Димитър Митовски: Три пъти станах хаджия, но ме наричайте както досега

https://www.24chasa.bg/Article/1316292 www.24chasa.bg

От седмица е хаджи Димитър Митовски, след като се върна от Божи гроб, където бе на работно посещение с делегация на Министерството на културата. Това едва ли ще го направи по-талантлив, защото вече се е доказал. Митовски е режисьор и продуцент на едни от най-популярните съвременни наши филми и сериали - “Мисия Лондон”, “Стъклен дом”, “Под прикритие”.

Роден е на 1 август 1964 г. в Пловдив. Завършва художественото училище за сценични кадри в родния си град. После продължава във ВИТИЗ, специалност филмова и анимационна режисура в класа на Доньо Донев.

С Камен Калев са автори на късометражните филми “Върнете заека” и “Лошият заек”, номинирани в “Седмицата на критиката” на кинофестивала в Кан през 2005 и 2007 г. Освен филми е правил и един сезон на тв риалитито “Биг Брадър”. Сред основателите е на продуцентските компании “СИА” и “Камера”.

Димитър Митовски: Три пъти станах хаджия, но ме наричайте както досега

- Какво търси един български тв продуцент в Израел, г-н Митовски? Преди дни бяхте с делегацията на културния министър Вежди Рашидов там. Свършихте ли някаква работа, или бяхте на разходка?

Димитър Митовски: Три пъти станах хаджия, но ме наричайте както досега

- В момента е много модерно да се говори за това как министрите ходят на разходка в чужбина. Е, нашият случай не беше такъв. Свършихме доста работа, най-важното е, че подписахме едно споразумение за киното, което дава възможност на български и израелски продуценти да влизат в копродукции с подкрепата на двете държави. Смятам, че това посещение беше много, много ползотворно за българското кино.

С Камен Калев държат плюшено зайче. Късометражният им филм “Върнете заека” е селектиран през 2005 г. за Кан.
С Камен Калев държат плюшено зайче. Късометражният им филм “Върнете заека” е селектиран през 2005 г. за Кан.

Такава среща трябваше да се случи много отдавна. Още повече министър Рашидов подписа споразумение и с Франция. Предстои да бъде подновено и споразумението ни за сътрудничество и с Германия. Смятам, че министърът прави добри и обмислени ходове за интеграция на българското кино в света.

С Елена Петрова на прием при американския посланик Джеймс Уорлик по повод успеха на “Стъклен дом”
С Елена Петрова на прием при американския посланик Джеймс Уорлик по повод успеха на “Стъклен дом”

- Какво обсъждахте с министъра? Имате ли съвместни идеи за българското кино?

С Вежди Рашидов и премиера Бойко Борисов на премиерата на втория сезон на “Под прикритие”
Митовски по време на работа
СНИМКИ: АРХИВ
С Вежди Рашидов и премиера Бойко Борисов на премиерата на втория сезон на “Под прикритие” Митовски по време на работа СНИМКИ: АРХИВ

- Обсъждахме една предстояща среща в Турция, чиято цел е да подпишем споразумение за копродукции между България и Турция. Това ще е най-чудесното нещо за страните от региона, тъй като и двете държави имат обща история. Турският пазар е страхотно развит, там се произвеждат над 80 сериала годишно, както и доста игрални филми. Разбира се, имахме и среща с едни от големите продуценти в Израел, с които обсъждахме и бъдещи българо-израелски проекти за филми. България единствено е спасила всичките си евреи по време на Втората световна война и в Израел не са забравили това и го оценяват много.

Така че, първо, българите сме много уважавани там и, второ, това е един много интересен и важен момент от общата история на двете държави. Който със сигурност би могъл да бъде обект за филм.

- Как се става хаджия? Как да ви наричаме вече?

- Хващаш самолета, кацаш в Тел Авив, оставяш куфара в хотела, качваш се на едно бусче, което те закарва до Божи гроб, влизаш в Божи гроб, коленичиш пред гроба на Христос, прекръстваш се няколко пъти и вече си хаджия. Аз станах три пъти хаджия, защото три пъти влязох в Божи гроб.

