Модернизиран МТЛБ ще тестват в Ирак

https://www.24chasa.bg/Article/1406631 www.24chasa.bg
Това е бронетранспортьорът МТЛБ, модернизиран от "Терем". СНИМКА: Атанас Кънев

Единственият модернизиран МТЛБ заминава за изпитания в Ирак. Това стана ясно от изявление на зам.-министъра на отбраната Валентин Радев. Едва след това ще се преговаря за сключване на договор за доставка на повече машини.

500 такива бронетранспортьора за Ирак договори премиерът Бойко Борисов при откриването на изложението "Хемус" на 30 май в Пловдив. Там гостите видяха единствената машина от този тип, модернизирана от холдинг "Терем". Тя бе
боядисана в пустинен цвят и бе снабдена с климатик .

МТЛБ означава "многоцелеви транспортьор лек брониран". По времето на соца бойната верижна машина се произвеждаше в завод БЕТА-Червен бряг, като бившият СССР пращаше само двигателя.

Бронетранспортьорът е разработен в края на 1950 г., а постъпва на въоръжение през 1964 г. Предназначен е за превоз на личен състав и теглене на артилерийски системи с тегло до 6,5 тона в тежки условия - безпътица, заснежени и заблатени терени. Освен това МТЛБ е базова машина за самоходни артилерийски установки (САУ), командирски машини, радиолокационни станции, машини за проходи в минни полета и геоложки проучвания, разузнавателни химически машини, установки за радиоелектронна борба.
Четиритактовият дизелов двигател ЯМЗ-238Н с мощност 300 к.с. позволява на МТЛБ да развива скорост до 62 км/ч по шосе и до 32 км/ч по лоши пътища.

В бронирания корпус се побират 11 пехотинци (едно пехотно отделение) с цялото им лично въоръжение и екипировка. За тях са предвидени люкове в задната част на машината. В специална кабина за управление се возят командирът и механик-водачът.
Машината тежи 9,7 т.

Наблюдението от транспортьора се осъществява през два стъклоблока, които в бойно положение се закриват с бронирани капаци. Огледът на пътя става през трипризмен прибор. Един от тези прибори може да се замени с уред за нощно виждане.
Вдясно, над мястото на командира, е разположена бронирана конична купола, която се върти на 360 градуса. В нея е монтирана 7,62-мм картечница ПКТ, която се управлява ръчно от командира на машината. Пехотинците водят огън през специални отвори в корпуса, които при необходимост се покриват с бронирани капаци. На машината може да се монтират противотанкови управляеми ракети, зенитни установки, минохвъргачки.
Машината е оборудвана с филтровентилационна установка за пречистване на въздуха от бойни отровни и радиоактивни вещества.

Корпусът на МТЛБ е изработен от заварени бронирани листове специална стомана. Така се гарантира защита на екипажа и транспортираните бойци от огъня на ръчно огнестрелно оръжие, осколки от артилерийски снаряди и мини с малък калибър. Корпусът е херметичен, което позволява на машината да преодолява водни прегради с 2 тона товар.

Траковете на гъсеничната верига са широки 35 см. При високопроходимия вариант МТЛБ-В широчината на веригата достига до 57 см. Относителното натоварване върху почвата на МТЛБ-В с такава верига е около 0,28 кг/кв.см, което е по-малко от относителното натоварване, създавано от човек с тегло около 80 кг.

Завод БЕТА произвежда МТЛБ от 1976 г. под наблюдението и ръководството на съветски военни специалисти. За няколко години персоналът му достига 12 000 работници.

Конверсията на военното производство след 1990 г. наложи затварянето на завода. Започна процес на демонтаж, разпродажба и унищожаване на поточните линии и уникалната техника. За няколко години бяха разпродадени основната част от металообработващите машини и наличните резервни части. След поредица съдебни дела през 2009 г. бе обявена несъстоятелността на БЕТА АД. Така стартира разпродажбата на активите на предприятието, която трябваше да удовлетвори претенциите на кредиторите.

В момента в Червен бряг тече ускорено разрушаване на производствените халета. Остатъците от технологичното оборудване отиват за скрап. В складовете на дружеството са останали малък брой части и материали от производството на транспортьорите.
Едва 30-40 бронирани корпуси корозират от години в полуразрушените цехове, съобщи висш военен. Според него от различни формирования на армията е възможно да се съберат не повече от 150 МТЛБ, които обаче са в лошо техническо състояние. Остава вариантът необходимото количество машини да се купуват от необятния украински пазар, смятат оръжейници.