дъното, когато някой почука отдолу!” Горе-долу такава е ситуацията с националния отбор по футбол.