Със сигурност ме наричайте, както сте ме наричали досега.

- На 16 април Би Ти Ви пуска последния сезон на “Стъклен дом”. Някои заснети епизоди и нови лица обаче са отпаднали при монтажа. Например сцени с диетоложката Енджи Касабие, за която разказахте миналата година, че се снима. Защо?

- Това е политика на медията и по-скоро трябва да се обърнете към техните пиари, които биха ви дали най-добро обяснение защо.

- Телевизията ли решава какво да отпадне? Тя меси ли се в избора?

- Телевизията не се меси в креативната част, но може да взема решения от продуцентско и бизнес естество.

- Защо свършва “Стъклен дом”? Историята ли се изчерпа, или рейтингът намаля?

- Нито историята се е изчерпала, нито пък рейтингът е намалял, но в крайна сметка всяка история има начало и край. Винаги съм казвал, че един сериал трябва да свърши, когато е на върха, и да не чака да се изчерпа.

“Стъклен дом” вече е над 100 епизода и дойде времето за неговия финал.

- Ще правите ли друг сериал за Би Ти Ви?

- Разбира се, в момента подготвяме два нови проекта. Все още не мога да ви издам какви са, но ще дойде момент, когато зрителите и читателите ще разберат повече.

- “Под прикритие” - другият ваш сериал, който се излъчва по БНТ, постигна невероятни успехи. Американският продуцент, купил правата за разпространение, твърди, че няма друг сериал в Европа с такова качество. Ласкае ли ви това признание?

- Безспорен факт е, че това е първият български сериал, купен и разпространяван в толкова много държави по света. “Под прикритие” ще се излъчва в големи европейски държави като Великобритания, Франция и Германия, освен това е продаден в Северна и Южна Америка, а последният ни голям успех беше продажбата в Китай. Това наистина се случва на много малко сериали да бъдат продадени на толкова територии с такъв огромен обем. Така че това е голям успех, но не само за “Под прикритие”, но и за цялото българско кино. Дай боже, все повече български продукти да получат такова мащабно разпространение из света.

- Излъчва ли се вече някъде в чужбина “Под прикритие”?

- В момента се дублира на съответните езици и надявам се, много скоро да имаме отзиви. Така или иначе, отзивите, които получаваме от телевизии и разпространители, са безспорният факт за качеството на продукта. И може би твърдението, че той е един от най-добрите европейски сериали, е истина.

Американските разпространители обявиха скоро, че искат да правят 3D версия на сериала, което е още един сигурен факт, че зад океана имат сериозни бизнес планове за “Под прикритие”.

- Кой момент от снимките на “Под прикритие” няма да забравите?

- Разбира се, че никога няма да забравя старта на сериала. Първо поради факта, че първа серия я снимах аз и също така, защото това беше едно съвсем ново начало, което криеше много неизвестни. Бяхме заложили много очаквания, но ето че нещата се получават до момента и аз съм много щастлив от това. Също така много каскади и много екшън и, разбира се, работата със страхотните актьори в сериала. Смея да твърдя, че в “Под прикритие” се снимат едни от най-най-добрите български актьори.

- Преди време се чу, че може да поканите Микеле Плачидо за участие в сериала. Има ли такава възможност наистина?

- Да, наистина искахме да снимаме Микеле в “Под прикритие”, дори имахме уговорка с него, но неговата програма и нашият снимачен график така се засякоха, че това се оказа невъзможно. Но предстои трети сезон. Аз много бих искал да има тази препратка от “Октопод” към “Под прикритие”, защото всички знаем, че “Октопод” беше един от най-нашумелите и обичани сериали в България преди време. Темата беше същата, така че с голямо удоволствие и с голяма радост бих работил с Микеле.

- Ще поканите ли чужди актьори в друг ваш нов филм?

- В момента работя с Алек Попов по “Черната кутия”.

