Краят на театралния сезон идва с премиери

https://www.24chasa.bg/Article/1345406 www.24chasa.bg
Снимка Архив

Да разкажеш един живот с помощта на контрабас, е смахнато, но звучи благородно и обещава изненади. Така го е направил екипът на Валентин Ганев, Пламен Марков и авторът Патрик Зюскинд в Народния театър. Но да разкажеш един живот с помощта на гъдулка, не звучи благородно, макар че също изглежда смахнато и предвещава неочаквани признания. Те се сбъдват в камерната зала на театър "София". С подигравателно самобичуване актьорът Юлиян Рачков започва своята изповед за срастването на гъдулката с неговия живот и всички комични и драматични следствия от този музикален брак.

Текстът е на Райко Байчев, спечелил конкурса на театъра за нови пиеси и поради регламента ощастливено да си го види на сцена. Режисьорът Добромир Цветков е на 36 г., завършил НАТФИЗ преди 3 години и очевидно не си е продал душата на пазарния дявол, защото се е въртял около некомерсиални сцени, включително и с участие на фестивал в Страсбург (със "Смъртта на Дантон" на Бюхнер). Цветков е влязъл в досег с пиесата "Гъдулката гори" на Байчев по най-прозрачния път, след кастинг.

И добре че  актьорът Юлиян Рачков е поел кръста да запознае зрителите с Байчев и Цветков, прибавяйки своите 28 години към триумвирата на младите. Той умее да се движи по ръба между гротеската и страданието, което се удава на малцина. А да станеш гъдулар по семейна традиция, защото баща ти е свирил на гъдулка, си е колкото ужасно, толкова и смешно. Неговият музикант, приеман като рядък екземпляр заради гъдулката, споделя кошмарите на избора си. Но от подигравките, срама, опасенията и подценяването бавно израства самочувствие, което му помага да гледа и слуша света по-добре от другите.

Едновременно с личната си съдба гъдуларят на Рачков иронизира типичното българско поведение на музикалните състави по време на турне в чужбина. Гъдулката всъщност се превръща в наследството от навици, напътствия и ориентири, които човек приема или отхвърля, когато тръгва по житейския си път. И тогава човекът на Юлиян Рачков има да се бори или примирява и с комплексите на българското си битие. Някои наричат това диагноза.