Полезни бактерии пазят от рак, грип и високо кръвно

https://www.24chasa.bg/Article/1292936 Полезни бактерии пазят от рак, грип и високо кръвно Полезни бактерии пазят от рак, грип и високо кръвно www.24chasa.bg
Доц. Жечко Димитров анализира биоактивни пептиди в различни продукти. Някои нормализират високото кръвно, други помагат за усвояването на калция и заздравяват костите. СНИМКА: ИВАЙЛО ДОНЧЕВ

Може ли едновременно да се предпазим от рак, от високо кръвно и дори от грип?! При това не с лекарство или с ваксина, а с бактерии. Вероятно може, ако говорим за пробиотиците - живи бактерии, които са полезни за организма.

За техен откривател се смята руският микробиолог Иля Мечников, който в края на XIX в. открива полезното действие на млечната бактерия, изследвайки столетници в Родопите и откривайки ролята на киселото мляко за удължаване на живота им. Оттогава насам десетки учени продължават да трупат доказателства за полезните свойства и ролята им за профилактика на различни заболявания.

Те са над 400 вида и действат в различни сектори на дебелото черво.

Голяма част от бактериите с пробиотично действие се срещат в закваската на киселомлечните продукти, обяснява специалистът по биологично активни вещества и молекулярна биология доц. д-р Жечко Димитров. Според него не става дума обаче за традиционното българско кисело мляко, което по БДС съдържа само щамове от бактериите лактобацилус булгарикус и стрептококус термофилус. "Те са полезни за здравето, но нямат изявено пробиотично действие за разлика от бифидобактериите и щамове като лактобацилус ацидофилус, лактобасилус гасери и др., които в последните години се предлагат в специални млечнокисели продукти."

Д-р Анелия Дечева обяснява как да се приемат пробиотиците. СНИМКА: АНДРЕЙ МИХАЙЛОВ

Истинските полезни видове бактерии обаче най-често се срещали като хранителни добавки под форма на капсули или сашета. В различни комбинации пазарът предлагал над 40 вида.

Продължават споровете дали пробиотиците пазят от рак, или не. Сигурно е обаче, че засилват устойчивостта на имунните клетки, които трябва да се справят с туморните образувания още в начален стадий, твърди доц. Димитров. Те абсорбират и мутагени от дебелото черво и изнасят канцерогенните вещества с фекалиите още преди токсините да са започнали опасното си действие. Пробиотиците потискат развитието на бактерии, които произвеждат отрови и мутагени с канцерогенен ефект - например нитрозамините.

Когато се говори за профилактика на рака, трябва да се обърне внимание и на факта, че пробиотиците пречат на образуването на свободни радикали, които могат да доведат до ДНК промени, а оттам и до раково израждане в живите клетки, отбелязва още специалистът.

Пробиотиците намаляват и концентрацията на холестерол в организма. Те увличат холестеролната молекула и бързо я насочват към дебелото черво, за да я изхвърлят. Така не позволяват той да премине чревната бариера и да попадне в кръвта.

Някои бактериални щамове (около 5%) имат и имуностимулиращ ефект, твърди ученият. Те увеличават устойчивостта на организма към вируси и патогенни бактерии и пазят от различни инфекции, дори и от грип.

Пробиотиците възстановяват баланса на чревната флора, нормализират храносмилането. Затова са изключително полезни при газове, подуване на корема, куркане на червата, запек, диария или други състояния, свързани със синдрома на раздразненото дебело черво. Повишават обема на изпражненията, улесняват редовното им изхвърляне, което е желателно веднъж на 24 часа. Помагали и за поддържане на ремисия при хронични възпаления, както и при автоимунни състояния като болесттта на Крон, цирозен колит и др.

Някои щамове свалят и високото кръвно, твърди доц. Димитров. Става дума за разновидности, използвани при производството на сирене, които отцепват от млечните протеини специални пептиди с биоактивно действие. Така те потискат ензима, отговорен за високото кръвно.

