Идеален дом Авто мото Досиетата от Панама

Сергей Игнатов: Не подпомагаме частните училища, парите са за децата

https://www.24chasa.bg/Article/1291758 Сергей Игнатов: Не подпомагаме частните училища, парите са за децата Сергей Игнатов: Не подпомагаме частните училища, парите са за децата www.24chasa.bg
Министърът на образованието, младежта и науката проф. Сергей Игнатов СНИМКА: ИВАЙЛО ДОНЧЕВ

С Министъра на образованието, младежта и науката, проф. Сергей Игнатов, разговаря ЯРОСЛАВА ПРОХАЗКОВА

- Проф. Игнатов, държавата ще дава пари и на частните училища - приватизация ли означава, равнопоставеност, революция ли е?

- Парите следват ученика. Бюджетният разход ще бъде за дейността “обучение на детето”, а не за издръжка на училището, защото носител на финансирането са децата, а не институциите. Ако ги няма частните училища, държавата така или иначе би финансирала обучението на децата, които сега учат в тях.

Това не е революция, а логична крачка към осигуряване на равнопоставеност на децата и родителите по отношение на държавното финансиране. Няма как една такава промяна да се отрази отрицателно върху държавните и общинските училища.

Частните училища са под 1 на сто от системата и не могат да повлияят негативно на останалите училища. Напротив, с конкуренцията, която създават, могат да окажат само положително въздействие върху развитието на системата.

- Ще отпаднат ли наистина тромавите и скъпи процедури по легализация на дипломите за средно образование с европейската притурка на 4 езика, която предвиждате да се въведе?

- Става въпрос не за отпадане на легализацията на документите, която е задължителна процедура, а за възможността при желание завършилите професионално образование да получат европейско приложение по образец към свидетелството си за професионална квалификация. Отделно от това предвиждаме възможност към дипломата за средно образование да се издава по желание приложение на чужд език - на английски, френски или немски, което да замени превода на документа, а не легализацията, която е безплатна.

- Защо отпада ограничението за броя на учебниците по предмет? Как учителите ще се снабдяват с всички учебници, за да изберат кой им харесва най-много?

- В държави като Австрия, Унгария, Литва, Словения, Латвия, Сърбия, Полша няма ограничение за броя на одобряваните учебници, а в страни като Естония, Чехия, Финландия, Норвегия, Испания, Швеция, Великобритания дори няма изискване за одобряване на учебниците. Единствено изключение е Гърция, само в южната ни съседка има по един учебник по предмет. Например за предмета математика за 6-и клас в Австрия учителят може да избира от 21 учебника, в Чехия от 16, в Швеция от 10.

Разбира се, че и българският учител трябва да има избор и да взема решението по кой учебник да преподава. Това право му е осигурено по закон, защото той носи отговорността за постигнатите резултати на учениците. И мисля, че трябва да му имаме доверие. Колкото повече свобода и конкуренция, толкова по-добро качество - това е принцип в съвременното демократично общество. Учебниците ще станат по-добри с облекчаване на лицензионните режими.

- Не е ли твърде рано децата задължително да ходят на детска градина на 4 години? Къде другаде е така?

- През 2009 г. министрите на образованието определиха като европейска цел да се осигурят образование и грижи в ранна детска възраст на 95 % от децата, навършили четири години - до 2020 г. По данни на Евростат за 2009 г. 78,5 % от 4-годишните деца у нас са обхванати в детските градини, вероятно този процент вече е стигнал 79%. Отчитайки това, в проекта на закона за предучилищното и училищното образование сме предвидили задължително посещение на детската градина за 4-годишните деца от учебната 2016-2017 г. Това е много важен ангажимент от страна на държавата, който включва и осигуряването на средствата от бюджета.

- Дистанционната форма ще заработи ли реално, има ли достатъчно техника за това?

- Дистанционната форма на обучение е съвременен подход, който изисква повече от наличието на техника. Този процес включва разработването и провеждането на дистанционни учебни часове, самоподготовка, текуща обратна връзка за резултатите от обучението и присъствени изпити за определяне на срочни или годишни оценки. Това означава да имаме училище, което разполага с необходимите технически и технологични условия, да имаме обучени учители и възможност за провеждане на дистанционни учебни часове, както и разработени електронни учебни материали и системи. Учениците също трябва да разполагат с необходимите технически и технологични средства.

Затова на този етап сме предвидили прилагането й само в етапите на средното образование и за конкретни категории ученици.

- Какви права ще имат учениците с документ за завършен 10-и клас?

- Учениците, завършили успешно 10-и клас, ще получават удостоверение за завършен първи гимназиален етап на средно образование, което им дава право да продължат обучението си във втори гимназиален етап на средно образование и на обучение за придобиване на професионална квалификация. Това не е диплома за средно образование. След 10-и клас се завършва само единият от двата етапа на средното образование. Дипломата е документ за завършена степен и се получава при изпълнение на двете условия - успешно завършване на 12-и клас и успешно полагане на предвидените задължителни държавни зрелостни изпити.

- Какво налага да се промени традицията и основно образование да се завършва след 7-и клас?

- Това е дълго обсъждана промяна, по която е постигнат широк обществен консенсус. Заложена е в редица стратегически документи, включително и в приетата от Народното събрание Национална програма за предучилищно възпитание и подготовка и училищно образование (2006-2015), както и в Концепцията за основните иновационни моменти в закона за предучилищното и училищното образование. Така ще се реши съществуващата дълги години ситуация, при която ученици кандидатстват след 7-и клас и продължават обучението си в гимназии, а получават свидетелството за основно образование едва след 8-и или след 9-и клас и при това от училище, в което са учили само една от осемте години на основното си образование.

