Строят 160 моста и 19 тунела по жп линията от Видин до София

https://www.24chasa.bg/Article/1310392 www.24chasa.bg
Така изглежда Дунав мост 2 на 26 март тази година при инспекцията, която направиха министрите Ивайло Московски и Томислав Дончев. СНИМКА: БУЛФОТО

Hад 160 моста ще има по бъдещата скоростна жп линия от Видин до София, общата им дължина е 26 км. Това съобщи на форум в Белоградчик за проектите по оперативна програма "Транспорт" Стилян Кротев от НКЖИ. Той представи най-мащабния проект в железницата, чиято стойност е 2,6 млрд. евро. Фрапиращо е на 270 км да има толкова мостови съоръжения, но и трасето е много трудно, каза той. Не са малко и тунелите - те са над 14, с обща дължина 35 км, допълни Кротев.

Готов е идейният проект за пет участъка от линията от Видин до Руска Бяла, прогнозната стойност на скоростните релси е над 2,5 млрд. лв.

По тази жп линия се предвиждат скорости един път от 160 км и време на пътуване 2,20 часа и 200 км, което прави 1,35 часа време за пътуване с влак. Сега влакът пътува 4 часа и 55 минути. Експертите от НКЖИ се надяват, че след 2014 г. България ще има средства, за да започне изграждането. Пречка пред проекта обаче може да стане искането на врачани железницата да минава в тунел под земята, което ще го оскъпи с над 150 млн. евро. Тези пари трудно щели да бъдат защитени пред ЕК. Обсъждани са всички способи за преминаване през града, в това число, чрез изграждането на шумозаглушителна стена, но не е постигнат консенсус.

Над 3 млрд. лв. ще бъдат вложени в проекти за пътища и релси, с което се очаква оживление в Северозападна България.

72% е изпълнението на проекта за Дунав мост 2, 90% е изградена прилежащата инфраструктура, бе отчетено още в Белоградчик. След завършването на моста се очаква трафик от над 100 хил. превозни средства още през първата година. Това са автомобилите, които сега минават през фериботите при Видин и Оряхово. Прогнозата е и засилване на транзита от север към Гърция и Турция по коридор №4. Вече са стартирали тръжните процедури за обходните пътни отсечки на Враца и Монтана. Тяхното завършване се очаква да стане до края на 2014 г., а индикативната им стойност е над 74 млн. лв.

Подготвя се и проектът за модернизация на отсечката Враца (Мездра) – Ботевград, която е с дължина малко над 32 км и прогнозна стойност от 166 млн. лв. Пътят трябва да е готов до края на 2014 г., след завършването му ще се осигури пътна връзка със сходни параметри между Враца и магистрала "Хемус".

През следващия финансов период 2014-2020 г. оперативните програми, по които ще се кандидатства за европроекти в България, се очаква да бъдат съкратени от 7 на 6, обяви вчера министърът за евросредствата Томислав Дончев. Предложението за новата структура за следващия програмен период ще бъде разгледано на заседание на кабинета на 11 април. (24часа)