Други пробиотични бактерии пък ускоряват усвояването на калций от храната. И могат успешно да се комбинират с лекарства срещу остеопороза, тъй като стимулират костната плътност. Стимулиращо е и действието им и по отношение усвояването на магнезия.

Пробиотиците подобряват разграждането на лактозата и затова са много полезни за хора, които имат проблеми с приема на прясно мляко, казва още специалистът.

Няма съвършен пробиотик, който едновременно да упражнява всички полезни ефекти.

Един щам има обикновено максимум 3 показания. Затова производителите ги комбинират в различни съотношения. Хората могат да се ориентират и сами, ако прочетат внимателно листовката и се запознаят дали твърденията са подкрепени от научни изследвания. Най-добре е обаче да ги консултира диетолог според диагнозата. Няма смисъл човек с ниско кръвно да яде сирене, обогатено с биоактивни пептиди, които са за хипертоници, обяснява специалистът.

Възстановяват чревната флора след антибиотик

Антибиотиците унищожават както патогенната, така и нормалната чревна флора. Затова пробиотиците са препоръчителни веднага след края на терапията или още успоредно с нея, съветва д-р Анелия Дечева, гастроентеролог в болница "Токуда". Според нея, за да има ефект, пробиотикът трябва да се взема 1-3 месеца по 1-2 пъти дневно.

Любопитно е, че дрождите са единственият пробиотик, който издържа на мощното унищожително действие на антибиотиците. Затова при продължителна терапия те са по-добрият вариант, твърди специалистката.

Дори при липса на сериозни здравословни проблеми е препоръчително профилактично да се правят 1-2 курса годишно, смята лекарката. Най-добре е това да се случва напролет или през есента, когато има повече възпалителни заболявания, казва д-р Дечева.

Пробиотиците все по-често се комбинират с т.нар. пребиотици - съставки, които стигат неразградени до дебелото черно. Те също имат подкиселяващ ефект върху чревното съдържимо и подпомагат по-доброто заселване и действие на пробиотиците в дебелото черво. Съдържат се в житните храни, млечните продукти, лука, чесъна, праза и бананите.

Най-важното условие за резултатно действие на пробиотиците е да стигнат живи до дебелото черво, за да противодействат на вредните бактерии, категорична е специалистката. За целта те трябва да преодолеят високата киселинност на стомашния сок, което не е лесна работа. Лактобацилус булгарикус, както и стрептококус термофилус масово измирали в стомаха - едва 3 щама от хиляди издържали. Устойчивостта на бифидобактериите била значително по-добра, затова и техният пробиотичен ефект бил по-силен.

Може да разредим киселината в стомаха, като пием повече вода, но пък това крие риск от разреждане на храната и непълноценно усвояване, предупреждават специалистите. Затова съветват пробиотикът да се приема в час, различен от храненето, за предпочитане преди него с леко топла вода. (24часа)

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

100% здрави бъбреци и здрава зима с тибетски чай

Жена с един бъбрек: ”Болките в кръста, паренето и гриповете през зимата са в миналото, „Урогард”наистина е бъбречно чудо!” Ели Богданова, 33г.от София: Забравих за кошмарните болки в бъбреците при

Апаратна импулсна терапия - съвременна грижа за мъжкото сексуално здраве и в България

Мъжката потентност е подвластна както на естествените възрастови изменения в организма, така и на начина на живот. С възрастта намалява способността за спонтанна възбуда,

Личните лекари искат пробно въвеждане на пръстовия идентификатор

Личните лекари предлагат първо тестово въвеждане на системата за пръстова идентификация в няколко практики, преди да заработи за всички. Това съобщи шефът на тяхното сдружение доц.

Да спрем главоболието без да се тровим с лекарства

В променливо време като сегашното, много хора се оплакват от главоболие. И понеже нямаме време или нерви да ходим по доктори, се заемаме със самолечение,

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

аватар

В „Уни Хоспитал“ оперират с „Айнщайн”

С ултрамодерната апаратура „Айнщайн” оперираха през тази седмица екипи на МБАЛ “Уни Хоспитал“ в Панагюрище. При този тип хирургия опериращият лекар вижда обекта обемно, уголемен и в детайли,

В Болница „Тракия“ връщат слуха с импланти

Късната корекция на глухотата пречи на нормалното развитие на детето, предупреждава доц. Петър Руев. Слухът е едно от най-важните сетива, с което опознаваме и участваме в света.

