С Красимира Медарова, председател на ЦИК, разговаря ЕЛИЦА ГИЛТЯЙ
- Г-жо Медарова, ЦИК навършва 1 г., но тя премина в мълчание - въздържахте се от коментари при скандалите по изборите миналата есен и по доклада на ОССЕ след вота, и по подозренията, че комисията действа като политически орган. Не мислите ли, че тази ваша дистанцираност не спомага за по-доброто приемане на ЦИК?
- Аз съм съдия по професия, смея да твърдя - и по призвание. Знам цената на думите и затова говоря рядко, но мълчание не значи бездействие. Повече от 20 г. се ръководя от разбирането, че моята работа не е да говоря, а да действам. И да осигурявам безпристрастност и пълно спазване на закона.
За 1 г. обаче разбрах, че към ЦИК е натрупано огромно обществено очакване за информация и комуникация. Все по-ясно става, че има нужда от пресслужба към комисията, затова в приоритетите ми е създаването й.
- Нали си имате говорители?
- Двамата говорители на ЦИК имат само оповестителни функции, тъй като те също са членове на комисията. Когато става дума за избори обаче, хората имат нужда от непрекъсната информация. Има случаи, когато двамата говорители трябва да гласуват на заседание, а в същото време ги очакват за преки включвания по телевизията. Пресслужбата ще бъде от голяма полза за работата ни с медиите и гражданския сектор.
В докладите на нито една международна организация, включително и ОССЕ, за изборите през 2011 г. не са изказвани твърдения, че ЦИК е действала като политически орган, така че каквито и опасения да е имало, времето е доказало, че са били неоснователни. Много лошо е подозрението, че има тайни. Такова беше усещането - че тайно се вземат едни решения и всички партии и кандидати са поставени пред свършен факт по непочтен начин. Обвинение, което наистина не мога да понеса, затова съм приела като лична кауза прозрачността на ЦИК. И за първи път в историята й ние започнахме да публикуваме в интернет протоколите от заседанията. Даваме пълен достъп до целия процес на работа. Вече всеки може да влезе в сайта на комисията и да проследи съображенията на отделните членове, изказани при гласуването, да разбере как тече работата на ЦИК. Когато цялата информация е публична, не се налага някой - например аз, пречупвайки през субективния си поглед, да обяснява какво се е случило.
За мен това е една от най-важните стъпки в работата ни. Такава е и европейската тенденция - институциите се отварят към хората.
- Когато ЦИК трябваше да се произнесе по скандалното присъствие на двамата депутати в софийската ОИК при броенето на бюлетините, не събрахте мнозинство и затова не излязохте с решение. Има ли нужда от корекция на закона по отношение на кворума и мнозинството в комисията ви?
- Няма необходимост от промяна на квалифицираното мнозинство от 2/3, с което се вземат решенията на комисията. То е гаранция за участие на по-голям брой нейни членове в изработването на всяко решение. Такова е и становището на наблюдателите от ОССЕ.
- Как да се предотврати занапред хаосът, който наблюдавахме около столичната ОИК - нощните бдения, разкъсаните чували с бюлетини и скандирания на разгневените членове на секционните комисии "Мафия"?
- Сериозните трудности, с които беше съпътствана работата на ОИК в София на избори 2011, се дължаха основно на липсата на изрична правна регламентация на тази комисия при избори 2 в 1. Наложи се членовете й да оформят около 5000 секционни протокола, а в един изчислителен пункт се обработват данните от около 1500.
За всички останали видове избори, включително и за парламентарните догодина, София е разделена на три избирателни района, което дава възможност за разпределение на работата по приемането и обработката на протоколите на СИК.
- Какви промени трябват в Изборния кодекс преди парламентарния вот догодина? На повторните избори в Кюстендил например се видя, че може да се злоупотреби с броя на застъпниците на една партия, а според опозицията това е легално пазаруване на вот.
- В ЦИК не разполагаме с факти броят на застъпниците да е попречил на изборния процес. А и ние не регистрираме застъпници, както е било при предишни закони. Това се прави от общинските комисии.
Ако действително има съмнения, че е форма за заобикаляне на закона, граничеща с престъпление, то трябва да се направи проверка. Но вече не е в нашия ресор. Очевидно е добре да се помисли за допълнителна уредба на този въпрос.
- А как приемате анонсираното от шефката на правната комисия Искра Фидосова намерение в Изборния кодекс да се разпише използването на СРС като доказателство за купуване на гласове?
- Използването на СРС е много сложен въпрос и не може да бъде уреден в Изборния кодекс.
Купуването на гласове е престъпление и като такова е включено в Наказателния кодекс, а доказателствените средства за разкриването на този вид престъпления са регламентирани в НПК.
