Голямото пролетно чистене на холестерола

https://www.24chasa.bg/Article/1297003 Голямото пролетно чистене на холестерола Голямото пролетно чистене на холестерола www.24chasa.bg
Снимка: Ройтерс

Холестерол!

Бррр !Дори само като комбинация от звуци думата създава неприятно усещане. А за мнозина е свързана и с основателни страхове, особено след дългата студена зима, в която май всички прекалихме с мазното.

С изключение на малък брой генетични късметлии повечето хора трябва да следят нивото на холестерол в кръвта си, за да намалят риска от сърдечносъдови заболявания. Здравословният начин на живот е задължителен за тези, които имат фамилна обремененост, но след дългата и студена зима за всички е добре да се ориентират към щадящо меню.

Един-единствен полезен навик не върши работа, постоянният ни стил на живот е този, който до голяма степен определя колко сме здрави. Затова природосъобразният хранителен режим трябва да се спазва постоянно, наложително е още всеки ден да се правят физически упражнения, както и да се живее без тютюнев дим. Разбира се, тези условия не са пълна гаранция за здраве, но може да го подобрят.

Холестеролът е необходим на човешкия организъм, но големите количества лош холестерол се свързват с атеросклерозата - стесняване и блокиране на артериалните кръвоносни пътища. Американската кардиологична асоциация препоръчва след 20-годишна възраст през 5 г. да се правят изследвания на общия, лошия и добрия холестерол и на триглицеридите. Профилактичните измервяния са много важни, защото няма външни симптоми, по които да разберем, че сме с висок холестерол

Той обаче може да се повлияе с подходящ хранителен режим. Дневният прием на холестерол не бива да надвишава 300 мг. Лимитът за наситените мазнини не бива да надхвърля 7% от дневния прием, а за трансмазнините - 1%. Ако обаче човек има фамилна обремененост или вече е развил коронарна болест, тези нива трябва още да се понижат. Тези норми и бързи съвети за намаляване на нивата на холестерол още през първите пролетни дни дава американското сп. "Хърб къмпениън" .

Първите четири продукта, с които трябва да се сприятелите, ако имате съмнение за висок холестерол, са чесън, джинджифил, лютият червен пипер кайен и рейши - малка дървесна гъба, наричана още ключ към безсмъртието, китайска гъба, гъба фантом.

Чесънът е полезен за контролиране и превенция на атеросклерозата и намаляване на холестерола. За 3 месеца скилидките сваляли общия холестерол от 6 до 12%, лошия от 12 до 15%, като в същото време увеличавали добрия, твърди изданието.

Джинджифилът също намалява холестерола. Ако ви е екзотично хрумване и се чудите под каква форма да го включите, опитайте да си правите от него освежаващ чай. Не е подходящ обаче късно вечер заради тонизиращия си ефект и апетитостимулиращи свойства.

Кайенът има силно изразен вкус и си е извоювал авторитет на стимулант за кръвообращението. Проучвания сочат, че той намалява холестерола и триглицеридите в плазмата, а освен това подобрява съотношението между добрия и лошия холестерол. Върху кръвта имал ефект, подобен на аспирина, но използва други механизми.

Рейши, които са широко използвани в китайската кухня, могат да предпазят организма от акумулиране на мастни киселини и холестерол, понижават липидите в кръвта и мастните депа в черния дроб за два месеца, обсяснява пред изданието Тери Уилърд, президент на асоциация на фитотерапеви в Америка. Препоръчва и лесни трикове за избягване на скрития в готови продукти холестерол. Например да използваме масло вместо маргарин. За да не прекаляваме с количеството, което мажем на филията пък, да го смесим с пресни или сушени билки в големи количества.

Друг здравословен съвет е да заменим майонезите с алтернативен сос от 1/2 чаша кисело мляко, 1 ч. л. горчица, 1 ч. л. счукан чесън и 1/2 ч. л. лимонов сок.

Животинските стероли и преди всичко холестеролът имат важно значение за човешкия организъм. Той участва в изграждането на клетъчните мембрани, предшественик е на редица хормони, на витамин D, свързва някои токсични продукти в храносмилателния тракт, улеснява абсорбцията на мастните киселини и транспорта им в кръвта, обясни гл. асистент в Медицински университет - София, д-р Мария Николова.

Хранителните източници на холестерол са: тлъстите меса, някои вътрешни органи - черен дроб, мозък, бъбреци; яйчният жълтък, млечните мазнини. Ежедневно с храната приемаме между 200 и 700 мг. Многократно по-висока е вътрешната, ендогенна синтеза на холестерол, която се осъществява от наситени мастни киселини.

