Пролетта нахлува с бясна скорост. Това, освен мисли за разходки кара, домакините да се чудят кога и откъде да започнат почистването на дома. Ако сте доста заети или просто не искате за пореден път да потъвате в прах, може да си наемете фирма за почистване.
Вместо вас служителите й ще измият прозорците, ще избършат праха от високите шкафове, ще изперат килимите и ще изчистят мебелите. Точно колко ще ви излезе, зависи от услугите, които искате да бъдат извършени. За 2-стаен апартамент от около 60 кв. трябва да приготвите поне 120 лв. Цената важи само за стандартно почистване на обитаем апартамент, не за жилище след ремонт, когато работата е доста по-тежка.
Някои фирми са обявили отстъпки от стандартните цени специално за пролетното почистване. Те са около 5-10%. Други пък са обявили по-изгодни цени заради кризата.
Една от тях например обещава да ви изчисти апартамента за 2 лв./кв. м, друга - за 2,50 лв. Някои са дали пакетни цени с определени дейности, които също излизат по-евтино, отколкото ако ги калкулирате самостоятелно.
Обикновено за едностранно измиване на прозорци се вземат между 0,70 и 0,90 лв./кв. м. Отделно се плаща за щорите, ако имате такива. При някои фирми това струва 3 лв. за брой, при други е по договаряне.
Обезпрашаване и фино измиване на теракота, гранитогрес или гранит излиза между 0,90 и 1 лв. за квадрат. Толкова вземат и за почистване на балатум. Някои фирми предлагат машинно измиване на пода, което струва около 1,20-1,30 лв. за квадрат.
При някои фирми почистването на баня е по договаряне, други имат конкретни цени. Например за измиване на мивка или на тоалетна чиния вземат между 3 и 6 лв. на брой, за вана - минимум 5 лв., джакузи или душкабина - поне по 7 лв.
За всеки радиатор в къщата пък ще ви искат между 1,50 и 3 лв. Около 2 лв./кв. м струва чистенето на парапети. Отделно се плаща за вратите.
При прането на килими и мокети може да избирате дали да стане на място в дома ви, или извън него. От това зависи и цената. Ако се спрете на първия вариант, ще се бръкнете с между 0,80 и 2,50 лв. на кв. м в зависимост от това дали е мокет, килим или пътека. При втория вариант цената стига до 3 лв. за квадрат. В някои случаи отделно вземат пари за транспортирането на вещите. Минаването с прахосмукачка пък струва 0,40-0,60 лв. за квадрат.
Меката мебел също може да се изчисти от специализираната фирма, като обикновено това става в жилището. На седящо място вземат за изтупване и пране по 3-5 лв. Между 1,50 и 3 лв. излиза почистването на тапицирани столове. Матракът също може да се изпере за 8-10 лв.
Преди да пуснете фирмата в дома си, задължително я викнете на оглед. При повечето фирми той е безплатен. По време на него служителите й ще добият представа за обема на работа, ще направят измервания и примерни изчисления колко би струвала услугата. Така и вие ще се ориентирате.
Най-добре е при избор на фирмата да се доверите на препоръка от приятел. Както и да сте я избрали, е хубаво да осъществявате контрол по време на работата. Изпатили предупреждават, че в противен случай може да заварите плочките в банята надраскани, фугите изчегъртани, а стъклата на прозорците - размазани.
Завишават цената за пране на килими с урина от животни
Hякои фирми завишават стандартните цени при определени условия.
Например с 50% по-скъпо става прането на килимите, върху които са уринирали животни. С толкова се оскъпяват и нестандартно тежките и големи подови постелки.
В случай че апартаментът е след ремонт или е силно замърсен, също се плаща повече от първоначално определените цени. В тези случаи завишението може да е между 30 и 100%, но понякога стига и до 200 на сто.
Някои фирми са определили специални пакетни цени за такива жилища. Тогава кв. метър излиза между 3 и 5 лв. в зависимост от замърсяването. Понякога цената се вдига и в случай че в сградата няма асансьор или имотът е в отдалечен квартал. Обикновено тогава се дължи твърда такса от около 5-10 лв. Други фирми пък си удържат задължително сума за транспорта в подобен размер независимо къде е жилището.
Поръчайте контейнер за хвърляне на старите мебели
Ако заедно с пролетното почистване искате да се освободите и от старите мебели, в никакъв случай не ги хвърляйте във или до кофите и контейнерите за боклук.
За всички обемни отпадъци трябва да се обадите в общината или във фирмите за почистване на боклука във вашия квартал и те ще докарат специален контейнер, с който ще извозят вещите.
Това трябва да направите, когато изхвърляте обзавеждане, матраци, дивани, стари дограми или строителни отпадъци. За услугата обаче се плаща. Ето защо може да се уговорите със съседи, които също имат ненужни вещи, и да си разделите разхода.
Без пари може да ги извозят в деня за масово почистване на града, ако бъде обявен такъв от съответната община. Тогава се осигуряват допълнителни контейнери за обемни вещи.
При абонамент дават до 15% отстъпка
Ако решите да наемете фирма да лъска дома ви редовно, ще получите отстъпка от цената за единично почистване. Размерът й зависи от квадратурата на дома и услугите, които ще се правят. Тя може да достигне до 10-15%.
Обикновено служител на фирмата идва 2 пъти седмично в дома и прави най-неотложната работа - бърше прах, минава с прахосмукачка, мие пода, почиства и дезинфекцира банята и тоалетната. Към тях може да се добавят и измиване на стъклена дограма, пране на килими и холна гарнитура, почистване на обзавеждането.
Може обаче да се договорите и почистването да е по-често. Или пък да бъдете посещавани от домашната помощница само веднъж в месеца.
Повечето фирми дават отстъпки и когато жилището е по-голямо от 100-150 кв. м например. Отбивката може да стигне и до 10%. За много големи площи - над 300-400 кв. м, пък цената е по договаряне.