Голяма част от действието ще се развива в Ню Йорк и, разбира се, ще има много чужди актьори в този филм. В момента все още обмислям каста, но със сигурност мащабът и темата ще дадат възможност в проекта да се включат звезди от голяма величина, такива, каквито сме свикнали да виждаме в големите американски продукции.

- Вие бяхте пионер в създаването на първия съвременен български сериал. Днес, няколко години по-късно, има ли разлика при заснемането на сериал?

- Да, аз, Димитър Гочев и Росен Цанков направихме първия успешен български сериал, но нека не забравяме, че това се случи след дълги години целенасочен труд в тази посока. След “Стъклен дом” се появи “Под прикритие”. Надявам се скоро да покажем и нови, все по-успешни сериали. Разликата е, че сега имаме много повече опит. Знаем технологията, познаваме логистиката и това ни помага да бъдем по-професионални и сериалите да изглеждат все по-добре. Най-вече се надявам да има развитие в посока на креативната част, да намираме все по-вълнуващи и интересни истории за зрителите.

- Конкуренцията между сериалите и телевизиите, които ги излъчват, е огромна. Такава ли е и между продуцентите? Какви са отношенията ви с останалите български продуценти?

- Приятели сме с много голяма част от българските продуценти и много се радвам , че преди години се обединихме в асоциация на телевизионните продуценти. Така покрай работата и проблемите, които трябваше да решаваме, доста се сближихме. Много се радвам, че се получи така, защото в такава среда се работи много по-лесно и нещата се случват по-бързо. Това, че има конкуренция между нас, е най-логичното нещо. Важното е конкуренцията да е лоялна и да има здрав климат на пазара.

- Казвате ли си в очите кой какви грешки е допуснал в работата си?

- Разбира се, че си казваме в очите. Както споменах, ние сме приятели, а най-естественото нещо е приятелите да си говорят. Коментирал съм и с Любо (Нейков), и с Маги (Халваджиян), и с Евтим (Милошев) неща около техните продукции. Те също са ми казвали как виждат нашите сериали отстрани. Ние обсъждаме работата си и смятам, че това е градивно и помага на всеки един от нас.

- Кои български сериали освен вашите гледате?

- Гледам всички сериали, тъй като това е конкуренцията и аз трябва да я следя.

- Какви са трудностите пред заснемането на сериал и на филм изобщо в България?

- Трудностите са много. Ние сме малка страна с малък пазар и основното нещо е финансирането. Проблемът с финансирането води много други проблеми след себе си, например опита на кадрите. В България в момента се снимат 5-6 сериала. Представете си какво би било, ако правехме 50-60. Ако тази индустрия се развие, това би била една постоянна, добре платена работа за много хора. Това ще амбицира хората да влизат в тази индустрия и да учат и да се развиват в нея.

Така че това са основните трудности - финансирането и дефицитът на качествени професионалисти

- Има ли достатъчно сценаристи, режисьори, оператори? Вашите къде се учат да вършат подобна работа?

- Няма достатъчно, ние се стремим да обучаваме такива, които работят за нашата компания по наши проекти. Учат се най-вече в практиката, пътувайки нагоре-надолу по света, обменят опит, ходят на лекции, практикуват и така се научават.

- Печели ли се от филми? Колко струва една серия примерно?

- Да, печели се от филми, за съжаление не в България. От филми може да се спечели, ако те получат добро разпространение в чужбина. Именно към това се стремим и ние, да произвеждаме добри и качествени продукти, които да бъдат конкурентни на световния пазар.

- Има ли истина в твърдението, че качествените неща се снимат с много пари?

- И да, и не. Винаги съм казвал, че има филми, които не можеш да заснемеш без пари, няма смисъл да давам примери, но най-важното в един филм е историята. Така че не е задължително един добър филм с оригинална история да е много скъп, за да е качествен. Няма рецепта, качествени филми могат да се правят и с много, и с малко пари, но никога без пари.

- Вече всички сериали са пълни с продуктово позициониране. Подобно показване на продукти как се възприема от зрителите?

- Това се превърна в много важна част от сериалите, тъй като помага за бюджета на продукцията. Много важно е как ще интегрирате съответния продукт в сцената, за да не дразните зрителите.