Те се доказват изключително трудно без съответните инструменти, но е много важно да се намери балансът. Като на първо място се държи сметка за правата и свободите на всички участници в изборния процес - и гражданите, и политическите субекти.
- В прочулия се запис от пазарлъка за изборите между сливенския лидер на БСП и местен бизнесмен те говорят как хакери ще пробият сайта на ОИК. Възможно ли е наистина партийните щабове да си набавят така информация за хода на гласуването?
- Това просто не е възможно. Първо, общинските комисии нямат сайт. Решенията им се лепят на таблата. Второ, те не броят. Преброителят има изчислителни пунктове в общинските комисии, които започват да действат чак след като преброяването в секциите приключи и се донесат протоколите.
Но общинските избирателни комисии също трябва да създадат свои страници в интернет, където да публикуват решенията си - все пак сме 2012 г.
- Евродепутатът Слави Бинев поиска Инспекторатът към ВКП да провери имотното ви състояние, твърдеше, че притежавате “повече имоти от Бил Гейтс”.
- Признавам, че тази атака ме завари неподготвена, кампанията ме учуди. За мен като съдия звучи шокиращо някой да мисли, че имам проблеми със закона.
Проверката на Инспектората към ВКП приключи с резултат - липса на допуснати закононарушения от моя страна и липса на несъответствие между притежаваното и декларираното имущество. Като магистрат декларирам всяка година доходите и имуществото си, както и произхода на средствата, с които е придобито.
Цялата тази информация е публична, защото всички декларации, които подавам от 12 г., са качени в сайта на Сметната палата и всеки може да ги види.
Стойността на притежаваното от мен имущество, придобито за 20 г. трудов стаж, възлиза на около 40 хил. лв. През този период не съм се занимавала с никаква друга дейност освен тази на съдия, не съм развивала бизнес или търговска дейност, което е и забранено по Закона за съдебната власт.
- Не бяха открити никакви несъответствия, но защо не сте декларирали имотното състояние и фирми и на съпруга си?
- От имотните ми декларации става ясен и семейният ми статус. Повече от 10 г. не съм в съпружески отношения, но ми се струва неуместно да го обявявам на висок глас. Затова нямам обща съсобственост с никого, нямам задължение да декларирам имотите на друго лице освен на ненавършилите пълнолетие мои деца. Не разбирам защо, след като информацията за притежаваното от мен имущество, произхода на средствата и семейното ми положение е публична, при това от доста години, се разпространяват неверни факти.
- Каква е целта?
- Отдавам го на желание за предизвикване на изкуствена сензация, както и на непознаване на законите.
- ЦИК вече е постоянно действащ орган, не е ли резонно да има и постоянна администрация на територията на цялата страна?
- Постоянно действаща изборна администрация е необходима, но това е въпрос на нова законодателна уредба и финансова обезпеченост. Докато се случи, ЦИК набляга изключително много на качеството на обучение на членовете на избирателните комисии на всички нива.
- Кога започвате подготовката за парламентарните избори?
- Вече потърсихме неправителствените организации за техните предложения, предстои да изготвим цялостната стратегия за информиране на избирателите. Ще търсим и сътрудничеството на медиите. Планираме да обърнем специално внимание на хората, които гласуват за първи път, на тези, които са с увреждания, както и на тези, които гласуват извън територията на страната.
Опитът от кампанията през 2011 г. показа, че е нужно ползване на експертни услуги, за да се достигне до избирателите по достъпен и разбираем начин. Например сега за населените места, в които се проведоха нови и частични избори, изработихме специални информационни материали. Работим активно по подобряването на страницата на комисията - създаваме нова интерактивна секция за въпроси и отговори. Много е важно да успеем да подобрим и работата си с медиите.
- Как се съчетава председателството на ЦИК с работата като съдия?
- Като време и ангажираност определено не е лесно, но не и като ценности. Хората очакват от председателя на ЦИК същото, което очакват от един съдия - независимост и безпристрастност. Като съдия в Софийския апелативен съд трябва да пазя правото на гражданите на справедлив съдебен процес, а като председател на ЦИК - правото им на свободен и честен избор. Не случайно Венецианската комисия препоръчва повече магистрати в състава на централните избирателни комисии на страните от ЕС.
Като съдия съм положила клетва да пазя закона и морала, а като председател на ЦИК имам възможност да изпълнявам това в много по-голям мащаб. Точно затова гледам на поста като на голямо предизвикателство.
ВИЗИТКА
Красимира Медарова е родена на 18.8.1966 г.
Завършила е право в Софийския университет.
Има 20 г. стаж като съдия.
От 1992 до 1998 г. е била съдия в Софийския районен съд.
От 1998 до 2006 г. работи като съдия в Софийския градски съд. От 2006 г. до момента е съдия в Софийския апелативен съд.
През април 2011 г. е избрана за председател на Централната избирателна комисия.