Ето защо е от голямо значение, освен да ограничаваме външния (с храната) прием на холестерол, да намалим и приема на наситените мастни киселини (не повече от 10% от приеманата ежедневно енергия трябва да идва от тях, а при повишен холестерол и до 7%). За българина е характерен високият прием на мазнини като цяло.

 При норма от 15 до 30% от енергийния прием за деня у нас се поглъщат по 38-40%. Прекалява се и с трансмастни киселини, които хем покачват лошия холестерол, хем понижават нивата на добрия и затова имат още по-неблагоприятен ефект.

"Освен храната влияние върху нивата на холестерола оказват и наследствените фактори. Това обяснява защо и при вегетарианска диета може да се установи повишен холестерол

Тогава освен хранителна терапия трябва да се прилага и медикаментозна - казва д-р Николава. - Най-добър ефект за понижаване на лошия холестерол имат приемът на растителни стероли и станоли и намаляване на консумацията на наситените мастни киселини, които се съдържат в най-големи количества в храните от животински произход: тлъсти меса - свинско, говеждо, агнешко, пълномаслени млечни продукти и пълномаслени млека, а така също и в растителните палмово и кокосово масло и съответно в храните, в които се влагат или ако се използват и като мазнини за пържене.

Фитостеролите се намират естествено в растителните, нерафинирани масла, ядките, бобовите и пълнозърнести храни, плодовеи зеленчуци, но в много малки количества - в милиграми.

А ефективните дози с цел понижаване на холестерола са поне 1,5 - 2 грама дневно, обръща внимание специалистката. И дава пример, че 2 г растителни стероли се съдържат в 150 малки ябълки,в 83 портокала, в 210 средни моркова, в 425 домата, в 11 чаши фъстъци, в 70 филии пълнозърнест хляб, в 2 и 1/2 ч.л. маргарин, обогатен с фитостероли, в 1 и 1/2 ч.л. масло, обогатено с фитостероли, в 3 и 1/2 таблетки хранителна добавка.

Други фактори, които понижават лошия холестерол, са наситените мастни киселини, екзогенният холестерол, разтворимите фибри, соевият протеин, намаляване на наднорменото тегло.

Освен това се препоръчва ограничаване на алкохола и цигарите. И поне по 30 минути на ден ходене пеш.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Водата – естествено средство за пречистване на организма

Водата и здравето Водата е отговорна за редица жизненоважни процеси в организма. Тя подобрява храносмилането, регулира телесната температура, допринася за изгарянето на мазнините и за моделирането на

Програмист създаде за сина си умен гард, може да пази и други деца

Шокира ме трагедия на дете с аутизъм на възрастта на сина ми , което изчезва и въпреки че го търсят 4000 души, го намират след 3 месеца в река, разказва Драгослав Радойчич.

Какви опасности крият за здравето високите нива на кръвната захар и нарушените функции на панкреаса

Може ли да бъде предотвратен диабетът? За да сме здрави, е нужно да поддържаме физиологични нива на кръвната захар, особено при хора с диагностициран диабет.

Още 30 специалисти обучени да откриват рано аутизъм

Още 30 български специалисти са обучени от екип на Александровска болница за прилагане на нови методи за ранна диагностика на деца с разстройства от аутистичния спектър.

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

Колаген и остеопороза

Всички знаем колко важен е калцият за изграждането на костите. Сам по себе си обаче, той не е в състояние да им придаде сила и издръжливост. Мъдрата Природа е подсилила нашия скелет,

С диня се отслабва, но предимно от загуба на течности

Така диетологът д-р Митко Ригов коментира често обсъжданата през лятото тема дали с динена диета се свалят бързо излишни килограми.  "По принцип след разтоварващ плодов режим, в случая динен,

Бременна онкоболна спасява рожбата си с цената на собствения живот

32–годишна жена с диагноза рак на гърдата роди по спешност, в шестия месец, в столичната АГ болница „Майчин дом”, съобщиха от болницата. Още докато бременността е била в ранен стадия пациентката е

Да спрем главоболието без да се тровим с лекарства

В променливо време като сегашното, много хора се оплакват от главоболие. И понеже нямаме време или нерви да ходим по доктори, се заемаме със самолечение,

Проф. Манеголд от Хайделбергския университет консултира онкопациенти в „Уни Хоспитал“

Първите консултации на пациенти с онкологични заболявания направи преди броени дни проф. Кристиян Манеголд, заедно с д-р Росица Кръстева, началник отделение „Медицинска онкология“ в МБАЛ „Уни