- Директорите няма да имат мандат, защо?

- Въвеждането на механизъм на оценка на труда (атестиране на 4 години) решава въпроса, който вълнува привържениците на мандатност. При несправяне с работа и получена най-ниска оценка е предвидено освобождаване от заеманата длъжност, а също и отнемането на степен. Но основно залагаме на мерки за подкрепа, например на новоназначени директори ще се оказва подкрепа от директор-наставник.

Създава се Национален инспекторат по образованието, който ще осъществява инспектиране на всеки 5 години - цялостна независима експертна оценка на качеството и определяне на насоки за подобряване.

- Ще може ли да се влиза в училище с кръстчета, забрадки, шалвари или с гол пъп?

- В проекта е записано, че учениците трябва да са облечени с прилично облекло.

- Защо се налага промяна при ресурсните центрове?

- Необходимостта от промяна в осигуряването на ресурсната помощ е продиктувана от философията, която е заложена в проекта на нов закон за предучилищното и училищното образование за поставяне на детето и ученика в центъра. За да се случи това по най-добрия начин, е необходимо организиране на всички ресурси възможно най-близо до децата и учениците. В този смисъл смятаме, че специалистите трябва да са възможно най-близо до конкретното дете, и то постоянно, а не като досега - по веднъж седмично за няколко часа. Ако искаме да имаме реален и ефективен процес на приобщаване, грижата за децата и учениците със специални потребности трябва да е постоянна, и то в тяхната естествена среда - сред връстниците им, в детската градина или в училището.

p>- Какво се случва с математическите гимназии?

- Продължават да бъдат математически гимназии. Въпросът, който тревожи родителите, е относно възможността за прием на ученици в математическите гимназии след завършен 4-и клас. Тази практика ще остане. Такава възможност ще има, но за целта математическите гимназии, които имат желание да продължат този прием, могат да се преобразуват като средни математически училища, които да приемат от пети клас. Предвидили сме и по-лека процедура за преобразуване. Гимназията като вид училище предполага обучение само в гимназиален етап. Няма логика тя да издава документ за завършено основно образование. Държа да подчертая, че всичко това е съгласувано с директорите на математическите гимназии, с които моят екип проведе редица срещи. Същото се отнася и за езиковите и за другите гимназии, някои от които също искат да правят такъв прием. Вече дори имаме и такава подписка от родители. Искаме да сложим ред в системата, като по този начин ще гарантираме и качество на образованието.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Чалга за Великден, чалга в парламента, чалга по физическо

Живеем в толкова патриотични времена, че не мога да преценя кой е топпатриотът на седмицата? Дали Валери Симеонов, дали диджей архимандрит Дионисий, дали пък не е тоя гений в просветното министерство,

Европа, направи каквото трябва с “Хизбула”!

Организацията не може да се дели на две и цялата е за списъка с терористите ДЕЙВИД ХАРИС* “ХЪФИНГТЪН ПОСТ” И “ТАЙМС ЪВ ИЗРАЕЛ” Преди около три години Европейският съюз най-накрая превъзмогна

В какво се превръща ЕС

Недопустимо е една 75-милионна мюсюлманска държава, съзнателно сътрудничеща си с “Ислямска държава”, да получи достъп до Европейския съюз и до Чехия.

Две години Григор Димитров успешно блъфираше, че може да се възкачи на трона в световния тенис*

На 1 май, неделя, след мъчителна агония, угасна един от най-изумителните илюзионисти на съвремието ни. Неговото име бе Григор, макар и приятелите му на галено да го наричаха с прякора Малкия Федерер.

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

Българската дума за бурка е фередже

“Българската дума за бурка е фередже”, каза арабистът Владимир Чуков по Bulgaria ON AIR. Той поясни, че при бурката, която е “тотална изолация”, жените дори носят ръкавици.

Животът в последната европейска диктатура

На моменти животът в Беларус е труден, понякога непоносим, объркващ, неразбираем, едновременно смешен и съсипващ. Но колкото повече страдаш и се оплакваш, толкова по-малко енергия имаш,

Чехия, защото е по-лесно

Чешка република и/или Чехия? Още от времето на приятелския развод със Словакия жителите на страната се питат как да звучи кратката форма на името ѝ. Това пише Ян Маршал за агенция Франс прес.

Мурзилки плюят по зарята

Коментари от форуми за честването на Великден Мнения от форуми в интернет за зарята над храм-паметника “Св. Александър Невски” на Великден и обясненията на архимандрит Дионисий.

Европа ще подари на Ердоган безвизов режим

  Турците търгуват и ще го правят винаги - първо една отстъпка, после друга и така до безкрай Тези от нас, на които парите им стигат за кратка почивка в Европа, вероятно ще оценят новата система,

  • 9 минути преди полунощ

    Точно девет минути преди да изтече крайният срок за подаване на данъчните декларации, един едър земеделски фермер от Добрич е подал своята, като е посочил 2,7 милиона лв. доходи за 2015 г. Той е само един от онези 175 хиляди българи, които са отчели доходите си пред НАП по електронен път. И така хем са облекчили работата на данъчните инспектори,
  • Защо се нажежиха страстите в Раднево

    Саморазправата на пътя е повод, причината е възмущение, че някой е над закона НЕВИННО спречкване кой има предимство на пътя в Раднево навръх Великден прерасна в здрав побой между участниците в пътния инцидент. Дотук нищо ново. Трима са в болница, четирима - в ареста. Но в миньорския град на 2 май на пръв поглед замириса и на етнически конфликт,