- Защо много от режисьорите участватв работата по сериали на различни продуценти? Няма ли ревност, не искате ли да задържите някого само за себе си?

- Режисьорите са хора със свободна професия и не могат да бъдат ограничавани.

Големите холивудски студия имат практика да подписват договори с отделни режисьори, но те снимат стотици филми годишно, а това дава работа и хонорари, за които в България не сме и сънували. Много е сложно при обема на нашия пазар да задържиш някой режисьор само за себе си.

Въпреки това ние имаме такива хора, които работят само за “Камера” и СИА (продуцентските компании на Митовски - б.а.)и дано да привличаме все повече нови креативни лица в нашия екип.

- Кои актьори от “Стъклен дом” бихте взели в друг ваш сериал?

- Бих взел всички, стига, разбира се, да има подходяща роля за този актьор, защото няма как един актьор да бъде сложен не на мястото си.

- Лесно ли се работи с актьори като Яна Маринова например, които нямат актьорско образование? Кои са по-благодатни за режисьора?

- Талантът не се постига с образование. Образованието може да ти даде добра основа на занаята и нищо повече. Така че всеки, който има желание и талант, може да се научи. Американските актьори например карат не повече от 6-месечна школа. Актьорската професия, както всички професии, свързани с изкуство, е талант и винаги се работи лесно и приятно с талантливи актьори.

- Много български филми непрекъснато участват в международни фестивали. Успех ли е това за българското кино?

- Разбира се, че е успех за БГ киното. От първата ни номинация с Камен Калев в Кан - 2005 г., почти всяка година имаме български филм между номинираните в този най-голям европейски и световен фестивал. Все повече български филми са близо до това да бъдат номинирани за “Оскар”. Тази година продуцираният от нас филм “Аве” получи огромно световно признание. След като обра наградите на фестивалите в Сараево, Лийдс, Хамбург, Порто, “Златана роза”, Варшава и “София филм фест”, “Аве” продължава да печели международни награди, последно за актрисата Анжела Недялкова, която е била отличена на фестивала във Вилнюс преди дни.

Това несъмнено е огромен успех за българското кино.

- Ще участвате ли на тазгодишния фестивал в Кан с ваша продукция?

- Много зависи дали ще ни номинират. Надяваме се номинацията да бъде за документалния филм на Борислав Колев за Стоичков.

- Как възприемат близките ви вашите успехи?

- Всеки близък мой човек се радва, когато успявам в нещо. Близките ме окуражават и насърчават да бъда все по-упорит в това, което правя.

- Какъв искахте да станете като дете?

- Исках да стана художник и слава богу, че станах такъв. Освен това станах и режисьор, така че това, което исках да бъда, се получи и аз много се радвам.

- Има ли български филми, от които сте се учили на кино?

- Не е редно да ги изброявам, защото те са страшно много.

- Докъде стигат мечтите ви?

- Залагам на големите мечти.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Тервел Пулев отиде на футболен мач, видя зоркото око на "България Днес". Като част от публиката, боксьорът нямаше как да остане незабелязан и голяма част от времето прекара в раздаване на автографи и снимки на екзалтирани фенове. След края на мача, който не успя да проследи качествено, той си тръгна от скамейките заедно със съпругата си Диана

Вталена и освежена изглежда Карина Караньотова, забеляза "България Днес". Репортерката в БНТ 2, която стана майка преди 5 години на малкия Иво, показа стегната фигура край работното място. Журналистката май е прежалила неприятната случка от лятото, когато сподели, че са й откраднали портмоне с 350 лв. от плажна маса на родното Черноморие

На плаж се отдаде в последните септемврийски дни най-бързата бяла жена на света Ивет Лалова. Тя показа, че лятото за нея изобщо не е свършило. Българската спринтьорка се разхвърля по бански и забегна по Средиземноморието, за да събира слънчеви лъчи. Ивет е в компанията на своя съпруг Симоне Колио, с когото са отседнали в усамотена вила на брега