Струва ли имиджът на Facebook 1 млрд. долара

https://www.24chasa.bg/Article/1329376 www.24chasa.bg
1 млрд. долара плати Facebook за приложението за снимки. СНИМКА: РОЙТЕРС

Колко е важен имиджът за една компания и колко е склонна да плати тя за него - ако става въпрос за Facebook, то явно имиджът има значение, докато цената не. Така може да се опише накратко сделката, която в последите дни стана едно от най-обсъжданите събития в технологичния свят. Става дума за приложението Instagram, което влезе в Google Play миналия понеделник и часове по-късно бе купено от Facebook за 1 млрд. долара.

След тази сделка приложението за Android е било свалено 5 млн. пъти само за шест дни. В същото време често се задаваше въпросът защо Facebook плаща повече от скъпо за нещо, което не генерира приходи. А обяснението е, че Instagram не е просто мобилно приложение за споделяне на снимки, а само по себе си е цяла социална мрежа, която ще увеличи популярността на Facebook именно в мобилните платформи.

Новите приятели на Facebook - Кевин Систром и Майк Кригер, които продадоха приложението на социалната мрежа, са типични представители на Силициевата долина, пише DPA. Още по време на следването си Систром е считан за компютърен гений. В Станфорд през 2004 г. разработва услуга с името Photobox, с която пращането на големи фотофайлове става лесно и бързо. Още тогава Зукърбърг започва да се интересува от Систром и му предлага работа, пише интернет журналистът Остин Кар. Той обаче искал да завърши следването си. През 2006 г. Систром се дипломира със специалност инженерни науки и икономика и посещава деветмесечен курс за стартиращи предприемачи.

След това за кратко работи в Nextstop, интернет услуга за пътувания, придобита малко по-късно от Google. Бъдещият милионер приема работа в отдела на разработчици на Google. Но се оказва, че не се интересува от кариера в компанията, а иска да основе своя собствена Систром изработва приложението Burbn за смартфони, което трябва да улесни общуването с приятели и познати. Но Burbn се оказва провал.

Тогава се запознава с Майк Кригер, който по онова време работи за социалната мрежа Meebo в Силициевата долина. В края на 2009 г. двамата наемат малък офис в сграда до пристанището на Сан Франциско и започват да се занимават със снимки. И по онова време вече е имало много приложения за снимки, но не били достатъчно атрактивни.
Instagram започва дейност на 20 септември 2010 г. Още на първия ден има 30 000 потребители, които преработват и разкрасяват снимките си и ги разпращат на приятелите си. На този ден двамата основатели работели до 6 часа сутринта, за да обработят наплива. След шест месеца потребителите са 1 млн. Instagram има късмет - точно по това време Apple лансира своя iPhone4 с подобрена камера.

Един ден и любимецът на тийнейджърите Джъстин Бийбър става потребител на Instagram, което веднага води до наплив на хиляди момичета към приложението. Както пише блогърът Ким Маи Къстлър в Techcrunch, агентите на Бийбър скоро поискали хонорар от компанията за това, че клиентът им ползва услугата. Систром обаче отказва и Бийбър се отказва от услугата. И от това обаче основателите печелят популярност. Когато президентът Барак Обама на 24 януари държи традиционната си реч в Конгреса, Майк Кригер е почетен гост на Мишел Обама. Кригер е бразилец по рождение и през 2004 г. се пренася в Калифорния, където е работил със студентската си виза. За първата дама той е прототип на висококвалифициран имигрант, от каквито САЩ спешно имат нужда.

Година по-рано Instagram печели нов инвеститор - Benchmark Capital, който праща Мат Колер в управителния съвет на компанията, познавач на бранша, който преди това е работил като продуктов мениджър във Facebook. Очевидно Колер е играл ключова роля в подготовката на милиардната сделка. Предишната седмица Instagram представи приложението си за Android (преди това системата работеше само с iPhone). И в понеделник сделката бе факт. Дали обаче това приключение ще се отплати на Facebook, като се има предвид, че да се печелят пари с Instagram ще бъде трудно, защото за развлекателна реклама екранът на един смартфон е малък.

Някои анализатори твърдят, че след като скоро Facebook може да бъде оценен на 100 млрд. долара, 1 млрд. за такава сделка не са толкова рискована стъпка. В действителност високотехнологичната игра със снимки в момента е важен двигател в социалните мрежи. В тази сфера Facebook можеше да загуби аванса си. Точно това може би е логиката зад сделката, смятат анализатори.

ИЗТОЧНИК: INVESTOR.BG