Идеален дом Авто мото Досиетата от Панама

Голямото пролетно чистене на холестерола

https://www.24chasa.bg/Article/1297003 Голямото пролетно чистене на холестерола Голямото пролетно чистене на холестерола www.24chasa.bg
Снимка: Ройтерс

Холестерол!

Бррр !Дори само като комбинация от звуци думата създава неприятно усещане. А за мнозина е свързана и с основателни страхове, особено след дългата студена зима, в която май всички прекалихме с мазното.

С изключение на малък брой генетични късметлии повечето хора трябва да следят нивото на холестерол в кръвта си, за да намалят риска от сърдечносъдови заболявания. Здравословният начин на живот е задължителен за тези, които имат фамилна обремененост, но след дългата и студена зима за всички е добре да се ориентират към щадящо меню.

Един-единствен полезен навик не върши работа, постоянният ни стил на живот е този, който до голяма степен определя колко сме здрави. Затова природосъобразният хранителен режим трябва да се спазва постоянно, наложително е още всеки ден да се правят физически упражнения, както и да се живее без тютюнев дим. Разбира се, тези условия не са пълна гаранция за здраве, но може да го подобрят.

Холестеролът е необходим на човешкия организъм, но големите количества лош холестерол се свързват с атеросклерозата - стесняване и блокиране на артериалните кръвоносни пътища. Американската кардиологична асоциация препоръчва след 20-годишна възраст през 5 г. да се правят изследвания на общия, лошия и добрия холестерол и на триглицеридите. Профилактичните измервяния са много важни, защото няма външни симптоми, по които да разберем, че сме с висок холестерол

Той обаче може да се повлияе с подходящ хранителен режим. Дневният прием на холестерол не бива да надвишава 300 мг. Лимитът за наситените мазнини не бива да надхвърля 7% от дневния прием, а за трансмазнините - 1%. Ако обаче човек има фамилна обремененост или вече е развил коронарна болест, тези нива трябва още да се понижат. Тези норми и бързи съвети за намаляване на нивата на холестерол още през първите пролетни дни дава американското сп. "Хърб къмпениън" .

Първите четири продукта, с които трябва да се сприятелите, ако имате съмнение за висок холестерол, са чесън, джинджифил, лютият червен пипер кайен и рейши - малка дървесна гъба, наричана още ключ към безсмъртието, китайска гъба, гъба фантом.

Чесънът е полезен за контролиране и превенция на атеросклерозата и намаляване на холестерола. За 3 месеца скилидките сваляли общия холестерол от 6 до 12%, лошия от 12 до 15%, като в същото време увеличавали добрия, твърди изданието.

Джинджифилът също намалява холестерола. Ако ви е екзотично хрумване и се чудите под каква форма да го включите, опитайте да си правите от него освежаващ чай. Не е подходящ обаче късно вечер заради тонизиращия си ефект и апетитостимулиращи свойства.

Кайенът има силно изразен вкус и си е извоювал авторитет на стимулант за кръвообращението. Проучвания сочат, че той намалява холестерола и триглицеридите в плазмата, а освен това подобрява съотношението между добрия и лошия холестерол. Върху кръвта имал ефект, подобен на аспирина, но използва други механизми.

Рейши, които са широко използвани в китайската кухня, могат да предпазят организма от акумулиране на мастни киселини и холестерол, понижават липидите в кръвта и мастните депа в черния дроб за два месеца, обсяснява пред изданието Тери Уилърд, президент на асоциация на фитотерапеви в Америка. Препоръчва и лесни трикове за избягване на скрития в готови продукти холестерол. Например да използваме масло вместо маргарин. За да не прекаляваме с количеството, което мажем на филията пък, да го смесим с пресни или сушени билки в големи количества.

Друг здравословен съвет е да заменим майонезите с алтернативен сос от 1/2 чаша кисело мляко, 1 ч. л. горчица, 1 ч. л. счукан чесън и 1/2 ч. л. лимонов сок.

Животинските стероли и преди всичко холестеролът имат важно значение за човешкия организъм. Той участва в изграждането на клетъчните мембрани, предшественик е на редица хормони, на витамин D, свързва някои токсични продукти в храносмилателния тракт, улеснява абсорбцията на мастните киселини и транспорта им в кръвта, обясни гл. асистент в Медицински университет - София, д-р Мария Николова.

Хранителните източници на холестерол са: тлъстите меса, някои вътрешни органи - черен дроб, мозък, бъбреци; яйчният жълтък, млечните мазнини. Ежедневно с храната приемаме между 200 и 700 мг. Многократно по-висока е вътрешната, ендогенна синтеза на холестерол, която се осъществява от наситени мастни киселини.