Увеличават се фаталните за сърцето инфекции

Учени: Рискът е два пъти по-висок при мъжете и за младите хора. Мокардитът е коварно сърдечно заболяване, което в повечето случаи протича без симптоми или те са толкова дискретни,

„Триактал” – билкова формула срещу причинителите на болести

Според световната статистика ежедневно от рак се разболяват над 14 млн. души, 8 млн. умират. Но все по-добрите познания на учените какво поражда туморите дават увереност, че ракът може да бъде спрян.

Недостатъчният сън при децата може да доведе до депресии и затлъстяване

По-дълго кърмените бебета са с по-малък риск от инфаркт, инсулт, високо кръвно като възрастни Компютрите, таблетите, смартфоните напоследък стават изключително интересни за деца на все по-ранна

Консултации с топ гастроентеролог от Турция

Университетска болница „Дева Мария“ и Университетска болница „Йедитепе“ Истанбул със съдействието на „Бридж Медикал“ – България Ви канят на консултации с доцент д-р Атакан Йешил.

Бракуват 13 000 литра кръв годишно

Повече от 13 000 литра кръв се бракуват всяка година заради съмнения в дарителя и качеството. Контролът се е затегнал още повече след скандалния случай в Русе, при който на пациент бе прелята кръв,

Мъртво тригодишно дете е откарано в хасковската болница

3-годишно момченце от с. Николово е докарано в хасковската МБАЛ мъртво. За това съобщи директорът на болницата д-р Георги Гелов, цитиран от haskovo.net.

Изолираха парагрипен вирус, грип няма

"В последните 2 седмици няма изолирани грипни вируси, тъй като и обстановката в страната е спокойна и се изпращат по малко проби от болниците. За втора поредна седмица бе изолиран парагрипен вирус",

„Виното на столетника” за здраво сърце и повишено либидо

„Виното на столетника” за здраво сърце и повишено либидо! Тибетският чай с16 билки на Изток е познат от хилядолетия като „Виното на столетника”. У нас идва с търговското наименование „Вигард”.

Жена от Непал на 112 години пуши от 17-годишна (видео)

Считаната за най-възрастна жена в света пуши 30 цигари на ден от 95 години насам. 112-годишната непалка пуши от 17-годишна, съобщава агенция ЮПИ. Батули Ламишхан по документи е на 112,

ТЕЦ "Бобов дол" ЕАД с приз за “TRUE LEADERS”

ТЕЦ "Бобов дол" ЕАД бе отличена за "TRUE LEADERS” в рамките на инициативата на ICAP Bulgaria. Наградата бе връчена на церемония в Rainbow Plaza в София.

Най-богатият човек в Европа спести 585 млн. евро данъци

Собственикът на модната верига Zara е спестил най-малко 585 млн. евро, използвайки "агресивни методи за избягване на данъчно облагане" през фискалните системи на Ирландия, Холандия и Швейцария.

“Практикер” строи нов хипермаркет в Ямбол

Магазинът ще следва обновената концепция и новата модерна визия на веригата На студентския празник 8 декември “Практикер” започна изграждането на нов хипермаркет за дома и градината в Ямбол.

"Война и мир" излиза в два луксозни тома

Излезе изключително луксозно издание на “Война и мир” от руския класик Лев Толстой, което ще може да се намери на Панаира на книгата в НДК, който започва на 13 декември.

Евростат: Почти една пета от българите работят за малки заплати

Близо една пета от работещите българи получават ниски заплати. По данни на "Евростат" към 2014 г. това не е най-лошият резултат в ЕС. Но България остава страната,

4 фирми искат да патентоват черен уикенд

Интересът дойде след скандалния патент за “еМаг” за черен петък 4 фирми са подали заявки за патент на словосъчетанието “черен уикенд”, сочи справка в регистъра на Патентното ведомство.