Ще имаме е-правителство през 2013 г.

https://www.24chasa.bg/Article/1391464 www.24chasa.bg
Валери Борисов, зам.министър на транспорта, информационните технологии и транспорта

Ще имаме е-правителство през 2013 г.

За десетгодишните досегашни опити са похарчени между 100 млн. и 200 млн. лв.

АКО си построите великолепно изглеждаща къща, но нямате нито път дотам, нито канализация - жалко за усилията и парите ви.

Подобен пример описва идеално ситуацията, която се получаваше досега с над 10-годишния опит на няколко управления да се упражняват по темата за е-правителство.
Това упражнение струваше на българските и европейските данъкоплатци по скромни данни над 100 млн. лева. Други говорят за похарчени над 200 млн.

Ефектът до края на 2011 г. беше казано накратко - сравним с нулата. За скептиците искам все пак да подчертая, че е-правителство не означава да купим компютри на чиновниците, сделка, с която Николай Василев остана в историята на процеса. А, да, и с логото.

Защото - много и неговорещи помежду си нискоефективни регистри и системи, плъпнали из цялата администрация, не са в полза и услуга нито на бизнеса, нито на администрацията, нито на гражданите; порталът на е-правителството е както биха казали ИТ експертите - "висящ" и малко полезен в този си вид в онлайн пространството.

Българите продължават през ХХI век да се легитимират за административна услуга с личната си карта и т.н. За съжаление примери много с днешна дата.

Да, създаването на работещо е-правителство струва сериозни ресурси, но не похарчени безсмислено както досега. И да - ясната отговорност за това кой координира и ръководи този процес е от ключово значение за успеха на проекта.

Затова от септември лично по инициатива на премиера Бойко Борисов стартира работа Съветът за електронно управление, чийто председател е именно той. Това е гаранция, че темата е в дневния ред на страната и е поставена като топ приоритет.

Ние в министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията сме персонално отговорни този проект да се случи. За първи път България има пътна карта с конкретните срокове, индикативните бюджети на проектите и отговорниците за тях. До седмици тя ще бъде финално съгласувана между институциите.

Каквото и да се случи - обжалвания, интриги, корпоративен натиск или чиновническа немара, аз съм убеден, че през 2013 г. ще говорим за е-правителство в сегашно време.
Защото ще са факт резултатите от единственото важно в цялото упражнение по говорене по темата.

Това са съществените проекти, които стартирахме - над 30 регистъра, сред които критично важните - търговски, ГРАО, кадастър и др., които ще обменят автоматично данни помежду си по служебен път.

Това означава, че гражданите и фирмите ще пестят пари, време и нерви, няма да обикалят общини и институции, за да получат удостоверение и документ.

Така значително ще се съкрати пътят на Евгений Дайнов, например от София до с. Миндя и обратно, който той описа във великолепния си анализ в "24 часа" наскоро.

Ще му остане само възможността за виртуално пътуване, но срещу получаването на е-идентификация това ще бъде като детска онлайн игра, още повече, реализирайки идеята тя да върви в пакет с е-подпис.

Най-накрая ще бъде реализирана и централна информационна система за комуникация между потребителите и държавната администрация, с което всъщност е трябвало да се започне преди повече от 10 г.


Паралелно с това стартираме и изграждането на "кръвоносната" система на е-правителството - "дигиталните магистрали", през които трябва да бъдат предоставяни е-услугите, т.е. широколентовия достъп до интернет.

Така че ред има, има план, има смисъл и мисъл този път, има и отговорни.

И след края на този важен етап се надявам, че и останалите министерства ще се похвалят с е-услуги за гражданите и бизнеса, че информационните системи на НАП и митниците ще бъдат реално интегрирани, че фирмите и гражданите ще ползват електронните услуги на Агенцията по вписванията и вече никой няма да си помисля за обработка на заявления на хартиен носител.

Агенцията за обществени поръчки ще експлоатира една модерна система за електронни обществени поръчки. А защо не и президентството междувременно да пусне е-услуга за подаване на заявления или жалби за гражданство.

И в крайна сметка нали нашата обща цел е гражданите и бизнесът да спрат да се чувстват като "крепостни" заложници на чиновниците (по Дайнов). Е, това вече не са само пожелания.
(Заглавията са на
редакцията)

  • За приноса на президента Желев и новия площад на негово име

    За приноса на президента Желев и новия площад на негово име

    Когато преди време един от основателите на СДС Петко Симеонов предложи в петиция софийското летище да носи името на д-р Желю Желев, един началник на висока канцелария буквално се изгаври с приноса на първия демократично избран президент на България. Днес обаче е факт - площад до новата сграда на парламента ще носи името на д-р Желев
  • Депутатът от ГЕРБ Георги Марков

    Георги Марков: Виктор Орбан напуска ЕНП

    Трите милиона избиратели на Виктор Орбан са във възторг. Партията „ФИДЕС” напуска неолибералното и олевяло ЕНП (Европейската народна партия). Това ЕНП не е онова ЕНП. ЕНП-то на великия обединител на Германия Хелмут Кол, на Жак Ширак, на Хосе Мария Аснар, на Едмунд Щойбер. Това не е ЕНП-то, което, водено от Мартенс и Орбан - като негов