Ето защо е от голямо значение, освен да ограничаваме външния (с храната) прием на холестерол, да намалим и приема на наситените мастни киселини (не повече от 10% от приеманата ежедневно енергия трябва да идва от тях, а при повишен холестерол и до 7%). За българина е характерен високият прием на мазнини като цяло.

 При норма от 15 до 30% от енергийния прием за деня у нас се поглъщат по 38-40%. Прекалява се и с трансмастни киселини, които хем покачват лошия холестерол, хем понижават нивата на добрия и затова имат още по-неблагоприятен ефект.

"Освен храната влияние върху нивата на холестерола оказват и наследствените фактори. Това обяснява защо и при вегетарианска диета може да се установи повишен холестерол

Тогава освен хранителна терапия трябва да се прилага и медикаментозна - казва д-р Николава. - Най-добър ефект за понижаване на лошия холестерол имат приемът на растителни стероли и станоли и намаляване на консумацията на наситените мастни киселини, които се съдържат в най-големи количества в храните от животински произход: тлъсти меса - свинско, говеждо, агнешко, пълномаслени млечни продукти и пълномаслени млека, а така също и в растителните палмово и кокосово масло и съответно в храните, в които се влагат или ако се използват и като мазнини за пържене.

Фитостеролите се намират естествено в растителните, нерафинирани масла, ядките, бобовите и пълнозърнести храни, плодовеи зеленчуци, но в много малки количества - в милиграми.

А ефективните дози с цел понижаване на холестерола са поне 1,5 - 2 грама дневно, обръща внимание специалистката. И дава пример, че 2 г растителни стероли се съдържат в 150 малки ябълки,в 83 портокала, в 210 средни моркова, в 425 домата, в 11 чаши фъстъци, в 70 филии пълнозърнест хляб, в 2 и 1/2 ч.л. маргарин, обогатен с фитостероли, в 1 и 1/2 ч.л. масло, обогатено с фитостероли, в 3 и 1/2 таблетки хранителна добавка.

p>Други фактори, които понижават лошия холестерол, са наситените мастни киселини, екзогенният холестерол, разтворимите фибри, соевият протеин, намаляване на наднорменото тегло.

Освен това се препоръчва ограничаване на алкохола и цигарите. И поне по 30 минути на ден ходене пеш.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Децата на възрастни майки – високи и по-образовани

Изследователите: Това да не ви ръководи при семейното планиране, влияят и други фактори, а  на 40 се зачева много по-трудно. Факт е, че по-възрастните жени се сблъскват с повече потенциални

Жертвите на болнични инфекции - колкото от 365 самолетни катастрофи

Глобално вътреболничните инфекции убиват 16 млн. пациенти за година, или на всеки 3 минути умира човек, заразен в здравно заведение. Числото е по-голямо,

“Артиком” ви съветва за плоскостъпието при децата

Колкото по-рано забележите този проблем, толкова по-добре! Родители, наблюдавайте детето си - ако забележите, че изтърква обувките неравномерно, че криви крачета,

Илиан Григоров: Здравеопазването е най-голям икономически отрасъл у нас с 8% от БВП

След сделката на "Аджъбадем" за "Токуда" и "Сити Клиник" основен приоритет остава качеството, казва съоснователят и изпълнителен директор на "Сити Клиник"  Илиан Григоров има 14-годишен опит в

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

Опитват ново 6-седмично лечение за хепатит С

След “революцията” в терапиите за този вирус до 5 г. се очаква лек и за хепатит В. Новите терапии за хроничния хепатит С се доказват и при лечението в реалния живот.

Суетен ли сте ако решите, че побеляването на косата може да бъде спряно, и ще вземете ли мерки срещу това?

Предлагаме мнението на наш клиент, който ползва DX2 шампоан против побеляване на косата от няколко месеца. Решихме да го споделим,защото ежедневно получаваме въпроси,

"168 часа": Какви са стадиите на рака

Д-р Мария Христова Плъзва от една клетка и убива всичките Болестите под “рубриката” рак са много и разнородни. Обединява ги безспирният и необуздан растеж на клетки, които са функционално неактивни,

Д-р Яна Колева: Приемаме все повече пациенти с кръвоизлив от храносмилателната система в резултат на лечение с противовъзпалителни

ациенти от Великотърновска, Габровска и Търговищка област диагностицират и лекуват медиците в отделението по гастроентерология при МОБАЛ “Д-р Стефан Черкезов” АД във Велико Търново.

Нови методики увеличават успеваемостта при инвитро

От средата на 2015 г. и началото на 2016 г. екипът на Медицински комплекс „Д-р Щерев“ въведе нови методики, подпомагащи асистираните репродуктивни технологии.