Ремонтират трафопост след намеса на омбудсмана

https://www.24chasa.bg/Article/1394565 www.24chasa.bg
Хората често се оплакват на националния омбудсман заради некачествен ток. СНИМКА: "24 ЧАСА"

От години токът в селото не е качествен, електрическите ни уреди не работят нормално и често се повреждат. Измервали са напрежението, отчита от 130 до 190 волта, оплакали се жители на с. Тръстиково, община Камено, на националния омбудсман Константин Пенчев.

Експерти на институцията проверили оплакването на място, установили, че има проблем, и настояли електроразпределителното дружество да се ангажира с конкретен срок за разрешаването му.

От фирмата уверили, че не са получавали оплаквания за електрозахранването в селото. За пет години била подадена само една жалба за лошо качество на напрежението в един обект. Оказало се, че причината е във вътрешната елинсталация.

След проверка на колективната жалба било констатирано, че в крайните точки на мрежата ниско напрежение качеството на електрозахранването е под допустимите норми. Трансформаторната машина в трафопоста била сменена с нова, по-мощна.

Планирано е да бъдат подменени проводниците в крайните точки на мрежата и всички повредени стълбове, след което отново ще се провери качеството на напрежението и при необходимост ще се търсят нови решения, обясни общественият адвокат.

От лошо качество на тока се оплакали и жителите на софийското с. Бучин проход. Оказало се, че мрежата ниско напрежение преминава през 68 междустълбия с дължина над 2400 м. Общото разстояние до крайните потребители е над 3000 м, преминаващо през горски планински терен.

Електроразпределителното дружество е започнало процедура по изкупуване на трафопост, собственост на друга фирма. Жителите на селото ще се захранват от него и се очаква качеството на тока да се подобри.

Към омбудсмана се обърнал и софиянец заради сметката си за ток от 211, 28 лв. за май м.г. Твърдял, че не е изразходвал толкова много енергия, защото живее сам и
използва енергоспестяващи уреди.

След препоръка от обществения адвокат електроразпределителното дружество проверило елелектромера. Нямало нарушение в схемата на измерване, но часовникът не бил верен по астрономическото време - избързвал с 11 часа и 30 мин. От дружеството коригирали сметката.

Общо 168 жалби за проблеми при електроснабдяването са подадени при омбудсмана през м.г. Освен от некачествен ток хората се оплакват от завишени сметки и от начислени корекции за задължения за минал период, посочи Константин Пенчев.

"Често граждани се възмущават, че при проверка на електромерите им са си били в жилището, но никой не ги е потърсил  и разбират за извършените проверки едва след като получат известие за дължима сума. Затова препоръчах на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) да се променят общите условия, за да бъдат потребителите информирани за предстоящи проверки на електромерите им", каза омбудсманът.

Шефът на ДКЕВР го информирал, че има право да инициира промяна на общите условия само при промяна в заканодателството. "Без отговор остана въпросът в кой нормативен акт е уредено правото на електроразпределителните дружества да извършват проверки на електромерите, без да информират клиентите си за това", коментира Пенчев.

Омбудсманът получава жалби и за проблеми в обществения транспорт. Жена му се оплакала, че много хора от околните на Тутракан села са затруднени да ползват услугите на болницата и поликлиниката в града заради забрана автобусите да спират пред лечебните заведения.

След препоръка от обществения адвокат кметът издал заповед и възстановил двете спирки, а общинската администрация поискала одобрение за нова процедура по съгласуване на промяна в маршрутните разписания в града.